Újra a kábítószerekhez nyúlt a divatvilág

Zanza!

Több divatház kollekciójában is vannak függőségre utaló motívumok.

Ki tudja, minek hatására, de a kábítószer-kultúra újra visszakerült a tervezők inspirációforrásai közé az elmúlt pár szezonban. A Moschino kreatívosa, Jeremy Scott például a 2017-es tavaszi-nyári szezonra tervezett egy “Just Say Moschino” névre keresztelt kapszulakollekciót (haha), melynek darabjain vényköteles gyógyszerek és receptek köszönnek vissza és amivel Scott gúnyosan a 80-as években futott kábítószer-ellenes kampányokra (Just Say No) kívánt utalni.

A Moschino kollekciót persze nem mindenki találta ilyen viccesnek, az Eden House Service egyik tanácsadója, Randy Anderson például egyenesen bűncselekménynek nevezte a kábítószer-függőség népszerűsítését és egy petíciót is indított, melyben arra kérte a Saks Fifth Avenue és a Nordstrom vezetőit, hogy szedjék le a polcokról a kollekciót, mivel sérti azokat az anyákat, akik vényköteles gyógyszer-túladagolásban veszítették el gyermekeiket.

De nemcsak az olasz divatház kattant rá a témára, New Yorkban Marc Jacobs 2017-es tavaszi-nyári, rave-korszakot idéző kollekciójában bukkant fel a kapszulanyomatos ruha, Alexander Wang marihuánalevél motívumokkal dobta fel kabátjait, szoknyáit és táskáit az őszi szezonban, míg a Hood by Air öngyújtós fülbevalóval, a Vetements pedig öngyújtós cipősarokkal és méregdrága marihuána-darálóval nyomult. Illetve a Moschinót olyan rosszul érintette a cigitilalom, hogy Marlboro dobozra emlékeztető iPhone tokot, táskát, valamint cigaretta-fülbevalót is dobott piacra.

De a legviccesebb talán a Saint Laurent 900 dolcsis (kb. 264 ezer forint) gyárilag kinyúlt, szakadt pulcsija volt, ami pont úgy nézett ki, mint amiben a tévé előtt szivogattak a Nirvana rajongó fiatalok a 90-es években. Szóval ha szerencsénk van, talán a Zarába vagy a H&M-be is leszivárog egy-két provokatívabb darab a szezonban.

A kábítószer- és gyógyszerfüggőség népszerűsítése, illetve az arról való kommunikáció a 90-es években már ment egy kört, 1999-ben például Andrew Groves szórta fel fehér porral a kifutóját, a modellek ruháira pedig rozsdamentes pengéket applikált, a showt pedig merészen “Cocaine Nights” néven adta el.

Old Work #andrewgroves #londonfashionweek #cocainenights #1999

Una publicación compartida de Adam Reed (@adamreedhair) el

És ne feledkezzünk meg a 90-es évek “Heroin Chic” jelenségéről sem, mivel a divatvilág szempontjából mérföldkőnek számított, mikor Corinne Day elkészítette a mára világhírűvé vált Calvin Klein kampányanyagát Kate Moss-szal, aki úgy néz ki a képeken, mint egy belőtt kamaszgyerek.

A Fashionista.com mutat rá, hogy a divatvilág és a kábítószerfogyasztás mindig is szerették egymást, legalább annyira, mint a haspóló és a magasított derekú bugyinadrág. Izmos bulik és svédasztalos kokainbárok mindig is voltak a művészek, sminkesek, fotósok, tervezők, fodrászok és modellek által tartott eseményeken, aminek hatására olyan ikonok lettek már-már vállaltan függők, mint Kate Moss, John Galliano, Naomi Campbell, Marc Jacobs, Alexander McQueen, Isabella Blow, de többek szerint Coco Chanel sem vetette meg a szórakozást fénykorában.

Ki tudja, elképzelhető, hogy az új Trainspotting film, a jól indult, de nagyot bukó Vinyl, a marihuána legalizációja, a 90-es évek újra divatbs hozása, vagy a nemzetközi helyzet fokozódása az oka annak, hogy a téma újra felkapott lett a divatvilágban. Mert bár megtévesztő az ikonikus Chanel kosztüm, a divatvilág ritkán mondható konzervatívnak. Olyannyira nem az, hogy Raf Simons nemrég Robert Mapplethorpe egyik péniszes fotóját tette rá kabátjára és a jövőben még az is elképzelhető, hogy Alexander Wang a könnyűdrogokról áttér valami keményebbre és valamilyen formában az is megjelenik majd a kifutókon. Egy biztos, a divat is okozhat komoly függőséget, nemcsak a kábítószerek.

Blogmustra