PORONTY

Ilyenek a mai gyerekek a gyerekpszichológus szemével

2017. január 12., csütörtök 08:21

Előző cikkünkből kiderült, hogyan látják az óvónők a mai gyerekeket, illetve milyen változásokat tapasztaltak az utóbbi években a gyerekek viselkedését illetően. Ugyanezt a kérdést fogalmaztuk meg egy gyerekpszichológusnak: miben változtak az elmúlt pár évben a gyerekek, és ezek a változások minek köszönhetők, illetve milyen tanácsokkal szolgálhat a szülőknek, nekünk, hogy egy viszonylag normális, kiegyensúlyozott, lehetőleg lelki és testi bajoktól mentes felnőttet kapjunk a „projekt” végén.

shutterstock 540922573

Fukker Ágnes gyermekpszichológus egyetért az előző cikkben leírt óvónői véleményekkel: ő is hangsúlyozza, hogy a gyerek elsősorban tünethordozó, vagyis nagyban reflektál, visszatükrözi a szülők, pedagógusok, illetve az őt körülvevők jellemzőit.

A fogyasztói társadalom úrrá lett a gyerekeken, és ez rendkívül negatívan befolyásolja a lelki fejlődést. A játékkal és egyéb tárgyakkal elárasztás egyáltalán nem kedvez a figyelmi funkcióknak, az azonnali kielégülés pedig hátráltatja a személyiségfejlődést. Manapság egyet kurjant a gyerek, hogy ez vagy az kell neki, a szülők hanyatt homlok rohannak a boltba, megveszik az áhított tárgyat, a gyerek nézegeti pár percig, aztán továbbáll.

Ezzel az azonnali kielégüléssel a gyerek nem használja fel saját belső tartalékait, nem tanulja meg, mi az a vágyakozás, minden rögtön kell, és minden csak a felszínen marad. Az azonnali megoldás pedig az ösztönös kíváncsiságot öli ki.

Ez tüneti szinten abban mutatkozik meg, hogy a gyerekek (és a szülők is) felszínesek, „zizik”, nyugtalanok, türelmetlenek, túlmozgásosak. A problémamegoldás abból áll náluk, hogy vagy odébbállnak, vagy ütnek.

A pszichológus a játék iránti érdektelenséget is felfedezte már a gyerekeken, ami nagyon súlyos probléma. A gyerekek nem tudnak elmélyedni egy-egy játékban, pl. az építőkockák sem kötik már le őket annyira, hiányzik a kíváncsiság és a problémamegoldásra való törekvés: pl. hogy ezt a kockát vajon mire tudom még használni, milyen sokfajta épületet lehetne építeni belőle, stb.

A rohanás és az azonnali megoldások a szülő-gyerek kapcsolatot is rongálják

Egy szülőnek ki kellene tanulnia a gyerekét, amit alapos megfigyeléssel lehet csak elérni, erre azonban nincs idő, türelem: ha gond van, csak beütjük a keresőbe, megnézzük a neten, stb. És ha véletlenül nincs fent a válasz, az még jobban össze tudja zavarni az anyákat, és még inkább elveszettnek érzik magukat.

Fukker még egy nagy problémát említ: a mozgás hiányát. A mozgás az idegrendszeri fejlődés alapja, és ha nem mozgatjuk a gyereket, nagyot ártunk ezzel az idegrendszerének is. Hozzátette: egyre nagyobb gyerekeket lát babakocsiban, ahelyett, hogy a gyerek mozogna, járna, futna, ugrálna, leszíjazva ül a babakocsiban, hogy minél előbb ott legyen a szülő a célállomáson.

GettyImages-628153934
Fotó: Miquel Benitez / Getty Images Hungary

Az érzelmi élet kialakulása is a szülőkön múlik: az érzelmi szabályozás a tükrözéssel alakul ki, azaz – nagyon leegyszerűsítve - a gyerek azt csinálja, amit a szülő. Ám ha mindenki ül a monitor/tévé előtt, ez a tükrözés nem tud létrejönni.

Összefoglalva: az értelmi fejlődés a mozgáson alapszik, az érzelmi fejlődés pedig a tükrözésen. Vagyis szaladni, mozogni, ugrálni kell, és a családban pedig kommunikálni, közös programokat csinálni, és azt a kevés időt, amit a gyerekkel tölthetünk, ne mérgezzük tévével, számítógéppel, okostelefonnal, stb.

Idő kell a gyereknek is és a szülőknek is. Mert hiába gyorsult fel az élet, az idegrendszeri fejlődés ezt nem tudja követni.

KOMMENTEK

  • 2017.01.12 10:22:05Vortex

    1.5 éves a lányunk, nem erőltetjük a kinti mozgás -10 -15 fokban. A lakás pici, játszóházba meg nem lehet minden nap menni. Sok helyen azt javasolják, hogy 0 fok alatt ne nagyon vigyük ki a gyereket, de -5 alatt pedig végképp ne. A tél szívás :)

  • 2017.01.12 10:34:59fizetekmegegysort

    Vortex: Ne higgyetek a "sok helynek". :) Norvégiában -15 fokig kint altatják a gyerekeket (bölcsisek), és élnek. Finnországban ha esik ha fúj, kiviszik a gyerekeket. Magyarországon is vannak olyan iskolák és ovik, ahol mindig kint vannak napi egy- két órát. Hidegben is. Mind él. Semmi bajuk nem lesz. A norvégok nagyon jól meghatározták a probléma lényegét a "nincs rossz idő, csak rossz ruházat" mondással. Szerintem érdemes erőletni a kinti mozgást hidegben is. Én is utálom, de a gyerekek nem. Mi nem bántuk meg, hogy erőltettük, -15ben is vígan elvoltak fél - egy órát odakint, és sokkal jobban, békésebben vannak el utána odabent. És sokkal kevesebbet betegek, mint a "szobagyerekek".

  • 2017.01.12 10:55:46Hokunda

    -30 fok alatt nem javasolt csecsemőt, kis gyereket játszótérre vinni, nagy gyereket meg fel lehet öltöztetni. A -10 fok tökéletesen alkalmas játszóterezésre. A -20 is. Nem abból kell kiindulni, hogy anyuka fázik, ha -10 fokban üldögél a padon órákon keresztül.
    A játékokkal kapcsolatban pedig egyetértek a cikkel. Az a fogyasztói társadalom legnagyobb átverése. Nincs rá igazán szükség, de úgy adták el, mint létszükségletet.

  • 2017.01.12 11:16:23Lady Scarlett

    Nos, ez egy nagyon jó poszt. Csak épp a hétköznapokban kivitelezhetetlen.
    2 ismerősömet is kirúgták a munkahelyéről a gyerek miatt. Az egyikük próbaidős volt, 2 hónap alatt elküldték, mert ősszel a gyereke folyton beteg volt és csak ő ment táppénzre a gyerekkel. (nem volt más lehetősége)
    A másik ismerősöm nem volt próbaidős, de folyton késett fél órákat a gyerek miatt. Nehezen kezelhető a kislány, állandó probléma van vele, örökös küzdés van közte meg az anyja között, nevelési tanácsadóba is járnak vele.
    Mivel az MT megengedi, a munkáltatója kirúgta az ismerősömet fegyelmezetlenség miatt. Mert minden nap késett. Azt sem engedték neki, hogy lecsúsztassa, vagy ledolgozza, vagy ilyesmi. Nem, főbenjáró bűn, hogy a gyereke miatt késik. Azt sem nézték jó szemmel, hogy a kislány miatt örökösen felhívták az ismerősömet a munkahelyén, hogy az óvónők nem tudnak mit kezdeni a kislánnyal, vigye haza. Igen, ilyen van!
    Ameddig ilyen a helyzet itt Magyarországon, hogy mindenki (!) még nagyobbat rúg abba, akinek alapból segítség kéne, nem földbetaposás, akkor mégis mit várunk?!

  • 2017.01.12 11:19:59Lady Scarlett

    @Hokunda: Hol élsz te, a Spitzbergákon?!
    -10 fok nem alkalmas játszóterezésre! Fogtál te már -10 fokban meg egy játszótéri mászóka csövet?! Gyakorlatilag odafagy a kesztyűd vagy ha vagy annyira bolond, hogy csupasz kézzel fogod meg akkor a kezed!
    -10 fokban a hideg levegő csípi a tüdődet és minnél tovább vagy kint annál fájdalmasabb!
    -10 fokban síruha kell a felnőtteknek is, mert a normál téli öltözék nem szigetel 15 percnél tovább!
    A -20 fokról eddig nem is beszéltem!
    Konkrétan egy troll vagy, azt sem tudod miről hadoválsz!

  • 2017.01.12 11:31:08fizetekmegegysort

    Lady Scarlett: Nade a gyerekeknél a normál téli öltözék a síruha. Nincs az oviban gyerek akit nulla fok alatt nem síruhában és síkabátban hordanak. És az óvónők is elregélik, hogy gyermeknek TÉLI ÖLTÖZÉK kéretik behozni az udvarozáshoz. Ilyenkor nem a farmernacira gondolnak... ez szerintem mindenkinek egyértelmű.
    Ha mínusz tíz alatt a hideg levegő csípné az ember tüdejét, akkor a sípályák már mind csődbe mentek volna. De láss csodát, működnek, elég szépen.
    Nyugodtan ki lehet hajtani a dedeket -10ben is rohangálni az udvarra, játszóra. A bújócskához és a fogócskához még csak nem is kell "odaragadni" a játszótéri mászókához. Hidd el, ha nem tesszük a seggük alá, hogy mivel hogy kell játszani, rendkívül kreatívak tudnak lenni (hallottál már pl a bunkerépítésről, és a dzseki snowboardról? egyikhez sem kell mászóka)

  • 2017.01.12 11:32:09gchg

    Jó cikk! :) Tömör, lényegretörő, és a tanács, amit ad, az is egyértelmű és követhető, jó iránymutatás.

    Csak egy dolgot emelnék ki a sok probléma közül, amit megemlít: én is meglepően sok olyan gyereket látok babakocsiba szíjazva, aki már bőven tudna jönni a saját lábán is megfelelő tempóban. Gondolok itt arra, hogy nyilván amikor elindul a gyerek 1-1,5 éves korában, még nem tud sem olyan mennyiséget, sem olyan sebességben járni, ami szükséges lenne ahhoz, hogy a szülő - esetleg nagyobb testvérekkel - el is jusson valahová. Tehát különbség van a gyalogos séta (amikor nem sietünk sehová) és a közlekedés (amikor el kell jutni A pontból B-be időre) között, amikor még be kell vetni a babakocsit. No de ez az időszak 2, legkésőbb 2,5 éves korban elmúlik! És még ha járni nem is fog tudni egy felnőtt sebességében, de kismotorozni, futóbicajozni fog tudni. Mégis rengeteg 3-4 évest látok babakocsiban.

    Ráadásul cumisüveggel a kezében. :(

  • 2017.01.12 11:33:09gchg

    Jó cikk! :) Tömör, lényegretörő, és a tanács, amit ad, az is egyértelmű és követhető, jó iránymutatás.

    Csak egy dolgot emelnék ki a sok probléma közül, amit megemlít: én is meglepően sok olyan gyereket látok babakocsiba szíjazva, aki már bőven tudna jönni a saját lábán is megfelelő tempóban. Gondolok itt arra, hogy nyilván amikor elindul a gyerek 1-1,5 éves korában, még nem tud sem olyan mennyiséget, sem olyan sebességben járni, ami szükséges lenne ahhoz, hogy a szülő - esetleg nagyobb testvérekkel - el is jusson valahová. Tehát különbség van a gyalogos séta (amikor nem sietünk sehová) és a közlekedés (amikor el kell jutni A pontból B-be időre) között, amikor még be kell vetni a babakocsit. No de ez az időszak 2, legkésőbb 2,5 éves korban elmúlik! És még ha járni nem is fog tudni egy felnőtt sebességében, de kismotorozni, futóbicajozni fog tudni. Mégis rengeteg 3-4 évest látok babakocsiban.

    Ráadásul cumisüveggel a kezében. :(

  • 2017.01.12 11:35:25fizetekmegegysort

    Nem mellesleg ez a mínusz tíz fokos vita egy hülyeség. Nap közben, mikor a gyerekek kimennek az ovikban (azaz 10 és 12 óra között) hány olyan nap van Magyarországon, amikor mínusz tíz alatti hőmérsékletet mérünk? 2 vagy 3, vagy akár 7 is egy évben? Még a múlt heti fagyban is csak -4 és -8 között volt a hőmérséklet ebben az időben, nem mínusz tíz alatt. Szerencsére nem hajnalban vagy du 4 után viszik ki őket. A gyeses anyukák sincsenek rászorulva, hogy napnyugta után menjenek ki a kicsikkel.
    Szóval azért ne lihegjük túl: Magyarországon a télen nem visszük ki a gyereket mert hideg van (-10 körül vagy alatt) nem egy valós probléma.

  • 2017.01.12 11:56:10tulpon

    Na igen, babakocsi. A gyerek két éves lesz de a játszótérre még én is babakocsival viszem. Így 10-15 perc alatt jutunk el oda. Ha nem így teszek, kábé 1 óra odajutni. Mert fűszál, kavics, kutya, inkább visszafelé megyek, pocsolya, satöbbi. Nem az én stílusom ezeket tiltani, mert lássuk be, ezek mind valóban nagyon érdekesek egy kétévesnek. Régen úgy oldották meg ezt, legalábbis nálunk, hogy szigorú szabályok vonatkoztak erre. Nem nézelődtünk, menni kellett és csak a kijelölt helyen szórakozhattunk. Valóban különbséget kell tenni a séta és a célirányos közlekedés közt. Nyilván az a gyerek a játszótéren már nem a babakocsiban ücsörög.

  • 2017.01.12 12:05:00arncht

    Mi is most eljuk meg ezt... ausztriaban pl nincs is tappenz, van ot napod apolasra egy evben. Eredmeny? A beteg gyereket viszik az ovodaba, igy gyk kethetente beteg a gyerek a behurcolt betegsegektol, amiket persze haza is hoz. Volt, hogy egy honapig volt dogrovason a csalad mert ideoda pingpongoztuk a mindenfele betegsegeket (megfazas, virus, baci, hanyas, hasmenes, etc). Most januarban megy ujra, mar elore felek.

    Hetkoznap hat-het kozott esek haza, vacsi, jatek, furdes... es maradjon persze masra is ido, es pihend ki magad. Mi sokat logtunk anno lenn a jatszoteren, nem a szulok ugraltak folyamatosan a gyerek korul. Szoval, se szabi, se szabadido, mar varom, hogy kicsit mashogy legyen. Szepszep, de baromi faraszto, igy nem csoda, ha a szulo kicsit orul, ha valaki/vmi felszabaditja egy felorara. Gyakran a kotelezokre nem jut ido, nem a sajat dolgokra, sportra, etc.

  • 2017.01.12 12:36:28pamutpamlag

    @Lady Scarlett
    Nem mindenki olyan nebáncsvirág, mint Te, vagy amilyenek a gyerekeid lesznek.
    fizetekmegegysort elég jó példákat hozott: az északi országokban is élnek emberek, felnőnek a gyerekek, pedig ott aztán hideg van (a mi fogalmaink szerint). Ezek alapján könnyen beláthatnád Te is, hogy nem kell feltétlenül megbetegedni, megfagyni, stb. Nem vagyunk cukorból, kell egy kis terhelés.
    A hozzáállásoddal csak magadat és a gyerekedet fosztod meg valamitől, amitől igazából nem is kéne. Ez talán károsabb, mint a hideg...

  • 2017.01.12 12:38:06pamutpamlag

    @fizetekmegegysort
    +1

  • 2017.01.12 12:58:25B-road

    A tél nem a hideg miatt szívás, hanem a szmog miatt. Itt "falun" szinte mindenki fával fűt. Én magam is alig bírom ki. Tavasszal már amikor naponta csak 1x gyujtanak be az emberek, már sokkal jobb. :(

  • 2017.01.12 13:34:51Csipyke

    A hidegben játszóterezéssel nem az a baj, hogy nem lehet felöltözni, de, fel lehet, kell is, sőt, a ma kapható cuccokkal ez végképp nem probléma, de: még ezekkel együtt is SOK ruha van a gyereken, nem tud könnyen mozogni bennük. A csizma szintén nem cipő, az egész kicsikre vizálló ötujjas kesztyüt adni müvészet, a kétujjasban meg semmit nem lehet rendesen megfogni. Mászóka, csúszda esélytelen, lehet hintában kapaszkodni is.

  • 2017.01.12 14:21:17speedconcept75

    Mi annak idején durva mínuszokban jól bebugyolálva kiraktuk a gyerekeket aludni az erkélyre, amíg a család bent ebédelt. A két fiam 14 és 18 éves, de egész eddig max 3-4x kaptak antibiotikumot, de lehet, hogy még annyiszor sem. Mikor az orvos megkérdezte, hogy mit szokott kapni, nem tudtunk rá válaszolni. Barátom Kanadában él, a gyerekeket csak -20 alatt hozzák be a suliban az udvarról.
    Szóval a hideg nem árt, ha hozzá van öltöztetve.
    A mozgásról: a szülők közül hányan mutatnak példát? Mert a gyereket úgy a legkönnyebb rászoktatni a mozgásra, ha aszülőtől is azt látja. De valljuk be, nem túl sokan teszik.

  • 2017.01.12 14:39:44nemmegmondtamhogyne

    A babakocsiban ülő gyerek lehet, hogy 1.5 èves csak nagynövésű!
    Cumisüvegből praktikusabb inni menet közben mint söröskorsóból egy bizonyos korig, ez van.
    Hidegben , esőben, fagyban is kimegyünk mindkettővel- ez a ki nem menéses túlfèltős mánia kizárólag egygyermekes problèma- a többiek mennek èletvitelszerűen ki :)
    Ovik túlterheltek, ovónők alulfizetettek ès kèpzetlenek a legtöbb helyen sajnos.
    Tablet nem mindenhol zàrja ki az olvasàs / udvari jàték / szülői törődés szentháromsàgot, csak mèg hozzá kell szoknia annak is aki fujjogva nézi meg annak is aki használja- ez pàr èv múlva már nem lesz téma.

  • 2017.01.12 14:58:29MEDVE1978

    Sajnos a világ változik. Szüleim generációja mesélte, hogy amikor ők voltak ovis, iskolás gyerekek falun / vidéki városokban, akkor teljesen másképp volt. Suli után mentek a helyi tóra, nyáron fürödni, télen korcsolyázni. Persze autó néhány volt mutatóban, forgalom nem sok. Ovis korukban még a kertbe, udvarra mentek, fára másztak. Egész nap rohangáltak, sportoltak.

    Ma már nem ez a világ van, a forgalom nagyobb, a város nagyságrendekkel veszélyesebb, a főváros még inkább. Egy bölcsis és egy ovis fiam van, itt Budapesten élünk. Feleségemmel igyekszünk sok mindent kitalálni nekik, de nem mindig sikerül lekötni őket. A 4 játszóteret a környékünkön már többnyire unják, marad a séta, esetleg Városliget, Normafa stb. De mindenhova kísérni kell őket mindkettőnknek (feleségemmel), már nem az megy, mint anno, hogy "kirakjuk" a gyereket, azt elvan.
    Ennyivel biztosan nehezebb most a helyzetünk, mint anno.

  • 2017.01.12 15:16:54Void Bunkoid

    @koxi: "Szerintem bőven elég lenne a napi 5 max 6 óra munka, több embernek is lenne munkája és a családok is egészségesebbek lennének."

    Ezzel amúgy nem mondasz hülyeséget, és nem is csak elsősorban a családok egészsége meg a több ember munkája miatt.

    Amikor a 8 órás munkarendeket kitalálták, körülbelül negyedannyi ember élt a Földön, mint most - ergo negyedannyi munkavállaló is.

    A munkanélküliség megjelenése egyáltalán nem meglepő - eleve _kurva sokan_ lettünk, valamint egy rakás munkakör gépesített is lett, tehát pl egy olyan földmunka elvégzése, amihez régen kellett egy ötvenfős kubikosbrigád, akik két napot dolgoztak, ma EGYETLEN kotrógépkezelő egy munkagéppel elintézi a dolgot négy óra alatt.

    Nemhogy öt vagy hat, én már rég simán a napi NÉGYórás munkaidőt vezettem volna be és standardizáltam volna - természetesen a bérszínvonal megtartásával(!). A száz évvel ezelőtti eljárásokhoz képest (lásd árokásás 50 kubikossal két nap alatt vs egy kotrógéppel négy óra alatt) sokkal hatékonyabban és olcsóbban el lehet végezni egy rakás melót, ergo ha az előállítási költségek globálisan csökkentek a száz évvel ezelőttiekhez képest, akkor igazából a kereskedelmi áraknak IS csökkennie kellene abszolút értékben, de legalábbis annyira, hogy ha oké, akkor ha négy óra, felezzük a fizut, de a vásárlóereje ugyanakkora maradjon :)

    Persze ezzel nem lesz akkora übersúlyos az extraprofit, de a sok mohóka megnyugodhatna, mert még így, felezett extraprofittal is bőven gennyesre keresné magát bármilyen termelő vagy szolgáltató szektor.

    Sőt, alapvetően pariban maradnának, vagy lehet hogy jobban is járnának, hiszen lenne kétszer annyi munkahely, kétszer annyi munkavállalóval ergo kétszer annyi potenciális fogyasztóval.

    Csak gondolkodni kell.

  • 2017.01.12 15:20:17Hokunda

    @Hokunda: Érdekes, a gyerekeim -10 fokban másfél órát játszottak a játszótéren kesztyű nélkül (nem akarták felvenni, pedig ott volt nálam) és még egy ujjukat sem kellett amputálni, mert ott maradt valamelyik mászókán. De gondolom ez a hitedet nem ingatja meg, csak új szintre emeltem a trollkodást.
    Az időjárásnak megfelelően voltak felöltözve egyébként, de ezt már csak úgy mellékesen jegyzem meg.

  • 2017.01.12 15:20:53Hokunda

    @Lady Scarlett: az előző neked szólt.

  • 2017.01.12 15:26:40panamcat

    Hidegben is lehet, sőt kell a levegő. Fel nem fogom, hogy miért jobb egy túlfűtött lakásban lenni egész álló nap, ami után a gyerek immunrendszere persze, hogy nem képes alkalmazkodni a hideghez, majd megy a megint csak túlfűtött oviba, ahol kapja a különböző bacikat. BTW ha már nem túl beteg, szintén mehet ki sétálni a levegőre, mert sokkal hamarabb gyógyul, tisztul ki a tüdeje, mintha be lenne zárva a fűtött, levegőtlen lakásba.

  • 2017.01.12 16:11:44Komlósfecskés

    A 70-es, 80-as években kötelező volt az ovisokat levegőre vinni, ezt írta elő az ONEP (Óvodai Nevelési Program) valamint naponta kétszer volt un. mindennapos testnevelés kb. 10 perc mozgásos játék. 40 gyerek volt az osztatlan csoportomban egy dajka segített az öltöztetésben. A gyerekek nap mint nap ügyesedtek az öltözködésben, a nagyobbak segítettek a kisebbeknek stb. Adminisztráció akkor is volt! Nem értem, most miért nem levegőztetik a gyerekeket az oviban, fontos lenne, mivel a gyerekek a nap nagy részét ott töltik és nem a szülővel.

  • 2017.01.12 16:17:25croc

    hol lehet egy nagyobb városban egy egy-két évessel kocsi nélkül sétálgatni?
    autóút közelébe nem engedheted, mert kiszalad és nem éred utol, fűre nem engedheted, mert bokáig ér a kutyasz@r, a járdán megpróbálja összeszedni és a szájába venni a csikkeket meg az összes szemetet - őszintén érdekelne, hogy a pszichológus ezeket hogyan kezeli...

  • 2017.01.12 16:25:58Haibane

    @Void Bunkoid Remélem nem közgazdász vagy, mert akkor nagy baj van :/

  • 2017.01.12 17:36:50Lemiwinks

    1. szulinapjan elkezdett a gyerek jarni. Ket het mulva elbotorokalt a jatszoterre. Azota nem ult babakocsiban.

  • 2017.01.12 19:10:43bodonmaria

    Én a Kisfiamat én minden nap még az iskola idejében is vittem a játszótérre, főleg a Városligetbe, amíg ránk nem sötétedett. Átrendeztem az életemet.
    Én is ástam és rohangáltam vele együtt. Olyan jó időszak volt.
    A gyermekorvosunk kérdezte egyszer, amikor oltásra kellett mennünk. Ez a gyerek soha nem beteg?
    Nem. Átázott a cipőnk, ruhánk de elfelejtettük, hogy fázunk. Nem is fáztunk, mert annyit nevettünk együtt.
    Beállt így az életünk. Ez rendszeressé vált és se a hideg, se a meleg nem gátolt meg abban, hogy Kisfiammal bolondozhassunk a játszótéren.
    Csak akkor nem mentünk, amikor ömlött az eső, de az is előfordult, hogy egy fa alatt megvártuk a végét és folytattuk a bolondozást. Jaj. így leírni is csodás ezt a korszakot.

  • 2017.01.12 19:18:25croc

    nagyon szép- ha a városliget mellett laksz. kőbányai lakosonak mit javasolsz?

  • 2017.01.12 20:01:08csimpilimpi

    Németországban télire lezárják a játszótereket, mondván, hogy nem biztonságos, mert fagyban nem csillapít kellően a rekortán (vagy hogy hívják azt...)

  • 2017.01.12 22:22:10efi

    Többen is jól látják, amíg a meló - egyébként teljesen feleslegesen - 8 óra (utazással 9-10), addig itt változás semmiben nem lesz. Sőt, csak romlás.
    @Haibane
    Ha 6 óra melóval meg tudom termelni ugyanazt a mennyiséget, mint 15 éve 8 órával, akkor bizony ugyanaz a pénz járna. Mindennek a kulcsa az, hogy sajnos döntéshelyzetben e téren pont azok vannak akik gennyesre akarják keresni magukat és/vagy munkamániások, ezért ők szívük szerint inkább nem elvennének, hanem hozzáadnának még 2 órát.

  • 2017.01.13 07:58:45R2D2 & C3PO

    Gchg
    bammeg kismotor?!?
    Soha! Szerintem csak hátrányai vannak.
    Nálunk akkor van babakocsi, ha 1 óránál többet megyünk. Így elkerülhető a hiszti, a bealudt gyerek felváltva cipelése, ilyesmi. Ha meg rohangál kellette, belepakoljuk a málhát.
    És persze, mi is lusták vagyunk, hülye lennék egy majd 20 kilós gyereket cipelni, vagy épp a nyávogást hallgatni. Ami volt még bezzeg az anyám nagyanyámkorú barátnője idejében is...

  • 2017.01.13 09:07:43nagyonanyuka

    Amikor első gyermekemet vártam, anyukám kölcsönadta azt a könyvet, ami még az ő kismamakorában volt menő (tökre sajnálom, de nem jut eszembe a szerző, pedig biztos hallottátok már a nevét). Ebben egy egész fejezet foglalkozik azzal, hogyan napoztassuk(!) a csecsemőt még télen is(!). Szépen leírja, hogy először felül csomagold ki, de alul legyen jól beöltözve, aztán fordítva. Szóval anyukáink nem féltettek minket a hidegtől, aztán mégis megmaradtunk. Én az elsőmet fél évesen télen is kint altattam a gangon, semmi baja nem lett tőle, de már nem is emlékszem, mikor volt utoljára megfázva!
    Különben nálunk az iskolában-óvodában -10 és 35 fok között, hóban, szélben, pötyörgő esőben kiviszik a gyerekeket, és ennek kéne normálisnak lennie!

  • 2017.01.13 09:41:06fizetekmegegysort

    croc
    kőbányán? van egy klassz bringás park, oda szoktunk átjárni a srácokkal bringázni tanulni a szomszéd kerületből. Az újhegyi ltp mellett van egy egész komoly méretű csúszdás játszótér, sok lehetőséggel, ott a tó, szintén a ltp mellett. Anyósom Zugló közepén lakik mégis meg tudja oldani, hogy elviszi játszóra a gyerekeket, ha nála vannak. A kutyaszar meg csak kifogás, a gyerek elég hamar megtanul a lába elé nézni, ha hagyják. És nem hülye, az autó elé sem fut ki. Mi is forgalmas utcában lakunk, mégis képesek voltak már bölcsis korukban is körülnézni. Persze, megtanítani fáradtság, idő, energia, meg nyilván addig rinyál az ember, amíg nem közlekedik üzembiztosan, de azért nem tartom üvegbúra alatt mert városban lakunk, és kutyaszar van az utcán, meg autók.

  • 2017.01.13 10:54:57Wiktor Benkő

    Lady Scarlett

    Teljes mértékben igazad van. A mai munkáltatók megkövetelik a napi 10 óra munkát, rugalmasság nulla, családi élet nulla. A profithajhászás helyett kötelezni kellene a törvény erejével a munkáltatókat arra, hogy rugalmasak legyenek. Aki otthonról meg tud csinálni egy feladatot, az csinálja otthonról.
    Nekem már felnőttek a gyerekeim és nem az utolsó senki vagyok a cégnél - két diplomával - de
    problémát okoz az, hogy nem lehet különválasztani a magánéletet a munkától. gyakorlatilag 0-24-ben aktívnak kell lenni. Így hogyan akarnak gyerekeket???

  • 2017.01.13 11:03:46óðinn

    @Komlósfecskés: Nálunk az oviban megszavaztatják a gyerekekkel, hogy kimenjenek-e az udvarra. Nyilván ha éppen bele vannak merülve egy játékba, nem akarnak kimenni...

  • 2017.01.13 12:01:06Jottó

    @nagyonanyuka: nem dr spock-ra gondolsz? szüleink idejében kb mindenki abból "nevelt"
    mikor esett a hó, akkor is kiraktak a babakocsiba.. vannak fényképek amikben kb combig érő hóban állok 3 évesen, nyilván jól bebugyolálva.. a szüleim már 2 évesen vittek magukkal a tátrába túrázni, síelni,nyilván nem a saját lábamon mentem fel a 2000 méteres csúcsra de biztos nem ültem babakocsiban 5 éves koromig ahogy ma sok példa mutatja.. a sietést megértem, de nyaralásokon is gyakran látom, nemrég egyik munkatársam utaztatta így az 5 éves fiát a tengerparton, meg is kérdeztem, mi baja van a kisfiúnak, erre a munkatársam megsértődött, hogy semmi, mi lenne, pedig én tényleg minden rosszindulat nélkül tettem fel a kérdést mert nem értettem egy ekkora srácnak miért kell egy 1 órás esti sétára babakocsiban menni, ha teljesen egészséges.. a két unokahúgom épp ugyanannyi idős (5 éves) és a szüleikkel minden hétvégén több 8-10 km-es erdei sétákra mennek, nagyon szívesen.. sok szülő azt hiszi, cukorból van a gyerek, és próbálja mindentől óvni, attól is amitől nem kellene.. ez később fog visszaütni amikor jön majd a kamaszkori elhízás meg az egész napos szobában , gép előtt gubbasztás, de akkor már nehéz lesz életmódot váltani

  • 2017.01.13 14:30:20Sitites

    Az ovónők miért nem viszik ki a gyerekeket?
    - a legjellemzőbb ok, hogy a szülő az isten: nem hajlandó kinti játszós ruhát hozni; ha kiszakad a ruha, akkor az ovónővel akarja kifizettetni; ne engedje az ovónő futni a gyereket, mert megbetegszik; ne legyen napon a gyerek egy percet sem (álljon a fa alatt - ha van fa ?), ne koszolja össze magát a gyerek, mert addig is megbetegszik, amíg be nem mennek és megmosakodnak, stb. Sorolhatnám az agyament elvárásokat.... És igen, a szülők képesek ebből oltári balhét és cirkuszt csapni, ha az óvoda másként gondolja. Tudok olyan esetről - ez éppen nem mozgásról és kintlevésről szól - amikor anyuka azért balhézott, hogy a gyereke még nem tud evőeszközzel enni, ne akarják már "ráerőszakolni", hogy megtanulja, hagyják kézzel enni. Igen a levest is. (Régen ez az óvodaérettség feltétele volt!)
    - gyakran pedig az egyéb körülmények (pl. fenntartó) teszik lehetetlenné: ne menjenek ki a gyerekek, mert akkor a szépen nyírt fű tönkremegy, stb...

  • 2017.01.13 14:30:52Sitites

    Óvónő... bocs:)

  • 2017.01.13 16:14:06indapass

    Rendszeresen kiviszem a gyerekeimet - ovi és iskola után is. Barátnőm is mindig csatlakozik a most negyedikes fiával. A gyerekeink jönnek-mennek, labdáznak, ugróköteleznek, botokkal játszanak ebben a hidegben. Nyilván nagyobb a választék jó időben, de attól még el tudják foglalni magukat.
    Meg lehet nézni, mekkora a játszóterek látogatottsága a kellemes tavaszi/őszi időben, és mekkora most. Gyakorlatilag kihalt az utca. Hét közben megértem, ha 5 után, sötétben mennek haza az intézményből, de hétvégén sincs nagy változás, ugyanúgy bent kuksol szinte minden gyerek. :-(

  • 2017.01.13 16:19:13R2D2 & C3PO

    Nagyonanyuka!
    Ezt ma megoljuk Vigantollal...

  • 2017.01.13 16:28:01fizetekmegegysort

    Sitites: :) Tudom miről beszélsz! Nálunk az egyik anyuka tavaly behergelte magát, hogy a gyereke azért beteg sokat, mert az egyik óvónő pszichésen rossz hatással van rá. Mert a gyerek "hiperérzékeny", és nem viseli el ezt az óvónénit, ő nincs hozzászokva, hogy vele szigorúbbak legyenek, ezért fizikai tüneteket produkál. Nos, az óvónéni valóban nem volt a helyzet magaslatán, de azért nem annyira volt gáz, mint ahogy anyuka állította (kicsit valóban elavult, állandóan fegyelmezős fajta volt, de nem volt egy pszichopata fegyelmezőbajnok, ahogy anyuka előadta). A végén addig fúrta a pedagógust anyuka, míg másik oviba ment (küldték). Az idén tündéri óvónéni van helyette: szelíd hangú, kedves, de kellően határozott, nagyon jól bánik a gyerekekkel. Slusszpoén: a kisfiú egy picivel többet beteg, mint tavaly... nem tudom az idén mire fogja anyuka a betegségeket. De én is azt látom, hogy elképesztően hülyék a szülők egy koszos gatya vagy egy orrfolyás miatt. Vagy bármi miatt, amiért bekattannak.

  • 2017.01.13 17:33:32R2D2 & C3PO

    Szerintem a szabad tartástól nem fog megerősödni senki. Szépen meg kell nézni a ma élő nomádokat. Meg a gyermekhalandóságot.
    Hogy mi lesz ezekből a gyerekekből? Simán tovább fognak élni, mint bármikor máskor az emberek. Kényelemben.
    Az óvónők kicsit foglalkozhatnának a szocializálással a kisiskoláztatás helyett, szerintem. A legegyszerűbb konfliktussal sem tudnak megbirkózni. Nem azt várom az ovitól, hogy a gyerek ezer mondókát tudjon, hanem azt, hogy megtanuljon beilleszkedni egy inhomogén csoportba, a konfliktusokat képesnlegyen empatikusan és asszertívan megoldani. Sajnos, pont ebben nem partnerek.

  • 2017.01.13 18:05:20Zephyrous

    Óvónők többsége csak azért választotta ezt a pályát, mert kb. legkönnyebb egyetemi szak, 3 éves bulika a csajoknak és megvan a diploma. Nagyon kevesen válasszák hivatástudatból! Teljesen fel van hígulva a szakma, sok olyan is van, aki még csak a gyerekeket sem szereti, csak muszájból éli túl a napokat.
    Az igazság az, hogy könnyű melójuk van, alvásszünetekkel, játékkal, stb. persze nonstop panaszkodnak, hogy mennyire sok dolguk van, ami jó nagy kamu.

  • 2017.01.14 08:33:55ne vada

    nemmegmondtamhogyne:
    - A babakocsiban ülő gyerek lehet, hogy 1.5 èves csak nagynövésű!
    Nyilván nem ilyenekről írt a kommentelő, hanem olyanokról, akik már érthetően, mondatokban beszélnek, tehát minimum kétévesek.
    - Cumisüvegből praktikusabb inni menet közben mint söröskorsóból egy bizonyos korig, ez van.
    De miért cumisüveg? Bármilyen flakon megteszi.
    (Amúgy nem értem, miért cipelik magukkal az anyukák a fél háztartást mindenhová. Váltás pelus, kevés víz, slussz. Egészséges gyerek kibírja nassolás nélkül a két étkezés közötti időt.)

  • 2017.01.14 09:41:55Clamesa

    Ez a cikk kikről szól már megint?! Ja, hogy már megint csak a felső-középosztály problémáival foglalkozunk? A magyar gyerekek fele (!!!) éhezik, a magyarok 44%-a súlyosan deprivált (OECD és TÁRKI-kutatás alapján).

    És akkor azonnali kielégülés a boltba járás miatt meg ilyenek, amiről olvasni kell a neten folyton. Hihetetlen. Meg, hogy a gyerek nem tanulja meg, mi az a várakozás/vágyakozás? Tényleg? Mire? A kenyérre meg a fűtésre?

  • 2017.01.14 11:07:19ColT

    "Egy szülőnek ki kellene tanulnia a gyerekét, amit alapos megfigyeléssel lehet csak elérni, erre azonban nincs idő, türelem: ha gond van, csak beütjük a keresőbe, megnézzük a neten, stb."
    Azért nem kéne a dolgokat keverni; ha információ kell egy meghatározott dologról, annak ez a legjobb és leggyorsabb módja. Ha gyorsan kell, akkor könyvből sem lesz meg megfigyeléssel, meg akkor sem, ha megkérdezzük valakitől. Pont azért, hogy a fontos dolgokra maradjon idő, amikben érdemes elmélyedni.

  • 2017.01.14 11:29:35ColT

    @benőjenő : Na végre egy ember, aki nem csak feketét és fehéret lát.

  • 2017.01.14 21:36:23Katosz Nilatak

    Természetes, hogy mindenki a saját tapasztalatát írja hozzászólásként. Valószínűnek tartom, hogy a legtöbb, ehhez a cikkhez kommentelő kisgyermekes szülő. Jómagam kiskamaszok anyukája vagyok. Télen nyáron kint voltunk, vagyunk és a lányaimat csak státuszon látta a gyerekorvos. A téli öltözéket soha nem vittük túlzásba és soha nem fáztak. Ha néha betegek voltak, hamar kigyógyultak belőle antibiotikumok nélkül.
    Soha nem voltak teletömve vitaminnal. Helyette sokat beszélgettünk, mindig meghallgatásra találtak a problémáik, gondolataik. Ha kellett együtt elmélkedtünk és elmélkedünk a mai napig is.
    Mai napig megvannak a napi rutinok (mindkét gyerek sportol), amikkel az időnket nagyon szépen be tudjuk osztani és mindenki időben odaér, ahová kell.
    Fontosnak tartom a kölcsönös tiszteletet, odafigyelés és nem utolsó sorban a szeretetet, amit nem elég érezni, vagy éreztetni, ki is kell mondani.

  • 2017.01.16 08:31:09croc

    fizetekmegegysort: nem minden gyerek egyforma. van olyan, akit sokkal nehezebb megtanítani arra, hogy ne fusson ki az útra (nem azért, mert hülye, hanem mert pl. kíváncsi, és ha meglát valami pillangót a túloldalon, nem tud várni)
    ugyanezért a bringás parkba sem lehet vinni egy bizonyos életkorig (elütik), csúzdázni se tud még mindegyik akkor, amikor már régen tud járni
    szóval: nem minden gyerek egyforma.
    én sem vagyok nagy barátja a babakocsinak, de van olyan, hogy időre kell menni, és pl. nem tudunk 2 órával előbb elindulni a 800 méterre lévő orvosi rendelőbe. én ilyenkor speciel cipelem a gyereket, gyalog, nem rakom kocsiba, de ez sem ideális megoldás.

  • 2017.01.16 16:11:16darkmirjam_light

    Nekem az jutott eszembe, hogy amikor látok egy embert, amint az orrán keresztül akar enni van e értelme szólni, hogy az így nem jó. Megtanulhatja a szájába rakni az ételt, de ha befordul a sarkon lesz valami egyéb amivel kicsinálja magát. Mindent nem lehet a szájába rágni. Ha valakinek újdonság az, hogy a gyereknek jó a mozgás, akkor ott elég komoly a baj. Egy két cikk nem okoz felvilágosodást.
    Sokkal valószínűbb, hogy nem azért csinálják szarul, mert buták, hanem mert lusták és elfoglaltak. Ez esetben pedig legfeljebb lelkiismeret furdalást okoz egy ilyen cikk.

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés