PORONTY

Ezt egye a gyerek egy éves kor fölött

2011. október 26., szerda 20:23

Bár közhely, hogy az egy éves gyerek nem eheti ugyanazt, mint a felnőttek, a szülők nagy része mégis úgy gondolja: egy kis só/cukor/fűszer/stb. nem árthat. Pedig az ilyenkor rosszul megalapozott szokásokért később nagy árat fizetünk. Nem is annyira mi, szülők. Hanem a gyerek.

Heti étrend (kis)gyermekeknek (ősz-tél)

Íme egy étrend, ezúttal az „idősebb”, egy éven felüli korosztálynak. Az élelmiszercsoportokra
koncentrálva mindenki kedve és ízlése szerint feltöltheti tartalommal, a hűtőre mesefigurás mágnessel kiaggatva segíthet a tervezésben és az azt követő bevásárlásban. Egyben családi menüsor is ez, hiszen egy éves kor fölött a gyermekeknek már nincs szükségük speciális élelmiszerekre, – némi megkötéssel, ami a felnőttek egészségének is jót tesz – ehetik azt, amit a nagyok. Csupán a megfelelő mennyiségre és minőségre kell ügyelnünk.

  HÉTFŐ KEDD SZERDA CSÜTÖRTÖK PÉNTEK
REGGELI Tejes banánturmix + kifli Vajas kenyér + zöldség + kefir Vajas kenyér +   lekvár + gyümölcstea Joghurt + gabonapehely + gyümölcs Fűszervajas kenyér + zöldség + tej
TÍZÓRAI Perec + alma-szőlőfröccs Kalács Májkrémes kenyér + zöldség Sonkás zsömle + zöldség Gyümölcsös táska
EBÉD Hal + zöldköret édesköménnyel + kuszkusz Borscs (gazdag céklaleves marhahússal) Pasztinákos-tejfölös burgonyafőzelék Vöröslencse-krémleves Tészta + „bolognai” (húsos) mártás
UZSONNA Sütőtök Gyümölcsrizs(akár kölesből) Kétszersült + alma-zeller- sárgarépasaláta Gyümölcssaláta + joghurt Natúr joghurt +  aszalt gyümölcs
VACSORA Tepsis burgonya +  tejfölös túró Pirítós + humusz + zöldség (Hajdina)palacsinta túrókrémmel „Pizzás” melegszendvics Padlizsánkrémes kenyér

SZOMBAT:

- reggeli: Zöldséges rántotta + kenyér

- tízórai: Túrós táska + gyümölcs

- ebéd: Zöldséges rizottó + sajt

- uzsonna: Alma-sárgarépalé + keksz

- vacsora: Kukoricás-zöldpaprikás tésztasaláta + joghurtöntet

VASÁRNAP:

- reggeli: Zöldfűszeres túrókrém + kenyér + zöldség

- tízórai: Gyümölcs + mandula

- ebéd: Húsleves + rántott bármi + vajas burgonya + saláta

- uzsonna: Zöldség + joghurtos mártogatós

- vacsora: Sajtos-körtés melegszendvics

Bár azt kötve hiszem, hogy egy átlagos család ilyen változatosan étkezik, mert ha marad, akkor azt másnap is esszük, ha felbontunk egy csomag sonkát vagy sajtot, akkor annak leghamarabb a végére járunk, hogy ne romoljon meg. Egyszerűen csak igyekeztem azonos élelmiszercsoportból minél többféle ételt példaként felvenni a kínálatba.

A férfi családtagok és a nagymamák kedvéért egy „rántott napot” is beékeltem hétvégére: heti egyszeri olajban tocsogós ebéd - ha végképp nem tudunk lemondani róla - még belefér.

A napi, rendszeres testmozgás ugyan nem került bele a táblázatba, de tulajdonképpen minden
táplálékpiramis alapját képezi. Biciklire, görkorira fel, vagy futás az iskolába!

Nyújtsd a markod!

A továbbiakban az egyes élelmiszercsoportokon végigbukfencezve szó lesz napi ajánlott
mennyiségekről és minőségről. A legjobb mérőeszköz a gyerek tenyere, ami az életkorával együtt nő: 1 tenyérnyi = 1 adag. Szerintem olyannyira praktikus és az arányokat olyan jól érzékelteti a tenyeres módszer, hogy úgy döntöttem: nem fogok grammozni (csak ahol muszáj). Ez így nem túl professzionális, de végül is, melyik az a szülő, aki hitelesített konyhamérleggel a kezében méri ki az ebédet!?

1) Cukormentes innivaló: minden étkezés mellé (ebből egy adag lehet hígított gyümölcslé is)

Gyermekkorban, de felnőttkorban is különösen fontos, hogy minden étkezés mellé igyunk egy pohár vizet, édesítetlen gyümölcsteát, vagy hasonlót, még akkor is, ha látszólag éppen folyékonyat, pl. joghurtot, gyümölcsturmixot reggelizünk vagy vacsorázunk. A tejtermékek ugyanis magas energia- és tápanyagtartalmuk miatt ételnek minősülnek, legyenek akár folyékonyak vagy szilárdak. Tehát bármily furcsa is, minden pohár turmix mellé kínáljunk vizet is a kicsiknek!

2) Gabonafélék, kenyér, illetve köretként tészta, rizs, burgonya, kukorica:
napi 5 adag (4 étkezésre elosztva)
Magas keményítőtartalmuknál fogva energiával látják el a szervezetet, ezért a legjobb, ha a három főétkezésre és uzsonnára/tízórai is jut belőlük, így elkerülhetjük, hogy a gyerek „energialyukba” pottyanjon, és kockacukrot akarjon falni. A gabonaféléket legalább 50%-ban teljes értékű formában, tehát a rizst barna rizsként, a kenyeret és a tésztát teljes kiőrlésű gabonából stb. érdemes kínálni.

Kétéves kor alatt a hagyományos gabonapelyheket főzzük meg!

3) Zöldség és gyümölcs:
napi 4-5 adag

Kb. fele-fele arányban fogyasszon a poronty zöldséget és gyümölcsöt. A gyümölcsnél a friss,
hámozatlan a legjobb választás, a napi zöldségmennyiség felét szintén inkább nyersen kínáljuk.

4) Tej- és tejtermék:

Napi irányadó mennyiség:

1 éves 2-3 éves 4-6 éves 7-9 éves 10-12 éves
300 ml 330 ml 350 ml 400 ml 420 ml

Ha nem kizárólag tej(ital) formájában szeretnénk a napi mennyiséget a kölökbe juttatni, akkor jó ha tudjuk, hogy kalciumtartalom tekintetében: 100 ml tej/kefir/joghurt = 15 g sajt (kis szelet) = 30 g túró.

Tovább ragozva: ha mondjuk a kétévesnek reggelire kínálunk a kenyér mellé 1,5 dl tejet, akkor ebédidőben a csőben sült zöldségre még tehetünk egy kis szelet sajtot, este pedig ehet egy kis pohár (1 dl) joghurtot. Bár vannak időszakok, amikor a gyerekek döntik magukba a tejtermékeket (nyilván éppen ugrásszerűen nőnek), a túlzott fehérjebevitel elkerülése miatt a fenti mennyiségeknél sokkal többet nem javasolt nekik adni. A napi mennyiségnek legfeljebb a felét adjuk sajtként (ugyanis nagyon zsíros és sós).

5) Olaj, zsiradék:

Napi irányadó mennyiség:

1 éves 2-3 éves 4-6 éves 7-9 éves 10-12 éves
3 tk 4 tk 5 tk 6 tk 7 tk

Ennek legalább 1/2-e növény olaj legyen (aktuálisan a repceolaj a legmenőbb), a többi lehet bálnazsír (?!) vagy vaj. Ha a gyerek mandulát, mogyorót vagy diót, egyéb magvakat csemegézik, ami igen dicséretes, akkor azt nyugodtan fogjuk fel növényi olajként.

6) Hús és húskészítmények, hal, tojás, máj:
napi 1 adag

Míg a csecsemőt igyekszünk minden nap kis mennyiségű hússal etetni, minél idősebb a gyermek, annál inkább érdemes arra törekedni, hogy egyszerre nagyobb mennyiséget egyen belőle, ezzel szemben ne minden nap. A fenti étrend hetente négyszer-ötször tartalmaz húst (mert bizony a felvágottat is bele kell számítani), egyszer tojást és egyszer halat, kéthetente egyszer pedig májat. Egy adag minden esetben tenyérnyi. Persze össze is vonhatjuk a húsadagokat és tarthatunk teljesen „vega” napokat. Alapvetően érdemes minél több színhúst és minél kevesebb felvágottat tenni az asztalra, májból pedig fiatal állatét.

7) Édesség, nassolnivaló:
max. napi 1 adag

Ezekből igazából nincs ajánlott mennyiség, az édesség a „megtűrt” kategóriába tartozik. Napi egy tenyérnyi gumimacinál vagy chipsnél többet egy igazán ideális és optimális étrend nem tartalmaz.

Nem vagyok a totális megvonás híve, és egy óvodáskorú gyereket igenis képtelenség (és szerintem értelmetlen is) lebeszélni arról, hogy egyen a nagymama kuglófjából, és néha egy mákos tészta éppúgy lehet ebéd. Sőt, nehezen ébredő gyerekeknek reggelire a lassan felszívódó szénhidrát (pl. teljes kiőrlésű kenyér) mellé jól jön egy kanálka hirtelen hasznosuló méz, lekvár vagy aszalt gyümölcs, hogy könnyebben elbukdácsoljanak az óvodáig vagy az iskoláig. Ezzel együtt azt gondolom, hogy szerencsés, ha ameddig lehet, kihagyjuk a luxuskalóriákat a gyerek étrendjéből! Próbáljuk meg a cukormentes és a minimálisan sós időszakot minél hosszabbra nyújtani! Amíg a kicsi nem ismeri, mert nem kóstolta a csokoládét, addig nem is fog neki hiányozni. Az édesség legjobb alternatívája a gyümölcs.

Forrás:
A táblázat némileg rohanós-kisgyerekes családom szokásait és ízlését tükrözi, a napi és heti
mennyiségekre vonatkozóan a dortmundi Gyermektáplálkozási Intézet ajánlásait olvashatjátok, a megjegyzésekhez pedig Mag. Ingeborg Hanreich: „Essen und Trinken im Kleinkindalter” c. könyvéből merítettem.

KOMMENTEK

  • 2011.10.26 20:46:56tündérborsó

    na végre köszi bejo :)
    engem még mindig piszkálnak, hogy a lassan másfél éves gyerek miért nem eszi ugyanazt, amit mi. már nem is reagálok.
    viszont. szerinted mit csináljak, nem hajlandó megenni az almát. max ha összeturmixolom más gyümivel, úgy hajlandó. teljesen rákapott a banánra. szinte csak azt akarja enni. a zöldségekkel nincs gond, jöhet bármi.
    inni csak vizet hajlandó. a tejet pótolom tejpéppel, tejtermékkel.
    és bűnözünk, lecsúszik bizony a túró rudi belseje, meg a tejszelet is.

  • 2011.10.26 23:35:13Cspdo

    ezek alapján egész nap a konyhában állnék...plusz csak megkérdezném, hogy a túrós táska stb cukros fehérlisztes péksütik nem tartoznak a nassolás kategóriába? mert nekem azok. és májkrém egy másfél évesnek? jesszus. és vajon hány család eszik humuszt?:)

  • 2011.10.27 07:53:58Kételkedő

    Pazar, hogy fejlődik a tudomány a jövő generáció érdekében.
    Az a fura, hogy eddig sem halt ki az emberiség ezek nélkül a - kétség kívül fontos - megállapítások nélkül.

    Csak az nem világos, hogy mitől van egyre több, és rafináltabb kór, ami megkeseríti az emberek életét.Pedi egészségesen étkezünk, csodás és bőrgyógyászok által tesztelt mósószereket használunk, fertőtlenítünk mindent, sterilizálunk, etc..etc..

  • 2011.10.27 09:09:54bejo

    tündérborsó: azt hiszem az almára már meg is találtad a megoldást. lehet, hogy az a titok, amire néhány napja a nagyobbikom hívta fel a figyelmem: az alma kemény :))
    + örülj, és képzelj el egy gyereket, aki a fentiekből kb. semmit nem ebédel és vacsorázik :)

  • 2011.10.27 10:28:19marketingmunkás

    mandula 3 éves korig nem. enyém is imádta pedig :(. szóval, apósom barátja sebész a gyerekklinikán. sok 3 év alatti hal bele mandulaevésbe, mert letüdőzik. 3 év alatt nem tudják erőteljesen kiköhögni. spec. fajsúlya miatt meg nem megy se le se föl, "lebeg". :(

  • 2011.10.27 10:48:25tündérborsó

    már vártam a kétkedőket.
    cspdo: hol volt szó, hogy májkrém a másfél évesnek? a cikkben nem rémlik. az én kölkem másfél, és kap májkrémet. lehet kapni szemét menteset. és lehet készíteni házilag.
    én örülök, ha hallok újfajta ételekről amiket szívesen kipróbálunk. nálunk is nullszaldós minden hónapban a családi vállalkozás, de a kaján nem spórolunk. minden máson lehet.

    bejo ajánlása az egy évnél nagyobb gyereknek szól. ovisnak iskolásnak. is.

    marketingmunkás: a magvakkal igazad van. és tuti nem adok neki még egy jó darabig.

    bejo: lehet, hogy tényleg kemény az alma. bár a kekszet simán elropogtatja :)

  • 2011.10.27 12:13:42marketingmunkás

    mondjuk persze gyereke válogatja, de én kizárólag a pozitív mintában hiszek, a tiltásban nem. szóval én pl. nem eszek csokit, de nem is szeretem. mindig kínál a kicsi, mondom, nem kérek, nem szeretem. anyám is ezt csinálta. amúgy annyit esznek belőle, amennyit akarnak, elérik a csokis fiókot is és a cukros üveget is. 2 hónapig buli volt a nagynak, de most már meg van a helye, egyáltalán nem számít nekik sem reggelinek sem ebédnek. rendes ebédet kérnek. persze ami nálam működik, nem biztos másnál is: én tényleg nem szeretem az édességeket. amúgy képzeljétek, sem a kicsi, sem a nagy nem eszik édes ételeket, nem szeretik oviban sem. tehát sem a gyümölcslevest, sem a tejbegrízt, semmi ilyet.

  • 2011.10.27 14:27:53babbs

    De fárasztó....
    Egyszerűen a MÉRTÉK-en van a hangsúly,ahogyan a felnőtt embereknél is.

  • 2011.10.27 15:09:49babbs

    Na és ez a badarság:"az ilyenkor rosszul megalapozott szokásokért később nagy árat fizetünk"
    Ha egy ember(gyerek)akár 3-5-15éves koráig tök sótlanul,ízetlenül,kizárólag egészséges dolgokat eszik,annak a akkor is ízleni fog a MD hamburger és a sültkrumpli,a rántotthús és a somlói,ésatöbbi,és azt fogja kívánni.Azon egyszerű oknál fogva,mert finom!
    Lehet "alapozni" bárhogy...

  • 2011.10.27 15:38:05tündérborsó

    babbs: kóstoltál már zöldséget csak úgy magában? netalán megpárolva? mindennek van íze, ami finom. nem kell agyon sózni, cukrozni, vegetázni.
    én itthon sokkal finomabb hamburgert csinálok. :)

  • 2011.10.27 17:50:50pirospottyos

    Hat, eddig nem aggodtam, most hogy elolvastam a cikket, igen. 16 honapos a lanyom es ezeknek a napi adagoknak kb felet-ketharmadat eszi meg. Kinaljuk, de nem ker tobbet.
    Kenyeret egyaltalan nem eszik (akarmit kenek ra), rizst se. Tejet nem hajlando inni, igy marad a joghurt meg a sajt.
    Halat imadja, tojast nem eszik.
    Zoldseg, gyumolcs megy.
    Nassolni egyaltalan nem nassol, max napi egy sima haztartasi kekszet elragcsal, ha faj a foga. Edesseget nem eszik.
    Amugy teljesen atlagos meretu-magassagu kolok.
    Most akkor van baj vagy nincs????
    Ertekelnek egy-ket velemenyt/tippet.
    Koszi!

  • 2011.10.27 21:47:21marketingmunkás

    pirospottyos: sztem ha eszik elég vöröshúst, és vasforrást (pl májat), ehhez még elég rostot (zöldség v. gyümi) akkor semmiképp se aggódj. a kicsim sem szereti a kenyeret, sehogy. tejet sem eszik. megoldjuk.

  • 2011.10.28 14:45:30Próbafőző

    Nekem a gyerek most úgy ahogy elkezdte enni a darabos ételeket (kenyér stb), de van, hogy nem eszi meg. A másik dolog, hogy még nem ehet tejet (nemsokára megyünk tejterhelésre) és nem tudom mit adjak neki kenyérre. Erre van ötleted?

  • 2011.10.28 14:47:10Próbafőző

    Ja, igen elmúlt egy éves.

  • 2011.10.28 15:41:26Próbafőző

    @cspdo: mi eszünk humuszt, kuszkuszt, bulgurt is.

  • 2011.10.29 11:27:37bejo

    Köszönöm a kiegészítéseket, sok mindenben igazatok van, egy pár dolgot itt most nem ismételtem meg, hanem a csecsemőétrendes posztoknál van leírva, pl. hogy magokat őrölve 2éves korig.
    a leadet (ami a kép fölött van) nem én szoktam írni, bár azzal is feltételes módban 1et tudok érteni.
    ÍHogy hogyan vezessük be a családi étrendet, arról is a csecsemős utsó részében volt szó.
    pirospottyos: ez egy átlagos ajánlás, átlagos gyerekekre, akik tulajdonképpen nem léteznek, ne aggódj, ha a gyerek jól van. ugyanis képtelenség több 100.000 gyerekre egyformán illő ajánlást kidolgozni, semmi gond, ha kicsit többet, v. kevesebbet eszik valamiből. Ez inkább egy cél, amit érdemes belőni, de nem mindenáron.
    Csak kreatívan, létezik sós túrós táska is! ;)

SZÓLJON HOZZÁ!

Kórházfigyelő

  • Budapesti kórházak
  • Vidéki kórházak

Kérdezz szakértőnktől

Dr. Gyarmati Andrea gyermekgyógyász válaszol.

Kérdezni szeretnék »

Shopline

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés

Hirdetés