Meglepő, de így hat az emésztésedre, ha mindennap megiszol egy sört

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A túlzott alkoholfogyasztás hazánkban minden ötödik férfi halálával kapcsolatba hozható. Bár az alkohollal összefüggésben álló halálozási arány a férfiaknál négyszerese-ötszöröse a nők esetében feljegyzett értéknek, a szebbik nem esetében sem árt az óvatosság. És akármi is derül ki mai cikkünkből, ne hivatkozz ránk, amikor a párod már nehezményezi a következő kört – mi épp csak jelezzünk, hogy van egy kis előnye is az esti gyógysörnek.

A magyarok átlagfogyasztása fejenként több mint 14 liter tiszta szesz egy évben. Ezzel a mennyiséggel az európai ranglista ötödik helyén állunk. Mivel az alkohol számos egészségügyi probléma kialakulásának alapja lehet, érdemes lenne csökkenteni a fogyasztás mértékét.

Ám úgy tűnik, időszakosan növelni is megéri, ha épp egyáltalán nem iszol sört. 

Kutatók szerint a sör folsavat, vitaminokat – elsősorban B-vitaminokat –, vasat és kalciumot tartalmaz. Ezek az összetevők hozzájárulnak egészséged hosszú távú megőrzéséhez. A sör egészségre gyakorolt hatása ugyanakkor természetesen függ az adott ital típusától is, valamint attól, hogy milyen összetevőket használtak fel a főzésnél. Kedvenced egyik fontos alkotóeleme a komló, amit a gyógyászatban az alvás, az emésztés, a női egészség és az idegrendszer támogatására használnak. A komló számos bioaktív vegyületet tartalmaz, köztük egyedülálló savakat, illóolajokat és polifenolokat. Az erős gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatású komlósavak adják a sör jellegzetes keserű ízét. 

Miért is járnak egy kicsit jobban a sörfogyasztók?

Azok a férfiak, akik naponta egy sört isznak, változatosabb bélbaktériumokkal rendelkeznek – állapította meg egy tanulmány. Egy sör elfogyasztása vacsora közben növelheti a bélrendszer diverzitását súlygyarapodás nélkül – állapították meg a szakemberek. Mindezeken túl a kutatók kevésbé változatos bélbaktériumokat találtak olyan betegségekben szenvedőknél, mint a cukorbetegség és a szívbetegség.

Egy sör nem sör, két sör egy sör
Fotó: Orbon Alija / Getty Images Hungary

Egy kis tanulmány szerint a napi egy sörivás tehát javíthatja a férfiak bélbaktériumainak sokféleségét, még akkor is, ha az innivaló alkoholmentes.

A kutatók szerint ugyanakkor további vizsgálatokra van szükség több résztvevő bevonásával az eredmények alátámasztásához, és kiemelik: tanulmányuk azt nem értékelte, hogy az alkoholmentes sör milyen hatással van a bélbaktériumok sokféleségére azoknál az embereknél, akik általában nem isznak alkoholt.

Azért ne idd magad állatra, főleg ne rendszeresen
Fotó: Jean-Philippe Tournut / Getty Images Hungary

A szakemberek úgy gondolják, hogy a sörben lévő polifenolok és az erjedési folyamat során keletkező mikroorganizmusok jót tesznek a bélnek. Dr. Vincent B. Young, a Michigani Állami Egyetem Mikrobiológiai és Immunológiai Tanszékének professzora szerint növeli a „jó” mikrobák számát.

Dr. Ashkan Farhadi, a kaliforniai Memorial Care Orange Coast Medical Center gasztroenterológusa, aki szintén nem vett részt a kutatásban, elmondta a Healthline-nak, hogy a bélbaktériumok számának és sokféleségének hiánya számos betegséggel összefügg.

Idézőjel ikon

„A sokszínűség általában nagyon jó jel, de ennél többet nem olvasok ki belőle”

– mondta. 

A bélbaktériumok csökkenését figyelték meg szívbetegségben és cukorbetegségben szenvedőknél

Adam Barnes, az Insider munkatársa korábban beszámolt arról, hogy a bél mikrobiomja billió mikroszkopikus organizmusból áll, amelyek fontosak az emésztés és az általános egészség szempontjából. A bélbaktériumok alacsony szintjét számos betegségben szenvedő embereknél kimutatták, beleértve a szívbetegségben és cukorbetegségben érintetteket.

Ha a mikrobiom „jó” és „rossz” baktériumainak egyensúlya megbomlik, az többek között hasmenéshez, székrekedéshez, gázképződéshez és gyomorfájdalmakhoz vezethet. Az alkohol pedig nem a legjobb ötlet ilyenkor, mert szerepet játszhat ennek az egyensúlynak a felborításában, így az alkoholmentes verzióval jobban járunk. Ebből az is egyértelmű, hogy a kutatások eredményei nem az alkoholfogyasztást propagálják, hanem a sört mint italt, lehetőleg azt is mentes formájában, és akkor is mértékkel. 

Ha egészségesebben élnél, jó, ha tudod, hogy a bélrendszer egészségét javító ételek és italok közé tartozik a kimchi, a savanyú káposzta, a kefir, a joghurt, a miso, a kombucha és más fermentált zöldségek. A fermentált ételek azonban puffadást és gázképződést okozhatnak, ezért ajánlott fokozatosan növelni az adagodat.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.

Önidő

Indul a foci vb magyarok nélkül: 156 ezres miniállam is kivívta a részvételt

Ma kezdődik a 2026-os labdarúgó-világbajnokság, amelyet ezúttal három ország – az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada – közösen rendez. A magyar válogatott ugyan ismét lemaradt a tornáról, de így is bőven akadnak olyan történetek és újdonságok, amelyek különlegessé tehetik a következő heteket a futball szerelmeseinek.

Életem

Ekkora vám sújtja júliustól a temus csomagokat: minden, amit tudnod kell

Július 1-jétől új költséggel kell számolniuk azoknak, akik EU-n kívüli webáruházból, például Temuról, Sheinről vagy AliExpressről rendelnek: a 150 euró alatti csomagokra termékkategóriánkként 3 eurós vám kerül. Ha egy küldeményben többféle termék van, a 3 eurót termékkategóriánként kell megfizetni.

Világom

Riasztó képet fest Európa időjárása: végérvényesen eltolódhat a nyár

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens. Nyugat-Európában már május második felében olyan hőhullám érkezett, amely inkább a nyár közepét idézte. Május 21. és 30. között Franciaország nyugati részén, Angliában és Walesben a napi átlaghőmérséklet helyenként több mint 10 Celsius-fokkal haladta meg az ilyenkor szokásos értéket. Ilyet korábban nem tapasztalhattunk.