Így készüljünk az iskolakezdésre a pszichológus szerint

GettyImages-1331345416

A szeptember minden szülőnek és gyermeknek kihívásokkal tarkított időszak. Véget ér a nyár, új tanév kezdődik, amely anyagilag, fizikailag és mentálisan is megterhelő lehet. Mire figyeljünk szülőként, ha a gyermekünk most kezdi majd az iskolát? És milyen tanácsokat fogadjon meg az, akinek a gyereke már iskolás vagy éppen középiskolába megy? Pál Kata Dorottya iskolapszichológus javaslatai a tanév stresszmentes elkezdéséhez.

Az iskolakezdés a legtöbb szülőnek egyet jelent a tanszerek után folytatott hajszával; a tankönyvek beszerzésével; a már megint egy év alatt kinőtt tornafelszerelés lecserélésével; valamint a különféle határidők észben tartásával. De az iskolakezdés nemcsak gyakorlati szempontból lehet embert próbáló feladat, pszichésen is megviselheti a gyerekeket és a szülőket. Gondoljunk csak a rutin megváltozására, a korán kelésre, a teljesítményelvárásokra és kötöttségekre, amelyekkel (jó eséllyel) nyáron nem találkozik egy gyermek. Pál Kata Dorottya iskolapszichológus segítségével összeszedtük, hogyan könnyíthetjük meg az iskolába való be- és visszaszokást.

Fokozatosan hangolódjunk a tanévre

Nyáron általában megváltozik a gyermekek rutinja és napi ritmusa, kitolódhatnak a lefekvési és felkelési időpontok, kevésbé vannak szigorú szabályok, kötetlenebbül telik az idő. Kata szerint „az iskolára való felkészülés egyik sarkalatos pontja korosztálytól függetlenül fokozatosan újra keretet adni a napoknak, hogy az év kezdetekor kevésbé legyen nagy a váltás. A fokozatosság azért is nagyon fontos, mert bármilyen szokás kialakításában sokat tud segíteni, ha lépésenként kell hozzászokni a változáshoz, mindig csak egy apróbb aspektust kell megszokni egyszerre.”

Csökkentsük a stresszt

Mint minden változás, az iskolakezdés is nagy fokú stresszel járhat, főleg a szorongóbb gyermekeknél. De egy új évfolyam vagy iskola elkezdése, esetleg a kamaszkor változásai is nehezebbé tehetik ezt az időszakot. Az iskolapszichológus szerint a stressz önmagában még nem ellenség, azonban fontos, hogy még az előtt képesek legyünk átbeszélni gyermekünkkel az őt foglalkoztató nehézségeket, és oldani benne a stresszt, mielőtt annak negatív hatásai elhatalmasodhatnának.

Fontos, hogy gyermekünk megoszthassa velünk az iskolakezdéssel kapcsolatos gondolatait és esetleges félelmeit
Fontos, hogy gyermekünk megoszthassa velünk az iskolakezdéssel kapcsolatos gondolatait és esetleges félelmeitKlaus Vedfelt / Getty Images Hungary

Emeljük ki az iskolakezdés pozitív oldalát

A tanévkezdésbe való belerázódást jelentősen megkönnyíti, ha a félelmek mellett azt is megbeszéljük gyermekünkkel, milyen jó dolgok várhatnak rá ebben a helyzetben. Például újra találkozhat olyan barátaival, akiket nem látott a nyáron, vagy tanulhat új és izgalmas dolgokat. Szülőként egyébiránt mintául is szolgálunk a gyermekünknek, így ha hangoztatjuk jó véleményünket a tanulásról, az segít, hogy az iskolával kapcsolatos pozitív hozzáállás a gyerekre is átragadjon. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Megfontolandó tanácsok szülőknek az iskolapszichológustól korosztályonként

Ha elsőbe megy a gyerek:

Az óvoda után az iskola jelentős változás egy gyermeknek, aki ezáltal nemcsak egy másik épület kapuin, de egy új életszakaszba is lép. „A hangsúly a szorgalommal és a kitartással elért teljesítményen van, a gyerek szeretné megélni, hogy kompetens az új közegben, amennyiben ez nem sikerül, kisebbrendűségi érzés alakul ki benne. Szülőként érdemes erre a kezdetektől figyelemmel lenni, felkészíteni az esetleges kihívásokra, azt, amiben ügyes, támogatni, hogy meg tudja élni a sikerélményeket” – magyarázza Kata.

Az iskolapszichológus szerint elsős gyermekünket a nyár vége felé kezdjük el visszaállítani egy napirendre, beszélgessünk vele arról, mit vár az iskolától, mitől tart, és közösen beszéljük meg, mi adhatna számára biztonságot, mi nyújthatna kapaszkodót a változások közepette. Ilyen lehet például, hogy heti fix időpontban megy edzésre, vagy ő választja ki magának az írószerek egy részét, ezáltal is megélve valamennyi kontrollt az iskolába való felkészülésben.

Egy elsős számára ijesztő lehet a sok változás és az azzal járó bizonytalanság
Egy elsős számára ijesztő lehet a sok változás és az azzal járó bizonytalanságSDI Productions / Getty Images Hungary

Tanévkezdés iskolással:

Ha gyermekünk már iskolás, akkor az új tanévre való készülés valamivel gördülékenyebb, hiszen tudunk az előző évek rutinjára hagyatkozni. Kata ugyanakkor kiemeli, hogy ennek ellenére is szánjunk időt az iskolára való átállásra, hiszen minden év tartogathat új kihívásokat. Minél idősebb a gyerekünk, érdemes annál inkább bevonni ennek a megtervezésébe, teret engedni az ő ötleteinek, gondolatainak is. Egyes feladatokat nyugodtan bízzunk rá, így növelve a saját magáért vállalt felelősséget.

Iskolakezdés kamasszal:

Egy nagyobb gyermekkel egészen más az iskolakezdés, hiszen a kamaszkorú gyerek igyekszik az évkezdést (mint sok minden mást is) a saját elképzelései szerint alakítani. „Fontos, hogy szülőként ameddig számunkra is belefér, ebben tudjunk partnerek lenni. Biztosítsuk a segítségünkről, a támogató háttérről, ahova fordulhat, ha elakadna, de hagyjunk teret annak is, hogy úgy készüljön fel a tanévre, ahogyan ő szeretne, hiszen ezek is mind olyan tapasztalatok, amelyekből tanul önmagáról” – tanácsolja az iskolapszichológus. Ugyanakkor ha most megy középiskolába a kamasz, érdemes több segítséget biztosítani számára, amennyiben igényli azt, hiszen ez lényegesen nagyobb váltás, mint ha csak felsőbb évfolyamot kezdene. 

Legyen kisebb vagy nagyobb a gyermekünk, az iskolakezdés nem feltétlenül zökkenőmentes, és teljesen természetes, ha nehézségeket tapasztalunk ebben az időszakban. Azonban, ha odafigyelünk gyermekünk igényeire, beszélgetünk vele, és bevonjuk a felkészülésbe, stresszmentesen vághatunk neki a tanévnek.

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója.

Oszd meg másokkal is!
Mustra