TEJBEN-VAJBAN

A kalocsai minta annyira trendi, hogy az már ciki

2012. július 20., péntek 10:37

Nagyjából egy éve valakik valahonnan előkukázták a folklórboltok giccsein évtizedek óta túltengő kalocsai mintát, és ezzel elindult a lavina. Nicole Kidman, Jenson Button, Iker Casillas ruháin sorra szökkentek virágba a kalocsai hímzés ismert motívumai, amik mára megjelentek boldog-boldogtalanon, még jobban felturbózva, bár kicsit másképp, mint ahogyan azt a tradicionális népművészek által hímzett darabokon láthatjuk.

D  VG20120508025
Fotó: Varga György / MTI

Azóta megállíthatatlanul tört előre a kalocsainak nevezett (nem igazi, és nem is kalocsai) motívum a fiatal tervezők kollekcióiban is, most pedig már láthattuk kocsikon, bicikliken, motorokon, bikinin és WC-papíron is. Elmentünk Kalocsára, és Kalocsa környékére választ várva kérdésünkre: mit szólnak mindehhez az autentikus népművészek?

A kalocsai hímzés, a kalocsai motívumok története – ahogyan más népi motívumok története – hosszú évszázadok alatt fejlődött, alakult ki. Kalocsán, a Porcelán Manufaktúrában dolgozók ma is a hagyományos, tradicionális színeket, formákat használják, betartva azokat az íratlan szabályokat, amik a minta fejlődéstörténete során alakultak ki (15 szín, virágok formája, elhelyezkedése stb.).

A Porcelán Manufaktúra ügyvezetője örömmel üdvözölte a kalocsai minta hájpját, nem bánja egy cseppet sem, hogy a csapból is a cifra virágok folynak, sőt még azt sem, hogy egy kicsit másképp, kicsit újragondolva használják a Kalocsa egyik védjegyévé vált motívumegyüttest. Arra a kérdésre, vajon le lehet-e védetni a kalocsai mintát, azt mondta: „Nem éri meg. Vegyünk például egy porcelán tányért, amin a virágok és a színek úgy helyezkednek el, ahogy a porcelánfestő asszonyok azt felfestették. Ha ezt a tényért levédetném, akkor semmit sem érnék el ezzel, hiszen bárki megteheti, hogy az egyik apró levél zöld színe helyett mondjuk kéket használ, és az akkor már egy teljesen más termék. Levédetni csak ezt az egy terméket tudom, szín, méret alapján, és ha meglátok egy megszólalásig hasonló terméket egy piacon, amiben csak mondjuk a rózsa színe tér el a hagyományos vöröstől, akkor egy szavam sem lehet.” Szóval semmi értelme a minta levédésének, így bárki kénye-kedve szerint használhatja az ősi motívumokat, felturbózva, más színekkel, össze-vissza. A Manufaktúra ügyvezetője azért sem bánja, hogy ennyire felkapott lett a kalocsai, mert így az elmúlt fél évben több országos televízió és különböző napi- és hetilapok látogattak el a Manufaktúrába, ami azért nagy reklám nekik. Elmondása szerint ennek köszönhető, hogy forgalmuk nőtt, egyre több megkereséssel fordulnak hozzájuk, egyre több terméket tudnak értékesíteni a piacon. Ennek köszönhetően már egész meghökkentő megrendelésük is akadt: az elmúlt hetekben például egy kamiont kellett kifesteniük az asszonyoknak. Megcsinálták.

A porcelánfestő asszonyok - akik már több mint 20 éve dolgoznak ebben a szakmában – nem voltak ennyire megengedőek a témával kapcsolatban. Belátják, hogy most jó üzlet, de a minta, a hímzés megszentségtelenítését látják abban, hogy már a bikiniken, gumicsizmákon, cipőkön és autókon is megjelennek az ősi motívumok. „Ez most divat, de ki tudja, mi lesz fél év múlva. Azok, akik nem megfelelően (nem betartva a hímzés, festés íratlan szabályait) használják a motívumokat, és felvarratják, festetik azt hozzá nem értő önjelölt iparművészekkel, azok gúnyt űznek a tradicionális kalocsai mintából. Ebből hosszú távon Kalocsa nem profitál, hiszen a világ csak annyit fog ebből érzékelni, hogy az elfuserált, a valódi kalocsaira csak emlékeztető mintát, amire joggal mondja, hogy igénytelen, összekapcsolja a városunk egyik védjegyével. Így azt, amit mi előállítunk kézzel, 20-30 évnyi tudással, tapasztalattal, akár ki is dobhatjuk egyenesen a kukába.”

Több magyar cég foglalkozik azzal, hogy kalocsai mintát varrat a kínai piacon beszerzett olcsó és rossz minőségű farmekre, blúzokra, biknikre. A munkát kiadják bérbe azoknak az asszonyoknak, akik hajdan a Kalocsai Népművészeti és Háziipari Szövetkezet dolgozói voltak. Ezek az asszonyok (több százan) éhbérért hímzik fel a népi motívumokat az olcsó farmerekre, műbőr cipőkre, kínaiban vásárolt bikinikre, amiket később a forgalmazók a beszerzési ár akár triplájáért adnak tovább. A Kalocsa környékén élő, 73 éves Erzsi néni is ezzel egészíti ki nyugdíját. Az elmúlt héten is 6 farmert és 4 pólót kapott, amire a megrendelő kérésére kalocsai mintát kellett hímeznie. „Egy farmert egynapi munkával tudok elkészíteni, ha reggeltől estig varrok. Egy farmerért 2000 forintot kapok, úgy, hogy a saját pamukommal (hímző cérnámmal) dolgozom. Egyszer egy tornacipőt is ki kellett volna hímeznem, de azt már nem vállaltam, cipőre nem való a kalocsai.” Ica néni 1500 forintot kap egy farmerért vagy pólóért. „Tudom, hogy sokkal drágábban tudják eladni, de mit csináljak? Ehhez értek, ezt csinálom már 30 éve. A nyugdíjam mellett pedig jól jön ez a mellékkereset, ami nem sok, de azért mégiscsak valami.”

Amikor Kalocsán jártunk, megkérdeztünk az utcán néhány fiatalt is, mit gondolnak erről a divathullámról. Legtöbben örülnek neki, hiszen így végre külföldön is megismerik Kalocsa nevét, ám azt ők is rossz szemmel nézik, hogy ennyire mainstream lett a jelenség. Ahogyan a porcelánfestő asszonyok is mondták, ők sem szeretnék, ha mindenféle, igénytelen és ízléstelen kalocsai mintával ellátott terméket kapcsolna össze a köztudat a városukkal

Pásztorné Bakaity Éva „népi iparművész” – ahogyan saját magát definiálja – szintén bérvarrással foglalkozik. Ő viszont bármit ráhímez bármire. A legkülönlegesebb megrendelése egy iPhone tok volt, amit kalocsai mintával kellett kihímeznie, de készített már ilyet műbőr cipőre is. Ő nem tartja rossz dolognak azt, hogy ennyire felkapták a kalocsai népi motívumokat, ami érthető is, hiszen rengeteg megrendelése van. Ám emellett ő is elítéli, hogy a kínai piacon árult kamukalocsai hímzéssel árult bikinik megjelenését.

A kalocsai hímzés története

A kalocsai hímzés fejlődése az 1860-as évektől követhető nyomon. Ebben az időben nyílt egy előnyomda Kalocsán.  Igen népszerűvé vált a lyukhímzés, melyet ütőfák segítségével előnyomtak. Ezzel a technikával készítették a vidéki parasztasszonyok a városi lakosság számára a lakás hagyományos ruhaféléit (alsólepedő, vánkoshéj). A hímzett díszítések csak valamivel később jelentek meg a viseleti darabokon (pl. az ingvállon). Az ún. íróasszonyok kék vagy lila festékbe mártott tollal a kalocsai mintákat rögtönözve előírták az anyagra. Ők a korabeli asztalosok feleségei vagy lányai közül kerültek ki; a kékre festett bútorokat virágmotívumokkal díszítették. A "pingálással" (ez a bútorok és szobabelsők díszítése virágmintákkal) is gyakran összefonódott a hímzés története.

A XIX. század végére a hímzés egyre kedveltebbé vált, megjelentek új stílusjegyek és technikák is: a lyukvarrás helyett például a betöltött hímzés kezdett általánosan elterjedni, ezzel párhuzamosan pedig a száröltés (virágok szárainak, indáinak kivarrásához) és a huroköltés (szegélyek varrásához) is megjelent. Ekkoriban még gyári vászonfélékre, gyolcsra és kisebb részben takácsszőttesre hímeztek.
Az ókalocsai hímzéseket az egyszínű, tiszta fehér motívumok jellemezték, melyekkel használati tárgyaikat, vagy a bérhímzésben varrt textíliákat díszítették. Saját ruháikon előfordultak a fekete, kék-fekete és kék-vörös hímzőfonallal varrt minták is, ám a színek igazi megjelenése a nagyatádi cérnagyár 1912-es megnyitásához köthető. Ekkortól ugyanis könnyen beszerezhetővé váltak a színtartó fonalak - ahogyan a kalocsai asszonyok mondják a hímzó fonalat:pamuk.

Az 1930-as évektől szinte tobzódtak a színek a kalocsai hímzéseken és a parasztlányok öltözetén. Nyári időszakban hímzett ingvállban, kötényben és főkötőben mentek dolgozni. A színek és minták gazdagodásával egyre több használati tárgyat kezdtek kihímezni az asszonyok: ágyneműket, ágytakarókat, terítőket, törölközőket, kendőket, függönyöket, főkötőt, ingvállakat (férfi inget is) és zsebkendőket is.
A második világháború alatt drasztikusan lecsökkent a hímzések iránti kereslet.
A termelési viszonyokban bekövetkezett mélyreható változások befolyásolták a parasztság életmódját, a színes hímzésű népviselet lassan háttérbe szorult, bár az idősebb asszonyok még ma is ragaszkodnak régi viseletükhöz.
A kalocsai hímzésben és porcelán festésben komoly szabályok vannak. A virágok színe előre meghatározott (a rózsáé csak vörös lehet, a kis kék virágé csak kék), összesen 15 féle színt használnak mind a hímzésben, mind a porcelánfestésben. Az ó kalocsai és a kalocsai hímzés mellett még néhány évtizede a "szomorú kalocsaira" is nagy volt a kereslet. a "szomorú kalocsai" motívumaival hímzett ruhákban azok az asszonyok jártak, akik már elkeltek, jelezvén, ők már nem eladók. A "szomorú kalocsai" színei éppen ezért sokkal szolidabbak, ebben a hímzésben a 15 élénk színnel ellentétben csupán a kék és a lila különböző árnyalatit láthatjuk.

(Forrás: Wikipédia, Fejér Kati: Kalocsa Kincse, Népművészeti múzeum)

„Addig nincs baj, amíg az önjelölt népművészek csak a saját, vagy környezetük szórakoztatására készítik a hímzéseket, hiszen alkotói szabadság van. A baj ott kezdődik, amikor ezt eredetiként feltüntetve kezdik árulni. Ez addig megtévesztő, amíg az esetleges vásárló nem találkozik egy tényleg igazival, hiszen addig nincs viszonyítási alapja. Szerintem ez minden szakmánál így van, és időnek kell eltelnie ahhoz, hogy ezek az emberek kiszelektálódjanak (és remélem, hogy így lesz), hogy aztán már  tényleg csak a profik maradjanak” – mondja Pásztorné, hozzátéve: eddig nem érkezett olyan megrendelés, amit ne teljesített volna, de azért nála is van határ, például kutyaruhára soha nem hímezne kalocsait.

Mi azért gyűjtjük az extrém példákat, amiben az önök segítségét is várjuk: amennyiben érdekes, meglepő, bizarr helyen, ruhadarabon, testrészen lát szép vagy ízléstelen kalocsai mintát, küldön nekünk egy a fotót a divany@mail.index.hu emailcímre!

A galériánkban talál elképesztő darabokat.

Ön mit gondol? Túlzás vagy menő a csapból is ömlő kalocsai?

KOMMENTEK

  • 2012.07.20 11:54:25Senta

    Imádom ezt a cikket és minden képaláírással egyetértek... iszonyú, förtelem. Csalódás, hogy Bársony Bálint is magára aggatta ezeket a rittyadékokat, ami mondjuk egy ufóhordta Pataki Attilánál alap.

  • 2012.07.20 12:06:09Lacccc01

    Az, hogy 2 nemzetközi keleb felvesz magára egy kalocsai vagy matyó mintás ruhát és a következő nyáron már mindenki ezt tolja mint a legvagányabb trendi dolog, előtte meg utána 2 évvel meg fuuudevérciki hogy felveszel egy a magyar népviselet jeleit hordozó ruhadarabot, nah az az ütni valóan gáz dolog.

  • 2012.07.20 12:15:29lelkisegely

    Sokkal menőbb, mint a amerikai zászlós strandgatyában flangálni.

  • 2012.07.20 12:31:31teemur

    Emberek! Ha elolvastátok, a cikkben is szépen leírja, hogy a kalocsai mikor kialakult is üzlet volt! És hogy állandóan változott (színfehér -> kékfekete, és csak a 20.sz.-ban sok-színes — a fonalgyár hatására). Most is a viszonokhoz igazodik. Nincs ezzel baj, a helyi (mo.-i) kultúra termeli ki.

  • 2012.07.20 13:06:42Rosie McGann

    Lacccc01

    Szerintem meg az az ütnivalóan gáz, hogy a tömegtermelés rohadtul nem az igazi hímzésekből áll, hanem valami művi, erőltetett öltéssorozatból. No meg az, hogy egy farmerért egész napos munkára mindössze 2000 Ft-ot kap a hímzőasszony.

    Meg az is ütnivalóan gáz, hogy ilyen nehézségekbe esik felfogni, hogy egy szót se szólt senki a magyar népviseletek ellen. Nem szégyen ám szakemberrel kezeltetni a paranoiát.

  • 2012.07.20 13:57:12Mrs. Jackman

    Mindenképpen fintorogjunk, ez jött le körülbelül. Miért ne varrathatna magára valaki kalocsait, szépen is meg lehet csinálni, és sokkal jobb mint az idióta gungbaó csirke feliratok vagy nonfiguratív tetkók vagy sárkány vagy akármi.

    Sztem semmi gáz nincs abban, hogy valaki kalocsaira emlékeztető mintákat visel akárhol. Szarabbul nem fog kinézni, mint egyébként, és legalább valami hazait visel.

    teemur jól írta, minden változik, különben mg mindig süveget meg kaftánt viselnénk.

  • 2012.07.20 14:00:56panka

    Tegnap halálfejek, ma kalocsai, holnap meg zsizsikbogár mindenen. Ugyan már!

  • 2012.07.20 14:06:58Senta

    Hogy "minden változik" az OK, az, hogy ez ma szinte minden esetben satnyulást értékvesztést jelent, az neeeem...

  • 2012.07.20 14:35:29will

    "A Porcelán Manufaktúra ügyvezetője örömmel üdvözölte a kalocsai minta hájpját, nem bánja egy cseppet sem, hogy a csapból is a cifra virágok folynak, sőt még azt sem, hogy egy kicsit másképp, kicsit újragondolva használják a Kalocsa egyik védjegyévé vált motívumegyüttest."
    Tényleg képes volt a cikkszerző elmenni Kalocsára és megkérdezni őket, hogy unják-e már a saját pofájukat, meg amiből élnek??? Ha ezt Sacha Baron Cohen csinálja poénból, akkor azt mondom vicces, de ha egy díványos újságíró, akkor szerintem oktondiság. Elmondom, hogy a kalocsai sikerét mi táplálja (azon kívül, hogy szép): az, hogy mindenféle politikai felhang nélkül lehet vele a magyarásgunkat kifejezni. Ha piros-fehér-zöldet használsz valamihez, akkor rögtön jobbosnak titulálnak, ha csak a piros-fehéret, akkor jobbikosnak. A kalocsai minta egy klassz, modernizálható valami, ami kifutón sem ciki. Az a ciki, ha valaminek az (egyébként sajnos vélhetően csak átmeneti) sikerét rögtön megtaposgatjuk belvárosi sznobériából. Facebook-ról is majd iratkozz le, ha sok lesz rajta a proli... :)

  • 2012.07.20 15:39:05Stupidella

    Tetováló vagyok, s mostanában minden második leány/hölgy (sőt, pasik is) kalocsai (és más magyaros, pl. magyar népmesék-es) mintát szeretne varratni.
    Most ez a divat, és még mindig jobb, mint amilyen divat például a nonfiguratív volt.

  • 2012.07.20 16:34:43tea fan

    will
    "Az a ciki, ha valaminek az (egyébként sajnos vélhetően csak átmeneti) sikerét rögtön megtaposgatjuk belvárosi sznobériából."

    Én sem szeretem a fanyalgást, de: a cikkben szerepel az is, hogy azt a ruhadarabot, amit te 15-20 ezerért megveszel (láttam kalocsai mintás pólókat, ingeket tízezer felett, ergo egy farmer biztosan drágább), 1500-2000 forintért díszítik kalocsai hímzéssel az asszonyok. És EZ gáz.

  • 2012.07.20 16:38:04Bonpari

    Az a baj, hogy a gagyi dolgokkal, meg hogy a csapból is ez folyik, elveszik a lehetőséget azokól, akik tényleg jókat csinálnak. Egy idő után mindenkinek annyira elege lesz belőle, hogy az igényeseket sem fogják érékelni, hanem legyintenek majd.
    Egyébként meg az emberek kb. 99%-a csak a minta alapján nem tudna különbséget tenni a Bársony Bálint nadrágján található hímzés és egy 30 éve hímző néni hímzése között, de szerintem nem is érdekli őket, hogy melyik az eredeti, ha jól néz ki. Ez van.

  • 2012.07.20 17:03:30Haloperidol

    Most mindenki azon sir, hogy divat lett a kalocsai.
    Ezen az alapon azon is sirhatnak, hogy egyaltalan van divat! A divatnak ez a lenyege, hogy valaki kitalal valamit, neheny hires ember elkezdi hordani, a tobbiek meg leutanozzak.
    De ez a dolog egyidos az emberi kuturaval.

    Ma a kalocsi a divat. Jovore mar nem ez lesz a divat. Ennyi.

  • 2012.07.20 23:08:12valakitalánvagyok

    Az a baj, hogy a népművészet népművészetként viselkedik?
    Az a dolga, hogy szájról szájra járjon, az, hogy kamionra kerül meg nem teszi cikivé, ezzel jár a fejlődés, a technika.

    Az a baj, hogy van gagyi?
    Van Kalocsán is gagyi hímző, mindenből van gagyi, másnak sem devalválja az értékét, hogy van gagyi konkurencia, miért lenne ez másként a népművészettel?

    Az a baj, hogy külföldi divattervezők használják?
    Az is baj amikor magyar tervezők emelnek be más kulúrából motívumokat?
    Mindenki csak a saját népe motívumait használja?

    Az a baj, hogy urbanizálódik?
    Miért baj, zárjuk le a városhatárt a kalocsai motívumok előtt?

    Talán ez nem csak felesleges sírás-rívás?

  • 2012.07.20 23:17:07valakitalánvagyok

    "Én sem szeretem a fanyalgást, de: a cikkben szerepel az is, hogy azt a ruhadarabot, amit te 15-20 ezerért megveszel (láttam kalocsai mintás pólókat, ingeket tízezer felett, ergo egy farmer biztosan drágább), 1500-2000 forintért díszítik kalocsai hímzéssel az asszonyok. És EZ gáz."

    És a kenyér sem 200 forintból készül, hanem 20-ból,
    egy Nike cipő sem 30000 forintból, hanem 2000-ből, és így tovább...
    Van termelői ár, nagyker ár, kisker ár.
    Felejtsük már el, hogy valami annyiból készüljön, mint amennyiből vesszük!
    A cikkből is kederül, hogy árverseny van, valaki 2000-ért hímez, valaki 1500-ért, legalább nincs kartel.

  • 2012.07.21 07:33:56Frengi

    Én kb 3 évvel ezelőtt Paderbornban a KIK-ben vettem egy "kalocsai"himzett polót, maidein Kina.Hasolo cuccokat évek óta mindenhol látni, és el kell mondjam, nem azért mert magyar.
    Tavaly végig lapoztam egykönyvet Dél-Amerika népművészetéről, rengetek magyaroshoz hasonló motívummal , de aki csak a magyaros ismeri, de még azt sem igazán, annak minden hímzett virág kalocsai.

  • 2012.07.21 09:27:22Mrs.Columbo

    @valakitalánvagyok: "Van termelői ár, nagyker ár, kisker ár."

    Egyszer egy dunántúli borász állítólag alig akarta elhinni, hogy az ő borát, amit ő nyilván párszáz forintért adott el, vannak, akik többezerért megveszik egy puccos bp.-i vinotékában.
    Szóval ha én arra vetemednék, hogy felveszek egy hímzéses farmert, valószínűleg megkeresném valamelyik öregasszonyt, és őt kérném meg, hogy csinálja meg. És nem fizetném ki azt a kb. 500%-os hasznot a "dizájnernek" (mondjuk nem tudom, hogy nevezhetnek így valakit, ha a munkát más végzi helyette, ő meg csak árulja a saját neve alatt), hogy elhozta nekem Bp.-re.
    Egyébként ez igaz általában az összes dizájner meg magyar kézműves cuccokat forgalmazó üzletre: ha megtetszik valami, mindig megjegyzem a készítő nevét és megkeresem a neten. Ő is jól jár, meg én is: ő nem veszít százalékot, én meg kb. az ár harmadát fizetem.

  • 2012.07.21 09:30:33Rosie McGann

    valakitalánvagyok

    Ha szerinted rendben van, hogy egész napos munkával mindössze 1500-2000 forintot keresnek ezek az asszonyok, akkor sajnálom, de veled van baj. Még egy diákmunkás is többet keres, ez egyszerűen szégyen.

  • 2012.07.21 12:37:56Sierrababa

    Rosie McGann, szerintem senki nem írta, hogy ez rendben van...de amíg van, aki ennyiért megcsinálja, NEM fognak többet fizetni érte. Ennyi...a gazdaság szereplői sosem a jótékonysági intézmények, hanem ismerik a keresletet, kínálatot, és aszerint képzik az árakat. Ha minden hímzőnéni tele volna munkával, és azt vállalnák el, aki többet fizet, máris lenne árverseny. De amíg nincs ilyen helyzet, és a hímzőnéni örül, ha kap munkát, addig annyit fizetnek neki, amennyit nem szégyellnek. Sajnos...

  • 2012.07.21 13:20:31Kristl

    A kultúra nem statikus dolog, hanem dinamikus rendszer. Illene felfognia a kultúra ápolóinak és féltőinek is.

  • 2012.07.21 15:04:14valakitalánvagyok

    Mrs.Columbo

    Szíved joga, csak nem gondolsz bele, hogy ez hosszú távon mihez vezet.
    Pl tönkremennek a galériák és sehol nem fogod megtalálni a művészt, ha a művészt nem találod meg eltűnik a portfóliója, csődbe megy.
    Lehet önzőzni, csak nem éri meg.

    Rosie McGann

    Nem szerintem nincs rendben, szerintem többet ér a munkájuk, de ők adják el ennyiért, ha összefognának és azt mondanák, hogy mától a háromszorosa, akkor a vevő vagy rákényszerülne vagy nem venné meg.
    Ez választás kérédse.
    A cikk lapján egyelőre, nem, hogy erről lenne szó, hanem még egymás alá ígérnek...

  • 2012.07.21 15:08:21valakitalánvagyok

    Mrs.Columbo

    Még annyi, hogy nálunk civilizáltabb országokban ezt nem csinálnád, mert nincs művészár és bolti ár, hanem a művész ugyanazért adja, amiért a boldban, sőt jobb helyeken ebből még a bolt is kap, mert ők reklámozzág, menedzselik a művészt...

    Ezt csak itthon tuod megtenni, mert itthon még működik az "ügyeskedés".

  • 2012.07.21 15:43:43valakitalánvagyok

    Elveszett a kommentem akkor megint:

    egy művész X-ért adja egy boltnak az árut. Ebből a haszna X/2 (anyagköltség, rezsi)

    egy bolt 2X-ért adja.
    Egy bolt fizet bérletidíjat, rezsit, alkalmazottat, járulékokat az alkotó után, áfát, iparűzésit, stb...
    Plusz még a feladata a menedzselés, bemutatók/kiállítások szervezése, stb (nem ingyan van ez sem.
    Tehát a bolt igazi haszna nem 100%, hanem kb 5%.

    Általában a bolt és az alkotó között van egy megállapodás (reklám, menedzsment, stb fejében), hogy az alkotó nem adhatja bolti ár alatt a portékáit.
    Ha mégis akkor repülhet a boltból, egyértelű miért rossz neki.

    Ugyanakkor egy alkotó nem mindíg racionális gondolkodású, így megvezethető, tehát ha tőle a feléért veszed, akkor neki is rosszat teszel, mégha neincs is tudatában.

    Meg magadnak is, mert az áru amit megvettél veszít az értékéből (hiszen kikerült egy portfolióból).

    Remélem nem veszed ezt okoskodásnak!

    ui:ezt előbb nagyon hosszan, számadatokkal együtt leírtam, de a komment küldésével elveszett az éterben, talán egyszer visszajön.

  • 2012.07.21 16:36:08Mrs.Columbo

    @valakitalánvagyok:

    "Remélem nem veszed ezt okoskodásnak!"
    Egy cseppet sem, mert nem értek vele egyet. :)

    Az a baj, hogy te egy kicsit összemosod a galériákat és az üzleteket. Milyen portfólió? Ha megveszek egy kézműves által készített cipőt (amiből még van kb 100 másik egyforma), milyen portfólióból kerül ki?
    Én nem tudom, hogy te honnan vetted a példát, de azoknak az alkotóknak az esetében, akiktől én vásároltam, annyi volt, hogy beadták az üzletbe bizományiba, és ott ült a polcon az áru.
    Mindezt csak szükségből tették, mert nincs más lehetőség. Ha lenne, szerintem senki nem bánná, hogy bezárnak a galériák/üzletek. Ennek egyik módja, hogy a neten keresgélsz, vagy vásárokon megismersz minél több alkotót, kézművest. Mindegyik szeretne saját üzletet, és egyikőjüknek sem az az álma, hogy ugyanannyit dolgozzanak, fele annyi pénzért.
    (Mondjuk ilyen üzleti dolgokba, hogy járulékot hogyan kell fizetni az alkotó után, nem is mennék bele, mert teljesen más, ha az alkotó egyéni vállalkozó, vagy mondjuk adószámmal rendelkező magánszemély.)

    Egyébként ha már a galériák szóba jöttek, a Váci utcában van egy, amelyik 80%-ot kér az árból. Hát ez szerintem minden, csak nem az alkotó támogatása.

    "Tehát a bolt igazi haszna nem 100%, hanem kb 5%."

    Na azért ha ez igaz lenne, már rég bezárt volna az összes üzlet.

  • 2012.07.21 17:28:35Mojzes Pál

    @tea fan

    Szerintem meg az a gáz, hogy ezen még fennakad valaki, ez a "csodálatos" vadkapitalista nyugatiasch világrendünk alapja, mert mit gondolsz, például a nagyon menő napszemcsiket amik 50 ezer forint és a csillagos ég közötti forintért árulnak mennyiért csinálják Kínában?Pláne, ha akcióban az aktuális kifutó modellt utánad dobják 15 ezerért?(Persze érdemesebb ezeket megvenni akcióban mint a szintén Kínában gyártott másolatokat ötezerért jóárasítva...)

  • 2012.07.21 20:14:245perc

    De kár, hogy megismerte a világ, sajnálhatjuk... A Váci utcában meg a Citadellán nem volt gagyi?
    Anyukám - vagy 20-30 éve, míg el nem romlott a szeme - hímzett kalocsait. Meg matyót is. A barátnője meg csipkézte. Nyilván nem a nevet adó településeken. Múltkor kérdeztem, honnan vették a mintát. Azt mondta, az adott helyszínekről érkeztek a >>sablonok

  • 2012.07.21 23:29:52croc

    utóirat: lehetne esetleg csinálni egy ilyen népművészeti-ruha-vásárlós összehasonlítós tesztet, aztán megírni cikkben, hátha kiderül, hogy mégis árulnak valahol hordható és igényes darabokat

  • 2012.07.21 23:48:38croc

    merthogy aki nem szereti a gagyit és igényes népművészeti ruhát akar venni, az nagy fába vágja a fejszéjét: lehangolóan sivár az "igényes" kínálat.
    Boltot is nehéz találni, persze minden kétszer-háromszor annyiba kerül, mint egy 'normál' bolti ruha, de ezen még túltenném magam, viszont tényleg nagyon nincs választék.
    Nem is értem, hogy lehet, hogy, az összes hiper tele van indiai kékfestett pamut női ruhával, fillérekért, de egy magyar népi kékfestő szoknyát venni szinte lehetetlen vállalkozás.
    mikor utoljára néztem (ma délután) a legtöbb abszolút igényes, autentikus népművészeti boltban a következőket lehet kapni: kötényruha és blúz (egy méret, mindenkin úgy áll, mint tehénen a gatya), rogyásig telehímzett blúz (annyira csiricsáré, hogy utcára már nem igazán hordható) és nagyon sok terítő-konyharuha-játékbaba.
    de egy olyan blúz vagy ruha amit irodába/utcára fel lehet venni? sehol...
    ha a népművészek nem fáradnak szabásmintákkal, fazonokkal, és nem hajlandók semmi mást gyártani csak néptáncosoknak fellépőruhát és nyugdíjas amerikás magyaroknak szuvenírt, és akkor miért csodálkozunk, hogy milyen sok a gagyi?

    vagy csak én nem tudom, hol kell keresni?

  • 2012.07.24 15:21:20Dömijani

    Olyan téma ez, mint hogy felhígul a nyelv, a kultúra, a gazdaság, a multinácik mindent bekebeleznek... Igen, ezt éljük éppen.
    Ezek átvett és átértelmezett motívumok a kalocsai hímzésből és nem kalocsai hímzések. Nagy különbség. Most felkapták a kalocsait, másolgatják ízlésesen és ízléstelenül (kinek mi tetszik) látjuk itt is ott is, aztán majd eltűnik, mint minden más. Azért a csapból nem folyik. Amúgy meg nem baj, ha a világban bármilyen előnyös oldalunkról is megtudnak valamit és legalább nyoma marad annak, hogy létezünk és kimagasló vagy egyedi dolgokra vagyunk képesek.
    Nyilván valakinek tetszik és megveszi, másnak nem és kritizálja. Ez is normális. Meghallgatjuk mindenki véleményét (legalábbis elviseljük) és ezzel a dolog el is van intézve. Mást úgysem tehetünk. Majd ha Kínában nagyüzemileg gyártják a kalocsainak mondott terítőket és úgy árusítják világszerte, akkor kell tennünk valamit.
    Az igazi kalocsai terítőt, ha ajándékba viszem Franciaországba vagy Angliába, kortól és divattól függetlenül tudják értékelni és megbecsülni. Legalábbis ezt láttam.

  • 2012.07.30 14:45:10JanCe

    Croc: itt van más is:[link]

  • 2013.01.13 21:47:23Lackoka

    Ha szereted a kalocsait: :)
    [link]

SZÓLJON HOZZÁ!

Legfrissebb

OnGo beszámolók

Hirdetés

Hirdetés