SZÜLŐSÉG

A gyerekülésnek hátul a helye

2012. június 18., hétfő 16:31

A válasz rövid: igen. Feltéve, ha jól van beszerelve – holott egy amerikai felmérés szerint az autósülések 84%-a (!!!) nincs jól behelyezve.

Az Euro NCAP szabvány szerint végzett gyereküléstesz
Az Euro NCAP szabvány szerint végzett gyereküléstesz

Bónuszként a cikk végén megtalálja a legújabb ADAC-tesztek eredményeit.

Sokan kelnek útra a következő hetekben autóval, hogy megérdemelt nyári szabadságukat valami gyönyörű, de legalábbis pihentető helyen töltsék. Ahhoz, hogy biztonságban oda is érjenek, érdemes az út előtt átnézni, a hátsó sor is biztonságban van-e.

A gyermeket gyermekülésben kell szállítani:

Azokban a gépkocsikban, amelyek gyerekülés rögzítésére nem alkalmasak, 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, 3 évnél idősebb és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek is csak a hátsó ülésen utazhat.

A gyermekülés rögzítésére alkalmas gépkocsikban 3 év alatti gyerekek első és hátsó ülésen is kizárólag autósülésben utazhatnak (tehergépjárművekben is).

Első ülésre csak akkor rögzíthetjük az autósülést – minden esetben a menetiránnyal ellentétes irányban –, ha az üléshez nincs felszerelt légzsák, vagy a légzsákot kikapcsolták.

3 év feletti, de 135 cm alatti gyermeket kötelező a hátsó ülésen, gyerekülésben szállítani, kivéve, ha ez a gyári kialakítás miatt nem szerelhető be - például nincs a hátsó üléshez tartozó biztonsági öv.

135 és 150 centi közötti gyermek az első ülésen csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható, míg a hátsó üléseken akkor is, ha a biztonsági övvel megfelelően rögzíthető.

A biztonsághoz megannyi más tényező is hozzájárul. A Parents Magazin egy cikke alapján összeszedtük, mire érdemes figyelni.

1. Hol vetted az ülést, boltban vagy a Vaterán? Netán a tesód négy gyereke után lehasználtan kaptad?

A legbiztonságosabbak természetesen a boltban vásárolt gyerekülések. Nem azért, mert ott a legdrágább (valószinűleg ott), hanem mert a fokozódó biztonsági előírásoknak ezek egészen biztosan megfelelnek. Használt ülés esetén felmerül például a kérdés, vajon korábban érte-e baleset az autót úgy, hogy ebben az ülésben ült a gyerek, hiszen akkor akár teljesen el is veszti biztonságosságát, és ahelyett, hogy gondos védelmet nyújtana a gyereknek, pusztán beszíjazott ülésmagasítónak jó. Ha bármely része elhasználódott vagy hiányzik, onnantól kezdve nem lehet megmondani, egy balesetben vajon tényleg megvédi-e majd a gyereket.

Keresse a narancssárga cimkét

A gyereküléseken nagy narancsszín címke jelzi az ülés szabványát. Ezen a karikában lévő nagy E-betű és a mellette lévő szám jelöli a tesztet végző országot (1-es Németország, 2-es Franciaország) az alatta lévő nyolcjegyű szám első két számjegyéből derül ki, hogy szabványos ülése van-e. Az autós gyerekülésekre vonatkozó európai uniós szabály szerint 2009. január 1. óta nem forgalmazhatók és nem is használhatók az 1995 előtt gyártott, ECE R44/01-es és 02-es szabványnak megfelelően tesztelt termékek, ez esetben cserélni kell az ülést. Mivel ezek nagyon régi gyártmányok, ezekkel azért kevéssé valószínű, hogy összefut.

2. Babahordozóban szállított gyerek nézhet-e előrefelé?

Nem. A biztonságuk érdekében az ilyen kicsiket hátrafelé kell bekötni, és bármennyire is kényelmes, javasolt a hátsó ülésen szállítani (és ha mégis az első üléshez ragaszkodik, csakis kikapcsolt légzsák mellett vigye!). Ha szeretné látni, mit is csinál éppen, szereljen fel egy pici visszapillantó tükröt (kifejezetten erre a céra szánt, nem törékenyanyagból készültet szerezzen!) a hátsó ülés fejtámlájára, így bármikor ránézhet a kicsire.

A babahordozót 45 fokos szögben megdöntve kell bekötni úgy, hogy a hordozó füle extra biztonságképp ne a gyerek mögött, hanem előtte legyen. A 45 fokos szög biztosítja, hogy a gyerek feje kellő támasztékot kapjon, mégse billenjen előre, mert akkor viszont állával zárja el a légutakat. A hordozók oldalán matricával jelölik a helyes beállítási módot, de ha kérdése van, keresse fel az üzletet, ahol vették, és kérjen segítséget.

Biztonsága érdekében a gyereket 10 kilós/1 éves koráig kötelező hátrafelé nézve, babahordozóban szállítani.

Mennyire legyen szoros a biztonsági öv?

Mindenképpen tartsa meg a gyereket! Ha túl laza, a kicsi kieshet az ülésből, ha nagyon szoros, az nagyon kényelmetlen lehet, és elszoríthatja a végtagokat.Egy tipp a bekötéshez: ha az öv szorosra van húzva, és a gyerek vállánál be tud nyúlni, hogy megfogja az anyagot, húzzon egy picit jobban: akkor ugyanis nem elég szoros. Maradjon is az, hiszen nem akarja, hogy a kicsi az autópályán kimásszon – inkább szokja meg, hogy ha autó, akor ez a szabály. Inkább ellenkezzen, mint bármi baja essék.

Melyik a legbiztonságosabb hely a kocsiban?

Bizony, a hátsó ülés közepe. Ha van rá mód, helyezze oda a gyerekülést, így a gyerek ki is lát, a szülő el is éri, és a gyerek mindvégig biztonságban lesz. Ha több gyerek ül hátul (netán középre nem helyezhető gyerekülés), eszerint érdemes gondolkodni: ha ketten ülnek az autóban, a vezető mögé kerüljön a legidőigényesebb gyerek, hogy az anyósülés utasa el tudja látni út közben. Ha csak egyvalaki ül az autóban a gyereken kívül, érdemes a gyereket az anyósülés mögé helyezni, hogy vezetés közben azért rá-rápillanthasson. (Persze csak óvatosan.) Annyi biztos, minden gyereknek a hátsó üléssor a legbiztonságosabb – az első ülésen a légzsák könnyen végzetes lehet számukra.

Gyermek utaztatása első ülésen - a KRESZ szerint

Első ülésre gyermekülést csak menetiránynak háttal szabad bekötni, ebből következően itt gyermek akkor utazhat, ha olyan méretű, súlyú, hogy még nem lóg ki a lába a biztonsági gyermekülésből.

A babát csak a menetiránynak háttal, csak biztonsági gyermekülésben lehet szállítani és csak akkor, ha légzsák nincs, vagy ha van, kikapcsolható.

Első ülésen a csecsemőn kívül utazhat a 150 cm-nél magasabb, mindegy, hány éves gyermek, a lényeg, hogy a mérete már közelíti a felnőttekét, így biztonságosan utazhat a menetiránnyal szemben. Nála a légzsákot már nem kell feltétlenül kikapcsolni.

A TotalCar kommentje:
Tudnunk kell, hogy az első ülésen utazás a gyermek számára még így, a szabályok betartásával is sokkal veszélyesebb, mint hátul.  Egyik olvasónk azt kérdezte, mi a helyzet azoknál a járműveknél, ahol három ülés van elöl, milyen szabályozás vonatkozik az első sorban középen ülő gyerekre. A szabályozás ugyanaz, mint egy hagyományos ötüléses modellnél. Előfordul, hogy kisteherautóval nem a vállalkozás tagjai, hanem a családtagok utaznak. Ha az ilyen járműben csak egy üléssor van, az értelemszerűen első sornak számít, és itt is megfelelően alkalmazni kell az előbbi szabályokat.

Honnan tudni, jól van-e elhelyezve a gyerekülés?

Nem az számít, ha rángatja, vajon mozog-e az ülés. Érdemes elolvasni a leírását, abban részletesen benne van a rögzítés módja, és persze a megvásárlásnál fontos kérni az eladó segítségét. Az Egyesült Államokban a tűzoltók és a rendőrök is kapnak kiképzést, és képesek segíteni egy ilyen kérdésben, itthon a legbiztosabb pont a szakeladó és a rutinos szomszéd apuka. De ő nem annyira biztos.

Gyerekülés-kategóriák

Nem érdemes a mindent-egyben-típusokat választani, mert hamar rájön az ember, hogy leginkább semmire sem jók.

Teherbírásuktól függően a gyerekülések öt kategóriába sorolhatóak:

 
0 0-10 kg között
 kb. 9 hónapos korig
0+ 0-13 kg között kb. 15 hónapos korig
I 9-18 kg között 9 hónapostól 4-5 éves korig
II 15-25 kg között 3-7 éves kor között
III 22-36 kg között 6-12 éves kor között

Mivel rögzíti az autóban a gyerekülést?

Ez persze az üléstől függ. A legbiztonságosabb az Isofix-rendszer, ami az autó rendszeréhez van rögzítve, és garantáltan nem lehet rosszul bekötni vele az ülést. (Az Isofix-ülések felára 30–40 000 Ft, és persze csak annak érdemes erre költenie, akinek az autójában megvan a rendszer).

Ez a videó az Isofix működését és rögzítését mutatja be:

Ahol nincs Isofix, ott a biztonsági övvel tudja bekötni az ülést, és kisebbeknél az ülés 3–5 pontos biztonsági öve, nagyobbaknál (3+) az autó biztonsági öve az, amit használhat. Ha az ülés rögzítésével kapcsolatban kérdése van, érdemes szakértőhöz, eladóhoz fordulni.

Ez a videó sajnos angol nyelvű, de egyértelmű, és bár egy márkáról szól, jellemzően mindegyiknek ugyanez a működési elve:

Gyermekülés-teszt 2012

Az ADAC német autóklub és a Stiftung Warentest német tesztújság minden évben közösen teszteli a gyermeküléseket. A teszt, hitelességével és megbízhatóságával komoly elismerést vívott ki magának egész Európában, hiszen sokkal szigorúbb, mint a forgalomba hozatal előtti kötelező bevizsgálás. Ráadásul egyedülálló módon kombinálja a 64 km/h sebességnél történő frontális, és az 50 km/h sebességű oldalirányú ütközési próbát, ezen felül pedig az ülés autón belüli stabilitását is vizsgálja.

2012-ben összesen 33 gyermekülést vizsgáltak több különböző szempont alapján: biztonság, kényelem, veszélyesanyag-tartalom, kezelhetőség és tisztíthatóság.

A 2012-es teszt összefoglaló eredménye:

0+ (0-13 kg)
  Cybex Aton 2 isofix rögzítőtalp nélkül Jó (+)
  Cybex Aton 2 isofix rögzítőtalppal Jó (+)
  HTS iZi Go Isofix rögzítőtalppal Kielégítő (О)
  Peg Perego Primo Viaggio Trifix K Isofix rögzítőtalp nélkül Jó (+)
  Peg Perego Primo Viaggio Trifix K Isofix rögzítőtalppal Jó (+)
0-I. (0-18 kg)
  Peg Perego Viaggio Convertibile Nem megfelelő (-)
I. (9-18 kg)
  Cybex Juno-Fix Isofix Jó (+)
  Römer Trifix Isofix Jó (+)
  CAM Viaggiosicuro Isofix S157 Jó (+)
  Chicco Xpace Isofix Jó (+)
I-II-III. (9-36 kg)
  Nania Beline SP Kielégítő (O)
  Osann Beline SP Kielégítő (О)
  Kiddy Guardianfix Pro Isofix Nem megfelelő (-)
  Casualplay Multi Protector Fix Isofix Kielégítő (O)
  Graco Nautilus Kielégítő (O)
  Chicco Neptun Kielégítő (O)
  Cybex Pallas 2 Jó (+)
  Storchenmühle Taos Kielégítő (O)
  Phil & Teds Tott XT Még megfelelő (ϴ)
  Concord Transformer Pro Isofix Jó (+)
II-III. (15-36 kg)
  Easycarseat Inflatable Nem megfelelő (-)
  HTS iZi UP X3 Kielégítő (O)
  HTS iZi UP X3 Fix Isofix Jó (+)
  Graco Junior Maxi Nem megfelelő (-)
  Graco Logico L Nem megfelelő (-)
  Jané Monte Carlo R1 Isofix Jó (+)
  Recaro Monza Nova Seatfix Isofix Kielégítő (O)
  Storchenmühle My-Seat CL Jó (+)
  Maxi Cosi RodiFix Isofix Jó (+)
  Storchenmühle Solar Seatfix Isofix Jó (+)
  Cybex Solution X2 Jó (+)
  Safety 1st Travel Safe Kielégítő (O)
  Peg Perego Viaggio Surefix 2/3 Isofix Jó (+)

Az információért köszönet a Brendonnak.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2012.06.18 17:07:51Figyel Castro

    Mutasson nekem valaki egy 1 evest vagy 10 kilost, aki nem log ki a babahordozobol... Hogy kossem be hattal? Az en fiam 2,5 kiloval es 52 centivel szuletett, de 9 honapos korara kilogott a 0-s ulesbol. Recaro meg negy szar, videon se kellene mutogatni, nehogy valaki megvegye.

  • 2012.06.18 17:26:29ancsamancs

    Vannak súlyosan elhízott nagyobbacska gyerekek számára készült gyerek ülések? És mit kezd a szabályozás azzal a gyerekkel, aki szédül meg rókázik, ha hátrafelé utazik, netán epilepsziás?

  • 2012.06.18 19:13:30értem

    Ez mar nem az elso alkalom, hogy gyerekules-bekotesi tanacsot adtok, ami nagyon angy hiba. Egyetlen jo tanacs letezik: megnezed a gyerekules hasznalati utasitasat, es pontosan azt csinalod, ami oda van irva. Barmi mast mondasz, az gyerekgyilkossag. Miert eroltetitek ezt?

    "A legbiztonságosabb az Isofix-rendszer, ami az autó rendszeréhez van rögzítve, és garantáltan nem lehet rosszul bekötni vele az ülést."
    Mindennel lehet rosszul bekotni. Ilyen hulyeseget miert irtok le? Pl. minden ulesnek mas a dolesszoge, es a gyerekulest be kell allitani, hogy a szoge a gyari eloiras legyen. Pl. torolkozot aladugdosni, meg ilyenek.

    "Ahol nincs Isofix, ott a biztonsági övvel tudja bekötni az ülést, és kisebbeknél az ülés 3–5 pontos biztonsági öve, nagyobbaknál (3+) az autó biztonsági öve az, amit használhat"
    Mivaaaaaannnn????? A gyerekules sajat ovevel bekotni a gyerekulest?

  • 2012.06.18 19:40:45nanobjena

    A Brendonban vettem a Bebeconfort (francia) babaülésemet. Az egyik legdrágább volt. Nincs benne a tesztben. Bebeconforttal mi a helyzet?

  • 2012.06.18 21:19:48Figyel Castro

    Csak az uj ulesek vannak a tablazatban, a mienk sincs, nyugi, a Bebeconforttal asszem nem szokott gond lenni.

  • 2012.06.18 22:26:06Karmadealer

    Szánalmas. Zsigulik, kispolákok hátsó ülésén utaztunk gyerekkorunkban, mégis ember lett belőlünk. És most azon paráztatják egymást a generációim tagjai hogy "Használt ülés esetén felmerül például a kérdés, vajon korábban érte-e baleset az autót úgy, hogy ebben az ülésben ült a gyerek, hiszen akkor akár teljesen el is veszti biztonságosságát, és ahelyett, hogy gondos védelmet nyújtana a gyereknek, pusztán beszíjazott ülésmagasítónak jó."
    Uramatyám, mint ha atomtengeralattjáró lenne. Pedig egyszerűek mint a faék. polisztirol, szivacs, textil. Ha nem törött, akkor jó. Kedves anyukák, apukák, parázó és paráztatógépek. Inkább vezetni és figyelni tanuljatok meg a forgalomban. A gyerek úgyis felnő, és ha gondol egyet elmegy streetfighterezni vagy siklóernyőzni.

  • 2012.06.19 01:14:10arod75

    Én ezt nem értem:
    "135 és 150 centi közötti gyermek az első ülésen csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható, míg a hátsó üléseken akkor is, ha a biztonsági övvel megfelelően rögzíthető."
    Ülésmagasító akkor most micsoda?

  • 2012.06.19 08:45:04BarnaMaki

    Ekkora hülyeséget is régen olvastam már... Hogy feltételezitek egyáltalán, hogy egy törött gyerekülést bárki betesz az autóba, majd abba gyereket szállít?!? Az Iso-fix téma meg egy merő értelmetlenség. Eddig se mindig volt világos, mit akartok írni, de ez elképesztő zagyvaság. Elolvassátok egyáltalán közzététel előtt, ami leírtok??

  • 2012.06.19 09:07:25Iza Béla

    "Mutasson nekem valaki egy 1 evest vagy 10 kilost, aki nem log ki a babahordozobol... Hogy kossem be hattal?"
    Ügyesen.

    "A gyerekules sajat ovevel bekotni a gyerekulest?"
    Nem, a gyereket. Nem derül ki a szövegből, ez tény.

    "Zsigulik, kispolákok hátsó ülésén utaztunk gyerekkorunkban, mégis ember lett belőlünk."
    Meg Volánbuszon, meg vonaton. Mert akkor inkább az utóbbi volt a jellemző. Megnőtt a forgalom, megnőtt a veszélyeztetés is. Parázni ekkor sem kell, mert a sok hárombetűs (nem a GPS-re gondoltam...) segíthet a vezetőnek, valamint egy jó gyerekülés (nem drága kell, hanem jó...) azért elég biztonságos tud lenni.

    "Ülésmagasító akkor most micsoda?"
    Különösen, hogy elég sok biztonsági előírásra és papírra hivatkoznak 15-36 kg között.

  • 2012.06.19 09:08:57Gera

    Régóta kínoz a kérdés, hogy mi a francért nem lehet az első ülésen gyereket szállítani normál gyerekülésben, tud erre bárki értelmes magyarázatot adni?

  • 2012.06.19 09:18:50Gera

    "Zsigulik, kispolákok hátsó ülésén utaztunk gyerekkorunkban, mégis ember lett belőlünk."

    Igazából azért gáz ez a duma, mert akiből mégse lett ember, az sajnos nem érvelhet itt a gyerekülés mellett. Akinek nem volt balesete vagy simán megúszta, az ezzel az erővel bármilyen biztonsági cuccra mondhatja, hogy felesleges. Légzsák se volt, mégis itt vagyunk, ez mennyire értelmes?

  • 2012.06.19 10:47:40pc guru-e vagyok

    Nálunk sokáig Maxi Cosiban volt a gyerek, megfordítva, ahogy kell, és elfért, pedig nem volt cérna.
    Szerintem el kell menni a nagyobb boltokba, be kell ültetni a gyereket, mert mi próbáltuk bepasszírozni 70 ezresbe pl, de nagyon kényelmetlen volt neki, így 35 ezerért masszív, normális újat vettünk. de a vatera is jó lehet, akinek van ideje, mászkálni utána.

  • 2012.06.19 10:48:36pc guru-e vagyok

    Ja, és a taxiban sem kell gyerekülés. Ez mekkora már. Sajnos muszáj volt így utzanunk többször vidéki kocsi nélküli rokonoktól, az sem normális szerintem...

  • 2012.06.20 00:04:49nyunyóka

    Ha pl. 1982-ben kötelező lett volna a gyerekülés, akkor egy ütközésnél az öcsém nem esett volna előre a két első ülés közé, és nem vagdosta volna agyon az arcát a betörött szélvédő... Még most, 32 évesen is látszanak neki a hegek.
    Akinek nincs ilyen élménye, az persze feleslegesnek tartja. Ugyanúgy, mint a légzésfigyelőt pölö.

  • 2012.06.20 14:01:04Evian

    Ez a cikk egy hulladék. Remélem senki nem ez alapján dönt vásárlásról vagy beszerelésről. Tele van hamis információval. A tesztlista sem teljes. ADAC-nál adnak tanácsot, és megtanítják a helyes bekötést is. Ők amúgy a Römert ajánlják. Rákérdeztem és nyugodtan lehet pár éves balesetmentes használtat venni.

  • 2012.06.21 14:09:20csimpilimpi

    "Mutasson nekem valaki egy 1 evest vagy 10 kilost, aki nem log ki a babahordozobol... Hogy kossem be hattal?"

    hol lóg ki? a lábánál vagy a fejénél? ha a lábánál, az egyáltalán nem baj, legfeljebb picit behajlítja a térdét. ha a fejénél, az már baj, de ott nem szoktak.

  • 2012.06.21 14:12:20csimpilimpi

    "És mit kezd a szabályozás azzal a gyerekkel, aki szédül meg rókázik, ha hátrafelé utazik, netán epilepsziás?"

    a kinetózisra gondolsz? tipikusan egyéves kor után szokott előjönni. akkor már be lehet kötni menetiránnyal egyezően is. egyébként meg hányinger elleni kúp utazás előtt.

  • 2013.02.15 11:20:21CSABUSZ

    Nos, ritka nagy hülyeséget ír!!

    "Első ülésre gyermekülést csak menetiránynak háttal szabad bekötni, ebből következően itt gyermek akkor utazhat, ha olyan méretű, súlyú, hogy még nem lóg ki a lába a biztonsági gyermekülésből."

    Ugyanis a Kresz 48.§

    (7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gépkocsi és a mopedautó üléseihez - a vezető ülését kivéve - gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. Az első üléshez - a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban - a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

    Vagyis a vezető ülésen kívül minden ülésre ülhet gyerek! Kortól függetlenül!!
    De, menetiránynak ellentétesen csak akkor lehet bekötni, ha ki van kapcsolva, vagy szerelve a légzsák!

    De itt annyi félremagyarázás van, hogy sok lenne leírni.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta