OFFLINE

A 70 éves bikini története 21 képben

2016. július 6., szerda 11:45 |

Idén július 5-én ünnepelte 70. évfordulóját a bikini, ami kora ellenére napjainkban sem sokban tér el elődeitől, sőt továbbra is ugyanolyan nyűg beszerezni a mindenhol tökéletesen illeszkedő bikinit, mint évtizedekkel ezelőtt.

A korabeli mozaikokból és leletekből kiderült, hogy az 1960-as évek bikinijére emlékeztető fürdőruhát már a Római Birodalomban is hordtak, majd ezek a szövetből és bőrből készült darabok egy jóidőre eltűntek és a helyüket felváltották a fürdőingek és lepedők, majd a viktoriánus korban a bundabugyik és hosszú ujjú tunikák. A fordulópont a 20. század első felében következett be, amikor a fürdőruhák elkezdtek a fehérneműkre hasonlítani, divat lett a napbarnított bőr és a hasvillantás – írja a Telegraph.

Magát a bikinit, azaz a világ legkisebb fürdőruháját, egy párizsi tervezőnek, Louis Réard-nak köszönhetjük, aki 1946. július 5-én a napilapokban olvasott a Marshall-szigetcsoporthoz tartozó Bikiniről és az ott végrehajtott amerikai atombomba kísérletről és azt remélte, hogy ha a falatnyi ruhadarabot a szigetről nevezi el, akkor évtizedekkel később már csak az ő “anatómiai bombakísérletére" fognak emlékezni világszerte. Hasonló fürdőruhával ugyanabban az évben kísérletezett Jacques Heim is, aki 1958 és 1962 között a neves Chambre Syndicale de la haute couture elnöke volt.

A bevállalós kétrészes persze azonnal divatba jött és annak ellenére, hogy az olasz, a spanyol és a belga hatóságok eleinte betiltották a bikini viselését, a megjelenése pillanatában a feltörekvő színésznők és hírességek egyik sikerhez vezető fegyvere lett.

Brigitte Bardot volt az első színésznő, aki bikiniben jelent meg a filmvásznon Roger Vadim 1956-os És Isten megteremté a nőt című filmjében, majd a merész ruhadarab sokat lendített Carrie Fisher karrierjén a 80-as évek elején, amikor egy metál kétrészesben volt látható a Star Wars: A Jedi visszatér című kasszasikerben. Hasonlóképpen mindenki megjegyezte Kate Upton nevét, amikor a Sport Illustrated magazin néhány évvel ezelőtt egy tenyérnyi bikiniben tette őt címlapjára.

“A modern bikini ugyanabban az évben jött divatba, amikor Churchill először hivatkozott a vasfüggönyre és ez volt az az év is, amikor az amerikaiak nukleáris fegyvereket vetettek be Hirosima és Nagaszaki lebombázására” – hívja fel a figyelmet a bikini fontosságára az ismert divattörténész, Amber Butchart, aki hamarosan mejelenő divatról szóló könyvében arra is kitér, hogy a bikini annyira megbotránkoztatónak számított a 40-es évek közepén, hogy Réard nehezen talált olyan modellt, aki bevállalta volna a bemutatását. Végül Micheline Bernardini táncosnő népszerűsítette a tervező innovációját.

A háborút követően viszont dübörgött a gazdaság, egyre többen repültek egzotikus helyekre és mindez kedvezett a bikini-ipar fellendülésének. Sőt, egyre többen jöttek rá, hogy a kétrészes fürdőruhákban sokkal jobban le lehet barnulni, mint a sokat takaró egyrészesekben. “Az emberek olyan egyszerű örömökre vágynak, mint a tenger és a napsütés” – írta akkor a Le Figaro, melynek szerzője szerint a francia fiatalok a szabadság és a lázadás szimbólumát látták a bikiniben.

Az európai strandokon azonban az 50-es évek elején még igyekeztek betiltani a bikinit, a Vatikán pedig odáig merészkedett, hogy bűnnek nyilvánította a viselését. Ennek ellenére a Miss World szépségversenyeken felütötte a fejét és onnantól kezdve már nem volt megállás. Brigitte Bardot-t 17 évesen kapták lencsevégre Dél-Franciaországban, majd öt évvel később Ursula Andress vállalta be a kétrészest a James Bond sorozat legelső részében, a Dr. No-ban 1962-ben. Negyven év elteltével pedig Halle Berry viselte az ikonikussá vált fürdőruha mását a James Bond: Halj meg máskor című moziban.

1966-ban Raquel Welch lett bikiniben keresztre feszítve a Kr.e. egymillió évvel című filmben, amiben olyan felejthetetlen alakítást nyújtott, hogy a Playboy magazin az 1970-es évek egyik legvonzóbb nőjének választotta. Ebben az időszakban már mindenütt jelen volt a bikini, beépült a strand divatba, a divatlapokba és a filmekbe is. A Baywatch című sorozatnak köszönhetően pedig a 20. század végére a világ egyik legnépszerűbb fürdőruhája lett, amire összesen 811 milió dollárt költöttek el a nők évente. És a trend olyan más iparágakat is magával rántott, mint a szolárium, a barnító krémek vagy a gyantázás.

“A bikini egyfajta szinonímája lett a lesben álló paparazziknak, a jelenségnek pedig Diana hercegnő volt az előfutára a 90-es években” – jegyzi meg a fényképezőgépet mágnesként vonzó ruhadarabról Butchart, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy napjainkban már több tucat formában jelen van a bikini, van például tangás bikini, trikini, tankini, hipkini és monokini is.

Persze nem mindenkinek tetszenek az óriásposztereken pózoló izmos vagy csontsovány bikinis modellek. A tavalyi évben például a Protein World sárga bikinis reklámját tiltotta be a brit Advertising Standards Authority, mivel több százan ellenezték, hogy ilyen módon tárgyiasítja a nőket a márka. Ahogy több hírességnek, mint például Helena Christensennek és Margot Robbienak is van problémája van azzal, hogy a bikini kollekciókat szinte kivétel nélkül tökéletes alkatú modelleken mutatják be, akik adott esetben napokig koplalnak show előtt. Ennek tudatában pedig nem csoda, hogy a katalógusokat lapozgató nők frusztráltak lesznek és a modellekéhez hasonló, elérhetetlen bikinitestre vágynak majd.

Az egykori fürdőruha modell, Melissa Odabash szerint a bikinivásárlásnál érdemes figyelembe venni, hogy a bikini pontosan illeszkedjen a testünkhöz, ha szükséges, vegyünk egy mérettel nagyobbat és figyeljünk a helyes színválasztásra is. Szerinte a sötétkék szinte minden bőrtónushoz passzol, megbízható és elegáns választás. Ide kattintva elolvashatja, hogy hogyan válasszon alkatának megfelelő fürdőruhát, itt pedig az idei fürdőruha trendeket találja.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

STÍLER 6 ruhadarab, ami tiltólistás az irodában

Minden munkahelynek más dress code-ja van, és általában rugalmasak a határok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy bármit felvehetünk. Legalábbis akkor nem, ha szeretnénk karriert építeni.

SZEMPONT 10 dolog, amiért óvatosan a népmesékkel

Elérkezett az ideje kimondani, hogy a népmesék már nem alkalmasak, vagy önmagukban nem alkalmasak arra, hogy pozitív, adaptív világképet közvetítsenek.

ESKÜVŐ Így néz ki egy 1,7 MILLIÁRD forintos esküvő

Egymillió fehér virág, többméter magas esküvői torta, a márványpadlóba arannyal gravírozott monogram.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta