Szóval akkor szénhidrátot vagy zsírt ne együnk?

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy újabb kutatás póbált pontot tenni a nagy vita a végére. A lényeg, mindenki úgy fogyjon, ahogy neki jól esik.

Egy új kutatás szerint, akik a szénhidrátokon spórolnak, sokkal többet fogynak és jelentősen csökkentik a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, mint azok, akik a zsíros ételeknek mondanak búcsút – írja Huffington Post. Végleg eldőlt volna a harc? Ezt soha nem lehet tudni biztosan, de azért olvassa el a részleteket a hajtás után!

A Tulane Egyetem táplálkozástudománnyal foglalkozó munkatársa, Lydia Bazzano csapatával 148 nő és férfi súlyának és egészségnek alakulását követte végig úgy, hogy két csoportba osztották őket. Az első csoport tagjai napi 40 gramm szénhidrátnál nem fogyaszthattak többet, a másik csapatnál pedig a napi kalóriabevitel 30 százaléka származhatott csak zsírból, 55 százalékban pedig szénhidrátból.

A szénhidrátszegény életmódot folytató résztvevők egy év alatt majdnem 4 kilóval fogytak többet. Ráadásul átlagosan 1,7 százalékkal több izmot szedtek fel magukra és 1,5 százalékkal hatékonyabban csökkentették a testzsírjukat, mint a második csoportba tartozó társaik, és mindezt úgy érték el, hogy még rendesen csaltak is közben. Egy év alatt ugyanis háromszor kellett számot adni arról, hogy haladnak, és állításuk szerint nem sikerült tartani a napi 40 grammot, ennek a dupláját, sőt, néha tripláját ették. Persze még így is jóval kevesebb szénhidrátot fogyasztottak, mint akiket zsírszegény diétára fogtak. A második csoport tagjai sem voltak elég erősek, ők is rendre túllépték a kiszabott napi adagot.

"Ezek az eredmények a nagy átlagra vonatkoznak, és vannak, akiknél lehet, hogy mindkét módszer beválik. Az a fontos, hogy mindenki megtalálja azt a megoldást, ami hosszú távon is hatásos" – nyilatkozta Walter Willett, a Harvard Népegészségügyi Iskola táplálkozástudományi karának vezetője. Brad Johnston, a kanadai McMaster Egyetem munkatársa szerint sem érdemes előre inni a medve bőrére. Az ő összegző tanulmánya szerint ugyanis nincs nagy különbség az elértő fogyókúrás módszerek hatékonysága között. "A lényeg, hogy mindenki olyan módszert válasszon, ami mellet tényleg ki tud tartani" – nyilatkozta Johnston, aki szerint Tulane kutatása nagyon magas színvonalú, de ha valaki drasztikus életmódváltásra szánná el magát, ne ez alapján tegye.

Miért? A résztvevők sok segítséget kaptak, például személyesen konzultálhattak táplálkozás szakértőkkel és ha az egyikük úgy érezte, hogy nem bírja tovább, akkor felhívták, küldtek neki egy lapot és mellékelték a szerződést, amiben benne volt, hogy mit vállalt. A tesztalanyok kaptak egy anyagot arról is, hogyan állítsák össze étrendjüket, hogyan lehet égészséges étkezni, ha étteremből rendelnek, hogyan lehet kivédeni a zabálást és így tovább. "Szerettük volna, ha megértik, mi minden kell ahhoz, hogy sikeresen lefogyjanak" nyilatkozta Lydia Bazzano. Ez a megközelítés hatásos is volt, hiszen az első csoport tagjainak napi kalóriabevitele 1998-ról lecsökkent 1448-ra, a másodiké pedig 2043-ról 1527-re.

Bazzano és csapata tehát arra próbálta rávenni a résztvevőket, hogy gondolják át, milyen is kapcsolatuk az ételekkel, és nem ért egyet a kutatás kritikusaival. "Ha ön egy túlsúlyos ember, magas koleszterinszinttel, akkor valószínűleg az orvosa nem a szénhidrátszegény diétát javasolja majd. A közhiedelem szerint egy olyan fogyókúra, amelyen nem csökkenti a zsírbevitelt, nem lehet egészséges. A mi tanulmányunk szerint azonban nem igaz, és sokkal hatékonyabban fel lehet vele venni a harcot az érrendszeri megbetegedések ellen" – védte meg a kutatását.

Mivel a diétázók többsége négy-öt hónap alatt visszaszedi a fogyókúra során leadott kilókat, ezért szükség van a ténylegesen hosszú távú vizsgálatokra. Az eddigi eredmények persze elég lehangolóak, nem elég ugyanis, hogy visszakúsznak a leadott kilók, de biztosíték arra, hogy a jövőben tovább hízik majd. És ha mélg mindig nem tud dönteni, olvassa el, ha miért lehet baj, ha zsírszegény diétát folytat és miért kell megfelelő mennyiségű szénhidrátot enni

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.

Önidő

Indul a foci vb magyarok nélkül: 156 ezres miniállam is kivívta a részvételt

Ma kezdődik a 2026-os labdarúgó-világbajnokság, amelyet ezúttal három ország – az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada – közösen rendez. A magyar válogatott ugyan ismét lemaradt a tornáról, de így is bőven akadnak olyan történetek és újdonságok, amelyek különlegessé tehetik a következő heteket a futball szerelmeseinek.

Életem

Ekkora vám sújtja júliustól a temus csomagokat: minden, amit tudnod kell

Július 1-jétől új költséggel kell számolniuk azoknak, akik EU-n kívüli webáruházból, például Temuról, Sheinről vagy AliExpressről rendelnek: a 150 euró alatti csomagokra termékkategóriánkként 3 eurós vám kerül. Ha egy küldeményben többféle termék van, a 3 eurót termékkategóriánként kell megfizetni.

Világom

Riasztó képet fest Európa időjárása: végérvényesen eltolódhat a nyár

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens. Nyugat-Európában már május második felében olyan hőhullám érkezett, amely inkább a nyár közepét idézte. Május 21. és 30. között Franciaország nyugati részén, Angliában és Walesben a napi átlaghőmérséklet helyenként több mint 10 Celsius-fokkal haladta meg az ilyenkor szokásos értéket. Ilyet korábban nem tapasztalhattunk.

Testem

Fogyás nőként: miért nem elég kevesebbet enni?

A kalóriadeficit hozza el a fogyást, de önmagában közel sem elég a kívánt eredmény eléréséhez. Ezenfelül számolni kell azzal is, hogy a férfi és a női szervezet eltér, akár a testösszetételben, akár a hormonális működésben, ezekkel az eltéréseket pedig mindenképpen figyelembe kell venni.