KULTÚR

A tapéta mintázatát a betörés ihlette

2011. február 23., szerda 08:13 |

Ez egy kényszeres csomagolás, a biztonságos lét elvesztésétől való félelem – mondta Koralevics Rita grafikus, aki legújabb kiállítási anyagában a család és az otthon fogalomkörét szürreális díszletek közt járja be.

Kényszeres csomagolóművész, trendkövető grafikus, kisgyermekes anyuka. Koralevics Ritával a NextArt Galériában nemrégiben nyílt Dobozolt Terhek című kiállítása kapcsán beszélgettünk a képzőművészeti termékenység és az anyaság kapcsolatáról, illetve hogy miért is szeretünk dobozolni.

A képeiden szerepeltetett tárgyak, enteriőrök nagy része olyan, mintha egy bútoráruház katalógusából emelted volna ki őket. Mennyiben ironikus a trendkövetéshez való viszonyod?

Vonzódom ezekhez a tárgyakhoz. A formatervezés aktuális jelenségei ugyanúgy hatnak rám, ahogy munkáimra is, folyamatosan rendezem át a lakásomat, illetve a képek is úgy készülnek, ahogy életterünket alakítgatjuk. Ha már megvannak a hangsúlyos bútordarabok, akkor felkerül a falra egy polc, másnap pedig egy váza és pár könyv is rakódik rá.

Valós tárgyakat is szerepeltetsz a grafikákon?

A sorozat minden darabja számítógépes grafika, melyekhez általában saját fotókat használok. Viszonylag sok képen szerepeltetem a bútoraimat, például a dülöngélő bútorrakást ábrázoló munka csak ilyen tárgyakból tornyosul. Ahogy a szőnyeg alól kikandikáló könyvstócra akár inspirációs forrásként is tekinthetünk.

Koralevics Rita

Koralevics Rita 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen képgrafikusként. Az elmúlt években számos csoportos tárlaton szerepelt Dél-Koreától Brüsszelig, Erdei kirándulás című szerigráfiájával 2008-ban elnyerte Az év grafikája díjat. Jelenleg a NextArt Galéria egyedüli női alkotója, képein a család és az otthon fogalomkörét szürreális díszletek közt járja be.

Egy korábbi interjúban úgy fogalmazol, hogy 2006-ig a tárgyak esztétikai megjelenése érdekelt munkáidban, ehhez csatol vissza a Dobozolt Terhek sorozat?

Azóta a tárgyaknak tartalma van, sokszor nem egyértelmű tartalma. Szeretem a sejtetést, és kíváncsivá akarom tenni a nézőt, hogy együtt csomagoljuk ki a terheket hordozó dobozokat, bontsuk le a falakat, amit magunk köré építünk. Bár az enteriőrökbe nem helyezek szereplőket, mégis minden tárgyon érzékelhető az ott élők lenyomata.

Miért ilyen jelentős kérdés számodra a lakótér?

Mindig is központi szerepet játszott munkáimban a családi fészek gondolata. Az otthonteremtés vágya, a családi lét biztonsága két éve vált különösen fontossá számomra, ugyanis ekkor született meg a kislányom.  Ami az anyaságtudattal, és lelkiállapottal jár, az mind rányomta a bélyegét későbbi munkáimra.

A gyermekvállalásnak köszönhetően az életterem leszűkült, ám abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ez számomra az alkotás széles spektrumát nyitotta meg. Persze nem csak anyaként lehet ezzel a helyzettel azonosulni, sokan szigetelődnek el más külső körülmények hatására, vagy választják önként a szeparációt. A félelem szülte elzárkózás egy lehetséges út, egy vélemény a ma emberétől, ami alól persze én sem vagyok kivétel, de nem gondolom, hogy ez megoldás lenne a problémákra.

Az anyai izoláció más természetű..

Az anyai elkülönülés nem magányos aktus, hiszen a lányommal millió szálon érintkezünk egymással – ez a Kifeszített kardigán című kép alapgondolata. A kötődés persze megkötést is jelenthet, a pozitív és a negatív üzenetek nem zárják ki egymást.

A kötözés, bugyolálás, dobozolás gesztusa állandó motívum a képeiden, ez is a kötődéssel magyarázható?

Ez egy kényszeres csomagolás, a biztonságos lét elvesztésétől való félelem. Persze a gondos kezek munkája az erős ragaszkodást is implikálja. Itt bejön egy személyes mozzanat: azzal egyidőben, mikor a kislányom született, betörtek hozzánk. Borzasztóan megrázott, hogy ez a védelmező burok bármikor felszakadhat. A dobozok védőruhaként veszik fel a tárgy formáját, amit ezzel eredeti funkciójától, lényegi voltától is megfosztok. A kiállításon látható egy hosszabb távú projekt, a Családi Portré sorozat egy darabja is, ezen a képen a családomat csomagolom be, próbálom biztonságba helyezni, ahogy például a kültéri szoborcsoportokat is téliesítik.

A kiállításon a képek mellett önálló elemként szerepel két tapétaminta, előfordulhat, hogy ezzel más közegben is találkozunk?

A tapétákkal egy felkérés kapcsán kezdtem el foglalkozni, egy kastély belső tereibe kellett egyedi grafikával ellátott tapétát terveznem, ám ez a megbízás sajnos meghiúsult. Így épült be az eszköztáramba, hiszen a tapéta épp olyan alkalmas a közvetítésre, mint bármely más felület, csak számolni kell az ismétlődés szabályaival. Az egyik tervemen egy bútort toló mozdulatot imitáló alak látható, a másikon egy asztalt cipelő figuráé – a tapéta dekoratív mintázatát a már korábban említett incidens, a betörés ihlette.

Ez a védelmező magatartás a soron következő munkákat is áthatja majd?

Igen, várhatóan lesz utórezgése a dobozolásnak, átkapcsolás egy másik periódusba. Most semmi más dolgom nincs, mint figyelni és érzékenyen reagálnia a változásokra, és felismerni a változás irányát magamban.

A kiállítás a NextArt Galériában március 6-ig látogatható.

Fotó: Bakró-Nagy Ferenc

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta