8 szabály- Éld túl a biciklizést Budapesten!

2010. július 28., szerda 18:57

Már túl vagyunk azon az időn, amikor Budapesten biciklizni hőstett volt, állásfoglalás és ars poetica. A közszolgálat nevében íme a fővárosi biciklis túlélés nyolc, legfontosabb szabálya a KRESZ ismeretétől a Don’t drink & Ride elven át az Andrássy út elkerüléséig.

Az idén nyáron már tényleg nagyon sok biciklista van a fővárosban, amiből az is következik, hogy sokkal jobban előjönnek a rájuk jellemző taplóságok és figyelmetlenségek. Ezeknek köszönhetően még több lesz a frusztrált autós és gyalogos, még jobban fogják utálni a szegény biciklistákat, akik még többet fognak majd siránkozni a különböző blogjaikon arról, hogy nekik milyen nehéz – közben már rég túl vagyunk azon az időn, amikor Budapesten biciklizni hősies tett volt, dacos szembeszegülés az életveszéllyel, állásfoglalás és ars poetica.

A színvonalas közszolgálatiság jegyében adunk pár tippet ahhoz, hogy a biciklis közlekedés túlélhető legyen.

1. Tanuld meg a KRESZ-t!

Igen, tudjuk, hogy nem kötelező, és hogy tele van tök hülye szabályokkal, és egyébként is, az autósok se tartják be soha rendesen. Viszont az a helyzet, hogy elég nagy önbizalmat ad a szabályok ismerete. Ha másért nem, hát azért, mert végre tudni fogod, hogy a volán mögül téged mindenféle rusztikus kifejezésekkel illető úrvezető valóban egy elkövetett szabálytalanságra hívja a kelleténél hevesebben a figyelmedet, vagy csak az őt ért temérdek munkahelyi stresszt próbálja meg ezen a nem különösebben termékeny módon levezetni. Ja, és a jobbkéz szabály ismerete eléggé meg tudja dobni a biciklis közlekedés hatékonyságát a belvárosban.

2. Bukó, bukó, bukó

Hülyén néz ki. Meleg. Nehéz. Agyonvágja a csecse frizurádat, amit tegnap csináltattál meg azzal az új cuki fodrásszal, akihez most mindenki jár a városban. Viszont megmentheti az életedet, erről nyugodtan beszélgess tapasztalt városi cangásokkal és futárokkal. A bukósisak jó barát, komolyabb koponyasérülést lehet megúszni a segítségével, tényleg semmi túlzás nincs abban, hogy életet menthet. Három nap alatt simán hozzá lehet szokni, utána még hiányozni is fog.

3. A füldugót felejtsd el!

Tök jó, hogy van iPodod, meg hogy sokkal jobban megy a tekerés, ha az a szuper új indie zenekar szól a füledben, amelyik az idén csak prémiumfesztiválokon lépett föl, de a biciklizés, főleg a városi biciklizés olyan sport, ahol minden érzékszervedre szükséged van. A füledre is, mert rengeteg olyan infó jut be a hallójáraton biciklizés közben, amire esetleg nem is tudatos szinten reagálsz. A mögötted jövő autóktól kezdve egy beláthatatlan kereszteződés forgalmi helyzetén keresztül, egy sima esti-szürkületi biciklizésig számtalan olyan szituáció adódik egy sima Gödör-Z viszonylatban is, amikor létfontosságú lenne, hogy ne csak lásd, mi történik, de halld is rendesen.

4. A járda a gyalogosoké

Ezt is nyilván mindenki tudja, a biciklisták cirka 85%-a mégis úgy viselkedik a járdán, mintha az neki lenne fönntartva: száguldozik (főleg az egyébként elképesztően bátor downhillesek és a nagyon vagány triálosok), a frászt hozza a szerencsétlen gyalogosokra, és ha véletlenül beszorul, akkor a legellenszenvesebb megoldást alkalmazza, és elkezdi lecsöngetni a sétálókat. Pedig a dolog tök egyszerű: ha nem sietsz annyira, hogy szépen fogd magad, és az úttesten rakd neki, akkor ne legyen annyira sürgős sem, hogy nem bírod kivárni, amíg a gyalogosok között elférsz. A gyalogosok egyébként úgyis el fognak engedni, teljesen fölösleges csöngővel pofátlankodni.

5. Az úttest viszont nem sétabiciklizésre való

Ha van benned annyi kurázsi (nem kell sok, egyébként), hogy az úttesten biciklizz, akkor viszont felejtsd el az „öttel megyek és közben nézelődök” játékot. Nem azért, mert az autósokat zavarod vele, hanem azért, mert a többi, rendesen haladó biciklistát akadályozod az út széli vánszorgással. Ha vagy annyira vagány, hogy ne a járdán ijesztgesd a szegény gyalogosokat, akkor tessék összekapni magad, és rendesen odalépni, hadd szóljon.

6. Egy bizonyos kor alatt a gyerekek nem tudnak egyenesen bicilizni

Hiába a pótkerék és a katicás bukósisak, egy három-négy éves kisgyerek hosszabb távon nem nagyon képes a tök unalmas bicikliútra koncentrálni, amikor sokkal érdekesebbek az ijesztő, részeg punkok a Batthyány-n, vagy a szirénázó akármi, vagy egyszerűen csak viccesebb úgy tekerni, hogy a biciklivel a sávelválasztó szaggatott vonalak között megyünk, cikkcakkban (kacsázva egyébként is mindig sokkal izgibb biciklizni, ezt bárki megmondhatja). Ez idáig rendben is volna. Ami nincsen rendben, az az, kedves apu és anyu, ha te meg hagyod, hogy a szemed fénye balesetveszélyes helyzetek sorát idézze elő a bicikliúton, csak azért, hogy te hétfőn elmesélhesd a munkahelyeden, hogy a kis Sanyika már olyan ügyesen tud biciklizni, és szombaton is teljesen önállóan tekert apa és anya mellett. Ennek ugyanis előbb-utóbb az lesz a vége, hogy a kis szemed fényén véletlenül keresztülhajt valamelyik gyorsan és szabályosan közlekedő biciklista, aki már nem tudott lefékezni, mikor Sanyika játékosan átsodródott a szembesávba.

7. Don't drink & Ride

Biciklizni ugyanúgy nem lenne szabad részegen, mint autót vezetni. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez sajnos nem nagyon érdekel senkit a fővárosi hipsztertársadalom tagjai közül. Mi is csak azért írjuk ide, hogy ha esetleg meg akar büntetni a rendőr, mert ittál, akkor ne csinálj magadból még nagyobb hülyét azzal, hogy nekiállsz hőzöngeni, hogy azt neked szabad.

8. Végül pedig a legfontosabb szabály, amit mindenki tud, de hátha mégsem: az Andrássy úti kerékpárút életveszélyes. Ne használd, még akkor sem, ha elvileg kötelező.

Disclaimer: a szerző sokat biciklizik úttesten.

Fotó: Gaze (cyclechic.blog.hu)

Kommentek

  • 2010.07.28 22:37:47mbenedek

    "1. Tanuld meg a KRESZ-t! - Igen, tudjuk, hogy nem kötelező," csak akkor, ha részt veszel a közúti közlekedésben. A gyalogosoknak is. A jog nem ismerete nem mentesít ugyanis... (vö: gyalogos, aki lelép a szirénázó mentő elé)
    "4. A járda a gyalogosoké" - no, ezért kell ismerni a Kreszt. Kevés kivételtől eltekintve CSAK a gyalogosoké.

  • 2010.07.28 22:39:16Gryllus Villamos

    Kiegészítés az utolsó ponthoz:

    Ha véletlen az Andrássyra tévedsz a bringaútra, lécci az Oktogonnál legyél te az üdítő kivétel és állj meg a bringás lámpa piros jelzésénél mert az biza nektek szól.

  • 2010.07.28 23:15:08sub_og

    9. Soha, semmilyen körülmények közt ne kerékpározz kerékpárúton. Életveszélyes. Tele van szeméttel. Tele van gyalogossal. Tele van kutyával. Tele van a 6. pontban említett Sanyikákkal. Kereszteződésekben az autósok nem látnak, és hiába van elsőbbséged, ha az utolsó pillanatban vesznek észre és elütnek. Egy haverommal megtörtént, majdnem gerinctörés. Az autóst felmentették, mert NEM LÁTHATTA.
    10. Azonnal állítsanak statáriális bíróság elé mindenkit, aki járdát vagy autóutat áldoz fel teljesen értelmetlen kerékpárutak számára.

  • 2010.07.28 23:15:09birkapásztor234

    Nappal is járasd villogó üzemben az 5 LED-es első reflektort.

    Egyből látnak az autósok. Még a tükörben is.

    (Nem véletlenül kötelező a motorosoknak nappal lámpával járni.)

  • 2010.07.28 23:24:41potinue

    Mi a gond az Andrássy bringaúttal? Párszor már jártam arra. Teljesen okés. DE ezután elkerülöm. Nem tudom miért de elkerülöm :)
    A jobbkéz szabályt tényleg el kell felejteni. Mindig meg kell állni, mert a bringást nem sűrűn veszik észre, vagy nem adják meg neki az elsőbbséget.
    Én bringázok is, és vezetek is, és el kell, hogy mondjam, mindkettővel rengeteg gond van. Az új behajtani tilos dolognál mindenki elfelejti, hogy csak ha külön ki van jelölve!
    Majdnem elcsaptam 2 bringást így. Egyirányú utcába bekanyarodás, parkoló autó a sarkon, szűk utca, gyalogos nem jön, bekanyarodok. 2 bringás előttem terem. Épphogy meg bírtam állni.
    TEHÁT: BRINGÁS: SZŰK UTCÁBA NE HAJTS BE FORGALOMMAL SZEMBE!!!
    Amúgy el kell mondanom, hogy bizony rohadt idegesítő a körúton kerülgetni a bringásokat. Kikerülöm, megállít a piros, kerülhetem ki megint... Ha bringával megyek sokszor én is a járdán megyek, mert ott biztonságban érzem magam.

  • 2010.07.28 23:25:03beked

    jah az Oktogoni lámpa nekünk szól, csak pl a Deák felól nyomógombos, tudtad? én csak három lámpaváltásnyi várakozás után. A másik irányból meg a váltás kivárása 3 lámpaváltást tesz ki, hogy átérjek, mig azon a részen jól beláthatóan és lassan jönnek az autósok (a bringajárdáról a sávba kerüléskor) kiváncsi vagyok te hány hétig birnád ki.
    Amúgy pedig a sisak tényleg jó dolog, de városban lényegében fölösleges. Néhány fejfájástól tényleg megvéd és én is gyakran használok, de azért a biztonságnövelésben a tényleges hatásáról szakértők vitatkoznak. Én nem javasolnám senkinek, hogy használja, ha használja, hát használja, de senki nem hülye azért mert mégse, pedig sokan igy vélik.
    Azt még én hozzátenném, a posthoz, hogy az új szabályok szerint a kerékpárútra, a gyalog-kerékpárútra sebességkorlátozások vonatkoznak, amit egyébként nem tudom hogy képzeltek betartani, amikor a kerékpáros kilométeróra nem számít hitelesnek... de azért jó észben tartani azt is, hogy az osztott járdán már nem csak a másik iránti jóérzés miatt nem illó száguldozni.
    Szerintem nem a kreszismeret hiánya miatt van annyi szabálytalan bringás, ill azt sem gondolom, hogy nagyon sok lenne, de hiteles adatok nincsenek, mint ahogy a pozstoló 85%-ára se. Kerékpáron más szabályok megszegése jön zsigerből, mint autóban és talán több is, tekintve, hogy a szabályok a motorizált közlekedésre épültek.
    Én pont annyira háborodok fel mikor hídon 70-el hajt el mellettem valaki, mint ő, amikor én előrecsorgok a dugóban.
    A városi biciklizés pedig szerintem nem sport, hanem közlekedés. Igaz, hogy én 20 kilót adtam le 4 hónap alatt miatta, de attól még közlekedés marad, ami mellékesen fittebbé is váloztatja az embert.

  • 2010.07.28 23:26:04potinue

    áhhá. Sub_og megadta a választ. :)

  • 2010.07.28 23:30:34Bambano

    A pesti biciklizésnek egy szabálya van csak összesen: ne biciklizz Pesten. Ennyi.

  • 2010.07.28 23:33:49beked

    Potinue:
    Lehet, hogy biztonságban érzed magad, de egyrészról mindenképp zavarod a gyalogosokat, mert még a lassan menő bringás mozgása és mérete is más, ezért figyelni kell rá. Másrészről a biztonság amit érzel hamis. Nem én mondom, külföldi felmérések már készültek bringautakról, amik járdán mennek. Járdán a helyzet még rosszabb. Minden kereszteződésnél kockáztatod, hogy nem lát meg az autós, gyalogostempóra figyel. Minden kapukihajtónál ugyan ez, csak még rosszabb, mert eleve nem láttni egy rövid ideig semmit, csak bizunk benne, hogy a gyalog arrébb lép, de kerékpárral nem lehet csak úgy arréb lépni.
    Érdekes a nagykörúti sztori, mert ritka esetben annyival gyorsabb egy autó, hogy meg kelljen előznie pedig nem száguldozom. Ha nem zavarná maga előtt az a max 5 méter, ami kialakul a következő pirosig, akkor nem kéne előzgetni. Persze ez nem igaz tényleg van, hogy elég kicsi a forgalom, de azért nem olyan vészes dolog szerintem elmenni egy cangás mellett.

  • 2010.07.28 23:41:16KurtiGabor

    Tapasztalt városi bringásként azt javaslom ne hordj bukósisakot. Futárként azt hogy igen.
    A bukósisak sportolóknak van, nagy sebességnél bringázva lehet valami haszna. Városi biciklizéshez azonban semmi szükség rá. Először is veszélyesség érzetét kelti az emberekben, holott nem biciklizni veszélyes hanem nem biciklizni. Stroke ellen nincs bukó. A másik hogy növeli a fej súlyát és kiterjedését, ami eséskor növeli az akadás miatti csigolyasérülések esélyét, rontja a természetes védekezőreflexek hatékonyságát, nyáron meleg ami nagyon zavaró (így veszélyes). Van aki statisztikát készített arról, hogy bukósisakban kisebb oldaltávot adnak a sofőrök. Az igazi bringás városokban (Amsterdam, Koppenhága) szinte senki sem hord bukósisakot, a bukósisakos városokban pedig sosem lesz igazán sok bringás.

  • 2010.07.28 23:55:39kerekkoto

    Azt hiszem, máshol már kipanaszkodtam magam, de itt is így fogok eljárni:-)

    Szóval soha sem értettem egyet azzal, hogy általános túlélési szabályokat alkotunk a teljes bringás társadalomra. Szerintem hatékonyabb lenne, ha a közlekedésben résztvevő bringások ismernék az egyes szituációkban rejlő veszélyeket és így érdemben tudnának közöttük válogatni. Pl. szerintem számos jó minőségű kerékpárút van, amik közül többet én is használok. De ismerni kell a veszélyeiket, l. kereszteződések, kutyasétáltatók, kivilágítatlan biciklisek stb. Az elméletem gyenge pontja, hogy ehhez egyúttal "némi" tapasztalat is kell, és nem árt, ha az ember nem halálozik el tapasztalatszerzés közben:-(

  • 2010.07.29 00:05:21Szőkebácsi

    Gryllus Villamosnak piros pont, az a lámpa nekem is bassza a csőrömet (illetve a lámpa figyelmen kívül hagyása).
    Továbbá semmilyen piros lámpán ne menjen át a paréj biciklis, nem érdekel, hogy körülnézett előtte, én sem megyek át autóval!!!

    Potinue: megtehetik sajna, hogy behajtanak, és a végén te leszel a ludas. Ki volt az a barom aki megengedte ezt nekik????!!!! Nem elég a sok részegre, gyerekre, öregre, kutyasétáltatóra figyelni? Ehhh... Nem tagadom, sok autósra is ráférne egy gumibotozás, de elképesztő amit a biciklisek művelnek pesten... élen a futárokkal.

  • 2010.07.29 00:16:07kerekkoto

    Szőkebácsi: Nem akarok kötekedni, de a biciklis erre azt mondhatja, hogy sokkal kevésbé veszélyes körültekintően átmenni a piroson, mint autóval lakott területen 50 helyett 65-tel közlekedni...

  • 2010.07.29 00:21:50GaZe

    csak az én kommentjeim nem jelennek meg?

  • 2010.07.29 00:24:11GaZe

    Mindenek előtt javaslom mindenkinek elolvasásra a Félelem a
    kerékpározástól c. alapművet, mely részletesen taglalja a
    kerékpározáshoz idők alatt kapcsolódott félelmeket, tévhiteket.
    Magyarul elolvasható az 5 részes sorozat pl itt:
    [link]

    1. KRESZ
    Nem árt ha megtanulod, meg ismered, de SOSE BÍZZ a KRESZ-ben!
    Szabályok még sosem védtek meg biciklistát, míg a reflexek, a rutin,
    és a gyors helyzetfelismerés szinte mindig. A Jobb kéz szabály
    tipikusan az az eset, hogy biciklisre gyakorlatilag nem vonatkozik,
    10-ből jó ha egyszer megadják.
    Két jótanács: A legjobb tipp ami biciklizéshez létezik: "Abból indulj
    ki, hogy a többiek számára láthatatlan vagy!" Így elkerülheted azt,
    hogy számítasz egy szabályra, aztán kapod a jobb horgot és lesel a
    motorháztetőn mert az autóvezető nem látott ahogy jössz mellette
    jobbról.
    A másik legjobb: "Nem jön semmi, ez jobb, mint a zöld".

  • 2010.07.29 00:24:56GaZe

    2. Sisak propaganda
    LEGVESZÉLYESEBB dolog sisakviseléssel meg halállal riogatni a
    biciklizőket. Ahogy Kükü fentebb is írta, minél több az úton a
    biciklis, annál nagyobb a biztonság. Ha bukósisakkal riogatod a
    kezdőket, azt feltételezed, hogy biciklizni veszélyes dolog. Így
    kevesebb lesz a biciklis. Klassz dolog a bukó - ha sportolsz, ha 40
    km/h fölött zúzod, ha villamossínen mész, ha berepülsz a pirosban az
    autók elé, ha ajtót nyitnak. Csak épp ezek a dolgok mind-mind
    elkerülhetőek ha ésszel választod meg a közlekedési stílusodat,
    sebességedet.
    Vajon az amszeterdami, koppenhágai városi képeken miért visel 100
    emberből csak 1 bukósisakot?
    /a legtöbb baleset egyébként is otthon éri az embert, mégsem
    könyökvédővel meg bukósisakkal szállunk be a fürdőkádba/

    3. Füldugó?
    Tehát egy süket ember ne biciklizzen?
    A városi biciklizés abszolút NEM SPORT, hanem közlekedési forma. A
    nyugodt tempójú, rutinos és figyelmes kerékpározás közben nem kell
    jobban félni a zenehallgatástól, mint egy átlagos sétálásnál.

  • 2010.07.29 00:25:26GaZe

    4. Járda
    Erősen túllihegett probléma ez, a járdán parkolók miatt sem lincselik
    meg az autóvezetőket. A dolog magát fogja megoldani: minél több a
    bringás, annál bátrabban merészkednek ki a forgalomba, annál kevésbé
    próbálkoznak a járdán. Minél több lesz a bringás, annál többen
    tanulják meg, mi a teendő ha valaki járdán gurul éppen a biciklijével
    (mind a tekerő mind a gyalogos) félreáll, lassan megy, nem csinálnak
    belőle nagy ügyet.
    Ebben a járda dologban a városvezetés is erősen ludas, mivel rengeteg
    helyen eszetlenül a járdákra jelöltek ki (sárgacsíkos)
    bringagyászokat, mivel az autóforgalomtól nem mertek elvenni
    útfelületet.
    A csengetés latin vidékeken nem úgy használatos, mint mifelénk a duda,
    egyfajta szónikus hangfegyverként, hanem annak a jelzésére szolgál:
    "itt vagyok". Lehet ez is kialakul majd nálunk (mint a mozgólépcsőn
    való jobb oldalra állás...)

    5.Útesti sétabiciklizés
    Bocsánat de ez itt valami nagyon eltévedt gondolat. A városi
    kerékpáros közlekedés nem verseny, nincs előírt száguldási
    alapkövetelmény. A megengedett tempót tartva úgy kell közlekedni ahogy
    a legtesthezállób az adott kerékpárosnak. Ha emiatt a "száguldási
    kényszer" miatt már eggyel kevesebb ember is ülne biciklire, akkor a
    cikk szerzője értheti mi a hiba a kijelentésében.

  • 2010.07.29 00:25:58GaZe

    6. Gyerekek
    Az idézett korcsoportos gyerekek még nem is közlekedhetnek önállóan,
    tehát nem teljesen értem a dilemmát. Viszont valamikor meg kell
    tanulni, és azt valahol meg kell tanulni, ahhoz a valahova meg
    valahogy el kell jutni (bicajjal). Tény, hogy nem célszerű csúcsidőben
    a legforgalmasabb szakaszokon hosszú meneteket tervezni, de otthon
    maradni a négy fal között sem tanácsos.
    Szerencsére van több áthidaló megoldás, a felnőtt bicaj után
    szerelhető vonórúd, így a kisklambó saját bicaján tekerhet a szülő
    mögött biztonságban, vagy ami a célszerűbb, pedál nélküli kis
    fabiciklivel kezdeni a "szoktatást", mert amíg a gyerkőc rugdossa
    magát magától megtanul egyensúlyozni és így már nem kell seprűnyéllel
    utána szaladgálni.

    7. Drink & What?
    Nos, a hatályos jogszabályok tiltják, van is alapja.
    Viszont, mint filozófia, itt megemlíteném, hogy tulajdonképpen nem a
    kerékpáros okozza a legfőbb veszélyt, ő legtöbbször a baleset
    elszenvedője. A fő veszélyforrás a motorizált közlekedés (meg persze
    az a kivilágítatlanul szembejövő fa). Berlinben pl 2 sörig mehetsz
    bátran bicajjal, de ha gond adódik, "beszámítják". Tehát rád van bízva
    hogy eldöntsd: képes vagy-e gond nélkül hazamenni, viszont ezzel
    többet is kockáztatsz.
    Javasolni senkinek sem javaslom az ittasan történő kerékpározást, de
    azt azért írjuk le ide, hogy a részeg biciklista kevésbé veszedelmes,
    mint egy fele olyan részeg autóvezető, másfél tonna vassal.

  • 2010.07.29 00:27:24GaZe

    8.Andrássy
    CSAK TÁMOGATNI TUDOM! :)
    Az Andrassy bringagyász szerintem egy bemutatóterem, ahol a kerékpáros infraastruktúra építésének ÖSZZES HIBÁJÁT bemutatják. Bizonyára külföldi csoportokat is szoktak itt körbevinni, csak mi nem tudunk róla...
    Mindenki szív ezzel, autós, gyalogos, bicajos.

    Viszont ami nagyon fontos a kerékpározásnál, de valamiért 99%-ban ki
    szokott maradni az ilyen felvilágosító dolgokból (a lámpa használata
    mellett...) az a LAKAT.
    Mert hiába a sok tudás, hogy ha szemünk fémét egy vastag befőttes
    gumival tesszük le csak amíg beugrom a boltba, aztán gyalogolhatunk
    haza.
    Lakatolásról csak annyi jótanács, hogy "Olcsó bringa, drága lakat -
    sokáig a tiéd marad!"
    Egy lakatra minimum 10.000 forintot el kell költeni, az alatt
    fölösleges venni, lezárás nélkül is otthagyhatod.
    Lakatolásról viszont tengernyi hasznos információk találhatóak itt:
    [link]

  • 2010.07.29 01:37:48jahaha

    2 szabaly van, tudj biciklizni es jo fekek. ne csak kepes legy eleses nelkul haladni, hanem erezd a biciklit, a tavolsagot az autoktol, ha kell gurulj 2-vel, vagy tekerj 30-al, ahogy a helyzet kivanja, legy magabiztos a gepen.

  • 2010.07.29 01:41:58alien

    A másik legjobb: "Nem jön semmi, ez jobb, mint a zöld".
    ott a pont
    sisak kell, mert ha már a kormány felett repülsz jó dolog ha van, egy barátnőmet elcsapták az Andrássyn és bringán kívül csak a sisak tört el
    bringázni veszélyes, mert nem láthatatlan vagy hanem préda
    egyébként meg az is érdekes, hogy süket ember nem bringázhat, mert az nem olyan mint az mp3 mert nincs választás, de ha nem hallasz egy érzékkel kevesebb lehet hogy az hiányzott volna
    a bringautakat szerintem olyanok csinálták akik nem tekertek soha
    a kisgyerek meg ne a bringaúton tanuljon, mert az is veszélyes szépen beéred a szülőket látod ott a ded, kihúzódsz persze nem tolod neki mert nem tudod mit lép a gyerek, figyelsz szembe, figyelsz szülőre, gondolod elsurransz, na de nem mert szülő elbődül pistike jobbra gyerek hátranéz és jön a balkacsa én azt fejlesztettem ki, h amikor beérem őket akkor szépen még kellő távolból hallkan ráköszönök, szia itt jövök ne ijedj meg, amikor tudatosult hogy ott vagyok akkor skera, de mennyivel egyszerűbb lenne, ha nem ott tanulnának bringázni
    amúgy egy aranyszabály figyelj mindig, mert a gyalogos tuti odalép az autó meg úgyis jön, ezért mindig állj meg

  • 2010.07.29 01:47:05a chinese lollipop man

    Csecse frizura, szuper indie zenekar, hipsztertársadalom... Ehhez képest a Nők Lapja vegytiszta gonzó-újságírás volt már a 80-as években is.

  • 2010.07.29 02:10:09Alapvető élelmiszer

    kerekkoto,
    remélem, az a bringás aki "körültekintően" átment a piroson, azonban ha mégis oldalról elcsapják, nos remélem, hogy a élve meg is ússza, tartani fogja a hátát és viseli következményeit annak, hogy 1., a rendőrök rá fognak szállni, hiszen pirosban ment át, 2: az autós az unokájáig leperli róla a javíttatási költséget. Amikor már 3. hete zsíroskenyeret fog enni, akkor elgondolkodhat, mikor megy át legközelebb a piroson.

    Minden más esetben dolgozik az evolúció...

  • 2010.07.29 02:11:13GaZe

    alien: Sisak kell, mert a múltkor... És a fejedre is eshet egy virágcserép amikor sétálsz az utcán, mégsem hordanak az emberek sisakot szeles időben. Otthon megcsúszol a zuhanytálcán, bevered a fejed a wc-kagylóba, és a sor végtelen hosszú.
    Nem jön rosszul a sisak, de átlagos városi közlekedéshez (nem futár, 20 km/h alatt, stb) annyira ritkán jön jól, hogy az a hatás amit a veszélyesség sugalmazásával elriaszt embereket, és ettől kevesebb bicajos lesz, na az nem éri meg. Lásd Kükü kommentjét. Ahol sok a bringás nem kell sisak, ahol kötelező a sisak, ott kevés a bringás.

    Süket ember biciklizhet? Mert ha igen, akkor ezek szerint hallás nélkül is lehet teljes értékűen kerékpározni. Akkor pedig...

  • 2010.07.29 02:19:38GaZe

    Alapvető élelmiszer: te hány olyan esetről hallottál ahol bicajos átment a piroson és oldalról telibe csapta egy autó? Mert én egyről sem (itthon) pedig egészen sokat vagyok rajta a dolgon.
    Egyszerűen azért nem, mert a bringás 360-ban körbenéz, azonnal meg tud állni (20 km/h-ról simán) és akár 90 fokban is el tudja fordítani a teljes szélességét.
    Pontosan, mint egy gyalogos.
    Gyalog is át tudsz kelni a Ferenc körút-Üllőin, bicajjal sem más a szituáció. Ezzel természetesen nem erre biztatok senkit, de fikciók meg horrorok helyet maradjunk a realitásoknál.
    Az "átment a piroson a biciglis!" szituációt a legtöbb autóvezető a gyalogos-zebráknál, és a jobbra kis ívben kanyarodásoknál éli meg. Ennél lényegesen ritkábban fordul elő a nagyobb kereszteződéseken való "átlopózás". Az "átszáguld" pedig egyszerűen nem logikus. /new york-i futárok tolják, hogy átlósan mennek bele a pirosba, mert így pont ki tudják kerülni az oldalról érkező autókat./

    Tehát ez a biciklizés-közlekedés dolog nem olyan misztikus meg kamikaze, mint amilyennek a romantika be akarja állítani. (lehet menni úgy is, szembe sáv felezővonalán, meg villamosínen előzni a 4-6ost míg jön szembe a másik, vagy platós teherautóval felhúzatni magad 60-ra... De erről talán kijelenthetjük: cseppet sem jellemző. Maximum ez szúr szemet)

  • 2010.07.29 03:39:30kismajom2

    Alapvető élelmiszer:
    az autósok sokszor azért nem értik a piroson áthaladást, mert az ő szemszögükből, az ő "adottságaikkal" tényleg életveszélyes. bringán viszont nagyságrendekkel tágul a tájékozodó és a helyzetfelmérő képességed. másrészt - a látszat ellenére - a bringás 3x is meggyőződik h mehet-e, mert tudja h egyesélyes a történet.

  • 2010.07.29 04:26:14vuvuzela importőr

    A lámpákról csak annyit, hogy az autók miatt találták ki mert egyre több embert öltek meg...

    Én eddig még egyszer estem, azt is bicikliúton mert kutya beugrott elém, de azért bukót hordok, aki nem akar az ne hordjon felőlem. Félek a sok 1.5 tonnás autótól sajnos, bármikor elüt vagy meglök egy idióta és ne a fejem törjön.

  • 2010.07.29 04:30:05vuvuzela importőr

    Ja és az én tapasztaltom szerint az egyetlen de legalábbis legfontosabb szabály: tudd mi történik körülötted, SZEMKONTAKTUS, ha úgy tűnik valaki elenged akkor győződj meg róla, tényleg látott-e mert nem mindig, az autóban ülők néha figyelmetlenek, felelőtlenek és agresszívek, mert nekik 8, nem ők halnak meg.

  • 2010.07.29 05:26:03maty78

    látom divat a sisakról vitatkozni....nekem az életemet mentette meg...a városban. Annyi történt, hogy egy taxis úgy döntött, hogy takarásból berántja az autót egy behajtani tilosba, át a birngaúton. A sisak hasadt szét tarkótol fejbúbig a fejem hejett. Azóta a sarki boltig sem megyek sisak nélkül!
    Az említett szemkontaktust kiemelt fontosságúnak tartom, azonnal látni ki figyel ránk és ki nem. (Mellesleg aki nem figyel nem az utakra való, de ez a rendőrök dolga lenne, ha csinálnának valamit egyáltalán.)

  • 2010.07.29 07:13:47Professzore

    LÁMPA!!! LÁMPA!!! LÁMPA!!! LÁMPA!!!


    Kiegészítés még...
    Sokszor, különösen olyan utakon, ahol az autók egyébként is lassan haladnak, érdemes nem az úttest szélén (előzésre lehetőséget adva) kerekezni, hanem az úttest közepén, az autókkal együtt (persze, ehhez tudni kell tartani a tempót is).

    Szemkontaktus: kegyetlen sokba kerül, de nagyon jó a polarizált szemüveg. Belátni vele az autókba.

    Andrássy út a Bajcsy-Zsilinszky út és az Oktogon között. Utána csak szimplán rettenetes minőségű.

  • 2010.07.29 07:14:02Pipas

    Mennyi barom kerékpáros van beszarás. Rájuk nem vonatkozik a piros, nekik át szabad menni bármikor ha körülnéznek, nekik nem kell sisak, nekik lehet zenét halgatni menet közben, a járda túl van lihegve, amilyen balesetről nem hallottak még, olyan nem létezik... őrület.

    Jóféle magyar intoleráns, szabálykerülő, ki-ha-én-nem és majd-én-azt-tudom banda.

  • 2010.07.29 07:23:50Professzore

    Folytatom, mert ihlet van.

    Műszaki állapot: katasztrófa, hogy miket látok (fék nélkül, lábbal lassítva a bicaj; irtózatos méretű nyolcas mindkét kerékben; zéró mintázatú, lekopott gumi, esőben életveszély; nulla karbantartás, olajozatlan lánc stb.).

    Anyázás: mindenki mindenkinek beszól, az esetek túlnyomó többségében indokolatlanul -- minek? A feszültségen kívül semmi értelme nincs, a feszültség pedig elvonja a figyelmet, a figyelem pedig a legnagyobb kincs.

    Szemüveg: különösen nyáron, bogaras időben praktikus.

    @GaZe hozzászólásainak sok részével is egyetértek, különösen kiemelném a figyelmet, és épp erre alapozva vitatkoznék a zenehallgatás kérdésével. Én egyszer kerékpároztam (tinikoromban, rengeteg évvel ezelőtt) zenét hallgatva. Soha többet nem fogok. Megjegyzem, gyalogosként is növeli a kockázatot, ahogy a telefonálás is.

    Ja, LÁMPA LÁMPA LÁMPA LÁMPA LÁMPA.

  • 2010.07.29 07:44:23Professzore

    Sisak-kérdés
    Nekem életet mentett (a történet érdekes, különösen az autósok hozzáállásáról, de ezt majd máskor).
    Kötelezővé nem tenném. Aki városban, ésszerű sebességgel (20, max. 25 km/h), minden szabályt betartva közlekedik, az csak akkor hordjon, ha feltétlen szükségét érzi. Prioritásban hátul áll a sorban, más (sokkal fontosabb) tételek elölrébb állnak az ellenőrzőlistán (és sokszor azok sem teljesülnek).

    Piros lámpa
    Sok esetben semmi nem indokolja, hogy nagyon alapos körültekintéssel a kerékpáros ne mehessen át a piros lámpán. Pálda pl. a Bartók Béla út a Móricz felől a Gellért tér felé. A piros lámpák kivárásával számottevően nagyobb a közlekedés kockázata, mert a BKV 7-es viszonylatának, plusz rengeteg autósnak kell kerülgetnie ahelyett, hogy a Ménesi útnál a piroson megelőzve a sort teljesen tiszta, forgalomtól mentes úton közlekedénk.

  • 2010.07.29 08:09:57liftman

    valaki végre észrevette:

    "a chinese lollipop man
    Csecse frizura, szuper indie zenekar, hipsztertársadalom... Ehhez képest a Nők Lapja vegytiszta gonzó-újságírás volt már a 80-as években is."

    mert valójában ez itt ennek a cikknek a lényege.
    a csaj meg
    csak a
    - lámpáról
    - a kerékpározni _tudás_-ról
    - meg még pár dologról

    nem ír, ami talán a vageszkodáson túl a realitáshoz való kapcsolatáról tanúskodna.

  • 2010.07.29 08:25:24navigo

    Civilizált államokban nem kell sisak 20 alatt, tehát itt kell!
    Nem csak a gyerek megy cikcakkban, hanem sok idióta kerékpáros is, tőlük félek a legjobban ezért igaz a 9. szabály.
    Egy angliai felmérés bebizonyította, hogy sokkal kevésbé veszélyes, ha átmész a piroson mintha együtt indulsz az autókkal valamint jobban fel tud készülni a kikerülésedre, tehát nem üt el míg az elindulással vagy elfoglalva.

  • 2010.07.29 08:30:38capture3

    lehet, hogy "a szerző sokat biciklizik úttesten" de azert sikerult egy szar cikket irnia a temaban.

  • 2010.07.29 09:31:44venus27

    Igaz nem Pesten, de városban lakom és bringával járok. Jelenleg egy fitness bike-al nyomom, ami ezért elég gyors tud lenni a városi bringákhoz képest én mégsem száguldozom, csak ha az országúton nyomom, ami persze teljesen más. Az sport a városi bringázás meg közlekedési forma. Kevés a bringaút és általában tele van gyalogosokkal, de nagy részük mosolyogva félre áll ha hallótávolságban jelzem, hogy "helló jövök!" Közlekedésre csak széles járdát és kevésbé forgalmas autóutat használok még akkor is, ha a szűk vagy az egyirányú utcákban előbb átérnék a városon. Egy igazi bringás idővel kiépíti a saját biztonságosnak vélt bringaútvonalát. Legalább is az én bringás ismerőseim, akik a bringászást sportszerűen is űzik, így tesznek. Egyet azonban biztosan állíthatok: nekünk bringásoknak kell odafigyelnünk a gyalogosokra és az autósokra is, mert abban sosem bízhatunk, hogy Ők figyelnek ránk még ha ez így is van.

  • 2010.07.29 09:33:26PLC

    Ilyen baromságokat csak az ír, aki soha nem közlekedett még városban bringával. Ha betartod a KRESZ-t, meghalsz.

    Jó tanácsok:
    [link]

  • 2010.07.29 09:33:44mhxmqz

    3-as ponthoz:
    A fülnél megbízhatatlanabb, életveszélyesebb érzékszerv bringázáshoz nincs, ezért a Sennheiserem nélkül fel se ülök a bringára, amit viszont minden nap megteszek.
    Javasolok ezzel szemben valami mást:
    KÖRÜL KELL NÉZNI A SZEMEK HASZNÁLATÁVAL!

  • 2010.07.29 10:06:47Bahama Mama

    minden oké, de 2 dolog:
    - a sisakhoz az istennek se bírok hozzászokni (bezzeg a gyerekre rákényszerítem, neki kötelező...)
    - mi van a motorosokkal + robogókkal, akik a bringaúton mennek?
    - és mi van a gyalogosokkal, akik a bringaúton mennek?

  • 2010.07.29 10:09:40Bahama Mama

    Ja és komoly balaesetveszélyben akkor voltam, amikor egy bringástársam leszarván a piros lámpát, oldalról majdnem telibekapott a dózsa györgy úton...

    milyen lenne, ha mi kezdenénk feljavítani a magyar közlekedéskultúrát, és tényleg betartanánk legalább a lámpákat meg a zebrákra vonatkozó szabályokat??

  • 2010.07.29 10:10:46Professzore

    @Bahama Mama:
    Motorosok, zéró tolerancia, ha kell, boruljon, de nem húzódók félre. Robogósok dettó.
    (Mátrában gyalogtúrázóként szigorúan védett területre "tévedt" 20 fős motoros csoport egyik tagja kis híjján legurult a hegyről, mert nem álltam félre, amikor jött. Egy szót sem szoltak.)

    Gyalogosok: rövid csengetés. Félreállnak.

  • 2010.07.29 10:15:39nvyktor

    Elöljáróban annyit, hogy autóval és biciklivel is szoktam közlekedni a városban. Előítéleteim nincsenek, mert mindenki egyformán bunkó.

    Senkinek sem akarok a lelkivilágába taposni, de az itt kommentelők nagy többsége idióta... tisztelet a kivételnek...

    A Kresz mindenkire nézve kötelező. Gyalogosra, gördeszkásra, biciklisre egyaránt. A törvények alól a nem tudás nem mentesít. A városi biciklizést kresz vizsgához kellene kötni. Ha így lenne, akkor a biciklisek is rögtön tudnák, hogy egy közlekedési szituációban, pl. jobbkézszabály, a ráutaló magatartás is sokat számít. Ha én biciklivel közlekedek, akkor érdekes módon meg szokták adni a jobbkezet nekem. Persze ehhez az is kell, hogy én is megadjam, ahol erre szükség van. Meg átengedjem a gyalogosokat, meg ne menjek át a piros lámpán.

    A bukó kérdése is jóval összetettebb ennél. Ha valakinek biztonságérzetet ad, akkor mindenképpen hordja. De tévedés azt hinni, hogy városban haszontalan. Ha ugyanis kihagytok egy jobbkezet, és egy kocsi motorháztetején landoltok, akkor az rohatt kemény tud ám lenni. Az autókon az első gyűrődőzóna, ahová a gyalogosvédelmet is beépítik pedig nem a motorháztető közepén van, ahová potyogni fogtok...

  • 2010.07.29 10:16:41nvyktor

    Lámpa. Valaki írta, és nagyon egyetértek vele. Benne van a kreszben is. úgy híják az elméletet amúgy, hogy: "látni és látszani". Itt most a látszani-n van a hangsúly. Ha látnak téged, akkor figyelembe tudnak venni. Ha nem használod, akkor meg ne sírjon a szád.

    Összegezve. Ne higgyék már azt a biciklisek, hogy ők sz...rták a spanyol viaszt! Nem csak nekik van problémájuk a budapesti közlekedéssel. Kapjatok már az agyatokhoz, és ez az itt kommentelő autósokra is vonatkozik. egy kicsivel több szabály betartás, és előzékenység csodákat tudna tenni. Pl, ha kocsival megállok egy lámpánál, mert jéééé, piros, akkor mögülem ne előzzön ki még 2-3 autó, hogy átmenjenek rajta...

    Ennyi. Úgyis tudjátok, hogy kikről beszélek.

  • 2010.07.29 10:21:02nvyktor

    Bicikliút. Bakker nekünk épül! Igen vannak helyek, ahol idiótán van megcsinálva. És? Féked nincs? akkor mit keresel az utakon. Az Andrássyn sem kell más csinálni, mint kicsit felállni, és ellátsz a parkoló autók fölött. És akkor téged is látnak...

    Piros lámpa. Ne hidd már azt, hogy rád nem vonatkozik. Ha tudnád a kreszt, játrál volna tanfolyásra, akkor tudnád azt is, hogy attól mert nem látod, az még nem azt jelenti, hogy nincs ott. De ne én fogok meghalni mert átmentem a piroson. Téged viszont még pofán is verlek képletesen, mert nem vagyok verekedős, ha a motorháztetőmön landolsz.

  • 2010.07.29 10:22:42oc

    Szerintem a sisak nem kelt félelmet. A városi biciklizés veszélyes, nem attól lesz több biciklis az utakon, hogy azt mondjuk, nem az.

    Őszintén szólva bukó nélkül nem érzem magam biztonságban. Kb. mint kocsiban biztöv nélkül.

    Mostanában keveset biciklizek, de régebben nagyon szerettem a városban tekerni. Összpontositást igényel, része vagy a forgalomnak, egész jó tempóban lehet haladni. Mindig zenét hallgattam közben, de mint ahogy előttem irták: néztem, láttam. Nagyon jó gondolat a szemkontaktus: figyelni, ki mit akar, merre indul, merre néz. Minden rezdülésnél tudni, ki van mögötted, melletted; jelezni ha kanyarodsz, ha kikerülsz valamit.


    Azt tapasztaltam, hogy pofátlanul az út szélétől 1 méterre kell menni, nem teljesen lehúzodva, mert különben tuti nem váltanak sávot, hogy leelőzzenek, hanem megpróbálnak kicentizni. Édesanyámat igy sodorták el az Andrássy végén, a Deáknál...

  • 2010.07.29 10:23:48nvyktor

    Járda. A gyalogosoké. Ha ott parkolnak, akkor az vagy szabályos a tábla szerint, de ha nem akkor sem a te dolgod lerúgni a tükrét. Jelentsd fel, ha attól jobban érzed magad, tedd fel a parkolási szégyenfalra, mittomén. De tudd, hogy ha hozzáérsz,és megrongálod a kocsikat, akkor az igen hamar átléphet a szabálysértésből a bűncselekmény kategóriába. Bűnöző vagy?

    Asszem télleg ennyi.
    Bocs a darabolásért, nem ment át egyben...

  • 2010.07.29 10:47:13shamir

    Autóval és nagymotorral megtett sok ezer kilométerrel a hátam mögött, városban viszont aktívan kerékpárral közlekedő emberként az évek során azt tapasztaltam, hogy bringásként b...hatom a kreszt, az életösztönöm vezérel. Még a motorhoz képest is más dimenzióban kell közlekedni...

  • 2010.07.29 11:27:10shamir

    Agresszív Kamionsofőr:

    Ezzz azzz! Te vagy a king of dö ród!

  • 2010.07.29 11:57:07PLC

    Agresszív kamionsofőr:

    A bringások nevében is elnézést, kérek, hogy az utadra merészkedtünk. A jövőben majd megpróbáljuk elkerülni az utakat...

  • 2010.07.29 12:24:54Paraj Benedek

    Amúgy a kresz azért is fontos, mert én még nem láttam olyan kerékpárost, aki
    1. megáll a piros lámpánál
    2. jelezné irányváltoztatási szándékát.
    Ellenben elég sok olyan kerékpárost láttam, aki a zebrán gyalogos, a főúton meg autós. Vagy kerítés mögül harmiccal próbál meg keresztülsuhanni a zebrán. Vagy halad párhuzamosan, majd zebrához érve mindenféle jelzés nélkül elindul keresztbe.

  • 2010.07.29 12:37:18kombi

    nvyktor:
    ...A Kresz mindenkire nézve kötelező...

    A gond mindössze az, hogy a gépjárművezetők legnagyobb része legelemibb módon sem tartja be. (sebesség, zebra, irányjelzés ...és még sorolhatnám.

    Mert, ha mégis betartják, akkor miért is kellene fékeznie a védett bringaúton szabályosan haladó bringásnak egy kereszteződésben?

  • 2010.07.29 13:08:22peppermint

    Nehéz nem vihart kavarva megnyilvánulni az adott témában. Ezért már most jelzem, hogy én is szeretek bringázni, de BP-n nem merek. Az oka: a egyik oldalon emlegetett agresszív, szabálytalan autósok tömege.
    Másfelől: autósként szinte hihetetlen, hogy mennyi alkalommal fordul elő, amikor ugyanilyen agresszív, szabálytalan bringással találkozom. Mintha a gyalogosok KRESZ-analfabétizmusa ötvöződne a motorosok arroganciájával, meg egy kocsmai kidobó viselkedéskultúrájával.
    Szóval döntetlen.

  • 2010.07.29 13:21:59gauche caviar

    Pipas: Életedben nem közlekedtél még kerékpárral Budapesten, ugye? Ez nagyon látszik az írásodból :)

    "Rájuk nem vonatkozik a piros"
    Amerikai államokban már bevezették, hogy a kerékpárosok számára a piros lámpa = stop tábla. De a bolygó ezon felén nyilván másképp működik a fizika.
    Esetleg nézz meg egy vietnámi kereszteződést, hömpölygő tömegekkel, ott még lámpa sincs, és sehol egy koccanás.

    "nekik át szabad menni bármikor"
    Senki nem írt ilyet, ez a te saját fikciód(frusztrációd?) hülyeség kivetítened másokra.

    "körülnéznek"
    Bringáról szerinted nem sokkal jobb a kilátás, mint egy fémkasztniból?

    "nekik nem kell sisak"
    Nem kötelező. De a hülye hollandok, dánok, mind-mind öngyilkos lemingek ugye...

    "nekik lehet zenét halgatni menet közben"
    600W mélynyomó, DUMMDUMM-TÜCCTÜCC, az belefér? Vezetés, elindulás, sebességváltás+kanyarodás közben mobiltelefonálás az okés? Olyan nincs?

    "a járda túl van lihegve"
    Mocskos módon túl van lihegve. A közlekedők személyiségén múlik minden.
    , amilyen balesetről nem hallottak még, olyan nem létezik... őrület.

    "amiről nem hallottam az nem létezik"
    Szabadon idézz be egyetlen megtörtént esetet is, azzal alá tudod támasztani a mondókádat. Addig viszont sajnos abból tudunk kiindulni, hogy amíg nincs bizonyítva, addig nincs.

    "Jóféle magyar intoleráns, szabálykerülő, ki-ha-én-nem és majd-én-azt-tudom banda."
    Ne haragudj de itt egyelőre te vagy az aki fikciók alapján áll neki fröcsögni, mindenféle tények és helyzetismeret nélkül, rádásul mindezt szalmabáb-érveléssel árnyékboxolva püfölsz valamit ami csak a te tudatodban létezik.
    Szóval, mi is akkor a jóféle magyar tulajdonság?

  • 2010.07.29 13:39:10dukeekud

    Budapesten ket problema van a kozlekedesben, az idiota, baromalat, kozveszelyes autosok, es a hulye gyalogosok.
    Ha ettol a ketotol sikerulne megtisztitani a varost, akkor nem volna tobbe semilyen problema a kozlekedessel. Nem volna tobbe kulonbseg jarda es uttest, vagy hazteto es aluljaro kozott.
    Vegre mindenhol egesznap korlatok nelkul szabadon lehetne nyomatni. :)))

  • 2010.07.29 14:03:57CApa

    @kombi
    Faja, azért mert sokan nem tartják be az írott és íratlan közlekedési szabályokat, akkor azokat nem is kell betartani senkinek? Igazi bringanácik itt egyesek...

    A kereszteződésben meg pl. azért fékezz a bringáddal, mert érdekes mód az autó vezetőüléséről jobbkanyar közben nem látom, hogy ott tekersz akár "csak" 20-al, 20 méterre. A gyalogot látom pár méterre, de az lassú. Ha sövény is van vagy egyéb takaró felületek, akkor meg senkit se látok öt méteren túl. Nem mindenki jár dzsippel vagy teherautóval, hogy észre vehessen titeket.
    Mellesleg egy kereszteződést mindig kellő körültekintéssel kell megközelíteni, nem pedig átszáguldani rajta.


    Valamint használjatok erős fényű első/hátsó világítást és küllőprizmákat. (Egyébként is kötelező felszerelés, ha nem tudnátok.) Az egyszem teszkós szentjánosbogár a hátizsák oldalára akasztva szart sem ér, csak pár méterről látszik, akkor már késő.

  • 2010.07.29 14:04:49CApa

    És próbáljátok a többi közlekedő szemével is nézni amit műveltek az utakon, akkor talán könnyebb lesz feloldani a problémákat. Értem, hogy ez nehéz, ha sosem próbáltad a másik oldalt, de meg kell kisérelni. Van A/B/C jogsim és bringázok is, láttam már pár érdekességet, s mind közül a bringások hülyeségét tartom a legveszélyesebbnek viszont a legkönnyebben elkerülhetőnek. Pont azért, mert a bringások többsége olyan intelligens(nek látszó), fiatal, akinek nem okozhat gondot ezt felfogni. Persze lehet hogy tévedek, és valójában retardáltak... :(

    Azok a faszfejek sem értik a problémát, akik pl. a Lágymányosi-híd és a Szerémi út forgalmi sávjaiban kerekeznek a mellette levő (mellesleg jó minőségű) kerékpárút helyett. Hiába tekernek negyvennel, ha ott tábla szerint 70-el autózhatnak (de sokan gyorsabban, ami persze szabálytalan). Én 50 év feletti vagyok, de ha arrafelé bringázok, nekem nem gond a híd lábánál lévő emelkedő, amit az úton tekerő majmok meg akarnak spórolni. Aztán itt kárálnak, hogy ők milyen egészségesek...

  • 2010.07.29 14:16:38Egy bringás

    Autózom, bringázom és gyalogolok is, de mindhárom külön tudomány.

    A gondot nem az okozza, hogy mivel van az ember, hanem az, hogy Ki az az ember. Sajnos aki "beteg" az mindegy mivel közlekedik... Vannak normálatlan bringások, gyalogosok és autósok is, erről az emberi természet tehet, nem a bringa, autó vagy a járda. Sajnos az előitélet is emberi velejáró, ezért van ez a sok általánosítás, amiket el kell fogadni és túl kell rajtuk lépni mosolyogva:)Talán ez a legnehezebb:(

    Én egy valamit tudok (és mindenkinek csak ezt tudom javasolni): csak magamban bízhatok és ha Én szabályosan, elővigyázatosan közlekedek Önhibámból nem lehet bajom közlekedjek bármivel is. De sajnos itt is ki kell hangsúlyozni, hogy Önhiba, mert persze a többi közös utat járó még hibázhat.

  • 2010.07.29 14:18:07Egy bringás

    A "4. A járda a gyalogosoké" pontban írottakat sohasem értettem meg. Szerintem kétféle bringás van BPen: akinek volt és akinek még nem volt autók miatti balesete. Én is sokáig bringáztam az utakon, főleg a nagy körúton (Blaha-Petőfi híd között), addig amig egy hirtelen megálló autóból hirtelen kipattanó hátsó utas rám nem nyitotta az ajtót. Szerencsére megúsztam kisebb zúzódásokkal, de azóta inkább megyek a járdán (főleg ahol elég széles) minthogy legközelebb nagyobb gondom legyen. A járdán Én vagyok az erősebb, ami nyugalmat ad, de persze tiszteletben tartom a gyalogosokat, Ők vannak mindenek előtt. Itt kiemelném, hogy a saját nyugalmam, biztonságom miatt megyek a járdán és nem azért mert a gyalogosokktól erősebb vagyok és terorizálom őket.

  • 2010.07.29 14:18:40Egy bringás

    A nagykörúton rengetegen bringáznak, de semmi jele annak, hogy lesz bringaút. Pedig elég széles a járda mindkét oldalon végig. De persze sok a teraszos, kiülős hely, akiknek valószínűleg nem a bringások életének megkönnyítése az érdeke, addig biztos nem amíg valamelyiket vagy a gyerekét el nem ütik a kőrúti úttesten bringázva. A három aluljáró (Ferenc körút, Blaha és Nyugati) átépítésével két legyet lehetne ütni egycsapásra: akadálymentesítés és bringás út.

  • 2010.07.29 14:21:35shamir

    CApa:

    "Mellesleg egy kereszteződést mindig kellő körültekintéssel kell megközelíteni, nem pedig átszáguldani rajta."

    Eme mondatod már előzetesen agyonütötted ezzel:
    "A kereszteződésben meg pl. azért fékezz a bringáddal, mert érdekes mód az autó vezetőüléséről jobbkanyar közben nem látom, hogy ott tekersz akár "csak" 20-al, 20 méterre. A gyalogot látom pár méterre, de az lassú. Ha sövény is van vagy egyéb takaró felületek, akkor meg senkit se látok öt méteren túl. Nem mindenki jár dzsippel vagy teherautóval, hogy észre vehessen titeket."

    Tehát autóval is kellő körültekintéssel kell megközelíteni a kereszteződést, és akkor észre lehet venni a közeledő kerékpárost...
    Írom ezt autósként is!

  • 2010.07.29 14:27:55shamir

    CApa:

    A Szerémi út melletti bringaút időszakosan használható. Most pl Rambo is elveszne ott, annyira benőtte mindkét oldalról a sövény. Két bringás már nem fér el, de van olyan rész, ahol le kell szállni és csak derékszögben lehajolva tudsz továbbmenni mert felülről is annyira belóg a zöld. Nem csodálkozom ha ilyenkor nem használják.

  • 2010.07.29 14:37:17gauche caviar

    Egy bringás:
    Isten ments, hogy szeparált kerékpárÚT épüjön, pláne a járdából elszakítva. A város nem az autóforgalomról szól, hanem emberek élettere. Ezért ha valahonnan helyet kell elvenni, akkor az a motorizált közlekedés. Hogy a parkolósáv, vagy egy forgalmi sáv, az a nagykörtén belül utcasarkonként változik. Sok helyen pl elegendő ha fel van festve kerékpárSÁV, meg kerékpárosNYOM.
    Fölöslegegs hőbörögni, bárhol csökkent az autóforgalom ott felvirágoztak a kis üzletek, Ráday utcától az Október 6-ig mindenhol.
    És az a hülyeség sem állja meg a helyét, hogy ha nicns hova parkolni akkor nem jönnek a vevők. Egyrészt a fenti példák ezt is tökéletesen megcáfolják, msárészt a legbelebb belvárosban elenyésző az a termékkínálatú bolt amit CSAK MAGÁN személygépjárművel lehet elszállítani. Tehertaxi, gurulós kocsi, séta a sarokig, stb.
    Valamiért ezeket a dolgokat külföldön meg tudják oldani, New Yorktól Prágáig, majd pont Budapesten nem lehetne?

  • 2010.07.29 14:40:25gauche caviar

    CApa:
    biztos megdöbbentő lehet, de rengetegen vezetnek autót amellett, hogy kerékpároznak.
    És egy csomóan meg BKV-znak amellett, hogy néha kerékpárral jutnak el A-ból B-be.
    Biztos megdöbbentő lehet ez, de a világ nem fekete-fehér, és nincsenek benne születettt autósok meg kerékpárosok, csak emberek akik különböző módon közlekednek.

  • 2010.07.29 14:41:12CApa

    @shamir:
    Aha, behajtok lépésben, majdnem állok, jobbra nézek, nagyjából a zebra szélétől pár méterre látok el (a távolabbit kitakarja a kasztni), továbbindulok, erre átvág előttem 20-al a bringás, akit ugye nem láthattam, mert egy másodperce még túl messze volt hozzá.
    Mit is kellene tenni? Kiszállni, és jelzőőr segítségét igénybe venni az áthaladáshoz? Nem hinném. Mindössze a bringásnak figyelembe kellene vennie, hogy nem látom. Írták már itt többen a szemkontaktust, nem hülyeség az. Én se hajtok ki egy kereszteződésből, hiába van elvileg elsőbbségem, csak ha látom hogy a közeledő meg is adja azt...

  • 2010.07.29 14:43:01CApa

    @gauche caviar:
    Gondolom az autósbringás lehet a szabályokat betartó üdítő kivétel. Vagy nem?

  • 2010.07.29 14:48:00CApa

    @shamir:
    A múlt héten én még elfértem azon a kerékpárúton, egészen a Camponáig. Azóta bizonyára nőtt annyit a növényzet, hogy lehajlás/félrehúzódás helyett jobb opció az M6 bevezető száguldó autóforgalmában hajtani.
    Én speciel pont a jól szeparáló növények miatt bírom nagyon ezt az útvonalat.

  • 2010.07.29 14:54:33Egy bringás

    gauche caviar:

    Egyetértek veled. A járdás javaslat, csak egy lehetőség volt, persze az útból is el lehetne venni, de ahhoz kellenének parkolóházak és valami alternatív út.

    Én is voltam sok helyütt a világban, és tényleg sokhelyen nyugatabbra sikerült megoldani ezeket a dolgokat. A dolog egyszerű: AKARNI KELL. Sokan nem akarják, mert nem érdekük. Amint érdeke lesz valaki döntéshozónak, hidd el meg lesz oldva.

    Tegyük érdekükké!!! Várom az ötleteket...

  • 2010.07.29 15:05:07CApa

    A fülhallgatósoknak idézem egy autóvezetői tankönyvből:
    "A közúti közlekedés szempontjából fontos tény, hogy ... 80-100 dB nagyságú zaj a járművezetők többségének reakcióidejét mintegy 20-60%-al megnyújtja."

    Egy diszkóban kb. 110-115 dB zaj van, egy sziréna olyan 110-120 dB között van, típustól függően, egy sima duda az halkabb. De a dudákon kívül azért másra is figyelni kellene.

    A fülhallgatós bringások pedig nyilván halk szalonzenét hallgatnak a pesti forgalomban, de láttam már fejhallgatós autóst is. Nagyon beteg...
    (Autóban a hangos zene, tehát a tuc-tuc is ugyanolyan veszélyes lehet, de neki legalább van kasztnija.)

  • 2010.07.29 15:46:23szypy

    Nos,szerintem meg gyerekes "bezzeg az autós sem tartja be a kreszt"stb szöveg!
    A kresz szerint a bicikli JÁRMŰ!Kötelezővé tenném nekik is a kreszvizsgát,mert én is csak találgatok mindig,vajon mit akar az a drága biciklis,és lám,véletlenül sem szabályos.Szlalomozik az autók között,mert ő ugye elfér a kocsik között,mi meg tekergessük a fejünk,hogy tudjon közlekedni,és ne tapossuk el.A piros az piros,a zebrán meg gyalogolunk,mert arra számítunk mi tapló autósok,nem egy elénkszáguldó bringára,a kresztáblák meg nem nyéllel földbeszúrt hólapátok,hanem ismerni,és betartani kell!MINDENKINEK!Azért nem szabálytalankodok,mert a másik is,hisz az köztudott hogy annak van elsőbbsége,akinek megadják,résen kell lenni annak aki közlekedik,de be kell tartani a kreszt azt jóvan!
    uff beszéltem.

  • 2010.07.29 16:02:09shamir

    CApa:
    "akit ugye nem láthattam, mert egy másodperce még túl messze volt hozzá"

    Tényleg nem kötekedésképp, de ez már gáz, szemészhez kellene menni.
    Szerintem egy másik Szerémi út melletti kerékpárúton, vagy azon, de egy másik dimenzióban tekertél ott a múlt héten. Én most hétfőn jártam arra és nem fértünk volna el ketten rajta.

  • 2010.07.29 16:09:39CApa

    @shamir:
    Olvasd el az egész hozzászólást, akkor nem írsz butaságot.
    A kasztni takarásán csak a marslakók kocsányon ülő szemei segítenének.
    Esetleg röntgenszem. Vagy az említett jelzőőr. Vagy ha lelassít a kerékpáros, mielőtt keresztezi az utat. Hoppá, az utolsó ugye nonszensz.

    Miért fáj, ha nem fértek el ketten egymás mellett? Amíg elmegy a másik, nem tudsz két-három másodpercre lassítani? A belógó ágak alá meg be szoktam hajolni, én még csak 50 vagyok, nekem még megy...

  • 2010.07.29 19:03:51bobby_ocean

    aki ezt írta az valószínűleg egy arrogáns köcsög.
    szerintem itt lenne az ideje, hogy végre ne közlekedési eszköz alapján ítéljenek meg embereket. aki köcsög az köcsög attól függetlenül, hogy mit vezet. a cikk elég felháborító. amúgy meg szerintem állampolgári joga mindenkinek a gyors előrehaladás, amihez mindenki szíve és pénztárcája alapján választ közlekedési eszközt. tehát, ha valaki úgy dönt, hogy bringával szeretne "gyorsan" haladni, és ehhez nincs meg a megfelelő infrastrukturális háttér, akkor talán nem egyből a bringás kellene hibáztatni, hanem talán a város és országvezetőknek kellene feltenni a kérdést, hogy miért nincsenek rendes közlekedési feltételek mindenki számára..

  • 2010.07.29 20:40:04Forest

    Már szinte mindent elmondtatok.
    Ami szerintem nagyon fontos:
    1. Világítás. Nem háromledes kínai lószar, ami szürkületben 50 méterről nem látszik, hanem rendes jó fényerejű cat-eye, vagy jó kis dinamós (full környezetbarát, soha ki nem merülő) valódi kerékpárlámpa.
    2. Forgalommal a sebesség tartása. Sokkal inkább lehet közlekedni ha az átlag 30 km-es városi tempót abszolváljuk, mintha folyton az a probléma hogy hogyan kerülgessenke minket.
    3. Kicsik vagyunk, vékonyak, nem látszunk, ez tény. (bár láttam már nagyseggű leányzót a nyugatinál, ritmikusan majd összeszakadt alatta a 19e Ft-os monti :) Ezért kamikaze akció levágtázni a zebrán keresztben, és hát igem
    4. Az a kurva piros lámpát meg kell várni. Oka van annka hogy pirosat mutat, csak nem biztos hogy érted (de akkor is oka van)
    akkor leszünk partnerei az autósoknak, ha legalább annyira szabálytisztelők leszünk mint ők (igen másra mutogatni mindig kényelmesebb, populistább és demagógabb is, amivel a nem-gondolkodók széles táborát lehet nyájként magunk mögé állítani, csak az egészség ugye, az is fontos)
    5. Füldugó. Persze hogy süket ember is tud kerékpározni, csak éppen _nem_teljesértékűen_.
    Nem véletlen hogy a látáskorlátozottak tiltakoznak a hibríd toyoták ellen, mert hangtalanul jönnek, nem érzékelhetően. Ugyanez ha oldalról jön a veszély, a látótéren kívülről, kerékpáros esetén, ha az ipod-ról szól a Metallica.
    Városi közlekedés közben egy érzékszervet kivonnia forgalomból (még ha az csak a hallás is) több mint hülyeség, örültség.
    Amúgy tudom, én vagyok a hülye.
    Szép estét!

  • 2010.07.29 21:49:10csagota

    Egy kolleganőmet a BajcsyZsilinszky úton, a JÁRDÁN ütötte el bringás, szerencsére tél volt, vastag ruhák, így csak egy hónP

  • 2010.07.29 21:53:50csagota

    Affenébe, mellé ütöttem. Szóval csak egy hónapig volt betegállományban, gerinc- és egyéb sérülésekkel. A bringás simán lelépett. A kiérkező rendőr is csak a fejét csóválta. Rendszám, ismertetőjel? ????
    És az Andrássyn szó szerint életveszélyes gyalogolni, és még örülhetek, ha a járdán bicikliző nem köp le vagy nem tesz valami ocsmány megjegyzést - ez a ritka! Előbb-utóbb valaki elé fogok lépni, nekem ugyanis nincs sávom, nem egyenesen megyek!

  • 2010.07.29 22:31:47dizo

    Nemrég majdnem elütöttem egy kerékpárost: motorral jobbra bekanyarodás közben, a zebrán. Pedig természetesen figyeltem, és a bekanyarodás előtt közel - távol nem volt gyalogos a környéken. Aztán érkezett egy asszonyság a semmiből, vagy 20-szal. Időben meg tudtam állni, de ha rajta múlott volna, ütközünk. Az rendben, hogy mindketten meg voltunk ijedve, de ő fel is volt háborodva.

    Nem véletlen, hogy a Kresz szerint csak a gyalogosnak van elsőbbsége a zebrán, a kerékpárosnak, ha nem tolja, nincs. Nincs bajom azzal, ha nem száll le vki a gépéről, de ha a gyalogos sebességének ötszörösével (!) érkezik, akkor a saját érdekében legyen körültekintő, legalább annyira, mintha a piroson menne át.

  • 2010.07.29 23:46:00alien

    GaZe

    szerintem a bringázás pláne pesten veszélyes, sok bringás nagyobb létszám több baleset, de csak kampányolj ellene
    nekem mindig jól jött a bukó, meg a kesztyű is, persze az is fölösleges
    úgyhogy ne hordjon senki bukót (én nem szeretem az embereket, úgyhogy nekem csak jó ha nincs rajtuk)

  • 2010.07.29 23:47:10alien

    GaZe
    ja annyit mondtam csak hogy a hallás segít hogy elkerüld a bajt, a süket nem magát fosztja meg ettől

  • 2010.07.29 23:50:52alien

    [link]
    na itt aztán valaki jól megaszondja

  • 2010.07.30 12:01:52mic@

    9.pont És ne felejtsük el a kibaszott lámpákat-!!!! , elől+hátul "látni és látszani", amúgy respekt..... Még-! igen érdekes hogy nem csak az mp3 zabáló fülpiszkás hüleee gyerek a próblémás ,hanem a 40-es szakálas ba,...om is, példamutatásból jeles-! nem lát sem előre sem hátra , nem érdekli hogy nem látják csak megy mint egy eszement barom aki azt hiszi-?! csak Ő van az úton , és leugatja a szerencsétlen autóspicsát akinek mellesleg igaza van ......... Kultúra odafigyelés-!!!!, mert nem te vagy a világ közepe, akinek nem inge nem veszi magára:-)

  • 2010.07.30 12:19:06mic@

    na itt aztán valaki jól megaszondja:-)

    Szegény !!!! túlbonyolitja;-)

    Mintha Emerikában lennék:-)

    Néhányan kétségtelenül attól félnek, hogy hülyén fognak kinézni a biciklin, félnek attól, hogy a nyilvánosság előtt testmozgást végezzenek, illetve tartanak attól, hogy idegenek zaklatják vagy bántalmazzák őket. A városok tele vannak félelemmel, amelynek részben oka, és következménye az, hogy az emberek autóval járnak.

    Nevetséges

  • 2010.07.30 20:42:42Perillustris

    A Dívány fizetett jogdíjat az Autózz! blognak és a Kerékagynak a kommentekért? Vagy tévedek, és nem CTRL+C - CTRL+V történt?

    :P

Blogok, amiket olvasunk

comra Londonból Franciaországba bicajjal

"Franciaországban, szeretem ezt, mindenki mosolyog, a csajok leginkább." Úti beszámoló három hét sátorban, két kerékről, képekben (is)...

stthomasdesign Naprendszer gyerekszobába

Régóta szeretnék egy naprendszert készíteni a gyerekszobába, de sajnos idáig nem sok használható ötlettel találkoztam, találtam párat, megosztom veletek...

kerjtanacsot Lopás és börtön

Három, 15 éves diáklány, megpróbált ellopni pár bizsut, darabonként „pár ezer forintos” értékben.A rendőrök őrizetbe vették őket. A lányok sokkot kaptak, zokogtak a döntés hallatán, egyiküket át is szállították a János Kórház pszichiátriájára.

kisérletikonyha Őszibarack-sorbet

Lapos őszibarackból készítettem sorbet-et. Mézzel és citromlével fedő alatt a saját levében puhára főzve pürésítettem, majd lehűtöttem és fagyigépben elkészítettem.

Tékozló homár Kidobják az étteremből, aki túl sokat eszik

Másfél óra után kidobják az embert a Mongolian Barbecue-ból, ha úgy gondolták eleget fogyasztott az 5000 forintért.

Női megújulás Coaching Interaktív - Online beszélgetés női témákról!

Téma: Nem találom a helyem a munka világában – Mit kezdjek magammal? A kezdeményezés célja, hogy a neten keresztül kötetlenül beszélgessünk nőket foglalkoztató kérdésekről, nehézségekről, dilemmákról.

b-oldal Hét dala: Edith Piaf - Non, Je ne regrette rien

Az Eredet című filmben központi motívum a dal. Bátran tessék megnézni és bennmaradni a film végén lévő "credits" rész után is. Van egy elméletem, hogy a film végén (után...?) AZ A BIZONYOS DOLOG mit is jelent...

csecsebecse Bono a Louis Vuitton kampányában

Bono és felesége, Ali Hewson a Louis Vuitton Core Values kampány-sorozatának legújabb főszereplői. Ez az első alkalom, hogy Bono a U2 többi tagja nélkül áll modellt. Ráadásul más divatmárkát is feltüntetnek: a Bono és Ali nevéhez fűződő "etikus" Edun-t.

egigeropaszuly A szultán kedvence: krémes padlizsán - köretként

Nem is tudom, ki utánoz kit: a szultán engem, vagy én őt. Esetleg egymástól függetlenül imádjuk mindketten a padlizsánt? Mindenesetre tanúsíthatom: igencsak jó ízlése van a szultánnak!

szakítós Egyedül egy másik országban

Hívom, nem veszi fel. Ott állok egyedül a Heathrow-n és nincs ott senki. Szidom magam, sírok. Nem hiszem el, hogy kint hagyott.

pecsiborozo Cseke a legjobb sommelier

Cseke Gábor, az angliai surrey-beli Hotel Great Fosters kastélyszálló 28 éves pohárnoka lett a 17. Sommelier Magyar Bajnokság győztese.

vetti Kabátmustra kiegészítőkkel

A kevésbé hideg időjárástól egészen télig bemutatom nektek a legtrendibb kabátokat és hozzájuk passzoló kiegészítőket.
Ajánlok blogbejegyzést

Legfrissebb kommentek

C-Travel ajánlatok