5 fogyókúrás tanács, amit fogadj kételkedve

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Nem könnyű eligazodni a sok módszer között, főleg, hogy mindig jön valami új kutatási eredmény.

Annyi fogyókúrás tipp és módszer van már, mint égen a csillag. Van, amit igazolt a tudomány meg az élet, és persze mindenkinek más válik be. A Women’s Health most öt olyan tanácsot listázott, ami az ő szakértőik szerint nem igazán állja meg a helyét, és itt most idézünk az Index egy korábbi cikkéből: „senki nem lehet biztos abban, melyik a legegészségesebb étrend, vagy hogy egyáltalán létezik-e ilyen”.

1. A zöldtea-kivonat segít!

A zöld teának valóban vannak előnyös tulajdonságai, de nem éppen hatékony módszer annak, aki fogyni akar – figyelmeztet Craig Primack, az American Board of Obesity Medicine tagja. Egy kutatás szerint azok, akik napi 2-4 csészével megisznak, 50 kalóriával többet égetnek, ami szerinte azért nem annyira sok. Persze – mint megannyi tudományos kérdésben – ebben sem ért mindenki egyet, a Magyar Dietetikusok Szövetségénél például szerepel a testtömeg csökkentésében hatásosnak vélt hatóanyagok listáján. Igaz, a feltételezett hatékonyság (növeli az energiafelhasználást, csökkenti a zsír felszívódását) mellett feltüntették azt is, hogy csak kismértékű fogyást eredményezhet. Azért egy közös pont van: kivonatot, pontosabban a tablettás teát senki nem ajánlja szívesen, hiszen komoly veszélyei vannak a fogyasztásának, és egyébként sem helyes, ha valaki azt hiszi, hogy az életmódváltás abból áll, hogy bogyókat kapkod be. 

2. Le a gluténnel!

Amennyiben egészségi állapotod nem indokolja, például nem vagy cöliákiás, nem kell elhagynod a glutént tartalmazó ételeket – állítja a szakértő. A gluténmentes diéta egyik káros mellékhatása lehet az elhízás és az inzulinrezisztencia. Ez azért fordulhat elő, mert a gluténmentes ételek rendszerint nagyobb arányban tartalmaznak zsírt, szénhidrátokat, illetve magasabb a kalóriatartalmuk, mint a gluténosaknak. A felmérések szerint a gluténmentes diétán élők így általában több kalóriát visznek be, körükben gyakoribb az elhízás, az inzulinrezisztencia és a metabolikus szindróma, azaz a fentiekből következő további anyagcsere-változások – írtuk korábban, és a Women’s Health szakértője is erre figyelmeztet. És jöjjön egy egészen friss tudományos eredmény: a Harvard Egyetem kutatói 200 ezer felnőtt adatait elemezve arra jutottak, hogy 13 százalékkal növeli a cukorbetegség kockázatát az, ha valaki elhagyja a glutént. 

3. Le a tejtermékekkel!

Akárcsak a gluténnél, ha egészségügyi problémáink nem indokolják, például nincs laktózintoleranciánk vagy tejallergiánk, akkor nem feltétlenül kell lemondani erről az ételcsoportól még akkor sem, ha a fogyás a cél. „Több olyan tanulmány is készült, ami azt bizonyítja, hogy azok tejtermékek, amelyeknek magas a fehérjetartalma, segítenek a fogyásban” – állítja Primack. Az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban 2016-ban egy kutatásról számoltak be, amelyben 8000 átlagos súlyú nő vett részt. A vizsgálati alanyok közül azoknak, akik rendszeresen fogyasztottak tejterméket, a kutatás 11 éve alatt kevésbé nőtt a súlya, mint azoknak, akik nem vagy alig ettek/ittak tejtermékeket.

És ezzel nincs vége, egy 12 éven át tartó svéd kutatás eredményei szerint azok, akik több tejzsírt fogyasztottak, feleannyira voltak hajlamosak az elhízásra, mint azok, akik kevesebb tejből származó zsiradékot fogyasztottak. A tudósok ezt azzal magyarázzák, hogy a jóllakottság érzését keltő zsír és fehérje hiányát a legtöbben egyszerű szénhidrátokkal pótolják, ami persze súlygyarapodáshoz vezet. Aki tehát felhagy a tejtermékekkel, annak érdemes dióból, magvakból, mogyoróvajból, tojásból és babfélékből bespájzolnia, hiszen ezekből tápanyagban gazdag és laktató fogások és nassolnivalók készíthetők.

4. Le a zsírokkal!

A zsír rossz, értem! – sokáig ez volt a mondás, de azóta kiderült, nem feltétlenül a legnagyobb ellenségünk, sőt drasztikusan csökkentve a zsírbevitelt sokkal nehezebb lesz megszabadulni a felesleges kilóktól. Ha a napi kalóriabevitelünknek csak a 15 százaléka származik zsírokból, akkor kicsit megborulnak a hormonjaink, és sokkal éhesebbek leszünk. És még valami, a zsírszegény ételeket a gyártók sokszor úgy próbálják finomabbá tenni, hogy egy kis mesterséges ízesítővel, édesítőszerrel és adalékanyagokkal pótolják az ízt, amit a zsír eltávolításával elveszítenek. Szóval nemcsak a mennyiség, de a minőség is fontos, és bősz szalonnázás és pörköltözés helyett jó zsírokat kell enni, amelyek az avokádóban, a halakban, az olívaolajban, a különböző magvakban vannak.

5. Alkonyat után jöhet a koplalás!

Julie Raeder Schumacher, az Illinois Állami Egyetem oktatója szerint este hat után is nyugodtan ehetünk, de ez nem jelenti azt, hogy éjjel kirámolhatjuk a hűtőt. „Estefelé hajlamosak vagyunk túlzásba vinni a nassolást, és mivel sok kicsi sokra megy, a felesleges kalóriákból felesleges kilók lesznek” – nyilatkozta a dietetikus. Hozzátette, különösen akkor kell vigyázni, ha valaki egész nap alig evett valamit, mert így nagyobb az esély arra, hogy este farkaséhesen mindent felfal, ami elé kerül. Szóval azzal tesszük a legnagyobb szolgálatot magunknak, ha egyetlen étkezést sem hagyunk ki. Persze ha a fogyás vagy a fittség a cél, nem mindegy, hogy mivel pakoljuk meg a tányérunkat

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?