Őket nézik a gyerekeink a youtube-on: a Szirmai-Kiss duó

Zanza!

Négy Youtube csatorna, csaknem félmillió feliratkozó. Szirmai Gergely és Kiss Imre youtuberek. Pár éve kezdték, azóta jelentős sikereket könyveltek el, közülük csak egy, hogy a Fox Szirmait vitte Londonba Tom Hankssel és Spielberggel interjúzni - egyedüli magyarként. Velük beszélgettünk a vloggerkedésről és arról, mit is csinálnak valójában. 

Hogy kezdődött a videózás?

SZG: Nagyon szerettem a videóblogolást, nagyon szerettem nézni az embereket. Amikor kikerültem Amerikába hangszerkesztő órákra jártam, kipróbáltam, hogy van-e ezzel keresnivalóm, ezért csináltam egy animációs sorozatot, melyben filmekről beszéltem. Ez lett a Hollywood hírügynökség első 4 része. Aztán felvettek a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, ahol egy tanárom, Gerényi Gábor azt mondta, próbáljuk meg, és legyen most élőben. Gerényi segített elterjeszteni, feltette az indexre,

És Imi, te hogy csatlakoztál Gergőhöz?

KI: Osztálytársak voltunk  az SZFE-n (Színház- és Filmművészeti Egyetemen) Greg elkezdte a hírügynökséget, a Gábortól (Gerényi Gábor - a szerk.) is kapott támogatást, és akkor láttuk páran az osztályból, hogy ez jó dolog vala, és arról beszélgettünk Gergővel hogy kéne csinálni egy gémer csatornát. Mert szeretünk játszani, és úgy gondoltuk, hogy lehet okosan beszélni a játékokról, hogy azt amit mi dramaturgiából meg filmelméletből tanulunk az egyetemen, azt lehet alkalmazni játékokra is.

Azt tudtuk, hogy nincs időnk az egyetem mellett annyit játszani és annyit foglalkozni vele, amennyit kéne. Én még nem mondtam meg neked, hogy én voltam a legjobban meglepődve, amikor azt mondtuk, hogy ha vége az egyetemnek azonnal elkezdjük. Elmentünk a diplomaosztóra és egy hónapja rá tényleg felhívott a Gergő, akinek akkora már 80-90 ezer feliratkozója volt, hogy csináljuk meg a csatornát. Azt hittem, hogy már el van szállva, de nem.

És akkor megcsináltuk a Gameday irodát.

Ezt brandként kezdtétek felépíteni?

Sz.G: Ezt a szót azért nem jó dobálni. Nincsen bajom vele, de a brandet úgy kezelik az emberek, mint az Adidast, de itt nem erről van szó. Üzenet és életstílus köré is lehet építeni brandet, és egy elcsépelt konstrukció köré is. Ez nem brand, hanem konstrukció, műsorterv és médium.

Ez különbözik másoktól, és ha igen miben? Ti is elemzitek a játékokat?

SZG: Mint minden műfajban ebben is vannak elemző emberek, szórakoztató emberek, pedagógusok. Mi próbáljuk ezeket ötvözni, játszunk és bemutatjuk mit tud egy játék, és igyekszünk jól és okosan összefoglalni a végén, hogy mit érdemes tudni a játékról. Nem pontozunk soha, elmondjuk milyen élményt nyújt annak, aki játszik, és a döntést segítjük, érdemes-e, olyan típus vagy-e, akinek érdemes megvennie, vagy sem.

Kik a rajongóitok?

SZG.:Fiatalok, de egy csomó 30 év fölötti. 75-25 százalék a 18 év felettiek és alattiak aránya. Ez annak tudható be, hogy a humoros tartalom jóval kevesebb, alapból az idősebb korosztályt célozzuk meg, de hála istennek a fiatalabb korosztály is megismert minket.

KI.: Mi azért keressük azt, amivel érdemes játszani, mert az embernek véges az ideje. De van olyan, hogy bekérünk valamit, azt gondoljuk, hogy jó lesz, de aztán kiderül, hogy nem, és azt is elmondjuk. Ha olyan szinten nem jó, mint a rakétavetős játék. Mert abban semmi nem történik, mint, hogy a Gergő lövöldöz egy rakétavetővel, én szakadok a röhögéstől, és ez egyébként a fiatal korosztálynak is nagyon szórakoztató.

SzG: Bőven akadnak olyan 10-12 évesek, akik komolyabb elemzés iránt érdeklődnek, és talán azért is jönnek hozzánk, mert egyedi hangunk van, amikor elemzünk játékokat. Hála istennek a játékokkal már egész fiatalon elkezdenek foglalkozni, ez persze a mi időnkben egyáltalán nem szerepelt mint lehetséges karrier, ehhez kell egy nagyon fiatal korban megszerzett elméleti tudás. Én 10 évesen újságíró iskolába jártam, mert újságíró akartam lenni világéletemben.

Mit gondoltok az erőszakos játékokról?

SZG: Vannak jó erőszakos játékok, és rossz erőszakos játékok.

Ez mit jelent?

SZG.:Vannak jó véres filmek, és rossz véres filmek. Az erőszak nem definiálja a művészeti terméket.

Nem a termék minőségéről beszélek, hanem arról, hogy milyen hatást váltanak ezek ki a gyerekekben?

SZGG.:Ugyanazt, mint amit a filmek. Valaki az életében problémákkal rendelkezik, amire nem talál más kiutat, annak lehet ezeknek terápiás hatása. A legtöbb ember sikeresen el tudja választani az ilyen élményeket a valóságtól. Extra adrenalin rohamot kap ezektől az élményektől, amit ki is mutattak, hogy játék után az ember sokkal jobban fel van pörögve. Ez egy újfajta élmény amit a való világban nem tapasztalhat meg. És persze vannak olyanok, akik eleve problémákkal rendelkeznek, nekik ez lehet a trigger abban, hogy a saját életükben is erőszakossá váljanak, de ez egy elhanyagolható kisebbség.

Az erőszak minden szinten jelen van az életünkben, minél kevésbé a családok vagy a barátok irányában, annál jobb. Én annak idején játék pisztolyokkal lövöldöztem és íjakat gyártottam, ilyen szempontból az emberi élet természetes része az erőszakos szórakozás ilyetén formája.

KI: Minden játékon rajta van, hogy hány éves kortól ajánlják, ezek a jelzések nem véletlenül vannak rajtuk, de attól hogy egy játék lövöldözős, még nem rossz. Ha megkérsz két 10 éves gyereket, hogy rajzoljon valamit, akkor a lány angyalokat meg királylányt fog rajzolni, a fiú pedig katonát és tankot. Ez genetikailag benne van az emberekben.

Mi is kommandóztunk gyerekként, csináltam a Kinder tojás belsejéből ecet és szódabikarbóna bombát, és örültem hogy felrobbant. Most itt vagyunk és nem gondolom magunkat mentálisan defektesnek, azért mert véres játékokkal játszottunk. Én játszottam egy játékkal, a Max Payne-el, ami igen brutális, mind a története mind a játék, egy game noir. Szakadnak a végtagok repülnek az emberek... Nem váltott ki belőlem agressziót, de lenyűgözött, hogy mennyire jó a történet, és mennyire jó a zenéje és voltam 14-15 éves.

SZG: Arról is el kell gondolkozni, hogy milyen formában hat az erőszak a befogadóra. Teszem fel, annak idején a férfivé válásomon, amit filmeken keresztül ismertem meg,úgy indultam el, hogy drága jó apám rendkívül szerencsés módon elvitt engem a James Bondra. Na, a James Bondnál rosszabb példa egy gyereknek biztos vagyok benne, hogy nincs. Életveszélyes, alkoholista, versenyszerűen egyedülálló, alapvetően egy szörnyű ember. Mondhatnánk, hogy ez sokkal rosszabb.

Én ezért szeretem magunkat, mert tök különböző hobbijaink vannak, de van egy nagy közös halmaz kettőnk között, gördeszkázni szeretünk, ugyanolyan bulikba járunk, sok dologban hasonlítunk. DE se filmeknél se játékoknál nem szoktunk egyetérteni. Innen van a több csatorna.

Mennyi munka vagy egy videóban?

Két munkanap egy Hírügynökség videó, a Gamedaynél pluszban bele kell tolni azt az időt, amíg átrágod magad a játékon.

Hányszor játszotok végig egy játékot?

Ezt órában mérik. Volt olyan, amivel 110 órát játszottam, amikor úgy éreztem, hogy elmondhatom róla a véleményem. Ezért is nem szoktunk nagy volumenű játékokat bevállalni, mert ahhoz hogy átrágd magad rajta 80 órát bele kell tolni. Hogy mondasz véleményt egy olyan játékról, amit nem játszol végig? Mintha nem olvasnál végig egy könyvet. A Team Fortress játék, amivel az egyik legtöbbet foglalkozunk, abban 1000 órám van.

Mit lehet ennyit beszélni róla?

A Team Fortressnek nincs dramaturgiája, skill alapú játék. 9 éve fejlesztik folyamatosan. A TF-ben 1000 óra után ismersz minden pályát és karaktert, és akkor jön egy ötlet, hogy csináljunk valami vicceset.

Ez egy lövöldőzös játék, ahol nem ömlik a vér, csak darabokra esik mindenki, és úgy van története, hogy nincs. Fantasztikus karaktereket dolgoztak ki, amiről órákat lehetne beszélni. Van egy saját univerzuma. A játék ingyenes, de mindenféle kiegészítőket lehet vásárolni hozzá. Az eddig legtöbb pénzt egy arany serpenyőért adták, 5000 dollárt izettek érte. 

Indie játékokat is véleményeztek, vagy csak a nagy gyártók termékeit?

KI.:Imádjuk őket. Kapunk a nézőinktől játékajánlókat,aztán megbeszéljük, hogy ki mivel játszana, és ha kitaláljuk,akkor bekérem a forgalmazótól. Én a Gergő miatt kaptam rá, ő mesélt néhányról, hogy milyen jó. Történet, kreativitás, zene, minden téren, és imádunk 5-15 eurós játékokat tesztelni, az indie fejlesztők pedig boldogan elküldik, mert nem nagyon van lehetőségük platformhoz jutni.

Hány feliratkozó után kopogtattak be a játékgyártók, hogy küldenének játékot?

KI: Magyarországon ez fordítva van, mindenki torrentezik, és aki nem, az is gyakran szürkeimportból veszi a játékot. Mi kerestük meg a forgalmazókat, akik nagyon kedvesen adják is a sajtópéldányokat. Hogy tök jó élményt mondjuk, az a semmiből bukkant fel. Írt egy levelet, hogy látta egy videónkat, és azt mondta., hogy tök értelmes, felnőtt emberek vagytok, és nagyon hozzáértők vagytok. Én meg azt mondtam. hogy úristen még senki nem hívott fel ezzel, mert nyilván úgy indult a csatorna, hogy sziasztok, vagyunk, és adjatok nekünk játékot. Ki kell taposni az utat.

SZG: A hírügynökségnél jóval korábban megtaláltak, Filmek terén a disztribúció sokkal jobban működik.

Azért egy sajtóvetítésre elmenni, nem egy nagy költség a forgalmazónak.

SZG: Sose járok sajtóvetítésre, mert magyarul van, és én hányok a szinkrontól. A legtöbb esetben fizetek a mozijegyemért.

Te Gergő voltál kint interjúzni Tom Hankssel és Spielberggel? Ezt ki szervezte?

SZG.:A magyar Intercom volt, ami a Fox magyarországi képviselője. A Fox felismerte, hogy videóbloggerekkel együtt dolgozni nem csak azért jó, mert elérik az elérhetetlen fiatalokat, hanem azért, mert videógyártás és kontent kreativitás terén borzasztóan jó társaság. Amellett, hogy én úgy tudok angolul beszélni, hogy megértetem magam, tök fontos, hogy van egy bejáratott formátumom. Tudom felvenni, megvágni, ha becsapódik egy rakéta miközben Spielberg beszél, akkor rögtön felveszem. Információ átadására egy videó, jelen esetben látni Tom Hankset és hallani, izgalmasabb, mint csak olvasni.

Most pedig indul egy utazós csatornád.

SZG.:Öt éve építem, régi álmom. Amióta a hírügynökség elkezdődött erre készülök tudat alatt, sőt most már tudatosan is. Egész életemben erre költöttük hál istennek minden pénzünket, nem másra. Arra neveltek, hogy az utazás érték, és ezt mutatom be az embereknek.Ahogy a Tom Hankses útból is látszik hogy szeretik. Hetente egy videó készülne, és az utazások közt lesz szünet. Már fel van halmozva 6 országból anyagom, és januárban meg tavasszal is megyek de nyilvánvalóan azért nem lesz csak anyag, hogy legyen anyag, ha nem tudok videózni , akkor nem lesz.

Mennyire akarsz önálló maradni, vagy mit kezdenél, ha egy utazási iroda felhívna, hogy menj velük Seychelles-szigetekre?

Ezek kollaboratív dolgok, ugyanúgy mint bármelyik másik műfajban. Ezek a videók úgy tudnak elkészülni, ha az ember elutazik odáig. A nagy szerencse, hogy senki nem mondja azt, hogy "mondd el a pozitív benyomásod a Sechelles-szigetekről" Remélhetőleg fogok szponzorokat találni, de félre van rakva pénz az utazásaimra.

Miért nem az Imrével együtt csinálod?

SZG.:Mert ő nem utazik.

K.I: Most voltam életem során külföldön, mert a Gameday iroda miatt kivittek, Köln, Katovice, Prága, Pozsony, Los Angeles, és lehet hogy Milánóba és Los Angelesbe is megyünk újra. De én magamtól nem vagyok nagy utazós. A Gergő úgy szocializálódott, hogy benne volt a családi értékekben. Nekem nincsenek ilyen jó élményeim, kevés Balatoni nyaralás a családi élményeim, de én zenélni szeretek, ezért is van a Görbe tükör.

Akkor nem okoz frusztrációt, hogy a Szirmai utazik?

KI.:Dehogyis.

SZG.:Az Imi nem tudja, hogy a barátságunk fenntartásának alapköve, hogy nem jön el velem utazni, mert az ember minden nap stresszel, nyomul, rohan.. szóval nem bírnánk ki egymást. A Gergő elmegy a dzsungelbe, meg elmegy Irakba, meg búvárkodik. Én ha tehetem akkor elmegyek L.A-be, felrakom a napszemüvegem és sétálok. Nekem az a nyaralás, hogy Toszkánában egy deci borral nézem az aranyló lankákat, és nem akarok meghalni nyaralás közben.

Mennyit lehet ezzel keresni?

SzG: Ez egy rendkívül komplex rendszer, nem úgy működik, hogy megnézed, megkapod. Bizonyos reklámhelyeket lehet értékesíteni a csatornán belül, a videó előtt, a videó alatt és fölött, más értéke van a reklámnak. Ezen túl lehet targetált reklámot venni, az is fontos, hogy az adott reklámot hány másodpercig nézik, vagy esetleg végignézik, és rá is klikkelnek e. Illetve ki nézi, milyen korosztály, honnan nézi, város ország IP cím, minden számít. Ez egy abszolút ellaborált rendszer nem lehet azt mondani, hogy ez a nézettség x forint. Napról napra változik. Egyik nap az 1000 kattintás x forint, a másik nap x-3 ft. Az egyik videó ennyit hoz,. a másik pont ugyanannyi nézettségért háromszor annyit, mert valahol valaki a film forgalmazója azt mondja, jól sikerült a film kritikája, ezért lenyomatja előtte a reklámját. Ezt nagyon sok éven át próbáljuk kommunikálni,hogy ez igenis egy szakma ami nagy tudást igényel.

Akarjátok ezt számszerűsíteni?

Közösen: Nem.

Meg lehet ebből élni?

Közösen: Meg. Csinálnánk 5 éve, ha nem lehetne belőle megélni?

Nem tudom, lehet, hogy egyébként tanár vagy egy gimiben.

SZG.: Nem lehet önmagában nézni, mert van közösen csatornánk, és külön is. De a csatornák miatt jönnek a megkeresések, nem tudod elválasztani. Felépíted magad, megismerik a tudásodat, az arcodat, hogy mit várhatnak tőled, kreatívban, megvalósításban...

Ezen keresztül kaptatok munkát?

SZG: Erről beszélek. Rengeteg munkát kaptunk. Kevés ember van, aki szakmai szinten foglalkozik videós tartalommal, pedig ez a hot topic ahogy a tegnapi megbeszélésen hallottam. Ilyen szempontból szerencsések vagyunk, mert egy olyan szakmában dolgozunk, amelyik kilőtt felfelé.

Mit csináltok pontosan?

Tartalmat gyártunk, sorozatokat fejlesztünk, rendezzük vagy szerkesztünk, csináltunk már reklámot, oktatóvideót, ezer dolgot. Reklámkampányban is szerepeltünk.

Odajött a Microsoft, hogy gyerekek, jók vagytok, kérünk kreatívot, és csináljátok meg, tudjuk, hogy filmesek vagytok, és meg tudjátok csinálni. Szakmai szempontból az azért volt fontos, mert el tudjuk mondani, hogy A-Z-ig levezényeltünk egy öt részes reklámfilm sorozatot, ami sikeres is volt. (A forgatásról készült videót is érdemes megnézni - a szerk.)

Amikor egy videót készítetek, gondoltok rá, hogy gyerekeknek is csináljátok?

SZG: Felelősség.. Ezt kérdezik mindig, hogy nem érzed, hogy felelősséged van? Hogy felelősséged van azt mondani, amit én gondolok a világról. A felelősség mögött mindig egyfajta befolyásolási célzat van. Azt gondolom, hogy a felelősség eggyel magasabb szinten érvényesül. A véleménynyilvánításra sarkallom a nézőimet, és a legfőbb üzenete a műsoromnak, hogy alkoss véleményt, mert vakon menni a hülyeség után egy létező veszély, és ez kártékony lehet. Ezért beszéljünk a filmekről, gondolatokról.

Nem az a fontos, hogy hogyan öltözködöm, mit gondolok a világról, mennyire rúgok be péntek esténként, ezek triviális dolgok ilyen szempontból. Mindenki másképp méri a felelősségét én nem próbálom rávenni az embereket, hogy úgy gondolkodjanak mint én, kérdéseket vetek fel és kommunikálok.

KI.:Ezért mondjuk el a videók végén, hogy ennek és ennek ajánljuk, és akkor jönnek a kommentek, mintha meg sem nézték volna, hogy azért és azért nem tetszett, mert.. és nem érzi, hogy egy percig nem akarjuk meggyőzni őket, hanem elmondjuk, hogy mit tapasztaltunk, mindenkinek a saját belátására van bízva, hogy mit gondol.

A Görbe tükörrel mi a helyzet?

KI: Az egy fricska. Egy olyan fricska, amivel rengeteg munka van. Mi siránkozunk, és ebben semmilyen magyarkodás sincs, hogy szarok a magyar popzenék. Hát, fordítsuk le az 500 milliós nézettségű angol slágereket, és nézzük meg, hogy miről szólnak. És emellett ott vannak a saját számaink, az elfeledett dalok, ahol magyar előadó stílusában, a szófordulatait, a hangszerelését bármit leutánozunk. Ott azt mutatjuk meg, hogy tudunk saját számokat is írni, ha akarunk.

KI.:Anyukám énektanár, én zongoráztam 10 évig, citeráztam 6 évig, autodidakta basszusgitáros vagyok, és 9 évet játszottam Baján a színházban, nem egy musicalban, játszottam a Szegedi Nemzeti Színházban, hozzám nagyon közel áll a zene. Olyanfajta szenvedélyem és talán tehetségem is, mint ahogy a Gergő képes elmenni Irakba hátizsákkal, papucsban. Én pénzért sem mennék olyan helyekre, ahol a szomszédban lőnek. Az utazós pedig arról fog szólni, hogy hogyan lehet kevés pénzből utazni. Tippek, trükkök, ilyesmik.

+1 kérdés Mi a véleményetek Pewdiepie-ról?

Ő egy pozitiv jelenség a mai világban. Sok ember nagyon lebecsüli amit csinál, minél fiatalabbakat lő be egy csatorna a kommunikációjában, annál nagyobb a feliratkozók száma. Ez egy általános Youtube trend. Azt gondolom , hogy egy ilyen befolyással rendelkező ember, aki ilyen pozitív hangulatot teremt a világban, és kedves mindenkivel, az egy olyan fokú szerencse, amit nem tudok elképzelni. Mikor volt egy 40 milliós követőtáborral rendelkező embernek pozitív üzenete valaha a világban?

Jézusnak.

Az se ma volt. A fanatizmus általában a háborús hangulatokban jön elő. Úgyhogy én ezért tisztelem őt.

A Kiss-Szirmai univerzum

Szirmai Gergely András magyar videóblogger, filmkritikus. A Hollywood Hírügynökség, Magyarország egyik vezető videóblog-sorozatának készítője és műsorvezetője. Egyetemi tanulmányait az ELTE Bölcsésztudományi karán kezdte újságíróként, jelenleg a Színház és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatója televíziós műsorkészítő szakon. Tanulmányai mellett reklámfilm készítőként és kreatív tanácsadóként dolgozik, munkájával az internetes tartalomfejlesztés és a szociálmédia - integráció területén végez kísérleteket. Az elsők között lett Youtube-partner az országban, 2014-ben pedig egy ideig az ő YouTube-csatornájára iratkozott fel a legtöbb magyar felhasználó. Idén decemberben pedig létrejött utazós csatornája, az AFK Légió.

Kiss Imre A Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett televíziós műsorkészítőként. Az egyetemi évek alatt szerkesztőként dolgozott mindhárom meghatározó csatornánál (RTL Klub, TV2, MTV), de kezdettől fogva az online, azon belül is a Youtube érdekelte. Youtube-os műsorgyártással, tartalom- és formátumfejlesztéssel, online videós kampányok tervezésével és kivitelezésével foglalkozik. Jelenleg egy saját csatornát üzemeltet, a Görbe tükröt.

Közös csatornájuk a Gameday iroda.

Blogmustra