Évekkel éltek tovább a kísérleti majmok ettől az egyszerű döntéstől – a tudósok közül néhány már követi is

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Azt már régóta halljuk, hogy a mértéktartó étkezés egészséges, ám most úgy tűnik, erre a tudomány is bizonyítékokat talált. Azok a majmok ugyanis, akik a kísérletben szándékosan kevesebb kalóriamennyiséget kaptak, tovább éltek a többi állatnál. Vajon embereknél is működik ugyanez?

A kalóriakorlátozás módszere évekkel meghosszabbítja a majmok életét, állítja a New Scientist, azt is hozzáfűzve, hogy az állandó, mértéktartó diéta meghosszabbíthatja az életet, ha a majmoktól származó eredmények igazak az emberekre.

Egy makákókon végzett, hosszú ideje tartó kísérlet során kiderült, hogy a kalóriakorlátozás miatt körülbelül három évvel tovább élnek a normálisnál, ami az embereknél körülbelül kilenc évet jelent.

Idézőjel ikon

„Lehet, hogy egy ilyen szigorú diéta nem mindenkinek való, de a kalóriakorlátozás előnyei mögött meghúzódó mechanizmusok megértése egy napon akár öregedésgátló gyógyszerek kifejlesztéséhez is vezethet”

– fejtette ki a témában Julie Mattison, a baltimore-i National Institute on Aging (NIA) munkatársa.

Idézőjel ikon

„A cél az emberi egészség javítása”

– fűzte hozzá.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a kalóriakorlátozás meghosszabbítja egyes állatok, szervezetek élettartamát, az élesztőtől a férgeken át a legyekig és egerekig.

A módszernek már követői is vannak néhány ezren, akik azt vállalták, hogy napi 1500-1800 kcal-ra korlátozzák kalóriabevitelüket (a nőknek és a férfiaknak általában 2000, illetve 2500 kcal fogyasztása javasolt). Remélik, hogy hosszabb és egészségesebb életet biztosít számukra ez a döntés, és van némi bizonyíték arra, hogy az ilyen emberek vérében jobb a koleszterin- és glükózszint.

A szakértők azt mondják, egyelőre nem világos, hogy ez a megközelítés valóban meghosszabbíthatja-e a hozzánk hasonló, hosszú életű állatok életét. A fogságban körülbelül 26 évig élő makákók kalóriakorlátozására irányuló két kísérlet egyesek szerint eddig ellentmondó eredményeket hozott.

Emberekkel is működik?
Fotó: RichVintage / Getty Images Hungary

A kísérleteket az 1980-as évek végén indították el, és még nem pusztult el minden majom, így azok nem zárultak le. A Wisconsin Egyetem egyik csoportjának időközi jelentése azonban korábban úgy találta, hogy a korlátozott étrenden lévő majmok valóban tovább élnek, mint a kontrollcsoport.

Ám nem mindenki hitt a módszer hitelességében. Egy másik kutatócsoport óvatosságra intett az eredményeket illetően, szerintük nincs konkrét összefüggés az étrend és a majmok élethossza között.

Most a csapatok összehasonlították legutóbbi eredményeiket, és elemzésük alátámasztja a korábbi kísérletet, amely pozitív eredményeket hozott. Az eredményeket cáfoló vizsgálat során viszont több probléma is felmerült, így a cáfolat nem tekinthető sikeresnek.

A wisconsini kísérletben az állatok jelentősen tovább éltek, mint a kontrollcsoport tagjai – a korlátozott kalóriatartalmú ételeket fogyasztó hímek körülbelül két évvel, míg a nőstények körülbelül hat évvel éltek tovább. Ezeknél a majmoknál alacsonyabb volt a szívbetegségek és a rák aránya is.

Idézőjel ikon

„Ezek jelenleg az emberek halálának fő okai, ami a szakemberek egy része szerint alátámasztja azt az elképzelést, hogy a módszer esetünkben is működőképes lehet”

– jelentette ki a témában Luigi Fontana, az olaszországi Bresciai Egyetem munkatársa.

Brian Delaney, a Calorie Restriction Society nevű szervezet elnöke maga is a módszer követője lett. 

Idézőjel ikon

„Megéri?” – kérdezi Delaney. „Az én választásom az, hogy megcsinálom. Mostanra már annyira hozzászoktam a diétához, hogy már tényleg nem nehéz számomra”

– mondta el egy interjúban.

Delaney 24 éve gyakorolja a kalóriakorlátozást. Azt mondja: amíg valaki meg nem szokja, idegen lehet, hogy a diéta során minden étkezést pontosan meg kell tervezni, és a mellékhatások közé tartozik a hidegérzet és a csökkent libidó, de idővel egyre könnyebb a betartása.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.