Férfiként nagyon nem éri meg pornót nézni, nőként talán igen - íme a kutatások érvei

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A pornófüggőség egyre több embert érint – sokan észre sem veszik, mennyi időt töltenek azzal, hogy másokat bámulnak szex közben, ezzel okozva saját maguknak kielégülést. Vajon ez azt jelenti, hogy egyáltalán nem érdemes hasonló videókat nézni, vagy ebben is a mértéktartás lesz a helyes hozzáállás? A tudomány most egy nagyon érdekes felfedezést tett arról, hogyan hatnak ezek a filmek a nőkre és a férfiakra.

Azt már korábban is bizonyították, hogy a közös pornónézés a kapcsolat jobb működéséhez kapcsolódik. Azok a párok, akik gyakran néznek együtt pornót, általában elégedettebbek romantikus kapcsolatukkal és szexuális életükkel. A műfajnak már audio változata is van, mely abból áll, hogy ha valaki nem vizuális típus, másokat hallgathat szex közben. De vajon megéri-e?

Egy kutatás  rávilágított, hogy pornónézés hatására dopamin termelődik az agyban. A dopamin az a neurotranszmitter, vagyis idegi ingerületátvivő, amely a tanulásért, a jutalmazásért, az érzelmekért és a kellemes érzésekért felelős. Minél több pornót néz valaki, annál magasabb lesz a dopaminszintje, és annál inkább válik az agya immunissá, érzéketlenné azzal szemben - így alakul ki a pornófüggőség. 

Mi az, ami most kiderült a pornófogyasztással kapcsolatban?

Az, hogy a – állapítja meg egy tanulmány. 

A Psychological Medicine folyóiratban publikált új kutatás szerint a gyakori pornográfiahasználat a fiatal férfiak és fiatal nők szexuális kimenetelének különbözőségét mutatja, vagyis másképpen hat a két nemre. A hosszú távú vizsgálat, amely a maga nemében az egyik legnagyobb, azt jelzi, hogy a pornófogyasztás magasabb gyakorisága a férfiak körében rosszabb szexuális élettel jár együtt, míg a nők körében ennek az ellenkezője látszik.

Óvatosan a pornóval
Fotó: Oleg Elkov / Getty Images Hungary

„A pornográfia fiatal nők és férfiak szexualitására gyakorolt hatását vizsgáló kutatások alapvetően két kategóriába sorolhatók: egyes tudósok azzal érvelnek, hogy a pornóhasználat elérhetetlen szexuális összehasonlítási sztenderdeket állít fel, és aggodalmat kelt a szexuális teljesítményt illetően, míg más tudósok azt állítják, hogy a pornó szexuális inspiráció forrása lehet, és felhasználható arra, hogy az ember jobb szexuális partnerré váljon” – magyarázták a tanulmány szerzői, Nicolas Sommet és Jacques Berent, a Lausanne-i Egyetem oktatói.

„Ezt a két ellentétes nézetet nehéz szétválasztani, főleg azért, mert sok meglévő tanulmány kis mintaméretet és keresztmetszeti terveket használ, ami akadályozza, hogy megbízható következtetéseket vonjunk le a szakirodalomból. Ezért elkezdtünk erőfeszítéseket tenni a pornóhasználat és a férfiak és nők szexuális teljesítménye közötti összefüggés tisztázása végett egy nagyszabású vizsgálat elvégzésével, amely több tízezer résztvevőt követett három éven keresztül” - folytatta.

A kutatók egy háromhullámú longitudinális vizsgálatot végeztek, amely magában foglalta a pornóhasználat gyakoriságának, a szexuális önkompetenciának és a szexuális működésnek az éves értékelését.

Idézőjel ikon

„A kutatás idején az egyik legnépszerűbb francia youtuberrel dolgoztunk együtt, és több mint 100 000 fiatal férfi és nő válaszait tudtuk összegyűjteni”

– részletezte Sommet és Berent. A felmérés első hulláma 101 572 férfit és nőt vett fel öt különböző országból, köztük 8 608 heteroszexuális párt. Összesen 21 898 résztvevő teljesítette mindhárom hullámot. A kutatók végül úgy találták, hogy a gyakoribb pornóhasználat alacsonyabb szexuális teljesítménnyel járt a férfiaknál, de magasabbal a nőknél.

„Azt tapasztaljuk, hogy minél többet néznek pornót a férfiak, annál inkább kételkednek szexuális teljesítményükkel kapcsolatban, annál több szexuális problémáról számolnak be (pl. szexuális késztetés, erekció, biológiai működés tekintetében), és – a heteroszexuális párok esetében – annál inkább elégedetlen volt női partnerük” – foglalta össze Sommet és Berent.

„A nőknél fordított tendenciát tapasztalunk: minél több pornót néz egy nő, annál kevesebb a szexuális problémája, és – a heteroszexuális párok esetében – annál elégedettebb a férfi partner szexualitásának bizonyos aspektusaival" - tették hozzá a kutatók.

Közösen jó ötlet, egyedül veszélyes lehet
Fotó: Oleg Elkov / Getty Images Hungary

Ez még azután is igaz volt, hogy a kutatók olyan változókat ellenőriztek, mint az életkor, az iskolai végzettség, a nemzetiség, a szexuális irányultság, a szexuális partnerek száma, a kapcsolati állapot, a kapcsolat hossza, az önkielégítés gyakorisága, a szexuális kapcsolat gyakorisága, a szexualitással kapcsolatos ismeretek és a társadalmi kapcsolatok.  

A nemek közötti különbségeket az idő múlásával is megfigyeltük (azaz a pornóhasználat idővel történő növekedése a férfiak szexuális teljesítményének csökkenésével, a nők esetében pedig javulással jár együtt), ami növeli annak valószerűségét, hogy okozati összefüggés van a pornófogyasztás és a szexuális teljesítmény között – áll a tanulmány összefoglalójában. 

Az a megállapítás, hogy a pornót fogyasztó nők általában jobb szexuális teljesítményt mutatnak, összhangban van egy korábbi tanulmány eredményeivel, amely 2433 nőt vizsgált. Sommet és Berent azonban figyelmeztetett, hogy a hatást nem szabad túlbecsülni.

„Annak ellenére, hogy a pornóhasználat és a szexuális teljesítmény közötti összefüggések mind a férfiak, mind a nők esetében erősek voltak (vagyis egyértelmű és következetes módon), ezeknek az összefüggéseknek az általános kiterjedése gyakran szerény volt” – magyarázták a kutatók. "Ez azt jelenti, hogy a közhiedelemmel ellentétben a pornót nem lehet a férfiak szexuális problémáiért felelős fő tényezőnek tekinteni, és nem tekinthető a nők szexuális csodaszerének sem" - hangsúlyozták.

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.