8 részigazság arról, hogyan védekezzünk a hőség ellen

Zanza!

Csípőset enni ér, meg függönyözni is, de csak bizonyos feltételekkel.

Június második felében erős hőhullám várható, az Országos Meteorológiai Szolgálat egyhetes előrejelzésében 30-34 fok közé teszi a várható legmagasabb nappali hőmérsékletet, ráadásul ma az UV-sugárzás is igen erős lesz. A kánikula ellen számos módon lehet védekezni, és - mint bármilyen másik témakörben - vannak olyan állítások, hiedelmek, amelyeket érdemes elfelejteni, és olyanok is, amelyek hasznosak lehetnek, ha kellően körültekintőek vagyunk. Ezeket gyűjtöttük össze. 

1. A legjobb, ha ki sem mozdulunk

Ha van otthon légkondi (amit ugye senki nem felejtett időben kitakarítani), akkor nem olyan rossz ötlet a négy fal között maradni, de ha nincs semmi, amivel tartósan elviselhetővé tudjuk tenni a lakásban a hőmérsékletet, akkor lehet, hogy érdemes egy árnyékos helyet keresni egy közeli parkban, ahol még a szél is lengedez egy kicsit. Vagy fel lehet keresni bármilyen olyan épületet, legyen szó egy plázáról vagy éppen irodaházról, ahova szabad bejárásunk van és kellemes a hőmérséklet. 

shutterstock 566246896

2. Húzzuk be a függönyöket

A vastag, sötét függönyöket nem biztos, hogy jó ötlet behúzni, mert bent rekedhet a meleg a lakásban, a vékonyabb társaikkal viszont érdemes tenni egy próbát, mert valamelyest csak megszűrik a fényt és a légmozgást sem akadályozzák. Hatékonyabb lehet a harc a hőség ellen, ha nemcsak függőnyökkel védekezünk, de van az ablakokon reluxaroló, esetleg fólia vagy bármilyen árnyékoló

3. Az ablakok legyenek tárva-nyitva

Erre sem lehet kategorikusan azt mondani, hogy tilos. Ha a lakásban alacsonyabb a hőmérséklet mint kint, akkor persze maradjanak csukva, ne jöjjön be a meleg, ha viszont bent magasabb a hőmérséklet, akkor érdemes szellőztetni. Persze nem árt óvatosnak lenni - figyelmeztetnek több, a témával foglalkozó cikkben is, hiszen a betörők szeretik kihasználni az ilyen lehetőségeket. 

4. Elég, ha veszek egy ventilátort

A ventilátor ugye nem igazán hűt, hanem annyit tesz, hogy megmozgatja a levegőt, és így segít abban, hogy az izzadság elpárologjon a bőrünk felszínéről. Szóval a semminél mindenképpen több, de ha vannak velünk a lakásban olyanok, akik különösen érzékenyek a hőségre, akkor nem ez lesz a legjobb megoldás. Persze vannak trükkök, amikkel kicsit fokozni lehet a hatékonyságukat: érdemes egy ventilátort az ablakba vagy az előszobába helyezni, így olyan kereszthuzat jön létre, ami a szabadból vagy egy hűvösebb szobából kellemesebb hőmérsékletű levegőt irányít felénk, míg a meleg levegőt kifelé hajtja - írja a Lifehacker. A hatást egyébként fokozza a készülék elé elhelyezett nagy tál jég, mert párásítani csuda jó, de az is, ha megnedvesítjük a csuklónkat.

5. Csak fehér ruhákat érdemes ilyenkor hordani

Ha hétágra süt a Nap, akkor a fehér színű és/vagy pamutból készült ruhadarabokban érdemes járni, ugye? Nos, a pamut és a len valóban jól felszívja az izzadságot és hagyja lélegezni a bőrt, és sokkal, de sokkal jobb választás mint bármilyen műszálas cucc. Ami a színeket illeti, már nem ennyire egyértelmű a helyzet, ha sok időt töltünk a Napon, akkor valóban a fehér az ajánlott, az árnyékban viszont a fekete szín segít jobban átvészelni a hőséget - írja a BBC.

6. A forró italok és a csípős ételek segítenek

A forró italoktól jobban izzadunk, ami elvileg jó dolog, és ugyanaz igaz a csípős ételekre is. „Az agy hőérzékelő központja a hipotalamusz, amelynek neuronjai a termosztátokhoz hasonlóan érzékelik, ha a testhőmérséklet a kívánatos értéknél alacsonyabb vagy magasabb, és annak megfelelően fokozzák vagy mérséklik a szervezet hőtermelését, illetve hőleadását: vagyis például meleg ételek fogyasztásakor a hipotalamusz a belső testhőmérséklet növelésével a vér áramlását a bőrbe irányítja és jelez a szervezetnek, hogy hőleadással, azaz izzadással hűtse le a testet" – nyilatkozta nekünk korábban Veresné Dr. Bálint Márta dietetikus. És hogy ez miért részigazság? Mert nem árt pótolni a verejtékezéssel távozó folyadékmennyiséget. 

shutterstock 460411912

7. A száraz hőség jobb mint a párás hőség

Ha a levegő nedvességtartalma nem olyan magas, akkor az izzadság könnyebben elpárolog a bőrünkről, és ez megakadályozza, hogy túlhevüljön a testünk, ha viszont magas a páratartalom, akkor a természetes hőszabályzórendszerünk sem tud olyan hatékonyan működni, és még ragadni is fogunk - állítja az ABC. Persze azért a száraz hőség sem egyértelműen jó, a fokozott izzadás miatt oda kell figyelni a megfelelő folyadékbevitelre, ezt nem tudjuk elégszer leírni. 

8. A legnagyobb probléma ilyen időben a leégés

Természetesen nyáron fokozottan oda kell figyelni a megfelelő UV-védelemre, de más miatt is főhet a fejünk, ha a hőmérő higanyszála egyre feljebb kúszik. Ott van például a kiszáradás, napszúrás, a hőguta, hőkimerülés vagy hőpangás, és ilyenkor sokkal jobban oda kell figyelni a kisgyermekekre és az idősekre, valamint a komoly egészségügyi problémákkal, mondjuk szív- és érrendszeri panaszokkal küzdőkre. 

Blogmustra