Járgányok tavaszra: a gyereknek menőbb kocsija lehet, mint neked

Itt a tavasz, ami egyet jelent a két-három-négykerekű járműpark bővítése iránti igény
felélénkülésével. Elsőgyerekesként komoly utánajárás, kérdezősködés és internetes
kutatómunka volt, mire felfedeztük, mikor, milyen jármű jöhet szóba, ezután jött a személyes találkozás, és akkor elvált, egyezik-e a mi elképzelésünk a gyerekével. Jellemzôen nem.

Nóra tehát összegyűjtötte, milyen járgányok jöhetnek szóba.

Audi e-tron
Audi e-tron

Bébikomp – 6 hónapos kortól (kb. 10 ezer Ft-tól, többfunkciós 25-35 ezer Ft)

neonato.markawebaruhaz.hu
neonato.markawebaruhaz.hu

Bár minden gyerekboltban, webáruházban találni belőlük szép nagy választékban, különféle csalogató dizájnnal, kiegészítőkkel - persze nem olcsón -, de inkább bírjunk még ki pár hónapot, míg megtanul járni a gyerek.

Ugyanis az orvostársadalom és a gyerekekkel foglalkozó szakemberek java része nem tanácsolja használatát, eléggé logikus okokból: megzavarhatja a természetes mozgásfejlődést, és ez, legalábbis pszichológiai kutatások szerint akár az értelmi képességeket is befolyásolhatja.

 

Járássegítő – 9 hónapos kortól (5-6000 Ft-tól, többfunkciós 30 ezer Ft)

shophunter.eu
shophunter.eu

Olyan, mint a járókeret, csak ez gurul. Hasonlóan nem egyöntetű a támogatottsága, akár a bébikomp esetében, mivel azt mondják, arra ösztönzi a gyereket, hogy járjon,
még idő előtt is akár. Az bizonyított, hogy a nem megfelelő lépcsőfokokon végbemenő mozgásfejlődés komoly problémák forrása lehet. Például akár iskoláskori tanulási
nehézségek, egyensúlyzavar is a számlájára írható.

Mi akkor kaptunk ilyet, amikor már bútorokba kapaszkodva tudott sétálni a gyerek, de igazán sosem használta ki járássegítő funkcióját, inkább mellé ülve játszott a különféle zenélős, villogós játékos részeivel.

Bébitaxi – 1 éves kortól (5-6000 Ft-tól )

gyerekalom-hu

Egy éves kortól ajánlott az első igazi, lábbal hajtható jármű, a bébitaxi. Bár jellemzôen elég nehéz, azért a gyerekek ebben a korban már imádnak ücsörögni valamin. Kivált, ha az hangot is ad.

Többfunkciós, mivel a gyerek hajthatja lábbal, de a szülő tolhatja és húzhatja is a kényelmes csemetét.

Vigyázzunk, nehogy túl nehéz, robosztus legyen, mert nem tudja, vagy nem fogja élvezni hajtani, de azért ne várjuk el a gyerektől, hogy ezzel el tudjon jönni velünk a boltig.

Háromkerekű, azaz tricikli – 10 hónapos-1 éves kortól (8-10 ezer Ft-tól, többfunkciósok 20-50 ezer Ft)

jatekfutar.hu
jatekfutar.hu

Van olyan változata, amibe 10 hónaposan már beköthető biztonsággal a gyerek, akinek nincs más dolga, csak kapaszkodni a kormányba és élvezni a kilátást. A lába állítható, később levehető lábtartón pihenhet, nem zavarja az első kerékmeghajtást. Egy ilyen tricikli egészen addig kiszolgálhat egy kisgyereket, amíg önállóan nem tudja hajtani.

Érdemes olyat venni, ami alakítható a növekedésnek megfelelően: legalább a kormány-ülés távolság és a lábtartó helyzete. A kezdeti időszakban a szülőket tolókar segíti, ebből is célszerű olyat választani, amivel még irányítani is lehet, mert azért egy 10 hónapos-1 éves nem biztos, hogy arra kormányoz, amerre mi szeretnénk.

Egészen jól felszerelt, elöl-hátul kosaras, napellenzős változat 25 ezer Ft körül beszerezhető, az egyszerűbbek fele ennyibe kerülnek, és annyit is érnek - többnyire az első néhány használat után tönkremennek.

Lábbal hajtós kimotor – 1 éves kortól (3-4 ezer Ft)

ezeregyjatek.hu
ezeregyjatek.hu

Ez az ász, alig akad gyerek, aki ne kattanna rá. Mi éppen ebbe a kis táborba tartozunk, nálunk mondjuk úgy, mérsékelt a kismotor iránti szenvedély. Kb. 1 éves kortól lehet a gyereknek bemutatni, s innentől egészen az iskolakezdésig végigkísérheti életét. A legnépszerűbb és egyúttal a legolcsóbb a háromkerekű. Talán ez az a gyerekjáték, amit minden társadalmi réteg megvesz a gyereknek a legszegényebbektől a felső tízezerig.

A méretezésre oda kell figyelni, mert apró különbségek komolyan befolyásolják az élvezeti értéket. A vastagabb kerekűeket nehezebb hajtani, s a magasabb gyerekek lába elakadhat vagy túl nagy terpeszt követel, ezért nálunk inkább a vékonyabb kerekű, hosszabb testű változatok váltak be. Szinte bárhol kapható: a százforintostól a gyerekbolton át a hipermarketekig.

Lábbal hajtós autó – 15 hónapos kortól 5 éves korig (kb. 30 ezer Ft)

BMW Baby Racer II.
BMW Baby Racer II.

Ez a bölcsődében az egyik favorit (na nem a képen látható), nagy harc megy érte mindig.

Egy olyan alul lyukas kisautó, mint a Frédi és Béniben, amit lépegetve lehet hajtani. Van ajtaja, teteje, rendes autó kinézete, csak éppen a padlója hiányzik.

Igazán jó láberősítő gyakorlat és komoly feladat a kormányzása is.

Óvodáskorig használható.

 

Tanuló- vagy futóbicikli – 2 éves kortól (10-12 ezer Ft-tól 20-25 ezer Ft-ig)

tanulobicikli.hu
tanulobicikli.hu

Mi a második születésnapra vettük meg, mondván, majd nyáron gyakorlunk sokat. Eltelt egy év, a tanulóbicikli most is újszerű, inkább bent a lakásban volt rá igény. Viszont most már egyre többször vesszük elő, s megyünk vele kisebb távokra, talán most jött el az ideje nálunk.

A méretekre itt is figyelni kell, különösen arra, hogy az ülésmagasság állítható legyen, hiszen még rohamosan nőnek ezek a gyerekek, és a tanulóbicikli jó pár évig szórakoztathatja őket. Sőt, kifejezetten jótékonyan hat az egyensúlyérzékre, amit mi sem igazol jobban, mint hogy sokan arról számolnak be, hogy a rutinos tanulóbiciklisek könnyedén megtanulnak kétkerekű biciklizni, kihagyva a pótkerekes lépcsőfokot. És számos helyen szakorvosi ajánlásokkal hirdetik.

Nagyon szép, dizájnos változatai vannak fából, alumíniumból, Harley Davidson stílusban
műanyagból is, de ne a dizájn legyen az elsődleges. Legyen könnyű szerkezete, állítható ülésmagasságú és biztonságos. Mi a neten rendeltük budapesti átvétellel, s ez így olcsóbb volt, mint a nagy sport- és gyerekáruházas változatok, és a minősége is kifogástalan. Sőt, egyedi felirat, kézi- és lábfék is rendelhető hozzá.

Kétkerekű – 3 éves kortól (kb. 20 ezer Ft-tól)

bike-shop.hu
bike-shop.hu

Azt mondják, háromévesen már lehet próbálkozni a kétkerekű biciklivel, két kis kitámasztós kerék rácsatolásával. Az egyik barátnőm kisfia nem sokkal múlt 2,5 éves, amikor már így száguldozott, de az én gyerekemnél ez még elég távolinak tűnik, hiába folyik az ereiben mindkét szülője által hegyikerékpáros vér. A biztonság most még inkább hangsúlyos, hiszen itt már sok kis apró alkatrész és nagyobb sebesség jön be a képbe.

Ne vegyünk olcsó gagyit, mert baj lehet a vége. Akkor inkább vegyünk jó minőségűt használtan interneten, ismerősökön, rokonokon keresztül. A használt bicikli azért is lehet ésszerű, mert ebben a korban még nem jellemző az „agyonbiciklizés”, mivel a gyors növekedés miatt még azelőtt kinövik, mire sikerülne tropára hajtani. És a jó bringákra többéves garancia is jár. Amire figyelni kell: felfújható gumik (pumpálható), kontrafék (kézifékhez még nem túl erősek az ujjak, becsípődhet a keze), biztonsági megfelelés (pl.: TÜV, CE jelzés), állítható ülés, strapabíró pedálok, alkatrészek, könnyű és megfelelő méretű váz. Legjobb sportáruházban vagy kerékpár-szaküzletben vásárolni.

Nem mindegy, milyen kerékpárja van a gyereknek, mert az élményt elronthatja például egy nehezen tekerhető kétkerekű, ami a későbbi kerékpárokhoz fűződő viszonyára is kihathat.
Az első igazi gyerekkerékpár 16”-os (kerék)méretű, ezekre is lehet még kitámasztós oldalsó kiskerekeket rakni. Ezt olyan 4-5 éves korig lehet használni. A következő méret a 20”-as, amit már 7-8 éves korig tudnak nyűni.

A 12”-es méret nem igazi kerékpár kategória, inkább a játékokhoz lehet besorolni.

Elektromos járgányok – 3-tól 10 éves korig (15-30 ezertől 280 ezer Ft)

bringashop.com
bringashop.com

Motor, rendőrautó, mezőgazdasági kisautó, rózsaszín csodaautó, terepjáró a kínálatban.
Inkább luxus kategória, leszámítva az állandóan lemerülő, döcögő olcsóbb változatokat, mert a minőségi darabokért kisebb-nagyobb vagyonokat elkérnek. Jól példázza ezt az a 280 ezer forintos elektromos háromsebességes terepjáró, ami különféle extrákkal kecsegtet-3 éves kortól.

Néhány jótanács

Már egészen kicsi korban érdemes a vadabb motorosok fejére bukósisakot tenni. Egyfelől védenek az eséskor, másfelől később úgyis szükség lesz rá, így lesz idejük megszokni.

Sötétben legyenek kivilágítva, fényvisszaverő mellénnyel, pántokkal, és kerékpár esetében első- és hátsó világítással, a küllőkön prizmákkal.

Tanítani kell a KRESZ alapjait, s a tiszteletet más közlekedők iránt.

A lábbal hajtható kismotor tipikus cipőorrgyilkos. Vagy legyen motoros cipőnk, aminek úgyis mindegy, vagy vegyünk levehető gumi cipővédőt (2-3ezer Ft), ami több évet, több gyereket is kiszolgálhat.

Nézzük meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapját, mielőtt gyerekjárgányt vásárolunk, mert itt vannak bevizsgált és veszélyesnek tartott termékek.

Oszd meg másokkal is!
Mustra