Mai minisokk: ez a hétköznapi adalékanyag lehet a cukorbetegséged okozója a tudomány szerint – kerüld el, ha teheted!

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Azt már régóta tudjuk, hogy a kettes típusú cukorbetegség oka lehet örökölt hajlam, elhízás, és leginkább ezek kombinációja, de most valami újat hozott a tudomány: egy olyan adalékanyagot neveztek meg, amit ha elkerülsz, egy kicsit csökkentheted az állapot kialakulásának esélyét.

Úgy tűnik, egy megszokott élelmiszer-adalékanyag összekapcsolható az inzulinrezisztencia kialakulásával. És hogy ez mit jelent? Egy tanulmány szerint a vizsgált adalékanyag megváltoztathatja az anyagcserét oly módon, hogy növeli a cukorbetegség kockázatát. Az embereken és egereken végzett kutatásokat magában foglaló tanulmány a propionát nevű élelmiszer-adalékanyagot vizsgálta, amely hivatalosan azt a célt szolgálja, hogy megakadályozza a penészgombák növekedését, így széles körben használatos tartósítószerként például sajtokban és pékárukban.

A tanulmány megállapította, hogy egereknél a propionát fogyasztása rövid távon magas vércukorszinthez, hosszú távon pedig súlygyarapodáshoz és inzulinrezisztenciához vezetett. (Az inzulinrezisztencia azt jelenti, hogy a szervezet nem reagál megfelelően az inzulin hormonra, amely segíti a sejteket a cukor vagy glükóz felvételében. Az ilyen rezisztencia a cukorbetegeknél tapasztalható magas vércukorszinthez vezethet, így okozhatja végül annak kialakulását a szóban forgó adalékanyag.)

Egy kisebb kísérletben, amit viszont már emberekkel végeztek, a propionátot fogyasztók inzulinrezisztenciájának átmeneti növekedését tapasztalták néhány óra leforgása alatt, összehasonlítva azokkal, akik nem fogyasztották az adalékanyagot.

Ez a két, viszonylag kis létszámú kutatás a szakemberek szerint sem tudja hitelt érdemlően bizonyítani, hogy a propionát cukorbetegséget okoz. A szerzők szerint hosszabb időn keresztül végzett nagyobb vizsgálatokra van szükség annak jobb megértéséhez, hogy a gyanús hozzávaló valóban hozzájárul-e embereknél is a cukorbetegség kialakulásához, és ha igen, milyen egyéb körülmények fennállása esetén.

Ennek ellenére az eredmények aggályosak, tekintettel arra, hogy a propionátot milyen széles körben használják – írták a szerzők a Science Translational Medicine folyóiratban megjelent cikkükben. 

Dr. Gökhan Hotamisligil, a tanulmány vezető szerzője, a genetika és anyagcsere professzora összefoglalójában kiemelte:

„Ha megértjük, hogyan befolyásolják az élelmiszerekben található összetevők a szervezet anyagcseréjét molekuláris és sejtszinten, az segíthet egyszerű, de hatékony intézkedések kidolgozásában az elhízás és a cukorbetegség kettős járványának leküzdésére.”

A cukorbetegség oka lehet az egyik kedvenc fogásod
Fotó: nicoletaionescu / Getty Images Hungary

Egy újabb tanulmányban a kutatók először propionátot adtak egereknek, és megállapították, hogy az adalékanyag több hormon szintjének növekedéséhez vezetett. Ezek közé tartozik a glukagon (amely arra utasítja a májat, hogy cukrot engedjen be a véráramba), a noradrenalin (amely részt vesz a vérnyomás szabályozásában, és emeli a vércukorszintet is) és a zsírsavkötő fehérje (amelyről úgy gondolják, hogy részt vesz a zsírsavanyagcserében). Ez a hormonszint-emelkedés hiperglikémiához vagy magas vércukorszinthez vezetett az egerek esetében.

Amikor a kutatók 20 hétig vizet adtak az egereknek alacsony dózisú propionáttal (hasonlóan a tartósított élelmiszerekben található koncentrációkhoz), gyarapodott az állatok súlya, és megnövekedett inzulinrezisztenciát mutattak

Hogy megtudják, hogyan érvényesülnek ezek az eredmények az emberekre nézve, a kutatók tanulmányt végeztek 14 egészséges, sovány testalkatú résztvevővel, akiknek nem volt cukorbetegségük. A résztvevők olyan ételt kaptak, amely vagy 1 gramm propionátot (a feldolgozott élelmiszer egyetlen étkezésében megtalálható mennyiség) vagy placebót tartalmazott. Az alanyoktól vérmintát vettek egyszer étkezés előtt, majd rendszeres időközönként étkezés után 4 órán keresztül. Egy héttel később a résztvevők visszatértek a laborba, és azok, akik eredetileg propionátot kaptak, placebót kaptak, és fordítva. A tanulmány megállapította, hogy amikor az emberek propionátot kaptak, a hormonszintjük az egereken végzett vizsgálatokhoz hasonló növekedést jelzett. A propionátot kapó résztvevők magasabb inzulinszintet és inzulinrezisztenciát mutattak. Mindkét csoportban hasonló volt a vércukorszint csúcsértéke étkezés után, de a propionátcsoportban jóval tovább tartott, amíg a vércukorszintjük visszatért a kiindulási értékre.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.