LÁJFHEKK

Az ár marad, a termék zsugorodik

2017. augusztus 1., kedd 07:05

Észrevetted már, hogy egyre kevesebb tejfölt, tejet, vagy akár öblítőt kapsz ugyanazért az árért? A burkolt áremelés nem most kezdődött, de egyre pofátlanabbul zajlik.

Így kúsznak fel stikában az árak

A Délmagyarország hétfői számában arról cikkeztek, hogy szinte minden termékből kevesebbet kapunk, de az áruk nem változott. Sokan otthon - vagy egyáltalán nem - veszik észre, hogy kevesebbért fizettek ugyanannyit. Egyik olvasójuk, Dányi Edit írja, hogy azóta néz meg minden terméket, amióta a kilencdecis olajat vett egyliteres helyett. "Az ára persze annyi volt, mint a literesé. Ezt hívják úgy, hogy burkolt áremelés"  - fogalmazott levelében az olvasó.

shutterstock 508521298

Mivel éppen itthon vagyok vidéken, megkérdeztem édesanyámat is - aki velem ellentétben elég precíz és tudatos vásárló -, hogy ő mit vett észre a csöndesen felkúszó árak és töpörödő termékek jelenségből. "Már jó ideje megfigyeltem, hogy szinte minden termék szépen zsugorodik, míg az áruk változatlan. A kis pohár tejföl 200 gramm volt, ma már csak 140-150 gramm. Erre akkor jöttem rá, amikor a sóstangli nem úgy sikerült, ahogy szokott, ugyanis a tudtomon kívül túl kevés tejfölt raktam a tésztába, hiszen azok már nem kétdecis poharakban voltak" - mesélte.

Már csak emlék a kétliteres kóla:

2015. áprilisától szüntette be a Coca-Cola a kétliteres palackok gyártását, és helyette 1,75 literes palackokat lehet vásárolni. A váltás nemcsak a kólát, hanem az összes "prémium szénsavas üdítőitalt", mint például a Fantát, a Sprite-ot és a Kinley-t is érintette. Azóta a 2,5 literes kiszerelés is megszűnt és helyette a 2,25 literes üvegekben lehet hozzájutni az üdítőitalhoz.

"Cégünk végrehajtott egy minimális, 2 százalékos áremelést, az egész évben tartó árakciók miatt a fogyasztói literárak azonban nem változnak majd. Új, 1,75 l termékeink palackonkénti ára így lényegesen kedvezőbb lesz, mint 2l-es termékeinké volt" - közölte anno a vállalat.

Ezt hívják rejtett áremelésnek

Ezek pedig olyan módszereket jelentenek, melyek hatására a vásárlónak első látásra nem tűnik fel az áremelkedés. Az egyik gyakori módszer ez, amit egyre többen kiszúrnak, az az, hogy ugyanazért az árért kevesebbet kapnak a boltokban. Ilyenkor rendszerint a csomagolás nem változik, a termék mennyisége viszont csökken. Általában akkor alkalmazzák a gyártók, amikor a fogyasztói árban elérték azt a pontot, amely fölött már nagyobb arányban esne a termék iránti kereslet, mint amennyit a magasabb egységáron nyernének. Ezt a változást kötelesek feltüntetni a csomagoláson, de rendszerint olyan apró betűvel írják fel, hogy alig lehet látni, és ha mind végigbogarászná az ember, akkor órákig tartana a bevásárlás. 

Ennek az ellenkezője, amikor csak a csomagolás változik, és emiatt emelkedik az ár. Vagyis egy dizájnváltással terelik el a figyelmünket arról, hogy a termék ugyan semmit nem változott, csak a külső. És mellesleg az ár is.

Szoktak játszani az összetétellel is, amit aztán végképp csak a vérprofi, tudatos vásárlók szúrnak ki, hiszen ez lehet egy alapanyag helyettesítése olcsóbbal, egy összetevő elhagyása, vagy akár az is megtörténhet, hogy a 100%-os gyümölcslé már csak 50% -os.

Mit tehetünk? Mármint a felháborodáson kívül.

Lényegében csak annyit, hogy időközönként megvizsgáljuk a rendszeresen vásárolt termékek csomagolását, és megpróbáljuk kiszúrni, hogy a gyártók épp mivel és hogyan próbálnak minket átverni.

Írd meg nekünk kommentben a Facebookon, vagy e-mailben az irokaszerknek@divany.hu-ra, ha te is találkoztál mostanában olyan termékkel, ami "összezsugorodtt".

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta