SZÜLŐSÉG

Mindenki utálja, semmi értelme, mégis létezik, mi az?

2015. november 29., vasárnap 21:21

Hát persze, hogy a nulladik óra, ami méltán népszerűtlen, sőt, közutálatnak örvend mind a diákok, mind pedig a tanárok körében, mivel olyankor követel erőfeszítést, amikor az ember normálisan éppen csak ébredezni szokott. A hatékonysága pont ennek megfelelő, az általunk megkérdezett tanárok egybehangzó véleménye szerint. Ja, és ott vannak a szülők is, akiknek ugyancsak nem egészen őszinte a mosolya, amikor szintén kénytelenek egy órával korábban felkelni, félkómában elkészíteni a tízórait, és útnak indítani a gyereket (Reggelizzél! Nem érdekel, hogy nem vagy még éhes, egyél! Tesicucc, hajgumi, elemlámpa megvan?)

shutterstock 91697660

Nulladik órába tipikusan testnevelésórát tesznek, aminek nagyon is praktikus oka van. Nem, nem azért, mert a mozgástól olyan jól beindul az agyműködés, hogy csak úgy szárnyal a szellem egész nap. Hanem mert a tornaterem reggel nyolctól délután négyig folyamatosan foglalt, mégsem jut be minden osztály, így meg rögtön nyert az iskola egy héten plusz öt órát. Mielőtt elkezdenénk szidni a mindennapos testnevelésórát, szólunk, hogy nem mai találmány a nulladik óra, harminc éve is volt, pedig akkor még csak heti két tesi volt az órarendben. Akkor sem volt elég tornaterem, meg ma sem, ez úgy látszik, örök.

Azt a szituációt viszont nehéz a kedvencek közé tenni, amikor félálomban, kissé még ernyedt izmokkal fel kell mászni a kötél legtetejére, vagy éppen szekrényt kell ugrani, pedig pavlovilag ilyenkor éppen a vajas kiflit szokta rágcsálni az ember, csöndesen merengve a reggelizőasztal mellett.

Álmából felébresztve is beszél németül!

A másik tipikus nulladik óra a szakkör. A szakkörök elég népszerűek a gimnáziumokban, főleg azokban, ahová a motivált gyerekek járnak, mivel ezek a foglalkozások segítenek felkészülni az érettségire, felvételire, nyelvvizsgára, ráadásul ingyen nyújtanak valami pluszt a téma iránt érdeklődőknek. Elvileg.
Elvileg az iskola részéről is jó megoldás lenne, mivel sok tanárnak a tanórákkal nem jön ki a heti kötelező óraszám, amit szakkörökkel lehet pótolni.

Szakkört viszont akkor lehet tartani, amikor a gyerekeknek nincs más órájuk, vagyis jellemzően nulladik órában, vagy késő délután. Hát fegyelmezni nem kell – mesélte egy gimnáziumi némettanár. Tulajdonképpen használhatatlanok a gyerekek, még fel sem ébredtek, az agyuk még alszik, még magyarul sem nagyon tudnak megszólalni, nemhogy németül. Az adrenalin se ébreszti fel őket, mert egy szakkörön nincs felelés, dolgozat vagy osztályzat. És hát nyilván a tanár is félig alszik még. Valójában semmi értelme a dolognak, de mindenki úgy tesz, mintha lenne.

Vagyis azért járnak a gyerekek nulladik órára, mert egy jó lehetőség a tanulásra, csakhogy nem tanulnak semmit, mert a körülmények pont a tanulásra nem alkalmasak.

shutterstock 142491325

Mi akkor a megoldás?

Tegyék át a nulladik órát utolsónak? Csakhogy ez sem fog menni. Ennek az osztálynak, amelyikről a némettanár beszélt, aznap nyolc órája van (mármint a nulladikkal együtt kilenc), a nyolcadik óra pedig nem mondjuk, rajz, hanem történelem. Érettségi tantárgy, amit nem lehet ellinkelni, oda kell figyelni. 
Pedig egy jó töri után még biztos nagyon lelkesen beülnének kilencedik órában német szakkörre a tinik úgy fél ötig. Bár lehet, hogy nem, hanem helyette húznak haza – tanulni másnapra.
Lehet, hogy itt az ideje csökkenteni a tananyagot, ha már semmiképpen sem akar beférni a napba?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.11.29 21:50:55Lady.Bird

    A rengeteg óra mellett viszont kevesebb az oktatott órák száma az iskola során, mint más országokban. Túl hosszú a nyári szünet :(

  • 2015.11.29 21:51:47husom

    Hali!
    Hát nem tudom, de a pénteki 12:33-as hév már tele van gyerekkel,ergo kb 4-5 órájuk lehetett. És nem alsósokról van szó.

  • 2015.11.29 22:37:55Alec

    amennyi szart megprobalnak beleverni szerencsetlenek fejebe... (jelentkezzen akinek szuksege volt valaha is Magyarorszag vaserclelohelyeire vagy az Amazonas mellekfolyoinak szamara). Helyette kezdhetnek kipihenten 9-10 ora tajt a sulit mondjuk delutan negyig. A tananyag felet meg kihajitani a francba

  • 2015.11.29 23:14:34Josagos

    Hozzácsapnám még a felesleges dolgokhoz az "ly"-t, balassi verseit, meg nagyjából a tananyag felét....

  • 2015.11.29 23:15:11Ringleader

    Lady.Bird soha nem értettem, hogy mi értelme a mai információs világban hazudni. Kb. 2 perc alatt ellenőrizhető, hogy mekkora sületlenséget írt.

  • 2015.11.29 23:15:55v2peti

    0. óra lehetséges még? Jópár éve olvastam, hogy tilos 7:25 előtt kezdeni a tanítást!

    Amúgy én is látok sok szakközepest, akinek csak 5-6 órája van. Gondolom cserébe más napokon meg 7-8.

  • 2015.11.29 23:17:00Csacsis

    Néha a kevesebb tőbb....

  • 2015.11.29 23:26:23kermi

    1 literes üvegbe 1 litert lehet tölteni. A többi elvész.

  • 2015.11.29 23:43:50BéLóg

    Alec: Annyira egyet értek veled. Én már gyerekkoromban állandóan ezt kérdeztem egy csomó tantárgynál és azóta sem változott semmi.
    Egy tanár megcsinálhatná hogy a 0. órára kempingágyakat hozat és a gyerekek alhatnának 45 percet, közbe' meg menne valami oktatószöveg relax zenével.
    Ez lenne a hipnopédia szakkör! Szerintem tódulnának rá a jelentkezők, mit gondolsz?

  • 2015.11.30 04:12:28Kislány rózsaszín ruhácskában

    Egyertelmuen a nyari szunetet kene megharmadolni, negyedelni a nulladik ora helyett.
    Teljesen folosleges a 3 honap, mivel ma mar a gyerekek nem jarnak szantani, vetni, mint amikor kitalaltak a nyariszunetet.

  • 2015.11.30 06:51:09Before

  • 2015.11.30 07:55:20Cartman (ex Cartman)

    Az iskolában, ahol tanítok, a második emeleten esetenként már júniusban iszonyú hőség van és kitart akár szeptember közepéig. A 30+ fokban tartott óra hatékonysága pedig vetekszik a nulladik óráéval. Óraterhelést kéne csökkenteni, az lehetne megoldás. Kevesebb, viszont jobban (máshogy?) tervezett / vezetett tanórára lenne szükség, szerintem.

    Ja, és ha rajtam múlna, a házi feladat intézménye is menne a kukába.

  • 2015.11.30 07:59:37sullyedohajo

    Kislány rózsaszín ruhácskában:


    Ezt most komolyan írod, vagy irónia, vagy trollkodni akarsz? Vagy akkora gond volt nem tudni hova tenni a gyereket nyáron? Szerinted jobb lenne 1 hónap nyári szünet? Ennyi nyári szünettel is simán lehetne napi 5 max 6 órája egy diáknak, ha olyan dolgokat tanítanának, amire ténylegesen szükség van az életben, a többit pedig megemlítés szintjén- ha valakit érdekel, és művelet ember akar lenni, nem egy tuskó, úgyis utána néz...Az viszont gond, hogy azért szív szegény gyerek, hogy a tanárnak meglegyen a kötelező óraszáma.

  • 2015.11.30 08:11:17Zweig

    Szerintem nem lenne olyan bonyolult ezt a kérdést megoldani. Én jártam a németeknél is gimibe, itthon is, de láttam a kanadai meg az amerikai rendszert is. 7-8. osztályra eldől azért, hogy ki fizika meg kémia zseni, de igaz ez a rajzra meg az énekre is. Gimnáziumba legyenek kötelezők az érettségi tárgyak, választhatók a többi. Ha valaki orvosira akar menni az úgy is felveszi a kémiát meg a fizikát, de az aki már az általánosban is hülye volt hozzá annak minek még 4 évet kínlódni vele meg bukdácsolni. Az az idő mehetne a plusz tesire meg szakkörre, vagy arra ami valóban érdekli.

  • 2015.11.30 08:39:59Lordmotor

    tesi lehet nulladikban.. másnak nincs értelme...

  • 2015.11.30 08:40:10Hurrá Torpedó

    @sullyedohajo
    egyértelmű, hogy trollkodik: vetni tavasszal kellene, szántani meg ősszel. szóval 50 éve biztosan nem ezeket csinálták a gyerekek a nyári szünetben. :)
    de azért tegyük hozzá azt is hogy a nyári szünet inkább 2 hónap, mint 3. júniusban azért még javában megy a suli.

  • 2015.11.30 08:44:06Naki vagyok kerdojel

    @Zweig: "minek még 4 évet kínlódni vele meg bukdácsolni"
    Ejnye, micsoda aljas, söpredék, mocskos liberális szemlélet ez! Na! Az van, amit a kedves vezető megálmodik és a csicskái megvalósítják! Pont. Neked is el kellene menned valami átnevelőtáborba, ahol ezt a bűnös szemléletet kinevelik belőled. És még nyilvánosan terjeszted is! Nem lesz ennek jó vége!

    :))

    Amúgy maximálisan egyetértek.

  • 2015.11.30 08:49:32bElannaTorres

    engem egyetlen egyszer ért baleset: nulladik órán tesin - olyan álmos voltam, kificamodott a bokám egy rosszul elvégzett gyakorlat végén.

    le a nulladik órával :)

  • 2015.11.30 09:15:46zsoci

    A tananyagod drasztikus kéne csökkenteni, és főleg a lexikális anyagot. Nem lesz attól műveltebb egy gyerek, hogy 15 verset ismer egy korszaból, és nem csak 1-2-t. Ehelyett összefüggésket, probléma megoldást, és önnáló munkát kéne tanulni. Butaság külön tanítani fizikát, kémiát, biológiát, mert ez es ugynaz. Csak senki sem tanyítja az összefüggést.

    Egy nap maximum 4 elméleti óra kéne legyen, és ezen felül 2-3 gyakoörlati óra ( rajz, testnevelés, ének, technika stb.) délelötre és délutánra elsoztva, szünetekkel ebédszünettel stb. És elfelejteni a házifeladatot, meg a nulladik órát végleg.

  • 2015.11.30 09:20:46Void Bunkoid

    Valahogy úgy kellene a középiskolát, mint ahogy az usában csinálják.

    Ott ugye tényleg totál alap dolgokra tanítják meg az embert, megtanul alapvetően számolni, olvasni, írni, fogalmazni, némileg megmozgatják őket (van tesióra), megtanulja a hazája történelmét nagyvonalakban.

    De már nem biztos, hogy tudni fogja, hogy mi Banglades legfőbb exportcikke, mi történt 1956-ban Magyarországon, és hogy az aromás szénhidrogének tök jók arra, ha valamit fel akarunk robbantani.

    Ja, és nincsenek "szakiskolák", viszont minden iskolának van autószerelő műhelye, kézművesműhelye, bio/kémiai laborja, saját kis szerverfarmja, és sportpályája, sokszor - vessétek rám a követ, konkrétan stadionja is.
    És hogy a bölcsészeknek is kedvezzünk, stúdió meg kis színpad is van, meg újságíró/médiaszakkör is.

    Ott akit érdekel, fakultatív módon felvehet bármi ilyen gyakorlati,természettudományi, vagy éppen bölcsészeti dolgot, amiben ÖNKÉNT kikupálja magát annyira, hogy utána már, amikor egyetemre megy, vagy elmegy dolgozni mondjuk egy autószerelő műhelybe, akkor boldogul (valamint a legtöbb cég amúgy simán kiképzi a saját munkaerőit, aláírat egy tanulmányi szerződést és már mehet is az óóótógyárba profinak képződni).

    Nálunk meg mindenki egyszerre kis Einsteineket, Darwinokat, Szupermáriókat, Puskás Öcsiket meg Vitray Tamásokat akar nevelni 18 éves korára, belepasszírozva a tananyagba mindent, csak épp idő meg keret meg a végén a tanuló részéről kedv nem lesz hozzá.

  • 2015.11.30 09:36:04TheSaurus

    Tantervkészítéskor mindenki (minden tanár) sajnálja a gyerekeket, hogy milyen sok órájuk van, el kéne venni belőle néhányat. Jó, de mit? Matekot? Nem, az kell. Magyart? Hogy képzelik, ennyi is kevés. Törit? Nanemáá... Éneket? Azt nem lehet, Kodály népe, hej. Erkölcs/hittant? Most vezettük be, vezessük ki? Infót? Na, azt lehet, otthon úgyis van gépük, meg csak heti egy óra lenne, majd jár szakkörre, amelyik akar.
    Tapasztalatból mondom.

  • 2015.11.30 09:48:07vuvuvu2

    vegyük észre milyen időpazarlás az hogy felsőtagozatban és középiskolában sok anyag duplikáltan szerepel. 6+6-os rendszerben mindenre jutna idő ami fontos, és a gyerekek nem purcannának ki.

  • 2015.11.30 13:43:26Medgar

    Kislány rózsaszín ruhácskában: Miért is lenne több tanítási nap, ha a nyári szünetből elvett időt az őszi, téli és tavaszi szünetekhez csapnánk? Ugyanis ahol rövid a nyári szünet ott jellemzően több rövid vagy hosszabb évközi szünetet tartanak,

  • 2015.11.30 13:46:58Medgar

    Hurrá Torpedó: A városi iskolákban volt elviselhetetlen a nyár, ezért vezették be a hosszú szünetet:
    [link]

  • 2015.11.30 15:14:20efi

    Egyértelműen felesleges a 11 hét nyári szünet (plusz még 2 hét téli, 1 tavaszi, 1 őszi is van még ugye ráadásul). Őszit eltörölni, nyárit redukálni 7-8 hétre. Pipa.

  • 2015.11.30 15:18:29FaBRiK

    6. osztály, 12 évesek: Hétfő 8 óra, kedd 8 óra, szerda kezdődik egy 0. órával (7:00-tól, ami tilos!).
    Nooormális? Alsó tagozatban rendre a 20 perces nagyszünet után volt a tesi (értsd ebéd után). Feslőben annyival javult a helyzet, hogy nagyjából 3 szünet közül lehet választani. Egy 20 perces és két 10 perces. Mondjuk a szünet felében még óra van és hát ugye a maradék 10 percben kell összepakolni a táskát, eljutni az éhezőbe, sorban állni és megenni azt a fantasztikus reformebédet, ami most van (minden második gyerek visz sót sótartóban).
    6. osztály: heti 35 óra (lett volna első blikkre, de végül csak 32 kötelező), majd még a házi. Azaz egy 12 éves gyerek annyit foglalkozik az iskolával, mint elvileg egy felnőtt a munkájával. A tanárnak meg 26 órája van (na persze meg a készülés, meg a javítás, de hát ő felnőtt, a gyereknek meg ott van a házi).
    3., 4. osztályban olyan szavakat tanulnak Természetismeret órán, amitől még én is pislogok.
    Vagy a hatodikostól egy nyelvtan doga feladat: mondj a burgonyára 3 szinonimát (egy 12 évestől!!!).
    Ez minden csak nem oktatás. A gyerek megutálja a tanulást, nem érdekli a tudás.

  • 2015.11.30 15:26:39FaBRiK

    efi nem értek egyet. Minek a gyerekeket túlterhelni? Az ő feladatuk, hogy élvezzék a fiatalságot, játszva tanuljanak. A legfontosabb 3 dolgot kellene 14 éves korig megtanulni, de azt nagyon alaposan, zsigerből: írni, olvasni, számolni (alapműveletek, meg némi terület, kerület, felszín, térfogat). A többire van utána 60-70 év. Ha az emberek 20%-a megértené amit olvas, már előrébb lenne a világ. Főleg, ha le tudná írni, amit közölni akar (és akkor már lehet, hogy később el is tudja mondani).

  • 2015.11.30 15:34:55Starlark

    Nekem is volt 0. órám egyik évben gimiben. Angol.
    Az idióta tanárunk rendre akkor íratta a dolgozatokat, mondván még frissek vagyunk...

    Hogy gebedne meg...

  • 2015.11.30 15:36:40PonDrow

    A tanítási szünetek hosszát (nyári szünet, őszi szünet, téli szünet, tavaszi szünet) kellene csökkenteni a tananyag ésszerű karcsúsítása mellett.

  • 2015.11.30 15:43:38spenci

    Most jön a kövezésem: ének, rajz, technika óra kuka. Olyan készségtárgyak, hogy a diákok fele szenved, szégyenkezik, kudarcélményt tanul. Előző hozzászóló hozta példaként az USA-t, ahol szakkör szerűen mennek bizonyos tevékenységek. Na ezek tipikusan olyan tárgyak, amiket csak affinitásból lehet kibírni. Testnevelés: szintén önkéntesen / heti 1-100 óra utálom lötyögés tuti zéró hatékonyság/. Etika: szót se érdemel. Hat óra szűnne meg ezzel hetente a mindenkinek kötelező szenvedősből. Egyes tantárgyakat is lehetne korszerűsíteni / elképzelem: a VI. kerületben magolja a gyerek a párosujjú patást, meg a két sziklevelet, keresi is az Oktogonon élőben, pont olyan távoli számára, mint Honduras fővárosa/

  • 2015.11.30 15:47:28efi

    Fabrik
    Ugyan miért lenne túlterhelve? Most így nincs? Őszi szünetig pl miben fáradnak el? Nyár végén is csak nyúlnak-málnak, unatkoznak. És eleve nem is szabadna 9 előtt kezdeni.

  • 2015.11.30 16:54:33hpapagaj

    A legtobb orszagban 8 het a nyariszunet. A 11 tobb, mint luxus.

  • 2015.11.30 17:02:25bElannaTorres

    spenci
    én egyetértek. Utáltam ezeket az órákat, legjobban a testnevelést középiskolában, egyik évben még bukásra is álltam belőle. Mondjuk ritka ügyetlen voltam, de egészséges, így nem juthatott eszembe a felmentés - de biztos mindenkinek meg kell tanulni a különböző szekrényugrásokat? én jó hogy nem törtem ki a nyakam.. még most is rosszkedvvel gondolok vissza :/ a sima futós, tornázós órák jók voltak, de többminden volt ami egy ügyetlenebb gyereknek veszélyes és szerintem mai napig nem jut eszébe ez a tesitanároknak.

    mindegy. túl vannak terhelve a gyerekek mégse tudnak semmit, ebből nekem is az következik, hogy ami teljesen felesleges azt ki lehet kukázni.

  • 2015.11.30 22:00:33Ramil Safarov

    Teljesen folosleges a harom honap szunido, ugyis csak vegig pialjak, drogozzak az egeszet.
    Legkondicionalni kell az iskolakat, es akkor mehet egesz evben a tanitas.
    Nem kell szunet, szombat vasarnap se. En meg egy 13 honapot is bevezetnek a kis geciknek.

  • 2015.12.01 12:54:42Dark Declan

    Hehe, nekünk általánosban 0. óra hittan volt. Na, így felnőve, az volt még egy istenverte felesleges dolog.

    7.-8. osztályra azért meg tényleg eldől, miben jó a gyerek, így szvsz a gimnáziumok is feleslegesek. Szerencsére nem is oda jártam (járattak), hanem műszaki szakközépbe. Noha egy percig nem dolgoztam az elvégzett szakmában (de legalább van szakmám), mégis szerintem gyakorlatiasabb dolgokat tanultam, mint a sok gimis léhűtő, akik aztán bután néznek rám állásinterjún, mint HR vagy egyéb alibi állásban levők.

  • 2015.12.01 15:56:40Guszty

    @Dark Declan: "gyakorlatiasabb dolgokat tanultam, mint a sok gimis léhűtő, akik aztán bután néznek rám állásinterjún, mint HR vagy egyéb alibi állásban levők."
    'Oszt mégis Te jársz állásinterjúra, nekik meg van állásuk :-)

  • 2015.12.01 16:47:42Kulics

    az egész oktatásügy egy végletekig elcseszett gyereknyúzó és léleknyomorító birkanevelde. nulladik óra, nyolcadik óra.. ki az a baromarcú állat aki szétstresszeli a gyerekeket és 15-17 éveseket napi nyolc órai szellemi munkára kötelez ?
    Bezzeg a bangladeshi cipővarró kisgyerekeket tudjuk sajnálni. A saját gyerekeinket meg nem.

  • 2015.12.02 17:46:30numda

    Van egy Alkotmányunk, illetve volt, most van egy Kalaptörvény, de még ebbe is bele kellett rakni a pihenéshez való jogot.
    Az egy dolgo, hofy a fidesz a felnőtteket ki akarja irtani, de a felnőttek nem látják, hogy ez a sok kormányzati féldeci mit művel a gyerekeikkel?

  • 2015.12.02 18:00:52numda

    @Kulics

    DarkDeclan. De gondolom, őt az ilyen hozzászólásokért fizetik, valójában nem őrült.

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta