Írd le a neved, ha rettegsz a rázkódó repülőn!

Zanza!

Repülővel mész nyaralni, és már előre rettegsz? Mutatom, mi az a négy dolog, ami segíthet átvészelni a turbulenciát a gépen.

Statisztika ide vagy oda, rengetegen félnek a repülőn: bezártságtól, magasságtól, a kontroll hiányától, a terrorizmustól, a balesetektől. De az biztos, hogy féljen valaki bármilyen okból is a repüléstől, garantáltan a legnehezebb pillanatok közt van amikor a gép turbulenciába kerül, és aggasztóan rázkódni kezd. Pedig a jelenség a repülés természetes velejárója, és általában csak akkor jár személyi sérüléssel, ha valaki a figyelmeztetés ellenére nem köti be magát. (Egy durván rázkódó gépen akár komoly csonttörések is előfordulhatnak, szóval ha kérik, azonnal ülj le és kösd be magad és nem lesz baj.) Persze ha úgy parázol a gépen mint én, akkor a biztonsági öv tuti nem fog megnyugtatni – a Condé Nast Traveler alábbi tippjei viszont talán igen. Ha legközelebb repülőre ülök, mindenképp kipróbálom őket, tégy egy próbát te is, hátha.

1. Nézd meg az előrejelzést!

TurbulenceForecast.com rendszeresen frissülő térképén meg tudod nézni, hol esélyes, hogy turbulenciába kerül a géped. Ha repülés közben rázkódni kezd a gép, és elviselhetetlenül hosszúnak tűnik a dolog, – és van a gépen wifi – út közben is megnézheted kb. meddig fog tartani a kellemetlen érzés. Ha van rá lehetőség, a netezés amúgy is jó figyelemelterelésnek tűnik, lehet mire felmész a honlapra már el is múlt a rázkódás.

shutterstock 402180130

2. Bízz a repülő személyzetében!

Bár a turbulencia átlagosan nem tart tovább 10-15 percnél, ha a gépen ülsz, ez az örökkévalóságnak tűnik. "A repülők úgy vannak megtervezve, hogy sokkal több hatásnak ellenálljanak, mint ami egy repülőút közben éri őket. Persze turbulencia esetén mindent megteszünk, hogy kikerüljünk belőle, és abbamaradjon a rángatózás. Csak adjanak nekünk egy percet" – nyilatkozta Chris Manno amerikai pilóta a Condé Nast Travelernek. Tehát ne parázz, a gép kibírja a dolgot, a személyzet pedig mindent megtesz, hogy minél előbb nyugi legyen.

shutterstock 97008893

3. Ne szorongasd a karfát!

"A statisztikák szerint szinte esélytelen, hogy bármi bajod legyen, ha bekapcsolod a biztonsági övet, de a racionális érvek mit sem érnek az irracionális félelem ellen" – mondja Steve Casner, a NASA kutatópszichológusa. Casner egy ideig dolgozott kereskedelmi pilótaként, és még akkoriban is kikészítette, amikor a levegőben rázkódni kezdett a gépe. Aztán rájött a megoldásra: "Amint elkezdett rázkódni a gép, ahelyett, hogy megfeszültem volna, igyekeztem vele mozogni. Még talán el is túloztam a dolgot. Miután párszor ezt megcsináltam, valahogy elmúlt a félelmem, és azóta sem tért vissza" – mondja.

shutterstock 582568801

 

Van, aki még a szemét is lehunyja, hogy ne lássa a gép mozgását, a karjait pedig saját magán keresztezi, és ügyel arra, hogy ne szorongassa a karfát, és így próbál együtt mozogni a rázkódásokkal. Ha az embernek semmilyen kontaktusa nincs a géppel, sokkal kevésbé tűnik durvának a helyzet.

4. Írd le a neved egy papírra!

Egy másik pilóta, Ron Nielsen, akinek a repüléstől rettegő utasok megnyugtatása a szakterülete, az írásra esküszik: "Vegyél egy tollat a kezedbe, Ha balkezes vagy akkor a jobba, ha jobbkezes, akkor a balba, majd írd le a neved". Ennyi az egész, és állítólag működik. Mégpedig azért, mert annyira koncentrálunk a szokatlan feladatra, hogy teljesen megfeledkezünk a félelemről. 

shutterstock 518658889

 

Neked van valamilyen bevált praktikád repülésundor ellen? Írd meg nekünk az irokaszerknek@divany.hu-ra! 

Blogmustra