OFFLINE

Szomorú, de téged sem érdekel a magyar divat

2017. augusztus 30., szerda 12:52

Népszerűek a fast fashion boltok és az outletek, de a magyar tervezők nem sok vizet zavarnak válaszadóink életében.

Talán még emlékszel cikkünkre, melyben azt kérdeztük, téged mennyire érdekel a divat. Nos, a kérdőívet 849 Dívány-olvasó töltötte ki, nagyrészt (87 százalékban) nők. Kitöltőink átlagosan 38 évesek, 61 százalékuk budapesti. Annak ellenére, hogy a cikkre kattintás már valamiféle érdeklődést jelez a divat iránt, 10 százalék azt vallotta, egyáltalán nem érdekli a téma, 45 százalék válaszolta azt, hogy őt pont átlagosan édekli és csak 8 százalék ikszelte be, hogy nagyon érdekli a divat.

Nem költ sokat, nem válogat sokat

Nem reprezentatív felmérésünk szerint ez azt jelenti, hogy akit még érdekel is, az is leginkább fast fashion boltokba jár vásárolni: 4 válaszadóból 3 fast fashion üzletben vásárol leggyakrabban, ezt követi népszerűségben a használtruha- vagy vintage és a neten vásárlás 31-31 százalékkal (ennél a pontnál több választ is meg lehetett jelölni, így jönnek ki ezek a számok). Az outletek is népszerűek, az emberek negyede szereti őket, és a kitöltők 22 százaléka hipermarketekben is szívesen vásárol. Kínai üzletekben csak az emberek 12 százaléka szeret shopizni, magyar tervezőknél pedig még kevesebben, a kitöltők 8,8 százaléka. Alig többen, mint akik luxusboltokba járnak (8 százalék).  

A kitöltők 43,7 százaléka 10 ezer forintot sem költ havonta ruhára, csak 4,5 százalék ad ki 50 ezernél többet. Érthető is, hisz ideális esetben az ember a fizetésének csak 5 százalékát veri el göncökre, a magyar fizetések pedig azért nincsenek az egekben. Rímel erre az az eredmény is, miszerint a legnagyobb összeg, amit valaha ruhára vagy kiegészítőre költöttek a kitöltők 56 százaléka esetében 10 és 50 ezer forint között mozog. Csak a válaszadók negyede (25 százalék) engedhette meg magának, hogy 50 és 100 ezer forint között vásároljon valami minőségit vagy márkásat (reméljük legalábbis, hogy ennyi pénzért valami jót vettek). Mindössze 2 százalék az, aki félmilliónál többet költött egyetlen darabra, tehát a 849 közül 17 embernek esélyes, hogy van valamilyen menő dizájnetáskája. 

shutterstock 549628669

Még 10 százalék sem vásárol magyar tervezőnél

A válaszadók 8,8 százaléka vásárolt már magyar tervezőnél, a nők 10 százaléka, a férfiak: 2 százaléka. Szóval viszonylag kevesen. Körükben a legnépszerűbb a Nanushka, az Emporium, a Sugarbid és a már bezárt USE unused.

Nem elég, hogy kevesen vásárolnak magyar tervezőknél, de ha hihetünk a számoknak, ők is elég ritkán és keveset költenek. A kérdésre, hogy "Utoljára mit vettél magyar tervezőtől?" 52 százalék válaszolta, hogy semmit. 12 százalék kiegészítőt (de nem táskát vagy cipőt), 10 százalék felsőt vagy táskát, 8 százalék szoknyát, 3 százalék cipőt vagy nadrágot, 2 százalék pedig kabátot vásárolt kedvenc hazai tervezőjénél.

Akik vásároltak is magyar tervezőnél, túlnyomó részt 10 ezer forint alatt megúszták az egész tavalyi évet (vajon hogyan?): 38 százalék vallotta, hogy tavaly összesen maximum 10 ezer forintot költött magyar tervezőnél, 10 százalék költött 10 és 50 ezer forint között, 5 százalék 50 és 100 ezer forint között és mindössze 4 százalék költött 100 ezer forintnál többet magyaroknál.

Drága és kész

Egyértelművé vált az is, hogy lehetséges, hogy ilyen keveseket mozgatnak a magyar tervezők: kitöltőink több mint felének, 52 százalékának egyszerűen túl drága a hazai dizájn, 38 százalék nem ismeri őket, 18 százaléknak nem tetszik, amit csinálnak, 19 százalék nem szeret showoomba járni, vagy nem is tudja, hol vannak ilyen boltok. Jó hír, hogy csak 4 százalék szerint nem megfelelő a magyar holmik minősége.

A kategóriák közt van átfedés, mert nem csak egy választ lehetett helyesnek jelölni, szóval simán lehet, hogy valakinek drága is, meg nem is tetszik, amit a tervezők évről-évre letesznek az asztalra, vagy valaki nem tudja, mit csinálnak tervezőink, de azt sem tudja, hol vannak a boltjaik. Nem meglepő amúgy a teljes tudatlanság, hisz egyrészt a kitöltők nagy részét nem mozgatja különösebben a divat, másrészt 89 százalékuk még sosem volt semmilyen divatbemutatón, hiába rendezik meg évről évre az Elle divatbemutatót, vagy a Marie Claire napokat, ahol jegyet lehet venni a különböző showkra.

shutterstock 410560285

Van még hova fejlődnünk

A kérdőív kiértékelése után az az érzésünk, még sokat kell változnia a hazai szemléletnek, hogy az áron kívül más is fontos lehessen a ruhaválasztásnál: például a környezettudatosság, a tervező és a varrónők megfizetése, az etikus divat és társaik. Addig meg marad a fast fashionös és olcsó hipermarketes ruhahalmozás (aka. a Föld kizsákmányolása), a turkálók, ha pedig valami márkás kéne, maximum az outlet. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta