SZÜLŐSÉG

Baj, ha az óvodás gyerek nem rajzol?

2017. február 2., csütörtök 13:03

Középsős gyerek anyjaként rapportra hívtak az oviba: nem rajzol pálcikaembert a gyerek, leszünk szívesek gyakorolni. Az én lányom nem nagyon szeret rajzolni, és elbizonytalanodtam, baj ez? Mikortól "kell" tudnia szabályos pálcikaembert rajzolni? Megkérdeztem Endrédi Gabriella klinikai  gyermek szakpszichológus és pszichoterapeutát, jelent-e valami problémát, esetleg tünete lehet-e valaminek az, ha egy óvodás gyermek nem rajzol?

Én pszichológust még nem hallottam így örülni kérdésnek. Endrédi Gabriella szerint rendkívül fontos a téma. Elmondta, ez a kérdés általában a beiskolázás előtt merül fel a szülőkben, ekkor kezdődik a szorongás az iskolai teljesítménytől és helyzettől, amiben meg kell majd felelnie a gyereknek.

Egy gyerek "működése" három pilléren áll: az érzelem, a mozgás és a gondolkodás. És ezek a jellegzetességek úgy kapcsolódnak egymáshoz, mint egy hajfonat szálai: ami az egyikben történik, az fog történni a másik kettőben is a fejlődés során, ez jellemzi szinte végig az óvodás kort.

Ha dühös egy kisgyermek, akkor az a mozgásban is leképeződik, vagyis mérgesen toppantani, esetleg rugdosni, csípni, marni fog. A gondolkodás hat éves kor körül veszi át a főszerepet, ekkortól már ez fogja irányítani a mozgást és az érzelmeket. Bár itt is lehetnek egyéni eltérések a fejlődésben, és ez természetes.

Nagyon fontos, hogy ha egy mozgásforma felcserélődik vagy kimarad, annak lehetnek következményei, és itt érkezünk el a rajzoláshoz, illetve annak hiányához.

Ez pedig azért aggasztó, mert a kimaradás, illetve csere szinte mindig előrejelezhet tanulási- esetleg alkalmazkodási nehézséget. A szakma számára „visszafelé” derült ki, hogy ha nehezebben boldogul a gyerek a finommotorikus mozgásokkal, vagy egyáltalán nem rajzol, sokszor a mozgásfejlődési eltérések már előre jelezhették (volna) a gondot. Sőt, a mozgásfejlődés nem megfelelő módja állhat akár agresszív viselkedés hátterében is. 

299066758 8a385cfa81 z?zz=1
Fotó: Vince Alongi

Az idegrendszeri éretlenség, illetve a két agyfélteke diszharmóniája okozhatja azt, hogy a gyereknek nem okoz örömöt a rajzolás, ezért nem is bíbelődik az alkotásnak ezzel a fajtájával. A rajzolás hiánya pedig jelzi az idegrendszer éretlenségét, diszharmonikus működését, aminek működését ilyenkor speciális mozgással lehet harmonizálni.

A rajzolásnak rendkívül fontos az élményfeldolgozó szerepe is, bizonyos traumákat, belső problémákat a legegyszerűbben rajzzal tudják kifejezni. De ha egy gyerek sokat beszél , az élményfeldolgozó szerepet át tudja venni a beszélgetés, viszont az idegrendszer ilyen irányú fejlesztését, amit a rajzolás lenne hivatott "végezni", ilyenkor mozgással, mozgásfejlesztésen keresztül lehet elérni.

Mikor mi az "elvárható"?

A pszichológusnő szerint 4-5 éves korban még bőven elég, ha egy gyerek az ujjával festeget, és ez örömet jelent számára. A firkálás is teljesen normális ebben a korban, ugyanis például egy emberrajzhoz szükség van arra, hogy a gyereknél kialakuljon a saját testéről való tudása, tisztában legyen a teste kiterjedésével, határaival. Amíg ez nincs, addig marad a firkálás, vagy a színezés, amit Endrédi szintén rajzolásnak fog fel.

Ebben a korban a gyerekek elkezdenek küzdeni a szabályokkal: az óvodában nagyon sok mindennek kell megfelelni, sokféle szabályt kell betartani, a gyerek pedig a színezéssel próbálgatja magát: vonalon belül tud-e maradni, stb.

„Felismerhető” formákat rajzolni általában 5-6 évesen kezdenek, de mint máshol, itt is nagy az egyéni szórás. Ekkorra kialakul a testtudat, ami – mint említettük – a pl. emberalakok ábrázolásának az alapja.

Vannak olyan gyerekek, akik kijelentik, hogy ők bizony nem tudnak rajzolni. Ekkor még valószínűleg nem áll rendelkezésükre az idegrendszeri szervezettség, viszont ezeknek a gyerekeknek fontos a teljesítmény és a külvilág véleménye. Ezek a gyerekek ettől talán meg is ijednek, és ezért nem rajzolnak. Semmiképpen ne erőltessük: ha többet csináltatunk belőle, az egyáltalán nem lesz jó a gyereknek. És hogy mi a megoldás?

Nem, nem a rajz gyakoroltatása. Hanem a

mozgás!

És elérkeztünk a gyerekekkel foglalkozó pszichológiai cikkek általános megfejtéséhez: a mozgás olyannyira háttérbe szorul a mai világban, hogy ez súlyos hatással van az idegrendszeri fejlődésre. A sok, szabad mozgás az alapja mindennek, ezzel lehet a legjobban az agyféltekéket harmonizálni és az idegrendszert fejleszteni. Az óvodákban minimális területen kell léteznie 25-30 gyereknek, nincsen szabad tér a mozgásra, a gyerekek állandóan frusztrálódnak a mozgásukban.

A megoldás tehát itt is a mozgás: a nagymozgások, mint pl. a csúszdázás, hintázás, futás, ugrálás és az úszás is nagyon hasznos. Angliában pl. az óvodai nevelés részét képezi egy speciális mozgásterápia, ami a két agyfélteke összehangolódását hivatott elérni, fejleszteni, ezzel szemben itthon viszonylag kis alapterületű csoportszobákban kénytelenek a gyerekek a nap nagy részét eltölteni.

Ha belefér, menjünk gyalog az óvodába, és gyalog sétáljunk haza, és közben ejtsünk útba egy játszóteret, ahol „viszonylag” szabadon mozoghat az óvodás, hétvégén kiránduljunk, töltsünk minél több időt a szabadban.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2017.02.02 14:50:28Nancsibacsi

    Ha jól tud JAVA-ban programozni: sz.rd le :-D

  • 2017.02.02 16:48:23háténimmár

    ez szép és jó, de akinek szól valójában az vagy nem olvassa, vagy szarik rá.
    Bp V. kerületi ovi, udvara nincs, napi 1 óra galambszaros játszótér délelőtt.
    Délután a játszótéren kizárólag akkor található gyerek, ha minimum plusz 20 fok és napsütés van és anyuka is jól érzi magát a padon ücsörögve (csipszet zabálva)
    Lövésem nincs hogy a maradék 300 napon mit csinálnak a gyerekek a lakásba zárva. Ja, de. sajnos tudom.

  • 2017.02.02 17:12:01Lángharcos

    Mindenkitől elvárják, hogy vállaljon gyereket, mert az az élet értelme.

    De az nem mindenkinél adott, hogy munka előtt és után legyen ideje a gyereket játszótérre vinni, eközben ezután ezelőtt vásároljon be, főzzön, mosson, takarítson és foglalkozzon a gyerekkel, esetleg a testvérével (hiszen egy gyerek nem gyerek, a férjed se fog verni 3 gyerek után).

    @háténimmár könnyű távolról megítélni másokat. Tök jó, hogy délután a játszótéren van 1-2 szülőnek ideje parkolni egy padon, de a többségük délután dolgozik. Valamiből meg kell venni a kenyérre valót.

    Sose lesz gyerekem. Részben ezek miatt sem.

  • 2017.02.02 17:35:12zizi77

    Legnagyobbal is voltak problémák oviban. Sokat mozgot, de kimaradt a mozgásfejlődéséből a kúszás. Ezzel magyarázták, hogy 5 évesen nem volt térlátása. 2 év alapozó terápia után most 11 évesen kitűnő tanuló, nagyon szépen rajzol, de olvashatatlanul ír. A másik kettőnél is kimaradt a kúszás. Kíváncsi leszek, náluk hogyan alakul majd a grafomotoros készség.

  • 2017.02.02 18:28:51Advanced Flight

    Enyémnél (6 éves) is gond van a rajzolással, sőt, még a balkéz-jobbkéz kérdés sem dőlt el. Pedig vele tényleg rengeteget játszótereztünk, játszóházaztunk, eleve hamar kezdett járni, mindig is ügyes volt a nagymozgásokban. Most is jár négyféle különórára, mind sport. Nem tudom, mit lehetne még csinálni, félek, bukni fogja a sulikezdést ősszel....:-(

  • 2017.02.02 20:58:34Who111

    Advanced Flight: Nekem hasonló volt a fiammal. Mi is jártunk mindenhová. Aztán az egységes pedagógiai szakszolgálatnál kaptunk egy papírt, hogy szóban feleltessék és kapjon több időt. Azóta is járunk tükörírásra, meg mindenféle másra, főleg mozgásos dolgokra (először kajak, most pingpong). Most 11 éves, sokkal jobb kezd lenni a bizonyítványa (csak egy hármasa lett félévkor), és ma úgy jött haza, hogy ő vitte ki elsőnek a matek dogát. :-)
    Úgy hogy fel a fejjel! Egyszer csak kattan bennük egy kapcsoló, és egy szinttel feljebb jutnak...

  • 2017.02.02 22:20:27háténimmár

    @Lángharcos: Érdekes hogy napsütésben van idejük játszóterezni, borúsabb/hidegebb napokon meg nincs. fura munkahely lehet ahol ilyen öszefüggés megfigyelhető a szabadidő és az időjárás közt.


    Vagy csak egyszerűen az értő olvasásoddal van gond...

  • 2017.02.02 23:23:04Csipyke

    @háténimmár: csak tudják a fizikát (idő-tömeg-tér összefüggése)

  • 2017.02.03 00:24:38nagyonanyuka

    A nagyfiam 4 évesen kezdett el rajzolgatni - nem embert vagy fát, hanem absztrakt műveket, amik csupa egyenes vonalból voltak szerkesztve: háromszögek, téglalapok. 5 éves kora körül kezdett emberfigurát is rajzolni, ugyanúgy téglalapokból. Én az egésszel nem foglalkoztam túlságosan, betudtam annak, hogy túl izgága és a rajzolás nem köti le, inkább szeretett rohangálni, labdázni. Most negyedikes, matekból csak ötöse van, a többi tantárgyból pedig lehetne, ha kicsivel több energiát fektetne a tanulásba. Az írása mondjuk nagyon ronda, de szerintem csak azért, mert nincs türelme szépen kikerekíteni a betűket, főleg ha leckeírás után ki lehet menni a focipályára!
    Szóval fel a fejjel, nem biztos, hogy a nem-rajzolás bármi rosszat jelent!

  • 2017.02.03 07:43:07nemmegmondtamhogyne

    Nincs autónk ergo gyalog jàrunk az oviba (meg wc-re is).
    Teljesìtménytùrázunk, biciklizünk 20 kilomètereket mindkèt szàmban,játszòtérre ködön és viharin kìvül kint vagyunk.
    A lany ùgy rajzolt, hogy 5 evesen az ovibòl tehetségpontba kuldték- a fiù meg 6.5 èvesen szarik bele, 2 ev alapozo után is.
    Tanulsag ?
    Vagy rajzol vagy nem.
    Koszonni , orrot fujni tanitsatok meg oket, a tobbi egyetemig elojon magatol.

  • 2017.02.03 08:38:05exterminador

    Én már az óvodában is utáltam rajzolni. Máig sem tudok. Ezek szerint visszamaradt lennék?

  • 2017.02.03 08:38:18exterminador

    Én már az óvodában is utáltam rajzolni. Máig sem tudok. Ezek szerint visszamaradott lennék?

  • 2017.02.03 08:51:21A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Engem is baszogattak az óvónők, hogy nem rajzol a gyerek, mi lesz most? Mondtam, hogy én se rajzolok, oszt akkor mi van?

    Megkérdeztem, hogy amúgy hány gyereket kell még leimádkozni a fáról, amire a gyerekem rendszeresen felmászik, a többi meg lentről nézi és azt sem tudja, merre kéne kezdeni? Hát, egyet-kettőt, apuka... És - mondom - ez akkor mit mond el a mozgásfejlődésről?

    Mostanra a gyerek is rondán ír, én is rondán írok, vásott kölyök, de nem rosszindulatú, és a színházi gálaműsoron ő volt az egyetlen, aki első-második-harmadikosok közt a fináléban felszabadultan és boldogan, szorongás nélkül tudott énekelni, hozzá örömből táncolni, csak mert jól érezte magát. És mellesleg nem is rosszul.

  • 2017.02.03 09:15:23R2D2 & C3PO

    Szerintem ezeket a cikkeket segítségképpen írják, nem számonkérésnek. Ha látsz valamit, akkor ne pánikolj, hanem nézd: elég napi pár órára elengedni a gyereket. :)

    Az idiótákkal szimplán nem kell foglalkozni. ;)

  • 2017.02.03 10:33:26Kunhallmi Agnes.

    Mi a francert kuzdenenek az emberek a neveletlen hulyegyerekekkel, amikor az arabok, ingyen es bermentve maguktol jonnek ? Csak a naci Orbant kene meggyozni, hogy engedje be oket, es SOHA TOBBE nem kene a hulyegyerekekkel bajlodni. (meghogy tud e rajzolni ilyen baromsagot) Az arabokat bezzeg nem kell megtanitani rajzolni, ez is jol mutatja, mekkora marhasag a gyerekvalalas.

  • 2017.02.03 11:00:07kerecsen2010

    Régóta úgy gondolom, a tehetségtárgyakat nem kellene osztályozni. Egy gyerek vagy tud rajzolni, énekelni, kötélen felmászni, vagy nem. És ne jöjjön senki a módszertannal, Kodály-módszer ide vagy oda, nekem egyszerűen nincs énekhangom. Egy hátrány adódott belőle, hogy az óvónők riadtan fedezték fel, a lányom nem tud énekelni (egyszerűen nem képzett énekhangot). Az én hibám, hogy nem szóltak otthon folyton a gyerekdal-lemezek. De az oviban hamar belejött, nincs tragédia. A rajzzal ugyanez a helyzet, vagy van tehetsége hozzá, vagy nincs. Ha nincs, akkor úgyis utálni fog rajzolni, mert nincs benne sikerélménye. Legfeljebb nem megy grafikusnak, vagy építészmérnöknek. Ha jól értem a pszichológusnő mondanivalóját, a rajzolás fontos a fejlődésben, de mozgásterápiával kiváltható. Nem kellene az ilyesmiből ekkora ügyet gyártani, sem az oviban, sem az iskolában.

  • 2017.02.06 10:39:12Clamesa

    @háténimmár : Egyetértek. Arrafelé lakunk, sosem látok játszótéren (se a Szabadság téren, se az Olimpia parknál, stb.) gyerekcsoportot, ha nem tavaszi az idő. A védőnő szerint az ovisok az erkélyre (ami nagyméretű) szoktak kimenni. Nice. Egyébként én még csak babakocsis vagyok, de a gyerek már tud hintázni. Sem babakocsisokat, sem játszóterezőket nem látni se Lipótban, se Újlipótban, ha nincs napsütés és meleg. Mi meg simán jól beöltözve sétálunk, játszóterezünk. Aztán csodálkozunk, hogy a magyar emberek 5 órát tévéznek naponta?!

  • 2017.02.07 11:51:50indapass

    Nem csak a belvárosban kihaltak a játszóterek, ha nincs kellemes meleg idő. Lakótelep nagy játszóterein is csak a kemény mag jelenik meg nap, mint nap. Hát igen, ősszel, télen sáros, koszos lesz a gyerek, jajj.

  • 2017.02.23 14:55:00Lady Scarlett

    Már bocs de a lakótelepi játszóterek max. arra jók, hogy a neveletlen gazdik szerencsétlen kutyáik a játszótér homokjába szarjanak.
    Vessen rám követ bárki, de nem viszem a gyerekemet a kutyaszaros homokozóba.

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta