Egyél teljes kiőrlésű gabonát, csökkenni fog a vérnyomásod

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A reggeliző gabonapelyhek – különösen a teljes kiőrlésűek – fogyasztása csökkentheti a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát, állítja egy új kutatás. Amikor a kutatók csak az életkorhoz igazítva értékelték az eredményeket, azt találták, hogy azok a férfiak, akik legalább naponta egyszer ettek gabonapelyhet, azoknál csökkent a magas vérnyomás kialakulásának kockázata.

Több mint tizenháromezer doktor adatai

„Azt találtuk, hogy azoknál, akik hetente legalább hét alkalommal fogyasztottak teljes kiőrlésű gabonát, 20%-kal csökkent a magas vérnyomás kialakulásának kockázata” – mondta Dr. Jinesh Kochar a bostoni Beth Israel Deaconess Medical Center és a VA Boston Healthcare System vezető kutatója.

„Egyéb, az egészséges életmódra jellemző szokások mellett, mint például a kis mértékű sófogyasztás és a rendszeres fizikai aktivitás, a teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása - ezen készen elérhető formában - lecsökkentheti a krónikus magas vérnyomás kialakulásának kockázatát” – tette hozzá Dr. Kochar. Ennek a magáncégek által nem finanszírozott kutatásnak az eredményeit Atlantában mutatták be nemrégiben az American Heart Association konferenciáján. A vizsgálatban Dr. Kochar és munkatársai azon 13368 férfi orvos adatait értékelték, akik részt vettek a Physicians Health Study I. (magyarul Háziorvosok Egészségvizsgálataként fordítható) elnevezésű projektben.

Csendes gyilkos

A vizsgálat kezdetén a felmért férfiak közül egyik sem szenvedett magas vérnyomásban, de a tizenhat évig tartó nyomonkövetés során 7267-nél alakult ki ez a csendes gyilkos néven is elhíresült betegség. A magas vérnyomás ugyanis közismerten növeli az Egyesült Államokban (és sajnos, világszerte) a vezető halálokok között számon tartott a szívbetegség és a szélütés (stroke) kockázatát.

A vizsgálatban résztvevő férfiakat a gabonapehely-fogyasztásuk alapján négy csoportra osztották.

Amikor a kutatók csak az életkorra szűrték az eredményeket, azt találták, hogy azok a férfiak, akik hetente legalább egyszer fogyasztottak gabonát, 8%-kal csökkent a magas vérnyomás kockázata azokhoz képest, akik egyáltalán nem fogyasztottak gabonákat. A heti kétszer-hatszori gabonapehely-fogyasztás 16%-kal csökkentette, míg a heti hétszer vagy többször - vagyis mindennap vagy naponta több alkalommal – gabonát fogyasztók esetében már negyedére csökkent a kockázat.

Abban az esetben, ha Kochar csapata a dohányzási szokások, a testtömeg, az alkohol-, gyümölcs-, zöldségfogyasztás, fizikai aktivitás és a cukorbetegség előfordulása alapján értékelte az adatokat, a különbség továbbra is jelentős (szignifikáns) maradt, bár kisebb: 12% azok körében, akik heti kétszer-hatszor, míg 19% azoknál, akik heti hétszer vagy többször ettek gabonapelyhet.

A teljes kiőrlésű jobb

Az összefüggés az alacsonyabb vérnyomással szorosabb volt a teljes kiőrlésű gabonapehely fogyasztásakor, mint a finomított változat esetében. Kochar úgy véli, ez a hatás részben a teljes kiőrlésű gabonák nagyobb rosttartalmának köszönhető. A teljes kiőrlésű gabonák emellett jó forrásai a mikrotápanyagoknak (vitaminoknak, ásványi anyagoknak) is, valamint növeli a sejtek inzulin iránti érzékenységét és csökkentik a gyulladásos folyamatokat.

Már régóta tudjuk?

Dr. David L. Katz, a Yale University School of Medicine keretein belül működő Prevention Research Center igazgatója azzal kommentálta a kutatást, hogy szerinte „már hosszú ideje bizonyított, hogy a teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása lényegében azonnal képes csökkenteni a vérnyomást és hosszú távon ez alacsonyabb vérnyomással függ össze.” Úgy tűnik, akkor ez az újdonság nem is annyira újkeletű. Egy sor olyan mechanizmusról tudunk, amely ezért az előnyös hatásért felelhet, mondta Dr. Katz. A másik lényeges tényező a vízben oldható élelmi rost, „amely képes csökkenteni a vércukor-, vérzsír- és inzulinszintet, és ezáltal csökkenteni a vérnyomást” – tette hozzá az igazgató.

Létezik erre egy másik teljesen nyilvánvaló, de gyakran elfeledett magyarázat is, mondta Dr. Katz, és ez roppant egyszerűen hangzik. „Ha több teljes kiőrlésű terméket eszünk, akkor kevesebbet eszünk minden másból.” „Ha valaki figyelembe veszi, hogy milyen széles a nagy nátriumtartalmú gyorséttermi reggeliválaszték, amennyit egy tálka gabonapehely elfogyasztása kiszorít az étrendből, éppen annyit ad hozzá: segíti a vérnyomás csökkentését és javítja az egészségi állapotot”- tette hozzá Dr. Katz. A több gabonapehely történetesen kevesebb lángost és fánkot jelenthet például. A szakértők megjegyezték azt is, hogy a megbeszéléseken bemutatott kutatást nem vetették alá ugyanannak a szigorú ellenőrzésnek, mint amilyennek a szakmailag lektorát orvosi szaklapokban közölteket.

Házi praktikák

A százalékok értékelése helyett inkább válassz jól: mielőtt rohannál a boltba, hogy felvásárold a müzlis polc kínálatát, gondold át, hogy melyikért nyúlsz. Érdemes a hozzáadott cukrot nem tartalmazó terméket hazavinned, bár mazsola és aszalt gyümölcs ebben is lehet, amelyek szintén gyorsabban emelik a vércukorszinted, bár kevésbé, mint maga a finomított cukor. Sajnos, a kereskedelmi kínálat nagy része sok cukrot tartalmazó gabonapelyhekből áll, hiába bővül a teljes kiőrlésű gabonából készült termékek sora.

A legjobb, ha a natúr pelyheket otthon magad kevered össze. Ha így kevés lenne, tehetsz bele nem sózott magvakat és friss gyümölcsöket, tejet, joghurtot, növényi tejet vagy gyümölcslevet ízlés szerint. Kész is az egészséges reggeli. A müzli helyett/mellett pedig ehetsz barnarizst, hajdinát vagy amarántot, esetleg kölest, quinoát is, bár nem mindegyik számít gabonának.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

JudiEt
JudiEt
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Offline

Villámkvíz: te tudod, hol játszódnak ezek a híres regények?

Egy jó regény nemcsak a történetével, hanem a helyszíneivel is maradandó élményt ad: sokszor egy város, egy táj vagy akár egy kitalált világ önmagában is külön értelmezéseket nyithat meg a műben. És vannak olyan irodalmi művek is, amik már teljesen egybefonódtak híres városokkal szerte a világon.

Mindennapi

Betiltják a mobilozást a zebrán, korlátozzák az e-rollerezést – új szabályok Szlovákiában

Jelentős változások előtt áll a szlovákiai közlekedés, miután a pozsonyi parlament június 2-án elfogadta a közúti közlekedésről szóló törvény átfogó módosítását. Az új előírások elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése – többségükben szeptember 1-jén lépnek hatályba, és a szigorítások a gyalogosokat, az elektromos rollereseket, valamint a gyorshajtó sofőröket egyaránt érintik.

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.