Ha meg szeretnéd úszni a szívbetegségeket, ez a filléres trükk fog segíteni a kutatások szerint

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Mindig jó hír, ha a tudomány utánajár helyettünk, és igazolja néhány olyan egyszerű módszernek a hatékonyságát, amelyek segítenek nagyon kis változtatással viszonylag nagyot lépni jövőbeli egészségünk felé. Most is valami ilyesmi történt: kaptunk egy filléres tippet, amit ezek után szívünk egészségének megőrzése érdekében használhatunk fel nap mint nap.

A megfelelő folyadékbevitel csökkentheti a szívelégtelenség hosszú távú kockázatát  – írja a Science Daily. 

Kapcsolódó kutatásukban kiemelik: a megfelelő folyadékbevitel a szívelégtelenség kialakulásának kockázatának csökkenésével járhat. Az új eredmények arra utalnak, hogy elegendő mennyiségű folyadék fogyasztása egész életen át nemcsak a szervezet alapvető működését támogatja, hanem csökkentheti a súlyos szívproblémák kockázatát is.

A National Institutes of Health kutatói szerint a megfelelő hidratáltság csökkenti a szívelégtelenség kialakulásának kockázatát. A részletes eredmények, amelyek a European Heart Journal oldalain jelennek meg, arra utalnak, hogy elegendő mennyiségű folyadék fogyasztása nagyon jó hatással van a szív egészségére.

A szívelégtelenség, az a krónikus állapot, amely akkor alakul ki, amikor a szív nem pumpál elegendő vért a szervezet szükségleteihez, több mint 6,2 millió amerikait érint, a lakosság valamivel több mint 2%-át. A 65 év felettiek körében még gyakoribb.

Idézőjel ikon

„Hasonlóan a sóbevitel mérsékléséhez, az elegendő vízivás és a hidratáltság a szívünk támogatásának egyik módja, és segíthet csökkenteni a szívbetegségek hosszú távú kockázatát”

– mondta Natalia Dmitrieva, a tanulmány vezető szerzője, a téma egyik kutatója. 

A dehidratáció és a szívfibrózis, a szívizom megkeményedése közötti összefüggést feltételező preklinikai kutatások után Dmitrieva és társai hasonló összefüggéseket kerestek nagyszabású populációs vizsgálatok során. Kezdetben több mint 15 000, 45 és 66 év közötti felnőtt adatait elemezték, akik 1987 és 1989 között vettek részt egy korábbi vizsgálatban, és megosztották egymással az orvosi látogatások adatait egy 25 éves időszak során.

A résztvevők kiválasztásakor a retrospektív áttekintésükhöz a tudósok azokra összpontosítottak, akiknek a hidratáltsági szintje a normál tartományon belül volt, és akiknél a vizsgálat kezdetén nem volt cukorbetegség, elhízás vagy szívelégtelenség. Körülbelül 11 814 felnőtt vett részt a végső elemzésben, és közülük 1366 (11,56%) később szívelégtelenséget találtak a kutatók.

A hidratációval való lehetséges összefüggések felmérése érdekében a csapat számos klinikai mérés segítségével értékelte a résztvevők hidratáltsági állapotát. A nátriumszint vizsgálata, amely a szervezet folyadékszintjének csökkenésével nő, különösen hasznos volt a szívelégtelenség kialakulásának fokozott kockázatával rendelkező résztvevők azonosításában. Segített azonosítani azokat az idősebb felnőtteket is, akiknél fokozott volt a szívelégtelenség és a bal kamrai hipertrófia, a szív megnagyobbodása és megvastagodása kialakulásának kockázata.

Ezt érdemes megtenned az egészségedért
Fotó: Xavier Lorenzo / Getty Images Hungary

Például azoknál a felnőtteknél, akiknél a szérum nátriumszintje 143 milliekvivalens per liter (mEq/L) volt, középkorúként 39%-kal nagyobb kockázat mutatkozott a szívelégtelenség kialakulásában. A normál 135–146 mEq/l tartományon belüli szérum nátriumszint minden 1 mEq/l növekedésével 5%-kal nőtt annak a valószínűsége, hogy egy résztvevőnél szívelégtelenség alakul ki.

Egy körülbelül 5000, 70–90 éves felnőttből álló csoportban a 142,5-143 mEq/l nátriumszintűeknél középkorúként 62%-kal nagyobb volt a bal kamrai hipertrófia kialakulásának valószínűsége. A szérum nátriumszint 143 mEq/l-től kezdve korrelált a bal kamrai hipertrófia 102%-kal, a szívelégtelenség 54%-kal megnövekedett kockázatával, vagyis jól mutatja, mennyire van épp veszélyben a szívünk egészsége. 

Ezen adatok alapján a szerzők arra a következtetésre jutottak, hogy a középkorúak 142 mEq/l feletti szérum nátriumszintje a bal kamrai hipertrófia és a szívelégtelenség későbbi kialakulásának fokozott kockázatával jár.

A kutatók szerint egy randomizált, ellenőrzött vizsgálatra lesz szükség ezen előzetes megállapítások megerősítéséhez. Ezek a korai összefüggések azonban azt sugallják, hogy a jó folyadékbevitel segíthet megelőzni vagy lelassítani a szívelégtelenséghez vezető szívelváltozások előrehaladását.

Idézőjel ikon

„A folyadékbevitel könnyen értékelhető a klinikai vizsgálatok során, és az adatokkal összevetve segít az orvosoknak azonosítani azokat a betegeket, akik számára előnyös lehet annak megismerése, milyen módon őrizzék meg hidratáltságukat”

– mondta Manfred Boehm, a Cardiovascular Regenerative Medicine Laboratóriumának vezetője.

A folyadékok számos testi funkcióhoz nélkülözhetetlenek, beleértve a szív hatékony vérszivattyúzását, a vérerek működésének támogatását és a keringés megszervezését. A kutatók szerint azonban jelentős azok száma, akik sokkal kevesebbet isznak, mint amennyire szükségük lenne. Bár a folyadékbeviteli irányelvek a szervezet szükségleteitől függően változnak, a kutatók napi 1,5-2,1 liter folyadék bevitelét javasolják a nőknek, és 2-3 litert a férfiaknak.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.