Nemcsak egészségesebb, hanem okosabb is lesz a gyerek, ha anyatejet kap

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Az anyatej a kisbabák legideálisabb tápláléka, ami nem egy átlagos élelmiszer. A táplálkozáson túl számos előnye van, melyről az Oxfordi Egyetem kutatói nemrég azt is bebizonyították, hogy hatással lehet a gyerekek későbbi tanulmányi eredményére is attól függően, hogy mennyi ideig tartott az anyatejes táplálás.

Az anyatej egyszerre étel és ital is, ráadásul megtalálható benne minden olyan értékes tápanyag, amire a fejlődő babának szüksége van. Nem véletlen, hogy sokan a minél hosszabb ideig tartó szoptatás mellett érvelnek. Hogy pontosan miért, az anyatej világnapja kapcsán utánajártunk a tudományosan megalapozott magyarázatoknak.

Jobban megy a matek és a tanulás

Az Oxfordi Egyetem egyik kutatócsoportja legutóbb arra volt kíváncsi, hogy az anyatejes táplálás milyen hatással van a gyerekek tanulmányi eredményére. A vizsgálatba több mint 18 ezer, 2000 és 2002 között született brit gyereket vontak be, akiknek egyharmadát sohasem szoptatta az édesanyja, a többieket pedig különböző időtartamokig. A kutatásban részt vevő gyerekek alig 10 százaléka kapott anyatejet legalább egyéves koráig. 

Azok a gyerekek, akik anyatejet kaptak, sokkal jobb eredményeket értek el
Fotó: bluestocking / Getty Images Hungary

A kutatók a gyerekek fejlődését 22 éves korukig követték, miközben tanulmányi eredményeiket folyamatosan összevetették kortársaik tanulmányi adataival.

Végül arra a következtetésre jutottak, hogy azok a gyerekek, akiket hosszabb ideig szoptattak, jobb tanulmányi eredményeket értek el.

A legalább 12 hónapig szoptatott gyermekeknek csak mintegy ötödének (19,2%) nem sikerült az angolérettségije, ellenben a soha nem szoptatott gyermekek 41,7 százalékával, míg a legalább 12 hónapig szoptatott gyermekek 28,5 százaléka ért el kimagasló eredményt, szemben a nem szoptatott gyermekek 9,6 százalékával.

A matematikaérettségin a legalább 12 hónapig szoptatott diákoknak csak 23,7 százaléka bukott meg, míg a soha nem szoptatott gyermekeknek 41,9 százaléka kapott elégtelent. Azoknak, akiket legalább egy hónapig anyatejjel tápláltak, 31,4 százaléka ért el magas pontszámot, míg a soha nem szoptatottak közül csak a gyermekek 11 százaléka büszkélkedhetett kiváló eredménnyel.

Csak egy vitamin hiányzik belőle

A legtöbb egészségügyi szakember kizárólagos szoptatást javasol a csecsemő legalább hat hónapos koráig. Az anyatej ugyanis megfelelő arányban tartalmaz mindent, amire a babának szüksége van élete első félévében. 

Összetétele pedig a gyermek igényei szerint változik.

A szülés után közvetlenül jelentkező előtej kiválóan illik az újszülött speciális igényeihez. Az érett tejre jellemző összetétel a szülést követő két hétben alakul ki. A szoptatás időtartama alatt hétről hétre változik a tej összetétele a fejlődő csecsemő igényeinek megfelelően.

Az anyatejből csak egyetlen vitamin, a D-vitamin hiányzik, hacsak a szoptató édesanya nem fogyaszt belőle elegendő mennyiséget.

Megvéd a betegségekkel szemben

Az anyatej tele van antitestekkel, amelyek segítik a babát a vírusok és baktériumok elleni küzdelemben, ami különösen fontos a korai hónapokban. Ellenben a tápszer nem biztosít antitestvédelmet a babák számára. Számos tanulmány kimutatta, hogy a nem szoptatott csecsemők jobban ki vannak téve olyan betegségeknek, mint a tüdőgyulladás, a hasmenés és különböző fertőzések.

Egy életen át számos betegséggel szemben védelmet nyújt az anyatej
Fotó: Edgar Barragan Juarez / Getty Images Hungary

Az pedig, ha a csecsemő csak anyatejet kap, különösen előnyös, mert jóval több betegség kockázatát csökkenti, beleértve a középfül-, a torok- és az arcüregfertőzéseket, a légúti fertőzéseket, az akut légúti és gyomor-bél rendszeri betegségeket, illetve megelőzhető vele a hirtelencsecsemőhalál-szindróma is. A szoptatás továbbá csökkenti az asztma, az atópiás dermatitisz és az ekcéma, a cukorbetegség és a leukémia kockázatát.

Segít megelőzni a gyerekkori elhízást

A szoptatás biztosítja az egészséges súlygyarapodást, és segít megelőzni a gyermekkori elhízást. Egy tanulmány kimutatta, hogy a négy hónapnál hosszabb ideig tartó szoptatás jelentősen csökkenti annak esélyét, hogy a baba túlsúlyos és elhízott legyen.

A szoptatás előnye közül az egyik, hogy megvédi a babát az elhízástól
Fotó: Image Source / Getty Images Hungary

Ennek az lehet az oka, hogy a szoptatott csecsemők szervezetében nagyobb mennyiségben találhatók olyan jótékony bélbaktériumok, amelyek befolyásolhatják a zsírraktározást. Továbbá az anyatejjel táplált csecsemők szervezetében több leptin található, mint a tápszerrel táplált csecsemők szervezetében. A leptin kulcsfontosságú hormon az étvágy szabályozásában és a zsírraktározásban.

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.