KÖLYÖK

Cigány jöhet az osztályba, fogyatékos kösz ne

2017. március 12., vasárnap 15:15

A méltányosság egy szép és magasztos eszme az oktatásban, de inkább csak mások bőrére kísérletezzenek vele. A gyakorlatban, saját kontóra, ha lehet, inkább ne jöjjenek az osztályba sem eltérő képességű, se cigány, leginkább pedig fogyatékkal élő gyerekek.

Nagyjából így foglalható össze annak az online felmérésnek a méltányos oktatásról szóló része, amit az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete készített tavaly ősszel pedagógusok, diákok és szülők megkérdezésével. A kérdőív alapját a Civil Közoktatási Platform által megfogalmazott követelések jelentették, és több mint ötezren töltötték ki, igaz, az utolsó kérdésig csak kétharmaduk jutott el.

A felmérésben többek között azt vizsgálták, hogyan vélekednek a kitöltők három hátrányos csoport: a kevésbé jó képességű, a cigány és a fogyatékkal élő gyerekek együttneveléséről, más szóval inklúziójáról.

shutterstock 210172747

Ha az összes válaszadót nézzük, hatvan százalékuk gondolja úgy, hogy a különböző teljesítményt nyújtó gyerekeket közös osztályban kell tanítani, ahol a pedagógus egyénre szabja a tanítást. A cigány gyerekeket a nem cigány gyerekekkel a megkérdezettek 65 százaléka szerint kell együtt nevelni.

A legkevésbé a fogyatékkal élők inklúziójával értenek egyet a válaszadók, csak 32 százalék gondolja úgy, hogy az épekkel egy csoportban lenne jó (pedig tudunk jó példáról), 42 százalék úgy véli, hogy oké, járhatnak velük egy intézménybe, de lehetőleg külön csoportba. Ráadásul leginkább maguk a diákok utasítják el, hogy egy osztályba járjanak fogyatékos kortársaikkal, a szülők már sokkal elfogadóbbak. 

A pedagógusok szintén mások számlájára jófejek. A tanítók, akik a leginkább érintettek a dologban, mivel az ő szintjükön még nem igazán érvényesül semmiféle szűrő, hiszen az általános iskola, ahogy a neve is mutatja, általános, sőt, mindenkinek kötelező – az óvatos szelekció hívei, vagyis ők csoportonként szétválogatnák a gyereket, a fogyatékkal élőket pedig külön intézményben tanítanák. Bármit is jelentsen a fogyatékosság. 

A középiskolai tanárok – ugyebár erre a szintre már jelentős szűrőn át kerülnek be a jobb képességű gyerekek – együttnevelnék a cigány gyerekeket és a fogyatékkal élőket is, csakhogy a valóságban ők már nem igazán szembesülnek ezzel a kérdéssel. Az eltérő teljesítményű tanulókat viszont leginkább külön tanítanák.

Szóval jelenleg itt tart a magyar társadalom, annak is az a része, amelyik oktatás minőségét a szívén viseli. Viszonylag sokan megértették már, hogy milyen össztársadalmi haszna van az integrált/inkluzív nevelésnek, de addig még csak nagyon kevesen jutottak el, hogy ezért áldozatot is vállaljanak, és ne másokra tolják inkább az ezzel járó „kényelmetlenségeket”.

Ahogy a felmérés gyorsjelentése megállapítja: ebben a kérdésben nem lehet előrelépni önreflexió és valódi áldozatvállalás nélkül, ezt viszont tudatosítani kell mindenkiben. Egy olyan fogolydilemma helyzetet látunk, ahol az egyéni önfeláldozásnak túl nagy ára van, a közösségi megoldáshoz viszont nagyobb egymás iránti bizalomra lenne szükség.

Megjegyzik: ezek a vélemények nem egészen függetlenek attól, hogy a megkérdezettek zöme nem tartja az intézményeket felkészültnek a speciális igényű gyermekek nevelésére, és nem látják, hogy valóban személyre szabottan tudnának foglalkozni velük.

KOMMENTEK

  • 2017.03.13 16:15:56eßemfaßom meg áll

    Lady Jessica

    "Szegregált oktatásnak azt nevezzük, amikor a valamilyen formában sérült gyermek az átlagostól elkülönítve oktatódik."

    "Csokáv

    Civilizált helyen jól működik az integráció.

    Itt, egy másik országban, pl a különböző képességűeket osztályon belül 3-4 csoportra bontják"


    MUHHAHHAAAA

  • 2017.03.13 16:19:49eßemfaßom meg áll

    @Lady Jessica
    "Nem feltétlenül a svéd oktatást kellene talán alapul venni, javaslom inkább a finneket."

    Csak kíváncsiságból kérdezem, Finnországban az iskoláskorú gyerekek hány %-a cigány?

  • 2017.03.13 16:51:59Lady Jessica

    cardiobascuralis 3
    Kultúrlény nem használja a "kór" kifejezést már, mivel nem fertőz. Anyaként egy kedves kifejezés jobban esik.
    Igen, tisztában vagyok a problémákkal.......ettől még ismerek olyan roma nőt, akinek van 6 gyereke és ettől még jó pedagógus. Az ő példája mutatja meg, hogy lehet másként is.

  • 2017.03.13 16:58:03eßemfaßom meg áll

    "Kultúrlény nem használja a "kór" kifejezést már, mivel nem fertőz"

    "Down-kór - mit kell tudni róla? - Istenhegyi Géndiagnosztikai Centrum"
    gendiagnosztika.hu/down-kor

    "DOWN-KÓR SZŰRÉS | Czeizel Intézet"
    www.downszures.hu
    "Legkorszerűbb Down-kór szűrés vizsgálatok a Czeizel Intézet-ben."


    "Nobilis magánrendelő - I. trimeszteri kombinált Down-kór szűrés ..."
    www.nobilismaganrendelo.hu/i-trimeszteri-kombinalt-down-kor-szures-menete.html


    etc...

  • 2017.03.13 17:13:06Lady Jessica

    eßemfaßom meg áll
    Teljesen mindegy, h ki nincs vele tisztában......
    A Down Egyesület honlapján van nagyszerű cikk ilyesmikről: A magyar Down-kór és a Down-szindróma. Érdemes elolvasni :)
    Most télen vettem részt egy zártkörű vetítésen. Rengeteg szülész és genetikus volt jelen. Élmény volt nézni az arcukat, amikor mi, érintett édesanyák kértük a nemzetközi gyakorlat átvételét. Elhangzott némi zavart bocsánatkérés is.

  • 2017.03.13 17:15:12Lady Jessica

    Amúgy ez üzleti fogás. Egy "kórral" lehet riogatni, szindrómával kevésbé.

  • 2017.03.13 18:03:15eßemfaßom meg áll

    Lady Jessica

    egyre viccesebb a produkciód :)

  • 2017.03.13 19:15:13midnight coder

    Ez kis hazánkban kb. úgy néz ki, hogy az alsós osztályban van mondjuk 30 gyerek, ebből egy elmebeteg. Konkrétan, ha rájön a roham, akkor ön és közveszélyes, tör-zúz, van hogy két felnőtt kell ahhoz, hogy lefogja. Na most, ha ez megtörténik, akkor a gyereket el kell távolítani a többitől, különben addig nincs tanulás, ráadásul a gyerek őket is veszélyezteti. De alsós gyerekeket hosszú távon egyedül sem lehet hagyni... Ott, ahol egy 20 fős osztályra van 3 pedagógus, ez nem gond. De itt örüljünk, ha egy van - elvégre annyiért amennyit egy pedagógus keres egy fiatal hülye lenne a pályán maradni, pláne idehaza. Jellemzően nem is nagyon maradnak.

  • 2017.03.13 20:18:21Lady Jessica

    midnight coder

    Az itthoni integráció, nem integráció. Ugyanolyan gáz, mint számos egyéb dolog az oktatásban.

    cardiobascuralis 3
    Veled nem társalgok többé, mélyen szint alatt vagy.

  • 2017.03.14 02:29:10cardiobascuralis 2

    aa

  • 2017.03.14 08:31:37eßemfaßom meg áll

    Lady Jessica

    Elfelejtettél válaszolni arra a nemlényegtelen kérdésre, hogy a bezzegfinnek hány% cigánygyereket integrálnak a bezzegoktatásukban.

  • 2017.03.14 09:53:52Nancsibacsi

    @Lady Jessica: "Szegregált oktatásnak azt nevezzük, amikor a valamilyen formában sérült gyermek az átlagostól elkülönítve oktatódik. Utána pedig csodálkozunk, h sem az átlagos, sem a sérült nem tud a másikkal mit kezdeni."
    De ez miért baj? Én bevallom nem tudok mit kezdeni a Down-szindrómás (tessék, nem kór - legyél boldog) emberekkel - és akkor mi van? Nem is kell velük semmit se kezdenem - nem a munkaköröm része, nem találkozom velük a hobbijaim művelése során, nincs a családomban egy se. Én meg a downosok két kitérő egyenes vagyunk a térben - nincs egymáshoz semmi közünk se. Ha találkoznék velük, valahogy csak megtanulnám kezelni őket felnőtt fejjel. De az tuti, hogy nem örültem volna, ha annak idején azért hogy Down-os emberrel megtanuljak bánni - AMIRE JELENLEG SEMMI SZÜKSÉGEM - 8 év alatt 6 évnyi tananyagot tanítottak volna általános iskolában. Most lehet mondani hogy ez érzéketlenség, pedig nem az. Az ember hadd döntse már el - AKÁR GYEREKKÉNT IS - hogy akar-e jót tenni vagy sem. A gyerek nem tanár, pláne nem gyógypedagógus. Egy normális gyerek nem Teréz-anya, ezért a saját kárára nem fog jótékonykodni. Az nem szociális érzékenység, hogy kényszerből kell "jófejnek" lennie éveken keresztül, és ezért mondjuk a saját karrierjét kell beáldoznia már 6 évesen.

    Értem én hogy ez szarul esik annak, akinek Down-szindrómás gyerek van, de fel kéne fogni, hogy annak a gyereknek alapvetően MEG SE KELLETT VOLNA SZÜLETNIE. Ha az anyja - önző módon - megszülte, akkor meg viselje a következményeket, még akkor is ha az mondjuk magántanárt jelent.

  • 2017.03.14 13:54:26nautilus123

    Hát...nekem kurvára nem volt jó élmény, amikor az osztály "mentálisan hátrányoshelyzetűje" a nagyszünetben bekattanva a földhöz csapott bőgve, mert pár idióta felspanolta,
    és rám kente a taknyát vagy fogdosott (bár utóbbit a sima srácok is megtették). És nem az tett szociálisan érzékenyebbé, hogy a túlkoros cigány évfolyamtársak kipécéztek maguknak, már az utcán is sokszor féltem, amikor mentem haza suli után.
    Írom ezt úgy, hogy a környezetemben engem tartanak a tolerancia és empátia aranyszobrának. De nem ezek miatt lettem empatikusabb, hanem az otthoni nevelés miatt.

    Szerintem 20 év múlva sem fogunk még ott tartani, hogy ez az egész normálisan működjön.

  • 2017.03.15 00:07:56csuni

    Na akkor különítsük már el a testi, és a szellemi fogyatékos dolgot, ha már fogyatékosokról beszélünk! Igen, a szellemiekkel nem könnyű, őket tényleg nehéz integrálni. Na, de ha valakinek hiányzik pl. a keze, az nem lesz automatice hülye. Végig integráltan járt a gyerekem bölcsibe, oviba, majd suliba, és csodák csodája, ott sem vele volt a gond, hanem az állandóan zavart keltő, amúgy normálissal. Az osztálytársai szeretik, vannak barátai, és csak azért, mert testileg más, tök átlagos életet él.
    U.i.: Lehet, hogy nincs ilyen "problémád" a családodban... még. Légy hálás, mert mint a dokmi fogalmazott: a fogantatás egy piszkosul nagy orosz rulett.

  • 2017.03.15 16:24:50Bona Fides

    Az a baj, hogy keverjük az oktatást és a nevelést. Szerintem hatékonyan oktatni akár célzott fejlesztés, akár felzárkóztatás szempontjából azonos képességekkel rendelkező gyerekeket lehet.
    A suta gyereket sem kell az élsportolóval, a botfülűt az abszolút hallásúval, a matekzsenit a bölcsészbagollyal erőszakkal együtt oktatni. Ma a hétköznapokban is a specializáción van a hangsúly, mert ez a hatékony. Ezért helyes az OKTATÁSBAN a kiscsoportos rendszer.

    Más kérdés a nevelés - amiben szerintem az iskolának sokkal, de sokkal kevesebb szerepet kellene szánni, mert a nevelés színtere a család és a szűkebb, majd tágabb ismeretségi kör az életkor előrehaladtával bővülve. Az iskolán belüli NEVELÉSBEN helye van az integrációnak, csak éppen ennek személyi, tárgyi és anyagi feltételei hiányoznak. Így nincs miről beszélni.

    A másik probléma, hogy a pc kommunikácó kényszere lovat ad egyes erre hajlamos emberek alá, akik egyszerűen kikövetelik maguknak, hogy a problémájukat mások is vállalják magukra (akiknek szintén vannak problémáik, de más jellegűek.) Pl. döbbenten olvasom fent, hogy tudnom KELLENE, hogy a Down az nem kór, hanem szindróma, sőt, illene a Down-problémások honlapján lógnom, hogy mindig naprakész legyek a témában.
    De hiába erőlködtök, a teljesítmény frontján soha, de soha nem lesz esélye a Down-os gyereknek az egészséges gyerekkel szemben. És az egészséges gyerekkel szemben mindig, de mindig magasabb elvárást fog támasztani a társadalom, mint egy Down-ossal szemben. Mindig az egészséges fogja megtermelni azokat a javakat, amelyekből majd a Down-ost támogatja a társadalom. Ezért kell hagyni nyugodtan tanulni az egészséges gyerekeket. (Down-os kifejezés tetszés szerint behelyettesítendő.)

  • 2017.03.15 17:02:42hollandrémület

    @nancsibacsi: "@Csokáv

    "Civilizált helyen jól működik az integráció.
    Itt, egy másik országban, pl a különböző képességűeket osztályon belül 3-4 csoportra bontják"
    Tehát nem működik az integráció. Köszönöm :-D"
    Az integracio nem azt jelenti ,hogy ugyanazt tanuljak ugyanolyan sebesseggel, hanem azt,hogy megtanulnak egyutt mukodni ,egymast segiteni, elfogadni... stb, mikozben mindenki fejlodik. Az alapveto egyuttelesi szabalyokat. Az iskola nem csak tanit, hanem szocializal is- az integracionak az az elsodleges lenyege.
    Amikor en altalanosba jartam, sima mezei semmi kulonos,SNI sem volt, nalunk is volt,hogy 2-3 csoportra volt osztva az osztaly, kepessegek alapjan. Ez teljesen normalis.
    Ahol en elek ,ott eleve osszevont osztalyok vannak, egyutt ul a 1-2, 3-4... stb es egy tanar tanitja oket. Nyilvan mas pedagogia modszertant kivan, mint kiallni 30 gyerek ele es ledaralni az orat, de egyaltalan nem lehetetlen.

  • 2017.03.15 18:06:09eßemfaßom meg áll

    "hanem azt,hogy megtanulnak egyutt mukodni"

    és ezt hogy csinálják az "integrált" külön csoportokban?

  • 2017.03.17 10:05:26MacWolf

    mint volt pedagógus annyit fűznék a dologhoz:
    a más kultúrával rendelkezők integrációja az egy diploma
    az átlaghoz közeli gyerekek oktatása egy másik diploma
    a fogyatékkal élőké szintén egy külön diploma
    magyarországon nincs is igazán képzés átlagon felüli gyerekek gondozására
    aki ezek után azt gondolja, hogy ezeket a feladatokat egyetlen személynek, egyszerre kellene ellátnia, az nincs teljesen magánál. magyarországon az integrálás nem nemes szándékoktól vezérelve működik, hanem spórolás elvén. mindenkit bedobnak egy csoportba, így kevesebb embert kell megfizetni

  • 2017.03.17 12:29:20Lady Jessica

    [link]

    Magyarországon is elkezdődtek a perek. Negatív tesztek után megszülető sérült gyerekek szülei indítják. A többség nem indít ilyen pert, mert úgy érzi a gyerekét árulja el vele. Másik oldalról nézve: abból az összegből meg lehetne megvalósítani a normális ellátást-fejlesztést. Erre az egészre nem lenne szükség, ha automatikusan mindenki megkaphatná a számára megfelelő oktatást, segítséget, ellátást. Ha egy bármilyen okból sérült gyerek/felnőtt (felnőttkorban elszenvedett baleset, sztrók, stb) időben megkapja a fejlesztést, töredékébe kerül az ellátása, mivel képes esetleg önellátásra, termelésre.
    A sérült gyerekek teljes szegregációja nem megoldás senkinek. Aki nem megfelelően szocializálódik az képtelen az elfogadásra és képtelen a beilleszkedésre. Tehát mindkét oldal rosszul jár.
    [link]
    Érdemes a cikk ezen idézetén elgondolkodni:
    „Építészmérnökként munkám 40 százalékát töltöm építkezéseken járva. 60 százalékban tervezőként, vagy műszaki ellenőrként készítem elő az építkezések bejárását. A terápia segített abban, hogy mozgásom lehetővé teszi a komplex munkavégzésemet. Nem szorulok segélyre, feleségemmel együtt munkával tudjuk biztosítani a családunk életéhez szükséges anyagi javakat. A terápia lehetővé teszi, hogy adófizető állampolgár lehessek. Az Intézményhez tartozás, a konduktorokból sugárzó tudás hosszú távon is biztos hátteret jelent számomra és a családomnak is. A konduktorok valószínűleg gazdasági okokból történő, rendkívül érzéketlenül végrehajtott eltávolítása ezt a pszichoszomatikus szempontból fontos hátteret bizonytalanítja el.”

  • 2017.03.17 12:58:32Lady Jessica

    Eszembe jutott még egy szempont a szocializációval kapcsolatban:
    [link]
    Bárkinek nyitott a pálya, h levonja a konzekvenciákat.

  • 2017.03.17 13:03:57Istentuggya Majd

    Na itt folytatom, kevés volt a karakter.
    hanem hogy, az egészségesek tanuljanak valami mást, lássanak egy kicsit többet az életből.
    Azt még külön megjegyezném hogy most 2017-ben sincs tökéletes diagnózis az ilyen gyermekek születásánek előrejelzésében. Ráadásul a diagnózisoknak csak azt a hibályát látjuk amikor, a pozitív előrejelzések ellenére, csökkentképességű gyermek születik, a másik oldalt hogy, a negatív előrejelzés ellenére egészséges születhetett volna, nem látjuk. Úgy hogy kedves "Nancsibacsi", én téged is kitettelek volna arra a bizonyos sziklára.....

  • 2017.03.17 14:01:39eßemfaßom meg áll

    "hibályát"

    ... és az ilyen képes kommentelni

  • 2017.03.17 19:54:07Kritikatúra

    Megmentünk minden nyomorékot és a végén az egész világ nyomorékok gyülekezete lesz. Öröklődés útján leszünk selejtek. Be kellene látni, hogy vannak akiket NEM SZABAD életben hagyni mert az emberiség létét fenyegetik mint a globális felmelegedés.


    Ezt nem én, hanem egy genetikus mondta. Persze nem publikusan, mert abból balhé lenne. hasonlót ugyan mondott Czeizel is asszem, talán a csípőficamról, de rég volt ez, nem emlékszem. Mindig van valaki aki jobban emlékszik, majd lesz itt is. Kollektív tudás RLZ!
    Az más kérdés, hogy egyet értek vele vagy csak megragadt bennem.
    Sokan keverik a gondolkodást az elfogadással.

  • 2017.03.17 19:59:47Kritikatúra

    Még hogy "hibályát"! Most olvasom, hogy én meg egyet értek, de kettőt már nem. :) Sok volt a szünet vagy bealudtam. :D

  • 2017.03.18 15:50:42Lady Jessica

    Amint kiderül vmi probléma, jöjjék a giotin? Bakker..... Ha vki helyesírási hibát vét, arra már nincs szükség? Biztos így van, ja.........
    [link]

  • 2017.03.18 15:56:36Lady Jessica

    Eszembe jutott még egy jó film....
    [link]

  • 2017.03.18 16:01:04Lady Jessica

    Vannak drogfüggők ugye, vannak alkoholfüggők. Nem lehet rájuk bízni egészségügyi munkát, oktatást. Ezen az alapon tovább lehet futtatni a gondolatot, h a dohányosok is függők, ennek egyenes következménye, h őket sem lehet az említett területeken alkalmazni. Ha jövő hónap elsejétől ez életbe lépne, lehet, h problémák akadnának?

  • 2017.03.23 23:02:22Lady Jessica

    Most konkrétan nagyon kíváncsi vagyok, h ebből lesz-e valami, mert nagyon ígéretes:

    [link]

SZÓLJON HOZZÁ!

Blogok, amiket olvasunk

HATÁRÁTKELŐ A finn csoda testközelből is csoda?

Tényleg a finn a legjobb iskolarendszer? Mesés ott anyának lenni? Mindenki jól él? Tapasztalatok első kézből, hat év után.

TÉKOZLÓ HOMÁR Tényleg bármit kicserélhetünk 3 napon belül?

Három munkanapon belül visszavihetjük a terméket a kereskedőhöz, aki köteles azt kicserélni vagy visszafizetni az árát? Van ilyesmi, de jó tudni, mikor élhetünk a lehetőséggel!

KISZÁMOLÓ Mennyire koszos a pénz?

Nem biztos, hogy megnyugtató ötlet azt vizsgálgatni, mi minden van a bankjegyeken. De azért megvizsgálták.
Ajánlok blogbejegyzést

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés