OFFLINE

Nem ciki, sőt divatos koszos cipőben járni

2017. augusztus 12., szombat 14:25

Egyféle politikai üzenete is van a gyárilag mocskos tornacipőnek. Mutatjuk, mit hozott divatba a Gucci és a Vetements!

Míg mások azon dolgoznak, hogyan lehet a Birkenstocknál is kényelmesebb lábbelit piacra dobni, addig a luxusmárkáknál a gyárilag koszos, összefirkált tornacipők számítanak menőnek – hívja fel a figyelmet a furcsa új trendre a Vice.com, mely szerint várhatóan nem ez a típus lesz a megszállott cipőmániások hírében álló rapperek és sportolók kedvence a szezonban.

A divatipartól egyébként sem állnak távol a lehangoló cuccok, korábban Rei Kawakubo mutatott be lyukas “csipke” pulcsit, a Marques' Almeida pedig gyárilag rojtozott farmert, de ebben nincs is semmi meglepő, a művészek perverz módon szeretik felfedezni a hibás, sérült dolgokban rejlő szépséget.

Az elmúlt pár szezonban azonban nem a kamuszakadt ruhákra, hanem a koszos cipőkre terelődött a sztártervezők figyelme, Raf Simons 2015-ben tervezett fekete talpú cipőt az Adidasnak, Hedi Slimane a Saint Laurent vásárló közönségét és rajongótáborát sokkolta azzal, hogy kopott fehér cipőt tett a kifutóra 2016-ban, a Vetemenst a Reeboknak csinált összefirkált edzőcipőt 2017-ben, a Gucci a 2018-as nyaralós kollekcióját dobta fel piszkos fehér tornacipővel, de az olasz luxusmárka, a Golden Goose is szándékosan kombinálja lehasználtnak tűnő cipőkkel kollekcióját.

Golden Goose Deluxe Brand Introducing Spring Summer 2017 collections #goldengoosedeluxebrand #ss17 #springsummer #goldengoose

Una publicación compartida de Golden Goose Deluxe Brand (@goldengoosedeluxebrand) el

A jelenség abból a szempontból érthető, hogy a felsorolt márkák tervezőire nagy hatással vannak a fiatalok, Raf Simonst érdeklik a tini bandák, Hedi Slimane a feltörekvő Los Angeles-i punkokat és rockereket kíséri figyelemmel, míg a Vetements az európai undergroundra fókuszál. A koszos cipők pedig tökéletesen szimbolizálják az ikonok iránti rajongást és a fiatalkori lázadást.

A hetvenes években a Converse All Stars cipőt a punk zene olyan úttörői hordták, mint a The Sex Pistols és a Ramones, majd több, mint egy évtizeddel később Kurt Cobain újradivatba hozta a formát. A punk és a grunge nem csak a zenetörténelmet, de a divatot is újradefiniálta, mivel a Converse azóta egyet jelent a fiatalsággal, a függetlenséggel és az eredetiséggel.

“Tényleg nem értem, hogy mi ez a felhajtás az ócska fehér cipők körül. Sok vintage cuccom van, hordok koptatott bőrcsizmát és farmert is, de ezek a cipők túl mocskosak nekem” – adott hangot nem tetszésének egy kommentelő a Redditen. Pedig ezek az elnyűttnek tűnő cipők passzolnak a luxusmárkák azon elképzeléséhez, miszerint a hétköznapi, olcsó és jól ismert dolgokat újra kell gondolni és be kell építeni a kollekciókba. Ezt a vonalat követte az elmúlt években a Vetements 247 ezres kapucnis pulcsija, Balenciaga féle közel fél milliós Szíj Melinda szatyor, a 626 ezres kék Ikea zsák vagy a Raf Simons féle kínai kalapok.

Bár felmerül a kérdés, hogy mi ez valójában a tervezők részéről, szemtelenség, öntudatos poén vagy azokból a vásárlókból akarnak hülyét csinálni akik szemrebbenés nélkül kiadnak akár 900 forintot is egy olyan táskáért, ami eredetileg 190 forintért elvihető az Ikeából? Vagy inkább a rózsaszínhez hasonlóan ez is egyféle punk véleménynyilvánítás a fogyasztói társadalamról és a hanyatlásról?

A cipőnek mindenesetre komoly üzenete van. “Soha ne ítélj meg egy másik embert, míg egy mérföldet nem jártál a cipőjében!” –hangzik el a Forrest Gump című filmben, de a Journal of Research and Personality is tanulmányozta a lábbelik és az emberek kapcsolatát 2012-ben és arra jutottak, hogy már egy cipőről is tökéletesen meg lehet állapítani, hogy viselője milyen társadalmi helyzetből jött és mennyi vagyona van. Egy szandált viselő egyetemistáról például a legtöbb ember azt gondolja, hogy egy liberális hippi.

New kicks for the lit *season * #vetementsreebok

Una publicación compartida de Eric周興哲 (@ericchou0622) el

“Kutatásaink kimutatják, hogy egy elegáns és rendben tartott cipő olyan emberrel hozható összefüggésbe, aki aggódó, lelkiismeretes és politikailag konzervatív. Tehát feltételezhető, hogy a kifutón használt piszkos cipővel a lazaságot, a lázadást és a liberális politikai hozzáállást szimbolizálják a tervezők” – állítja Angela Bahns, a Wellesley College pszichológia professzor asszistense, akivel csak részben tudunk egyetérteni, szerintünk inkább üzleti húzás állhat a háttérben, mivel egy ilyen exkluzívnak kikiáltott cipőért átlagosan 1000 dollárt, körülbelül 259 ezer forintot kérnek a divatházak.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta