Légiutaskísérők-titkai: ezért nem láthatod őket a repülő mosdójában

Zanza!

Amikor már éppen kezdjük elhinni, hogy lebilincselő hivatásuknak nincs olyan szeglete, amit ne veséztünk volna ki, mindig kiderül, hogy akadnak még meglepetések a tarsolyukban. Az például megvolt, hogy miért mellőzik a gép mosdóját? És az, hogy náluk jobban senki nem rühelli a késést?

A stewardessek munkája nem csupán arról szól, hogy mosolyogva szolgálják fel az italodat. Ők felelnek a biztonságodért, és persze tudnak egyet s mást a repülésről. Jóval többet, mint amennyit egy utas valaha is fog. Cikkünk apropóját ezúttal az szolgáltatta, hogy a Quora egyik felhasználója feltette a nagy kérdést: mik azok a dolgok, amelyekről tudnak, de nem mondják el nekünk? Néhány közlékeny légiutas-kísérő pedig elmondta.

GettyImages-453965875
Fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary

A vészhelyzetekről nem titkolóznak 

A rázósabb pillanatokban a félősebb utasok általában a pánik jeleit keresve tartják szemmel a légiutas-kísérőket, mert azt remélik, viselkedésükből talán leszűrhetik, vajon tényleg lezuhan-e a gép (nyugi, nem fog). Egy katasztrófahelyzet megítélése azonban nem azon múlik, hogy ki mennyire jártas a testbeszédben. A pilóta és a személyzet ugyanis téged is értesíteni fog, ha netán komoly bajba kerülne a repülő.

Amennyiben belefér az időbe, a kapitány ugyanazokat információkat osztaná meg veled, mint velünk, majd ezt követően indítanánk el a kényszerleszállási procedúrát. A munkámhoz tartozik, hogy az összes utas élve hagyja el a gépet, így természetesen azt szeretném, hogy a lehető legfelkészültebb legyél.

Mindössze a repülés idejére kapnak fizetést

A légiutas-kísérők a látszat ellenére keményen megdolgoznak a fizetésükért. Előfordul, hogy lenyomnak egy különösen strapás, 13 órás műszakot, munkabért mégis csak egy 5 órás időszakra kapnak. Hogy miért? Azért mert a munkaidejük azután kezd ketyegni, hogy becsukódnak a gép ajtajai. Tehát hiába érkeznek meg két órával hamarabb a reptérre, hogy felkészüljenek a felszállásra és levezényeljék az utasbeszállítást, egy árva fillért sem kapnak érte. Anyagi szempontból ezért akkor szenvedik el a legnagyobb csapást, amikor egy nap alatt több rövid távú járatra osztják be őket.

A beszállás, a kiszállás és a hasonlók után nem jár pénz, hiszen ilyenkor technikailag nyitva áll a repülőgép ajtaja. Ha késés is van, még hosszabbra nyúlik a nap – fizetés nélkül.

shutterstock 253704592

Nyugtalanító hírekkel szolgálhatnak a takaródról

A fedélzeti párnákat, takarókat nem feltétlenül az üde frissesség jellemzi. Bizonyos fapados légitársaságok a költséghatékonyság jegyében tekintenek el a mosással járó vesződségektől, és anélkül, hogy az utasok bármit sejtenének, újra és újra felhasználják őket.

Egyszerűen összehajtogatják az ágyneműket, majd félreteszik a következő járathoz.

Némi öröm az ürömben, hogy a jelenségre figyelmeztető légiutas-kísérő szerint a takarítók legalább a párna- és fejtámlahuzatokat ki szokták cserélni. Ha a takaródat illetően is szeretnél biztosra menni, mert feltámad benned a gyanú, hogy régóta nem látott mosógépet, nyugodtan kérj helyette egy újat. Ha a szemed láttára veszik ki egy zacskóból, az jó jelenek számít. Arra utal, hogy tisztán került bele.

Sajnálnak, amiért a gépen kávézol

A repülős kávézás hátulütőiről már egy korábbi posztunkban is szó esett. A fedélzeten felszolgált forró italokkal az a gond, hogy a készítésükhöz felhasznált víz a gép alján lévő tartályból származik, amit nem pucolnak ki túl sűrűn.

A repülős víz egyszerűen undorító. Őszintén sajnálom a tea- és kávéfogyasztó utasainkat. A vizet a gép alatti tartályban tárolják, és eddig egyszer sem láttam, hogy kitisztították volna.

Ha nem akarsz összeszedni valamilyen fertőzést, kövesd a példájukat: ne a levegőben tankolj fel koffeinnel, és szorítkozz a palackos vízre.

shutterstock 436559803

Messziről elkerülik a fedélzeti mosdókat

Nem nehéz kitalálni, hogy miért: tisztaságuk erősen megkérdőjelezhető. A légiutas-kísérők olykor meglehetősen bizarr dolgokat látnak. Embereket, akik cipő nélkül indulnak pisilni, vagy nem húzzák le maguk után a vécét. Bár nagyra értékelik, hogy más utasok betartják az alapvető higiéniai normákat, nem tudnak egykönnyen megfeledkezni kevésbe igényes társaikról, ezért ők legfeljebb végszükség esetén, illetve kézmosás céljából keresik fel a mellékhelyiséget a gépen. 

Ha rövidebb az út és elhagyhatom a repülőt, inkább kivárom, hogy megérkezzünk a reptérre, és ott megyek el mosdóba.

Bélmozgások miatt is csúszhat a járatuk

Egy rosszul időzített vécézésnek elég negatív következményei lehetnek a járatra nézve, ezért nem a landolás előtti időszak a megfelelő időpont, hogy kedvenc magazinjaiddal felszerelkezve beköltözz a mosdóba. Miközben egy utas a „biztonsági öveket becsatolni” jelzéssel dacolva a mellékhelyiségben trónol, a gép nem tudja megkezdeni a leszállást, így kieshet a tervezett landolási idősávból, ami jelentős késésbe torkollhat.

Ha valaki ekkor kerekedik fel, hogy a mosdót használja, tájékoztatunk kell a pilótafülkét, majd kénytelenek vagyunk kivárni, amíg az illető elfoglalja a helyét és beköti magát.

Mindegyikük pótolható 

Amikor loholó stewardesst látsz, az a benyomásod támadhat, hogy rettenetesen elkésett, de valószínűleg csak azért siet, mert ráparancsoltak, hogy ugorjon be egy kollégája helyére. A repülőtereken jellemzően egy-két tartalék légiutas-kísérő várakozik útra készen, uniformisba öltözve, becsomagolt poggyászokkal, felkészülve arra az eshetőségre, hogy a személyzet egy része nem jut el időben a munkába.

Egyszer például azért kellett dolgoznom egy járaton, mert a légiutas-kísérő, aki be volt osztva, csúnya balesetet szenvedett az úton. Az értesítéstől számolva öt percen belül értem a kapuhoz, ahol megbámultak az utasok.

Minőségibb kaját ehetnek

A fedélzeten kapható ételek viszonylag ritkán döngetnek gasztronómia csúcsokat, ami csalódott pillantásokat válthat ki a kényes ízlésű utasokból. A légiutas-kísérőket viszont nem fenyegeti a fintorgás veszélye, mert munkakörükből fakadóan minőségibb kosztból válogathatnak.

Valamivel jobb ételeket kapunk, mint az utasok.

A variációk köre légitársaságonként változik, de rendszerint legalább egy szervírozó kocsi vár rájuk friss gyümölcsökkel, pékárukkal, desszertekkel, italokkal és más finomságokkal megpakolva.

GettyImages-633637656
Fotó: Alexander Hassenstein / Getty Images Hungary

Alig jut idejük az alvásra

Szitkozódtál már amiatt, hogy elkésett a járatod? Olyan hevesen biztos nem, mint ők! Miközben a vakációzóknak maximum annyi vesztenivalójuk van, hogy pár órával kevesebbet süttethetik a hasukat a strandon, addig náluk az alvás rovására mehet a csúszás.

Mi is ugyanúgy utáljuk a késést, ha nem jobban. Amikor eredetileg mondjuk 10 órám lett volna pihenni a másnapi indulás előtt, a késés miatt csak 8 órám marad. Ebbe beletartozik az étkezés, a zuhanyozás, a lefekvés, majd a reggeli készülődés és az utazás a reptérre.

Erről akkor se feledkezz meg, amikor hajnalok hajnalán egy láthatóan holtfáradt, de rendületlenül mosolygó, makulátlan külsejű stewardess szolgál ki. A szavak, amiket keresel, a kérem és a köszönöm.

Blogmustra