Orosz Dénes szerint egy meleg sem attól lesz heteró, ha elütik

Szerintünk rossz üzenetet közvetít új filmje a Coming out. Erről írtunk egy kritikát. Azt hallottuk, nem ért vele egyet, gondoltuk, mondja el, miért nem. A bemutatón a mikrofonunkba el is mondta, aztán az egészet visszavonta. Végül úgy döntöttünk, most mégis leközöljük (kizárólag minimális stilisztikai változtatásokkal) az interjút. Egyrészt, mert a sajtótörvény alapján jogunk van hozzá. Másrészt - és főleg - azért, mert nem csak a mi kritikánknak volt az a baja a filmmel, hogy jóindulattal bár, de mégis nagyon rossz üzenetet közvetít a melegekről, és szerintünk fontos, mivel magyarázza a rendező, hogy a jelek szerint mindenki egyöntetűen érti félre.

Erről (is) beszélünk

"Mert akárhogy is naggggyon vicces ez mind, de nem lennék most egy, a nemi identitását megkérdőjelező fiatal helyében, ha a hazai közönségfilmgyártásnak mindössze annyi a mondanivalója a témáról, hogy "Meleg vagy? Ne izgulj, majd elüt egy motoros, és akkor meggyógyulsz!"

(Részlet a Dívány kritikájából: Kártékony, de sikerfilm lesz a Coming Out - 2013. 11.30.)

Valami azt súgja, úgy érzed, nem volt igazam a kritikámban, amit új filmed, a Coming out kapcsán írtam... 

Egyszerűen arról van szó, hogy azt állítod, hogy a baleset változtatja meg Eriket, csak mivel a trailerben ez van kihangsúlyozva, és ő maga is ezt hiszi, de valójában nem erről van szó. A lényeg egy jelentettel korábban van, ezt észre kéne venni, mert nem csak ott van aztán benne, hanem utána végig, hogy bár Erik maga is nagyon sokáig azt hiszi, hogy a baleset változtatja meg, végül rájön, hogy nem is így van. Ki is lett ez mondva a filmben többször, én nem tudom, hogy mennyire didaktikusnak kellett volna lenni ahhoz, hogy észrevedd ezt a dolgot. Szerintem egyszerűen rosszul látod. 

Tehát akkor, ha jól értem, a főszereplő valójában nem is tudta, hogy ő most akkor heteró vagy homo...

Ennek ehhez semmi köze! Ennek nincs reális magyarázata, egy varázsütés történik, Erik kihívja maga ellen a sorsot, hiszen a rádiós jelenetben mond valamit. Nem arról szól a film, hogy miért lesz valakiből az ami, és én ezt megpróbálnám megmagyarázni, nem csak reáliákban, hanem érzelmi vagy akár karakterfejlődési módon, hanem ez egy fantáziajáték, hogy mi lenne, ha ez megtörténne. Ez a nyilvánvalóan nem lehetséges dolog. Ne keress benne olyan indokot, hogy mi miért történik. Varázsütésre történik, és ezt el kell fogadni. 

Ezt én el is fogadom, hiszen ez elég sok esetben alaphelyzete a vígjátékoknak, de azt gondolom, hogy ez az első közönségfimnek szánt melegfilm, amit a melegek korántsem rózsás helyzete miatt talán eggyel komolyabban kellett volna venni. Ráadásul a kritikusi vádakat nagyon könnyen kivédhetted volna egy másik befejezéssel.

Most sem hallod, amit mondok. Ha nem arról van szó, hogy egy baleset történik, tehát nem is arról, hogy fejbe kell vágni minden meleget, majd attól jól hetero lesz, hanem egy varázsütés van, akkor nincs az az üzenet, amiről te beszélsz. Ha kivesszük, hogy heteróvá válik egy varázsütésre, akkor mi a melegellenes benne? Ott vannak a meleg barátai, akikkel jóban marad. Szinte minden marad a régiben. Erre az egy jelentésre húztad fel az egész kritikádat, de ha ezt a jelentést kivesszük belőle - márpedig ki lehet venni, mert a filmben benne van az én üzenetem, a csoda -, akkor mi az, ami a melegeket bánthatja? 

Hát például a sztereotípiák, amiket állítasz velük szemben. Egy meleg sálat hord, nem férfias, V-nyakú pólóban jár...

Elnézést, Karalyos Gábort nem láttátok a filmben? 

Dicsértük is, a többiekről beszélünk. De mindegy, az nem gyanús, hogy az Origótól kezdve mindenki körülbelül azt fogalmazta meg, amit a Dívány?

Vagy ti fogalmaztátok meg azt, amit az Origo. Engem ez nem érdekel, a film az elemzés tárgya. Neked, mint kritikusnak az a dolgod, hogy a filmet egészében nézd, minden egyes apró szegmensét. Ne egy társadalmi küldetést láss benne, hanem egy filmet, és azt, ami a filmben van. 

Az utolsó pillanatig nem hittem el, hogy így fogod befejezni. Azt hittem, hogy vagy annyira kifinomult, hogy megérzed, hogy az egy rossz üzenet, hogy történik egy - akkor nevezzük, ahogy te szeretnéd - csoda, és attól a főszereplő hetero lesz.

De a csodának nincs előjele! Én nem akarom ennél jobban védeni ezt. Azt gondolom, hogy nem láttál meg valamit a filmben, és nem ledorongolni akarlak, hanem csak mondom, hogy ez egy kritikai hiba, mert te másra húztad fel az írást, mint ami volt. 

Akkor mi is az üzenet?

Csak annyi, hogy bárki vagy, történjen veled bármilyen csoda, vagy reáliák, légy az, aki vagy. Ha te arra döbbensz rá, hogy homoszexuálisként nem tudsz a nőknek többé ellenállni, akkor legyél ez, de ez nem azt jelenti, hogy ennek kell lenned. Könyörgök, a többiek nem változnak a melegből heteróvá, mert ez nem úgy működik - ahogy Kálmán is elmondja a filmben -, hogy a fejedre esik egy virágcserép, és ettől minden megváltozik. 

A szakma felől, vagy azoktól, akiknek a véleménye számít neked, milyen visszajelzéseket kaptál a bemutató előtt?

Azt mondták, hogy rendben van. Mi is láttuk, hogy ha csak a balesetre van felhúzva, az valóban rossz üzenetet közvetít, de nem erről van szó. Ez el van kerülve. Milyen hangosan kellett volna mondani, hogy meghalld? Ez egy egyszerű történet egy egyszeri emberről, aki arra döbben rá, hogy bármit is csinál, ő mindig ki fog lógni. Ha megnézed az utolsó jelenetet, abban benne van, hogy egyszer lehet, majd innen is távoznia kell, de ha ezt nem veszi az ember, az nem baj. Az baj, hogy a többit nem vetted észre, mert ez egy felületes hozzáállás. 

Miért lett pont a Csányi a főszereplőd?

Mert szeretem, mert jó humora van, és azt gondoltam, hogy erre a szerepre ő jó lesz. Nem azért, mert sztár.

És Tompos Kátya?

Nagyon nehéz volt, mert őt nem akartam eredetileg, de nem azért, mert nem szeretem: imádom, de akartam találni egy új csajt. Nagyon sok lányt végignéztünk, nagyon tehetséges lányokat, mégis végig azt gondoltam valahogy, hogy ez ő. Ezek szubjektív döntések. Nagyon szeretem a Kátyát, olyan rezdülései vannak! 

A meleg barátaid sem szerették volna, hogy másképp legyen vége ennek a történetnek?

De, természetesen volt ilyen. Nem akarom azt mondani, hogy senki ne figyelmeztetett volna, hogy ez lesz. Abszolút voltak aggódók, és ezen sokat dolgoztunk, hogy ne legyen bántó, és ezért mondom ezt kritikaként, hogy nem vetted észre, mert nagyon sokat dolgoztunk azon, hogy ott legyen!

De éppen ez az, hogy beillett volna egy csodának, és szerintem az lett volna az igazi csoda, ha annak egyszer vége is van...

Meg van előlegezve, hogy a csoda nem tart örökké. Egy picit figyelmesebben kell nézni. Nem nagyon, nem egy bergmani mélységű filmről beszélünk. 

Most akkor ez egy melegfilm?

Nézd, létezik egyáltalán ilyen stílus? Ismerek drámát, vígjátékot, horrort, satöbbi... Engem nem zavar egyébként, ha melegfilmként aposztrofálják. Mindenki azt mond, amit akar ezzel kapcsolatban. Én meg azt mondom, hogy szerintem ez egy vígjáték, aminek meleg szála is van, és ebben a közegben játszódik. Ez nem egy vitakérdés.

Oszd meg másokkal is!
Mustra