ÉLETMÓD

Lövésünk sincs az egészséges étkezésről

2015. május 15., péntek 16:14

Táplálkozási szokásaink nem alkalmazkodnak mai felgyorsult élettempónkhoz, általános túlhajszoltságunkhoz, mozgásszegény életmódunkhoz, ezért Európában rohamosan terjednek a civilizációs betegségek, ez különösen igaz Magyarországra, ahol több mint 600 a 100 ezer lakosra számolt civilizációs betegségek aránya. Itthon a halálozási statisztikát a szív-és érrendszeri betegségek (pl. érelmeszesedés, szívinfarktus, agyvérzés) vezetik. Az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a metabolikus szindróma, egyes daganatos betegségek (pl. vastagbélrák), az aranyér megelőzésében is fontos szerepe van a táplálkozásnak.

A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar saját reprezentatív felmérése szerint a táplálkozás tudatos kontrollálása nehéz feladat a fogyasztók számára, hosszú távon pedig nagyon kevesen képesek rá. A problémát tovább tetézi, hogy az emberek jelentős százaléka tévesen ítéli meg saját táplálkozási szokásait és az egészséges táplálkozást. Többségük a sok zöldség- és gyümölcsfogyasztással azonosítja az egészséges táplálkozást, mégis csak 40%-uk fogyasztja napi rendszerességgel őket. Ezzel szemben a többség hetente három-négyszer eszik valamilyen süteményt vagy édességet, de 73,8%-uk azt gondolja, normálisan étkezik.

shutterstock 252338818

„A tévhitekért részben az egészséges életmóddal, táplálkozással kapcsolatos félrevezető vagy hiányos információk okolhatóak. Sajnos egyre több a nem főiskolát vagy egyetemet végzett táplálkozási tanácsadó, akik pontatlanul, féligazságok formájában adják át többé-kevésbé hiányos ismereteiket a nem hozzáértő pácienseknek. Ugyanakkor sokan úgy vélik, hogy az egészséges táplálkozás drága, azonban elgondolkodtató, hogy kb. egy kiló alma és egy tábla csokoládé ára között gyakran alig van különbség” – nyilatkozta a Díványnak Vincze Bíró Andrea, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) vezetőségi tagja.

Mi is az egészséges étkezés?

Mind a nyersanyagok kiválasztása-, mind ételkészítési technika szempontjából törekedni kell a változatosságra. A napi többszöri kis étkezés az ideális, és fontos hangsúlyozni, hogy nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek. Részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű gabonákból készült termékeket, együnk meg mindennap legalább fél kiló zöldséget, gyümölcsöt, lehetőség szerint egyszer nyers formában is. Válasszuk az alacsonyabb zsírtartalmú termékeket. Naponta igyunk meg legalább 1,5-2 liter folyadékot.

A szakember szerint napjainkban jellemző a rendszeres minőségi étkezés hiánya. Az élettani szükségletnél nagyobb az energia bevitel, a telített zsírsavakban bővelkedő zsírfelvétel, sok cukrot és sót fogyasztunk, valamint az állati eredetű termékek dominálnak az étrendünkben. "A férfiak például kb. másfélszer több sót juttatnak szervezetükbe, mint a nők. A növényi eredetű táplálékok kisebb arányú fogyasztásának következménye az optimálisnál kisebb rostbevitel, ugyanakkor kevés a telítetlen zsírsavak bevitele is. Nem helyes a reggeli elhagyása, valamint a feszített munkatempó miatt az ebéd kimaradása" – figyelmeztetett Vincze Bíró Andrea.

shutterstock 110932541

A tudatos táplálkozás evolúciója

Az első szakasz bezártság szakasza, amikor nem látjuk a problémát, és ha látjuk is, nem áll szándékunkban változtatni rajta. A Debreceni Egyetem kutatási eredményei azt mutatják, hogy a fogyasztók 50%-a tart itt ma Magyarországon.

A megkérdezettek 22,6%-a a második szakaszban van, amelyben már érez késztetést a változásra, mégis inkább csak szemlélődőként vizsgálja az életmódváltással járó előnyöket és hátrányokat. Ezeket követi a felkészülés (7%), illetve a cselekvés szakasza (5%). Az előbbi a tájékozódásról, utóbbi egy-egy negatív étkezési szokás feladásáról, megváltoztatásáról szól.

Az utolsó és egyben legnehezebb szakasz a fenntartásé (17,4%), amikor már hosszú távú életmódváltásról beszélhetünk.

Persze emberek vagyunk, és amíg egy betegséggel kapcsolatosan nem jelentkezik tünet, addig többnyire passzívan várjuk a következményeket. "Ha valaki komoly elhatározással eldönti, hogy szeretne javítani, változtatni addigi életmódján, az nagyon kitartó munkát és energia befektetést igényel. A kezdeti lelkesedés gyakran már igen hamar lecseng a kitartás, türelem és az aktív cselekvés hiánya miatt. Az akaraterő is elengedhetetlen, hogy egy mindennapi szokáson, rutinon változtatni tudjunk. Szükséges lehet a napirend átszervezése, ami komoly szervező munkát igényelhet. Sokan halogatják az időt és az életmódváltás tényleges elkezdését, ahelyett hogy konkrét időpontot határoznának meg a cselekvésre” – tette hozzá a szakértő.

Természetesen a szakmai szervezetek és a gyártók is tehetnek azért, hogy javuljanak a statisztikai adatok. „A hiteles, megbízható információkon alapuló ismeretterjesztés lehet az egyik eszköz, például oktatási anyagokon és segédleteken, lakosságnak készülő hírleveleken, szakfolyóiratokon keresztül. A különböző szakmai szervezetek közös összefogással, akár több évre szóló projekteket valósíthatnak meg, legyen szó akár a gyermekkori elhízás megelőzéséről vagy a közétkeztetés megreformálásáról. A kormányzati szinten elfogadott törvényekhez a gyártóknak is igazodni kell, így például az élelmiszerek transz-zsírsav tartalmának csökkentése mára már közös cél” – tudtuk meg Vincze Bíró Andreától.

Magyarországon ilyen átfogó céllal, minden szakágazatot felölelve most jött létre első alkalommal önkéntes összefogás az élelmiszeriparbanaz Együtt a Fogyasztókért kezdeményezéskeretében. "Az önkéntességen alapuló kezdeményezések nagy előnye, hogy egyrészt minden egyes vállalkozás saját stratégiájához, termékportfóliójához, lehetőségeihez tudja szabni a vállalásait, másrészt a mozgalom kiszélesedése és a közösen kommunikálható pozitív eredmények általában is növelik az ágazat iránti fogyasztói bizalmat. Reméljük, hogy a jövőben minél több vállalkozás bekapcsolódik a kezdeményezésbe és újabb vállalásokat is tesznek a már csatlakozottak is. Emellett igyekszünk megnyerni a céljainkkal egyetértő civil és tudományos szervezetek támogatását is, ezáltal pedig új, mindkét fél munkáját segítő, közvetlen kapcsolat alakulhat ki az előállítók és a tudományos műhelyek között is" – nyilatkozta a Díványnak Szöllősi Réka, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) ügyvezetője.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

KETTŐS MÉRCE Percenként keres annyit, mint más havonta

Mészáros Lőrinc tavaly 96 milliárd forinttal gazdagodott. Napi 263 millió, percenként 183 ezer forint gyarapodás. Nem rossz!

KREATÍV PSZICHOLÓGIA Ezek a játszmák teszik tönkre a kapcsolatainkat

A játszmákkal nem csupán saját magunkat tehetjük boldogtalanná, de embertársainkat is az őrületbe kergethetjük játszi könnyedséggel.

HATÁRÁTKELŐ Hogyan szerezzünk barátokat külföldön?

Négy éve költöztünk Svédországba, nulla kapcsolattal. Innen épült fel a társaságunk. Tippek barátkozáshoz.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés