OFFLINE

Vajon van élet Zara után?

2017. augusztus 6., vasárnap 15:34

Versenyben van az Aliexpress és az Amazon is. Mutatjuk, mivel próbálják lenyomni a Zarát az új márkák.

Több szakmai oldalt is foglalkoztat mostanában, hogy vajon mi lesz a divatipar következő nagy dobása a nagy fast fashion bumm, konkrétan az elmúlt évek egyik legfigyelemreméltóbb üzleti húzása, a Zara után. Nem véletlenül foglalkoztunk számtalanszor a témával, hiszen egyértelműen a nagy léptekkel terjeszkedő Inditex márka diktálja a tempót a divatvilágban, ráadásul úgy, hogy rendhagyó üzleti modelljüknek köszönhetően szinte semmit nem kell tenniük azért, hogy betérjenek hozzájuk a vásárlók. A Business of Fashion és a The Fashion Law kutatásait figyelembe véve utána jártunk annak, hogy vajon mi váltja le a fast fashion óriásokat vagy milyen trükkökkel lehet lenyomni őket a jövőben. Részletek a hajtás után!

Légy menő és egyedi!

Itt van például Jessica Lee esete, aki még a régi iskolát tanulta ki a Gapnél, ahol a vállalat e-kereskedelmi részlegén foglalkozott stratégiai és üzleti fejlesztéssel. Lee 2014-ben hagyta ott a Gap-et azért, hogy beindítsa saját márkáját, a Modern Citizent. Akkor még nem sejtette, hogy nem a jól ismert amerikai márkákkal kell felvennie a kesztyűt, hanem a spanyol Zarával és a svéd H&M-mel, melyek forradalmasították az “olcsó divat” fogalmát és felkavarták a divatipar állóvizét: jól kommunikálnak a vásárlókkal a közösségi oldalakon, rugalmasak és pofátlanul gyorsan lekoppintják a luxusmárkák és az ismeretlen tervezők nagy ötleteit.

“Remek termékei vannak a Zarának, de azokhoz nem kapcsolódnak érzelemek"

 – mondja Lee, aki arra törekszik, hogy a Zarához igazítsa árait, de minőségben egy magasabb színvonalat képviseljen. Bár az Inditex-szörnnyel ellentétben nem tud napi több ezer, csak körülbelül 300 ruhadarabot legyártani, és azt is Kínában.

De szerencsére nem a Modern Citizen az egyetlen olyan újhullámos vállalkozás, mely hisz a "keveset, de valami újat és jót" irányelvben és ezzel a módszerrel int be a 21. század eddigi nyerteseinek, a Zarának és a H&M-nek.

"Senkit nem ismerek, aki valójában H&M rajongó lenne”

“Az induló vállalkozások egyik nagy előnye, hogy nem követik az ipar berögzült rossz szokásait, nem hisznek a felesleges infrastruktúrában és kamupozíciókban, ehelyett képesek újragondolni magukat, ha szükséges” – mondta az újhullámos vállalkozásokról a Chainge Capital tanácsadó cég elnöke, John S. Thorbeck.

A San Francisco-i Modern Citizenhez hasonlóan gondolkodik a sanghaji Genuine People, mely az ázsiaiak utcai stílusára fókuszál a kollekciók készítésénél. “Mivel jó kapcsolatot építettünk ki a gyárakkal és a gyártókkal, ezért hazai pályán is labdába tudunk rúgni. Mi hoztuk létre a márka rajongótáborát. Senkit nem ismerek, aki valójában H&M rajongó lenne” – mondta a 2014-ben alapított márka egyik tulajdonosa, Nave Avimor, aki társával, Sharona Cohennel együtt a kínai ruházati ipart hagyta ott, hogy saját brandet alapítson. A terv eddig úgy tűnik, bevált, a márka nettó árbevétele 223 százalékkal nőtt az elmúlt évben.

“Van most egy ilyen eldobható kultúra a divatban"

Az Ypulse marketingkutató cég márciusi felmérése szerint az újonnan indult márkák célcsoportja az a fiatal vásárló, aki a fast fashiont keresi, de egyre nagyobb igénye van az olyan ruhákra, melyek tükrözik a személyiségét. A 13-34 év közöttiek 45 százaléka már vásárolt személyre szabott terméket, míg a 85 százalékuknak tetszene, ha a cégek ilyen lehetőségeket kínálnának neki.

“Van most egy ilyen eldobható kultúra a divatban. De ami igazán zavarbaejtő, az a technikai motiváció hiánya” – állapítja meg a Los Angeles-i “anti fast fashion” márka, a Fame and Partners vezérigazgatója, Nyree Corby, aki korábban kockázati tőkebefektetésekkel foglalkozott. A vezető szerint a testreszabás jobb minőséget, ezáltal magasatt árat és kevesebb bevételt generál, bár a márka 2014-es bevezetése óta évente megduplázták az eladásaikat.

Szerezz rajongókat az Instán és a Facebookon!

De talán a legnagyobb különbség a fiatal startup márkák és a világ legtöbb nagyvárosában jelenlévő fast fashion óriások között az, hogy a friss divatcégek kisebb eséllyel indulnak a közösségi oldalakon egy Zarához vagy H&M-hoz képest.

“Nagyon korán elkezdtem Instagramozni és gyorsan ráéreztem, hogy itt el lehet adni bármit" – mondta a kezdetekről Anine Bing, akinek mára több mint 400 ezer követője van az Instagramon, ruhái pedig több mint 250 kiskereskedőnél és webáruházban megtalálhatóak. De itt halkan meg kell jegyezni, hogy a közösségépítés volt a stratégiája a Nasty Galnak is, mely 2016 novemberében egy csődeljárást követően mégis arra kényszerült, hogy eladja magát a brüsszeli Boohoo-nak.

A legmeglepőbb viszont, hogy az Amazon is beszállt a Zara elleni küzdelembe és jól láthatóan a netes vásárlók legnagyobb bevásárlóközpontjává kíván válni a közeljövőben. Bár könnyen lehet, hogy az Amazon inkább az Aliexpress-szel venné fel a versenyt a fast fashion óriások helyett. Mindenesetre az oldalon már elérhető a The Fix, ahol 49 és 150 dollár (kábé 12-38 ezer forint) között megfizethető áron lehet cipőket és táskákat rendelni, majd várni, hogy mikor frissül újra az Amazon kínálata.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta