Kiderült, hogy veszélyes rákfajta esélyét növeli ez a gyakori napi szokás

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Régóta halljuk, hogy cukros üdítőt inni nem a legjobb döntés, de azt azért nem gondoltuk, hogy az életünkre törnek ebédünk narancsos, vitaminnal dúsított, bodzás és kaktuszfügés kísérői…

A cukros üdítők túlzott fogyasztása rengeteg káros következménnyel járhat, többek között hozzájárulhat a cukorbetegség és a túlsúly kialakulásához. Ám ez nem minden: a kutatók már az öregedési folyamatok gyorsasága, a DNS állapota és az édes italok fogyasztásának szokásai között is találtak összefüggéseket.

Ha ez még nem lenne elegendő érv ellenük, mára valami még rosszabb is kiderült. A kutatók néhány éve több mint 100 ezer embert vizsgáltak meg, és velük rendszeresen kérdőíveket töltettek ki a táplálkozási szokásaikkal kapcsolatban. A kutatás 10 éve során a szakemberek végigkövették a résztvevők szív- és érrendszeri egészségének alakulását. Azoknál, akik rendszeresen fogyasztottak cukros vagy édesítőszeres üdítőt, jóval nagyobb volt a szívroham, az agyvérzés és más kardiovaszkuláris betegségek kialakulásának kockázata. Ehhez ráadásul nem is kellett rengeteget legurítania az innivalókból: már napi fél doboz növelte az egészségügyi problémák megjelenésének kockázatát.

Még most sem hajítottad el a kólát a kezedből? Akkor folytatjuk. Az American Journal of Public Health című szaklapban publikáltak szerint már napi 250 ml szénsavas üdítő befolyásolhatja a bőröregedést. A kutatást a Kaliforniai Egyetem munkatársai végezték, 5300 20–65 év közötti személy részvételével. Az eredmények még a tapasztalt szakembereket is meglepték.

Most pedig a tudomány egy újabb érvvel állt elő, ami nem kevésbé rettenetes, mint a többi.

Egy új tanulmány szerint a cukros italok fogyasztása növeli a májrák kockázatát

A kutatás minden egyéb édes italra, tehát akár a teára, vagy épp a kakaóra is vonatkozik. Az italokhoz hozzáadott cukor ugyanis összezavarhatja az inzulint és a vércukorszintet, ami megterhelheti a májat.

A cukor a gyulladáshoz és a máj körüli zsírfelhalmozódáshoz is kapcsolódik, mindkettő a rák kockázati tényezője. 

Az Amerikai Táplálkozási Társaság éves találkozóján bemutatott kutatás szerint a napi legalább egy cukros ital fogyasztása a májrák kockázatának jelentős növekedéséhez vezethet.

A gyerekeknek is jobb, ha a vízivásra szoktatod őket
Fotó: Image Source/Zero Creatives / Getty Images Hungary

A kutatók úgy találták, hogy azoknál a nőknél, akik naponta legalább egy édes italt fogyasztottak, 73%-kal nagyobb valószínűséggel alakulhat ki májrák, mint azoknál, akik havonta három vagy kevesebb ilyet ittak. A nagyon édesszájú nők, akik naponta több üdítőt is legurítottak, 78%-kal magasabb volt a kockázat. 

A májrák a 6. leggyakrabban diagnosztizált rákforma világszerte a World Cancer Research Fund International szerint, és az Amerikai Rákkutató Társaság adatai szerint mind az esetek, mind a kapcsolódó halálozások száma növekszik. 

Korábbi bizonyítékok arra utalnak, hogy más káros szokások is befolyásolhatják a májrák kockázatát, mint például az alkoholfogyasztás, ami magasabb kockázatot jelent, vagy a kávézás, ami alacsonyabbat.

Longgang Zhao, a tanulmány vezető szerzője és a Dél-Karolinai Egyetem doktorandusza szerint a tanulmány eredményei azt sugallják, hogy

Idézőjel ikon

„A cukorral édesített italok vízzel, vagy nem cukrozott kávéval és teával való helyettesítése jelentősen csökkentheti a májrák kockázatát”

– mondta Zhao egy sajtóközleményben. 

Válaszd inkább a vizet
Fotó: Klaus Vedfelt / Getty Images Hungary

 A túl sok cukor fogyasztása miatt ráadásként az érintett kevésbé lesz érzékeny az inzulinra, a vércukorszint szabályozását segítő hormonra. A magas cukorbevitel súlygyarapodáshoz is vezethet, növelve a máj körüli zsírképződés kockázatát. A kutatók szerint mindkét tényező káros lehet a máj egészségére, és szorosan összefügg a rák kockázatával. 

A szakemberek azt is hozzátették: az eredmények fontosak, ugyanakkor több kutatásra van szükség az édes italok és a májrák közötti kapcsolat jobb megértéséhez.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Életem

A bértranszparencia Magyarországon elbukott, csak elvben nyilvánosak a fizetések

Az Európai Unió bértranszparencia-irányelvének fontos mérföldkőhöz kellett volna érkeznie a múlt hétvégén, hiszen a tagállamoknak hároméves felkészülési időszak után kötelezően át kellett volna ültetniük a szabályozást a saját jogrendjükbe. A valóságban azonban a transzparencia elbukott a legelső teszten, mivel számos tagállam képtelen volt betartani a meghatározott határidőt.

Offline

Villámkvíz: te tudod, hol játszódnak ezek a híres regények?

Egy jó regény nemcsak a történetével, hanem a helyszíneivel is maradandó élményt ad: sokszor egy város, egy táj vagy akár egy kitalált világ önmagában is külön értelmezéseket nyithat meg a műben. És vannak olyan irodalmi művek is, amik már teljesen egybefonódtak híres városokkal szerte a világon.

Mindennapi

Betiltják a mobilozást a zebrán, korlátozzák az e-rollerezést – új szabályok Szlovákiában

Jelentős változások előtt áll a szlovákiai közlekedés, miután a pozsonyi parlament június 2-án elfogadta a közúti közlekedésről szóló törvény átfogó módosítását. Az új előírások elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése – többségükben szeptember 1-jén lépnek hatályba, és a szigorítások a gyalogosokat, az elektromos rollereseket, valamint a gyorshajtó sofőröket egyaránt érintik.

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.