SZÜLŐSÉG

Iskola ez egyáltalán?

2013. augusztus 22., csütörtök 13:01

A Waldorf-pedagógiáról sokan sokfélét gondolnak. A legtöbben a szekta szót, mások a határtalanságot szokták emlegetni, a nevelés és fegyelmezés hiányát, illetve azt, hogy ezekbe az iskolákba csak "furcsa" gyerekek járnak. Akárhogy is, a németekről alkotott sztereotíp képünk alapján érdekes, hogy ez az iskolatípus éppen Németországból indult.

Nem árt tisztázni, mi is ez az egész pedagógia, amelynek megalkotója Rudolf Steiner. Talán az erősíti a szektagyanút, hogy Steiner tanait és szavait gyakran szó szerint idézik iskolai ünnepségeken, és sokszor hivatkoznak rá, mint alapítóra.

Az alapító egyébként 1861-ben született a Muraközben, mely jelenleg Horvátországhoz tartozik. Iskolái elvégzése után Herr Steiner 1919-ben Stuttgartban a Waldorf Astoria cigarettagyár igazgatójával, Emil Molttal együttműködve létrehozta az első iskolát, melyet német nyelvterületen azóta is Waldorfnak hívnak, míg az angolszász országokban Rudolf Steiner iskola néven lehet megtalálni. A suli egészen a hitleri hatalomátvételig működött, majd néhány év szünet után újra indult. Az egyik Németországon kívüli első iskola 1926-ban indult el nálunk, de ezt is be kellett zárni, és csak a rendszerváltás után indultak el új iskolák. Mára már 27 iskola és 53 óvoda működik az országban.

De mitől más ez ez iskola, mint a többi? Az első, és legfontosabb, hogy az antropozófián alapul. A módszert, amellyel a tananyagot átadják, a gyerek fejlődésének megismerése alapján dolgozták ki, így ezekben az iskolákban nem a hagyományos tanrendet követik a tanárok.

12+ 1 évfolyam

Az itthoni iskolák nagy része gimnázium végéig tart, a plusz egy év alatt az érettségire és a felvételire készítik fel a gyerekeket.

Osztálytanító van osztályfőnök helyett

Az osztályfőnökkel ellentétben 1 tanár viszi végig az osztályt, minimum a 8. osztályig. Ő tanítja a főtárgyakat( magyar, matematika, történelem, természettudományok).

Epocha rendszer

A tárgyakat a gyerekek nem szétszórva, hanem egyben tanulják meg. Egy tantárgy van 2-4 hétig, majd jön a következő(az anyanyelv, történelem, földrajz, embertan, állattan, növénytan, kőzettan, fizika, kémia, csillagászat, matematika, geometria). A főoktatás mindig a reggeli első 2 óra, ezt követik a szakórák. Ehhez kapcsolódik, hogy nincs tankönyv, a gyerekek füzetekbe rajzolnak és írnak.

A hármas egység

A jelenlegi iskolarendszerben főleg az intellektus felé fordulnak az iskolák, azaz gyakran csak a gondolati síkot fejlesztik. Más szóval, a gyerekek kapnak egy csomó információt, viszont az értelem és az akarat sérül. A Waldorf módszer szerint utóbbi kettő a mozgással, művészeti trágyakkal kompenzálható. A gyerekek hangszeren játszanak, kézimunkáznak, később kézműveskednek.

A természeti ritmus követése

Az év során a tantárgyak és a tanulás rendje is a természet ritmusához idomul. A legtöbb iskolának van saját kertje, első évben az órarend része a természetjárás.

Szabadságra nevelés

"Talán a legfontosabb alapelv, hogy a gyerek a magával hozott adottságokat, képességeket a lehető legnagyobb mértékben nyilváníthassa meg a világban.”

Nincsenek jegyek és dolgozat

A gyerekek nem kapnak jegyeket, félévkor és év végén minden tanár ír 1-5 oldalt a gyerekről. Hogy látja, miben jó, hogyna fejlődőtt, mi az ami fejlesztésre szorul, vagy oda kell figyelni. Ennek ellenére pontosan tudják ki, hol és mennyire jó egy adott tárgyban, de nincs verseny.

A gyerekek 8. és 12. osztály végén éves munkát adnak le, melynek lényege,hogy egy dologgal foglalkoznak sokáig. Ezt tanulmányozzák, megépítik, leírják, végül bemutatják. Egy 8. osztályos megfogalmazása szerint: "Az éves munka nálunk egy olyan, a nyolcadik osztály ideje alatt készített egyéni kutatás, aminek a témáját teljesen szabadon választjuk meg (annak ellenében, hogy komolyan vesszük), év végén annak eredményét, anyagát egy füzetbe írva leadjuk a hozzá tartozó művészi munkával, majd 15 percben (vagy más előre megszabott idő alatt) a munka sűrített tartalmát előadjuk, 5 percet hagyva a közönség kérdéseire. Lényegét tekintve ennyi." Téma bármi lehet, van aki kardot kovácsol, más a hegymászásról ír, van aki a hajózás történetét kutatja, de akár a Waldorf iskolákról is készülhet előadás.

Na, de mennyibe kerül?

Minden iskola maga határozza meg, mennyi hozzájárulást kér, de az a legtöbb iskolában szabály, hogy szociális helyzete miatt senki nem utasítható el. A havi vállalás 25-35.000 forint, de aki úgy nyilatkozik, hogy csak havi 3000 forintot fizet, azt sem küldik el. A szabály csak az, hogy a vállalását betartsa, azaz egész éven át fizessen. A tandíj 12 hónapon át kell fizetni. Ehhez jön az ebéd, és minden év elején a taneszközköltség, mely 3000-15000 forint, attól függően hányadikos a gyerek. Ekkor kapják meg a ceruzákat, viaszkrétákat, füzeteket, töltőtollat, meg amit még kell.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2013.08.22 19:42:11Bambano

    vackorazelsőbében: "tudod hány olyan diákot korrepetálok..." nem, de hogy mind itt fórumozik, az tutti :)

    A hello kittyt nem arra írtam példának, hogy ostoba kampány, hanem arra (aminek számodra is ki kellett volna derülnie a mögé írt ellenpéldából, szóval te is funkcionális analfabéta vagy?), hogy egy véleményt, elvárást, utasítást sokféle módon lehet közölni, szépen, udvariasan, rózsaszínbe csomagolva, cukormázasan, vagy lehet úgy is, mint egy kiképző őrmester. Mondhatod azt, hogy kedves kis pistuka, mi lenne, ha megfontolnád annak a lehetőségét, hogy esetleg felmerülhetne benned, hogy leülj a székedbe vagy mondhatod azt is, hogy leülsz büdös kölök vagy a seggedre verek.

    na kb. ez a két véglet, és az élet sokkal közelebb van az őrmester stílusához, mint a rózsaszínhez. a gyereket pedig az életre neveled, ezért jobb, ha minél előbb megszokja, hogy az élet poroszos, nem waldorfos.

  • 2013.08.22 19:46:52Bambano

    no-night: nem, nem jó, csak mi valahogy mindig a rossz irányba fordultunk, ennek az lett a következménye, hogy most mi vagyunk a gazdasági rabszolgák és minket zsákmányolnak ki, nem pedig fordítva.

    anno az angolok például az eredeti tőkefelhalmozás irányába fordultak, mi meg a második jobbágyság irányába.

    ez van srácok, lehet álmodozni meg mindenféle magasztos ötleteket nyomatni, a valóság ezzel szemben az, hogy az emberek zömének az alkalmazotti rabszolgasors marad. a valóban sikeres vállalkozó meg az a kivétel, amit minden rendszer szeret példaként mutogatni, de az attól még kivétel marad, nem általános igazság.

  • 2013.08.22 20:06:59Fenimore

    Hozzá akartam szólni, mint érintett, de meggondoltam magam. Veszekedjetek.

  • 2013.08.22 20:53:06Terkep8

    eredményesen tanítani. Csak is az Ő személye lehet "garancia" a gyerekeknek. Mivel waldorf-iskolában találtunk ilyen személyt oda írattuk be a gyereket.

    Nem bántuk meg, de a 4. év után rengeteg felzárkóztató tudást kell majd pótolni vele, viszont ahogy okosodik és nyílik az értelme egyre inkább fogja magától igényelni, mit a külső környezet kényszerhatása miatt megtenni. Legalább is ezen az úton indult el a fejlődése a tanulás felé.

    Most várom a sok böfögést, és oltári bölcsességet meg kioktatósdit.

    Az már kirajzolódott a kommentekből, hogy aki ellene van az semmit nem tud, csak innen-onnan hallott, vagy ült melette, vagy "találkozott" egy deviánssal aki waldorfos volt, de a tapasztalat úgy van a spájzaban mint az oroszok: van! csak éppen menekül! :)

  • 2013.08.22 20:56:02Terkep8

    sajna az elejét nem küldte be ez a Xar, így aki a töredékre reflektálna ne tegye, mert az így önmagában nem értelmes, és ami ezt megelőzi azt most még egyszer nem írom le :(

  • 2013.08.22 21:07:22kubikos11

    Vége a munkaidőnek, kormányzati bérbloggerek, mehettek aludni. Nem akar az EMMI finanszírozást adni az alapítványi iskoláknak, azért megy ez a kommunikációs hadjárat. Nem semmi, ennyi aljas és sunyi lejárató szöveget összehordani egy forró augusztusi délután alatt.

    Nézzétek meg az országos kompetenciamérések eredményét, minden Waldorf- iskolát a saját helységének átlagához viszonyítva.

  • 2013.08.22 21:11:07vackorazelsőbében

    Bambano: te vagy az aduász (ahhoz képest, hogy vagy nem értesz némely hozzászólásokat, amire reagálsz, vagy szándékosan félremagyarázod, beszólsz...).

    De akkor törjünk már a lényegre: ismersz olyan waldorfost, akivel legalább 1 órát beszélgettél, és voltál waldorf intézményben legalább egy napig? Ha ezek bármelyikére nem a válaszod, akkor MIRŐL BESZÉLSZ?

  • 2013.08.22 21:12:35rockjano

    Niurka

    Nem vagy te egy ici-picit frusztrált???

  • 2013.08.22 21:59:29Niurka

    Ha frusztrálsz? Megvacsorázott a család? Nem itt kéne kommentelgetni, hanem....tudod, irány a pinyó, vagy a közös ágy. Inkább a pince. :)))

  • 2013.08.22 22:00:00Bambano

    vackorazelsőbében: nyilván bonyolult lenne számodra elolvasni, mikor azt mondtam, hogy honnan ismerem a dolgokat.

  • 2013.08.22 22:19:49Murci

    Elolvastam a hozzászólásokat és a következőkre jutottam: Senki ne ítélkezzen a Waldorfos iskoláról, hiszen egy földi hallandó ezt úgysem érti. - mondja a Waldorf-os. Ezzel szembe ők bátran, boldogan és felszabadultan szapulják a másik oldalt.
    Tanítottam, gyermekem ELTE-s egyetemista, tehát van tapasztalatom. Az állami iskolák többsége magas színvonalonú és értékes felnőtteket küldd útnak. Amikor a fiamnak gondja volt az iskola egyik tanárával arra biztattam, hogy oldja meg ezt a helyzetet, mert a nagybetűs életben is lesznek konfliktusok.Természetesen ott álltam mellette.
    Ráadásul én az ország egyik legjobb gimnáziumában érettségiztem és büszke voltam arra, hogy oda járhatok és egyáltanán nem stresszelt.
    Ezzel szembe a szomszéd kislány Waldorf iskolába jár. Nem köszön senkinek és végtelenül neveletlen. Lehet, hogy most boldog de ha így halad, akkor egy bunkó felnőtt lesz belőle.

    Akik szapulják az állami iskolákat azok az ott tanító tanárokat becsmérli.

  • 2013.08.22 22:23:06Murci

    lemaradt egy k betű a végéről :) Helyesen: "Akik szapulják az állami iskolákat azok az ott tanító tanárokat becsmérlik."

  • 2013.08.22 23:03:06kilgorT

    @Murci
    És belekerült egy plusz "d" betű, ha már itt tartunk. Gondolom nem küldd, hanem küld. És nem színvonalonú.
    Miért írja le azt az esetet, hogy a fiának gondja volt egy tanárral, és Ön azt tanácsolta neki, hogy oldja meg a helyzetet? Ez a természetes. Mindenhol. Ahol nem, ott lehet, hogy a családdal vannak problémák. Problémás családok meg mindenhol vannak.
    Érdekes. Pont le akartam írni, hogy mindenfelé támadások érnek, amikor kiderül, hogy waldorfos voltam. Még a volt óvónénim is jól lehordta az iskolát. Amíg ki nem derül, addig nincs semmi gond. Jé, tehát nem vagyok első pillanatra valami UFO?
    Ön általánosít. Ismer egy bunkó kislányt, és azt gondolja, hogy minden waldorfos bunkó? Nézze meg a tizenéveseket. Az, aki nem bunkó, ritka mint a fehér holló sajnos.
    Én például nem szívesen formálnék véleményt az állami iskolákról, mivel semmi tapasztalatom nincs velük. Holott az ismerőseim túlnyomó része oda járt. Van közöttük bunkó, buta, lusta. Mégsem mondom azt, hogy az állami iskolák bunkó, buta, lusta embereket nevelnek. Hiszen látom, hogy vannak kedves, aranyos, intelligens emberek is. Lehet, hogy ez a baj. A többség nem ismer elég waldorfost ahhoz, hogy lássa a teljes képet.

  • 2013.08.22 23:30:58rockjano

    murci

    "Ezzel szembe a szomszéd kislány Waldorf iskolába jár. Nem köszön senkinek és végtelenül neveletlen. Lehet, hogy most boldog de ha így halad, akkor egy bunkó felnőtt lesz belőle."

    Hahahahahah szerintem ezt olvasd el megint mert nagyon gáz :-)

  • 2013.08.23 00:23:31vagyok, aki vagyok

    NEM AKAR VALAKI WALDORF SULIT NYITNI BUDAPEST "KÖZPONTI" RÉSZÉN??? A XII. kerületi, Böszörmény úti ovi mellett nem akarnak sulit is nyitni? Hamarosan iskolába megy a lányom, de minden Waldorf suli piszkosul távol van tőlünk :((((((((((
    Én úgy érzem, a magam részészéről megfelelően odafigyelek lányom "nevelésére", kedves, udvarias, aktív, érdeklődő, szeretném, ha így is maradna, Rudolf Steiner és Vekerdi tanár úr gondolatvilága is eléggé meggyőző, szívesen adnám Waldorf suliba a lányomat, de nem szeretnék 1 órát utazni a reggeli budapesti forgalomban ... MEGOLDÁS???

  • 2013.08.23 01:06:52vagyok, aki vagyok

    + még egy gondolat ...
    az egyik szomszédommal beszélgettem, akinek a fia minden anya büszkesége lehetne, éltanuló, élsportoló volt, állami suliba járt, orvos lett, most egy nagyon komoly ösztöndíjjal külföldre hívták ... a napokban hazajött "nyaralni", és elment a szorongásos rohamaival kivizsgáltatni magát ... Ez az édesanya azt is elmesélte, hogy a kisebbik fia, aki hasonlóan jó képességű, épp csak leérettségizett, mindig miatt aggódott, most azt látja, a kicsi, aki nem vette komolyan a poroszos oktatási rendszert, kifejezetten boldog, szakmájában sikeres, a nagyobbik fia pedig egy emberi roncs, szorong, stresszeli magát (ahogy a barátnője is, aki szintén éltanuló volt). Sokáig semmi nem látszott ezeken az "éltanulókon", de egyszer csak elfogyott az erejük így a 20-as éveik végére, kiégtek, felélték tartalékaikat ...
    Tudom, hogy mindenkinek más a stressztűrő képessége, nem mindenki reagál rosszul a hagyományos sulik okozta kihívásokra - a váratlan számonkérésekre (röpdolikra, felelésekre, a "nagydolgozatokra"), a töménytelen mennyiségű információfelhalmozásra, de tegye fel a kezét, aki ezt nem utálta gyerekként. Itt vagyok, ember lettem én is, két diplomám van, túléltem a magyar oktatásrendszert (a felsőoktatást már imádtam), de lássuk be, ezer sebből vérzik az egész ...
    Összességében azt gondolom, a gyerekem legyen GYEREK, amíg lehet, ne aggodalmaskodjon már kicsinek, hogy "jaj, mi lesz holnap a suliban", minél kevesebbet fáj a feje 18 éves koráig, annál jobb. A barátnőm kislánya 13 éves, 6 osztályos gimibe jár, mert "okos" (és tényleg), vasárnap már reggeltől estig tanul, sehova nem mennek, olyan szívatós órarendje és tanrendje van. A hétköznapjairól nem is beszélek. Élet ez?
    Emellett, nem gondolom, hogy csak a tanárok és a suli felelőssége, hogy köszön, vagy sem és társai.

  • 2013.08.23 06:18:07Ööö

    @Murci: „Ezzel szembe a szomszéd kislány Waldorf iskolába jár. Nem köszön senkinek és végtelenül neveletlen. ”
    És 46-os lába volt. Aki azt akarja, hogy a gyerekének 46-os lába legyen, írassa Waldorfba! ;)
    (gyengébbek kedvéért, irónia)

  • 2013.08.23 06:33:08orvlat

    A világ valódi vezetőinek gyerekei általában olyan iskolába járnak, ahol szigorúan egyenruha van, ógörögöt, latint, rengeteg lexikális anyagot tanulnak.
    Biztos ők a hülyék:-)

  • 2013.08.23 07:27:45Murci

    érdekes.... Nem kritizáltam a Waldorf iskolát, módszerét. Csak mondtam egy-egy példát. Erre nekem esnek. Ez a tolerancia amit onnan hoztak?
    És bizony a szomszéd kislány szülei kifejtették nekem, hogy nem kötelezik semmire így köszönésre sem. Reméltem, hogy szülői hiba és a nagy számok törvénye alapján elszigetelt eset, de úgy látom, hogy nem.
    Mindenkinek további szép napot.

  • 2013.08.23 08:04:04Void Bunkoid

    @calen:

    "Nagyon zavar, hogy sok hozzászóló kizárólag alkalmazotti létben képes gondolkodni."

    Tök egyszerű a válasz. Rengeteg hozzászóló (vagy a szülei, akiktől látja a mintát) még bőven abban az érában nőttek fel, ahol volt az Állam, voltak az Állam szorgalmas alkalmazottai, aki azon kívül volt, az káemkás volt - ami konkrétan vétségnek és/vagy szabálysértésnek számított, visszaesőként akár egy év sittet is lehetett érte kapni.

    Ennek a hülye maradványa még így a 21. századra is - amire amúgy nem gyengén ráerősített a közvetlen rendszerváltás utáni makkoscipős-"bunkofonos" seftelő-olajszőkítő-mutyizó "vállalkozó"-imidzs is, hogy a legtöbb, még szívósan alkalmazotti gyökerű ember számára az önfoglalkoztató vállalkozó=bűnöző.

    Ez ugyan tényleg rossz dolog, de tekintve azt, hogy ebben a szent pillanatban is a Szent Kétharmad saját maga köré épített betoncipőjének és az ellenzék tökéletes rákosista szétszalámizásának köszönhetően kb, ismét arra tartunk, hogy a kmk hamarosan ismét cikkely lehet a büntetőtörvénykönyvben...

  • 2013.08.23 08:10:02Void Bunkoid

    A waldorfról meg csak annyit, hogy mint elképzelés nem lenne rossz amúgy, meg tényleg nem arról szólna az ember élete már 7 évesen, hogy stressz ezerrel, viszont a hiba a koncepcióban az, hogy - mint már sokan említették - az ember 18-20-21 (attól függ, hogy hány évesen kezdte ugye) éves koráig semmiféle teljesítményértékelésben nem részesül, azaz kap egy szép mesés jellemzést, de nem viszonyítják semmihez és senkihez, márpedig utána a nagy kábetűs életben folyamatosan ezt fogja kapni, és akkor az bezony hamar depresszióvá alakítja az eleinte tényleg jóhiszemű, önbizalommal teli életérzést, valamint - ezt is említették már - a Waldorf-iskolák még tényleg úgy csinálnak, mintha még mindig a kiegyezéses boldog békeidők közepén járnánk, és mindenkit arra készítenének fel, hogy majd elsétálgat a ligetben és piknikezik a hatgyerekes családjával a fűre terített kockás abroszon, amikor nem kell a kis kétholdas földecskéjét művelgetnie. Márpedig most 2013 van.

  • 2013.08.23 08:18:29Void Bunkoid

    @közmunkás bérkommentelő: a tévé nemléte nem kötelezően Waldorf-jelenség. Habár annyiban igazad van, hogy ja, waldorfcsaládéknál már 10-15 sem volt televízió, azért alapvetően - akárhogyan is fújnak ellene sokan, sőt, én magam is tévézek, de nem tudok tenni ellene - a tévénézés, főleg a 30 alattiak körében egyszerűen kiment a divatból, nincsen már rá igényük. Mint ahogyan a telefonálásra sem, meglepő, de nézz körbe csak úgy az utcán, hogy hány fiatalt látsz TELEFONÁLNI a telefonjával.

  • 2013.08.23 08:44:04vackorazelsőbében

    Kedves Bambano: Nem, nem kommentelnek itt a diákjaim, mert mint mondtam, mind az állami oktatási rendszerben tanulnak, és egyikük sem tud rendesen írni-olvasni (sőt, a saját írását sem tudja elolvasni). Teljesen értettem, mire gondoltál a hello Kittys utalással, akkor is ostoba példa, és arról szó sem volt, és nem tudom honnan vetted, hogy a waldorfban rózsaszín cukormázba burkolva adják elő az életet. Ha pedig a te életed "poroszos", csak sajnálni tudlak, mindenkinek olyan az élete, amilyenné formálja, az enyém szerencsére nem olyan. Vitát lezártam.

  • 2013.08.23 08:45:20Diotima

    Én csak annyit kérdeznék az itt prüszkölőktől: hogy... elvileg kompetencián alapuló tanítás/tanulás fejleszti a legjobban a gyerekek képességeit, ami ugye állami iskolákban lehetetlen, mert képtelenek rá a tanárok, vagy saját korlátaik miatt, vagy azért, mert nincs idő/hely/eszköz...bármi...tehát egy ilyen típusú intézményben viszont megvalósítható mindez, viszont láthatóan megint sikerült jó magyaros szokás szerint kiemelni a baromságokat. Hiába, láthatóan minden ember minimum tanár itt, hogy ennyire meg tudja ítélni a különböző iskolatípusokat.
    Amúgy egyetértek azzal, hogy hazánkba nem lehet ezt a típust adoptálni, mert ekkora korlátolt barmoknak teljesen jó az elcseszett hazai iskolarendszer.

  • 2013.08.23 08:45:24mone1234

    Nem tehettek róla (sokan vagy mind) ,de rosszul gondolkodtok.

    Èn is Magyarországon érettségiztem aztan TANULTAM TOVABB (azert irom nagy betüvel,mert ugy nez ki ez egy fontos pont) a BME-n.
    Ez a legnagyobb problémánk.Az aki nem tanult tovabb valószínüleg nem lesz sikeres,nem lesz valaki.
    Miert akarjuk ezt tovabbra is eröltetni?

    Nézzetek körül nyugaton.
    Öcséim Ausztriában élnek,a nagyobbik 17 éves. Most jönne a kérdés ,ha Magyarországon élne: "Na,és hova tovább?"

    Képzeljétek,itt nem kérdezi senki. Mert nem KELL tovább tanulnod.
    Itt "menö" ha szakközépbe vagy szakmunkásban tanultál.
    Miért?
    Mert megbecsülik a szakembereket és azok megkeresik a netto 1500-3000 Eurojukat.
    Képzeljétek , DIPLOMA nélkül. Ez a mennyország lehet,igaz?

    Èn a mérnöki diplomámmal örülök az 1500 Nettónak.Tényleg.

    Ez addig nem fog változni amíg Ti is így kommenteltek a témáról. Nem "fentröl" fog jönni a döntés,hogy "akkor mától fogva megbecsüljük a villanyszerelöket,asztalosokat..stb,oké?"

  • 2013.08.23 08:48:46mone1234

    még annyit hozzáfüznék,hogy pontosan emiatt a felfogás miatt tud ingyenes és felvételi mentes lenni a felsöoktatás Ausztriában.
    Ugye milyen hihetetlen?
    Oda mész,és beíratkozol...váó

  • 2013.08.23 08:58:53A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    Mert telefonálni drága, a textelés meg ingyen van. Mert a telefont még felköhögi valahogy (vagy a család), de a percdíj az már kurvasok neki.

    Mint a hitelből vett fordfókusz a lakótelepen, amit csak pirosbetűs ünnepeken járatnak meg egy körre.

  • 2013.08.23 09:51:01Catia

    Németország már rég nem pedáns ország, ezt a legtöbben helytelenül ítélik meg. 10 éve élek köztük, itt már nincs pedánsság, mint régen, csak problémák szőnyeg alá söprése, és képmutatás.

    Beteg az egész ország, napi szinten van egy-egy ámokfutó, nem csak azok, aki a hírekben szerepelnek... Ez az ország már rég elveszett...

    [link]

  • 2013.08.23 10:02:28floorwalker

    :D milyen könnyű megosztani az embereket :)
    grafikusmsz-szal értek egyet, mind a hagyományos, mind a "reform" irányzatok elavultak, nem csak a jövőre, de már sokszor a jelen kihívásaira sem készítenek fel.
    Teljesen újat kellene gyúrni, megtartva ezekből az értékes elemeket.
    A lexikális tudás átadása ma már tényleg felesleges időrablás, hiszen ma már komplett könyvtárak vannak a zsebeinkben. Elegendő, ha valaki keresni, gondolkodni tud. Viszont a teher-, stressztűrést is fejleszteni kell. Csak ezt a két fő motívumot kiragadva, mindegyikben lenne mit javítani és mindegyikben van értékes jellemző.

  • 2013.08.23 10:14:02d.hardman

    Én a Waldorfról annyit tudtam gyerekkoromban, hogy szét lehet verni a berendezést, ha a gyereknek úgy tartja a kedve. Ma már tudom, hogy ez inkább valami suttogó antipropaganda volt :)
    W-ba főleg diszlexiás, meg hiperakív ismerőseim mentek, az elsőn ott se lehetett segíteni, azóta sincs normális munkája, a hiperaktivaknál meg 50%. Van, aki azóta is otthon lakik, és egy nagy nulla, van aki meg nem. A legtöbb Waldorfos viszont jóval önállóbban viselkedik és gondolkozik ahhoz képest, amit a korának megfelelően elvárnánk Magyarországon, ez tény. De ideális iskola nincs.

  • 2013.08.23 10:57:19Intizar

    Öhöm. Én olvastam Steinert. Ha gyerekem lesz, nem megy a közelébe, a szembeszökő előnyök ellenére sem. Inkább Montessori, az is drágább, szabadabb és kreatívabb a közönséges iskolánál, viszont nincs meg benne az a hátborzongató ideológia.

  • 2013.08.23 10:57:34gyongyi70

    Fontos leszögeznem, hogy személyes tapasztalatom nincs a Waldorf sulikról. Viszont a szomszédságunkban két család gyerekei is odajárnak, és be kell vallanom, ez nem feltétlenül jó ajánlólevél a számomra. Mindkét család elég öntörvényű, számomra furcsán nevelik a gyerekeiket (bár másképp furcsán az egyik ill. másik). Az egyik családban már vannak nagy gyerekek is, egyikből sem lett semmi (az én mércémmel). De tudom, ez az én mércém, és diploma nélkül is lehet vki boldog.
    Mindenesetre, mivel én diplomás droidokat szeretnék nevelni a gyerekeimből, mert mi is így élünk (anyagi biztonságban és elégedetten)a férjemmel, diplomás droid nyugdíjas szüleink szintén így éltek, s ezért kapnak normális nyugdíjat.

  • 2013.08.23 10:59:45gyongyi70

    bocs, közben kaptam egy telefont ezért lemaradt vége... szóval az én csemetéim normál, bár elavult suliba járnak/fognak járni, hogy diplomás, jól kereső alkalmazottak legyenek.

  • 2013.08.23 11:41:29élhetetlen

    Murci:" Lehet, hogy most boldog de ha így halad, akkor egy bunkó felnőtt lesz belőle." És továbbra is boldog lesz, mert én még nem láttam embert, aki a saját bunkóságától szenvedett volna. Általában mások szenvednek tőle.(Bocs, ezt nem bírtam kihagyni, iskolatípustól függetlenül.)

  • 2013.08.23 13:54:11cirrmurr

    Azt nem értem hogy a Waldorf módszert tapasztalatból nem ismerők mit kárognak itt mint az elméleti szexológus a nászéjszakán?

    Akinek van egy-két közvetlen ismerőse, rokona,-aki oda járt, az tud véleményt mondani az EREDMÉNYEKRŐL. Lehet pozitív vagy akár negatív is de az VÉLEMÉNY.



    Kb olyan mintha dugás helyett kiselőadást tartanál az asszonynak, hogy:" Szeeeerintem a szex az valami olyasmi leheeeet, meg uuuugy hallottam".
    Vicc B+.

  • 2013.08.23 13:59:14cirrmurr

    gyongyi70

    Mi van akkor ha szerintük meg te vagy öntörvényű és te neveled furcsán a gyerekedet?

    Nekem az egyik unokaöcsém diplomás a másik meg most jár egyetemre, Waldorfosok voltak.

    Akkor most mi van?

    Mi az a szerinted furcsa? Nem ugy gondolkodnak mint te? Ne viccelj.

    Renitens hülyegyerek meg MINDEN iskolában van nem a waldorftól lesz olyan.

  • 2013.08.23 14:10:38cirrmurr

    Ja a cikkhez csak annyit hogy államilag elismert akkreditált intézményről szól a cikk, de már a cím és az első sor : Iskola ez egyátalán? Legtöbbeknek a szekta szó.......
    (alá kéne támasztani reprezantativ felméréssel,mert igy a "legtöbb" meg szekta szó az gyülöletkeltés egy intézménnyel szemben.)
    A cim önmagáért beszél megkérdőjelezi az állami elismerést.

    Ezért az Index egy vastag pert bukna be.

  • 2013.08.23 14:25:38uniball

    SZVSZ Egyetlen kérdésre kell minden szülőnek választ adnia: hogyan lesz a gyerekem boldogabb, kiegyensúlyozottabb, ha én lennél gyerek, hova járnék szívesebben?
    Ha a közoktatás olyan sikeres lenne, akkor nem lenne az ország tele frusztrált emberekkel, hiszen az embernél is ugyan olyan fontos az alap mint egy háznál. Ha pedig így lenne, nem lenne szükség alapítványi iskolára, hiszen a közoktatásban is boldog kiegyensúlyozott gyermekek vehetnének részt.
    Hiába akad a sok megélhetési pedagógus között néhány elhivatott is a közoktatási rendszerben, maga a rendszer olyan, hogy a középső-felső évfolyamokban már teljesítményt sajtolnak a gyerekekből és nem engedik őket kibontakozni mint egyéneket.
    Persze a legtöbben ezt észre sem veszik, mert a rendszer amiben élünk ugyan ilyen, de ettől még nem kell a nyáj után ballagni.
    Remek lenne, ha a közoktatás nem egy politikailag szabályozott embergyár lenne, de amíg nem így van, addig maradnak az emberközelibb lehetőségek.

  • 2013.08.23 15:14:52Void Bunkoid

    @cirrmurr: hogy ismerős van-e, tapasztalatról? Van, a szomszédom gyereke. Pont egy hete vitték el - bilincsben. Nem heti szudokus újságot árult a cimboráinak.

  • 2013.08.23 15:55:00cirrmurr

    Void Bunkoid

    Ja azért mert a Waldorfban tanult mi?

    Katolikusok nincsenek sitten? Tiltsuk be azt is? Ja azért vannak a börtönlelkészek.
    Ebből is látszik a buta közhelyes gondolkodásod.

  • 2013.08.23 17:46:45Mezsu

    Elhivatott tanárok a Waldorfban ha-ha-ha-ha.
    Sírnék, ha a gyerekem tanára közölné velem, hogy fölösleges a fogászati szűrővizsgálat, majd ha fáj a gyerek foga szülő elviszi orvoshoz.
    Ja szegény gyerek meg egy kisebb tömés helyett akár első fogászati élményként gyökérkezeléssel ismerkedik. Szép.
    Ilyen pedagógus mit tanít?
    Aztán ne is beszéljünk a szülői hozzáállásról!
    Nem is tudom hol volt szamárköhögés járvány tavasszal.
    Az sem épeszű, aki oda íratja a gyerekét, ráadásul ezek a gyerekek ha átkerülnek más iskolába, sosem tudnak alkalmazkodni az igazi iskolához.

  • 2013.08.23 19:34:32Zka

    Waldorfba akartam iratni a lányomat, mert hogy oda biztos nem a buta prolik járnak és hát nem mindegy, milyen mentalitást lát maga körül.
    Erre kiderült, hogy ide még a proliknál is hülyébbek járnak. Munkatársam mesélte, hogy a szomszéd Waldorfos gyerekei a tócsákból lefetyelnek az udvaron, mert azt is szabad. Aztán ott volt ez a járvány valamelyik Waldorf suliban az oltásellenes szülői közösség miatt. Ez így kb elég is volt a döntéshez.
    Én tökre liberális vagyok, de nem hülye.

  • 2013.08.23 20:52:08bandi2004

    @Bambano
    Azt gondolom, hogy nem szeretnék olyan családban felnőni, ahol a szülők úgy gondolkodnak, mint Te, őszintén örülök, hogy engem nem ilyen szülőkkel áldott meg a sors.

    Mezsu és Zka:
    A Waldorf iskolában fellépő pertussis-megbetegedések FELNŐTTEK körében történtek. Ugyanis az átoltottság ellenére felnőttkorra jelentősen csökken a szamárköhögés kórokozójával szembeni immunitás. A szamárköhögés egyébként főként a fél évesnél fiatalabb csecsemőkre veszélyes a szűk légutaik miatt, és jellemzően ők is a (gyermekkorukban beoltott, de ma már csökkent immunitású) felnőttektől kapják meg a betegséget.
    [link]
    Nem tartom helyesnek, hogy összemossák ezeket a megbetegedéseket a Waldorf-pedagógiával mint ahogyan azt a média is tette.

  • 2013.08.23 22:38:09mDb

    Marhára nem tetszik, hogy az itt kommentelők 80 százaléka fekete-fehérben láttatja a dolgot, vagy imádja a Waldorfot, vagy utálja, akár ismeri, akár nem. Én nem ismerek ilyen iskolát, sem olyat, aki ilyenbe jár, és a cikk alapján bennem is lecsapódott jó és rossz vélemény egyaránt. A számonkérés hiányát én is kérdőre vonnám, de az sem normális, ha a gyerekkel 3-4 különböző témájú dolgozatot iratnak egy héten. Az állami iskolában követelmény van, amit a tanárnak sajnos akkor is teljesítenie kell, ha azt ő nem feltétlenül látja célravezetőnek. Én egy jó nevű állami gimnáziumban végeztem idén jó eredménnyel, a 35 fős osztályomból 33-man megyünk egyetemre/főiskolára, és nem volt könnyű ez a hat év, de megérte, és így utólag nem érzem azt, hogy bele kellett volna döglenem. Abszolút gyerekfüggő az, hogy ki milyen tantárgyhoz mennyi készséggel és érdeklődéssel áll, ebből fakadóan vagy görcsöl egy dolgozat előtt és nem alszik (kivéve, ha magolós fajta, és minden a fejében ragad), vagy "kirázza a kisujjából". Egy másik témához hozzászólva, nem minden gazdag család gyereke sznob és lenéző szegényebb társaival szemben, de sajnos igaz, hogy akadnak ilyenek is, magyarul statisztikailag sokkal nagyobb eséllyel kerül gőgös, sznob gyerek fizetős iskolába, mint államiba. Azt hozzátenném, hogy akad itt néhány olyan szülő, akivel nagyon nem szívesen találkoznék majd, ugyanis óvónő leszek, és az ilyenektől kiráz a hideg, néhány kommentelőt elnézve...

  • 2013.08.23 22:47:09Mikrobi

    Benyelte a kommentemet

  • 2013.08.23 22:48:17Mikrobi

    Na, szóval Rudolf Steiner antropozófiája a sátánizmussal rokon, szinkretikus, ezoterikus, okkult tanrendszer. A szabadság ürügye alatt ezt terjesztik a gyanútlan gyerekeknek a Waldorf-iskolák!

  • 2013.08.24 20:16:09Bölcs Lázadó

    a magyar oktatasi rendszer indokrinacio. szemelyiseg- es kreativitaskiolo, egyen-jobbagykepzo rendszer. ez az allami oktatas. most, hogy nemzeti/erkolcstanos lett, bekapcsolodott az agymosasba a fasiszta part es az egyhaz is (felvettek a stafetabotot amit a komcsik letettek). az allami propagandagepezet es a keresztyeny ipari maffia kiszolgaloja. a kovetkezo generacios lelkiserult, lelkinyomorotott, onbizalomhianyos, szolgalelku gyari- irodai munkas es jobbagykepzo gyar. embergyar, legyen majd aki kiszolgalja az ujarisztokraciat - ehberert, europaban a legalacsonyabb fizetesekert. tizbol kilenc gyerek egy eletre maradandoan serul, az erettsegi a jol sikerult kondicionalas zaloga.

  • 2013.08.24 20:37:47Bölcs Lázadó

    a generaciok ota kepzett jobbagyok, a szolgalelkusegbol vizsgazott talpnyalo alattvalok tenyesztese mar olyan szintre emelkedett nakunk, hogy mar nem is kell ide fegyver meg kenyszer, a rendszer olyan remekul mukodik hogy a munkara kitenyesztett jobbagyok egymast megbillogozva egymast fuzik rablancra, az eletfogytig rabszolga alkalmazott szulok dalolva kuldik gyerekeiket a munkaskepzobe hogy aztan ok is eletfogytiglan szolgaljak a rendszert "anyagi biztonsagban".
    annyira kiterjedt es mely a szolgalelkuseg, hogy az anya mar izombol nyomja ra a sajat lanya fejet a nagy allami faszra, hogy mar gyerekkent megtanuljon szopni. kurva lesz belole, ertek nelkulo, eletfogytiglan dolgozo fidesz szavazo, es ha eljon majd az ido, megszuli es ujratermeli a kovetkezo generaciot fenntartasok nelkul, ugy, ahogy ot is tenyesztettek.

  • 2013.08.26 09:37:44gyongyi70

    cirrmurr, ha figyelmesen olvastál volna, kiérezhetted volna a soraimból, hogy nem azt mondottam, hogy feltétlenül rossz.... Az egyik család pl. egy tipikus nagycsalád, 6 gyerekkel, mindig nagy a zsongás, szól a zene náluk, gitár, furulya, helyes gyerekek, ahogy látom, boldogok is, de egyik sem lett diplomás.

    (A másik családban anyuka nem százas, magas kerítéseke emel a külvilág felé, nem beszél senkivel, nem köszön, a gyerekei nagyon durvák egymással, verekszenek, a kisebbik dührohamokat szokott kapni. Nem tudom, melyik a tyúk és tojás...(fura anyuka-erőszakos gyerek? vagy erőszakos gyerek miatt fura anyuka? a fura gyerek miatt mentek w-ba? vagy azért lett fura?). Nem mélyedtem el a témában, de tőlük nem lett vonzó.

    Azt sem állítom, hogy az én életfelfogásom és életstratégiám helyes. De én ezt az életstratégiát ismerem és alkalmaztam sikerrel, ezért ezt tudom a gyerekeimnek is jó szívvel átadni. Ebben tudok neki segíteni, ebben tudom terelgetni.

    Sikeres vállalkozót nem tudok belőle nevelni, mert sosem voltam az, nem is vágytam rá soha. Sikeres tanult embert remélhetőleg igen, s erre néhány kivételtől eltekintve nem a w. a legalkalmasabb. Kivételek vannak, akik erősítik a szabályt, pl. a múltkor jót beszélgettem egy angol tanárnak tanuló eltés sráccal. Nagyon kellemesen el lehetett vele beszélgetni, értelmes volt, a saját területéhez szemmel láthatólag értett, de azt már nem tudta, hogy Bulgáriának van-e tengerpartja. Waldorfos diák volt.

    Persze, lehet élni anélkül, hogy tudnánk, hol van Bulgária, ki volt Julius Ceasar, mikor és miért ölték meg, de én nem szeretnék úgy élni. Akkor sem, ha én reál végzettségű vagyok.

  • 2013.08.30 07:27:44Void Bunkoid

    cirmurr nem közhelyes, csak egyszerűen én kb úgy tartom, hogy az ember a civilizációtól lett ember, a civilizáció meg mint olyan gyakorlatilag egy rakás restrikció rendszere.

    Ezek nélkül, simán ösztönökből, biológiai irányú késztetésekből is meg lehet élni, de akkor az ember nem EMBER, csak egy állat.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta