Ezek voltak a szocialista kerékpárgyártás magyar csodái

GettyImages-134373495

Ugye hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a szocialista iparcikkek a kapitalizmus versenyében edződött nyugati termékek mellett labdába se rúgtak? Jó, akadt pár hitvány termék. De a biciklik… a biciklik nem tartoztak közéjük! A magyar kerékpárgyártás fénykorát élte a szocializmus idején, az ez időben előállított darabok egy kis leporolás után a mai napig megállják a helyüket.

A biciklizés szenvedély. Ez a műfaj már rég nem csak a közlekedésről szól, mert majdnem mindegyik modellnek van stílusa, sőt lelke (csak rá kell nézni!). A bicikli öltöztet, szabadabbá, mobilisabbá tesz, és bár mindig más miatt, a mai napig őrült trendi. Most épp a környezettudatos életmódnak és a vészesen emelkedő üzemanyagáraknak köszönhetően hódít teret magának.

A kerékpárgyártás kezdetei Magyarországon

A kerékpározásban rejlő potenciált felismerve a gyártás meglehetősen korán megkezdődött Magyarországon. Kezdetben természetesen csak a tehetősebb rétegek engedhették meg maguknak, hogy biciklit tartsanak, ám szép lassan már a köznép is élvezhette a mobilitással járó előnyöket. Kerékpárokat eleinte csak külföldről lehetett beszerezni, majd 1929-ben a Weiss Manfréd által alapított gyárban megkezdték a hazai kétkerekűek gyártását is. Tíz évvel később a termelés elérte az évi 100 000 legyártott darabot! A II. világháború okozta sokkból hamar kilábalt a gyár, és részben a szovjet megrendeléseknek köszönhetően rövid idő alatt megduplázódott az éves termelés. Ennek eredményeként egyre több háztartásba jutottak el a kétkerekű csodák.

És most lássuk, melyek ezek az ikonikus darabok!

A Weiss Manfréd Acél- és Fémművek (amely varrógépeket, autókat, sőt még repülőgépeket is gyártott) 1956-tól már Csepel Vas- és Fémművek néven működöt. Lássuk, hogy a Csepel milyen járgányokkal kényeztetett minket, haladjunk a gyerekbiciklitől a szuperszonikus modellekig!

Ki az, akit gyerekként ne vonzott volna a száguldás gyönyöre? Főleg, ha azt egy Csepel Tacskón tehette meg, ami széles, ívelt kormányával, 20 colos kerekeivel ötvözte a klasszikus eleganciát és a gyerekálló dizájnt. De a műanyaggal borított ülése mögött fityegő szerszámostáskával még egy kis extra praktikummal is megtoldották a kis masinát. Kontrafékének köszönhetően pedig mesés gumicsíkokat lehetett húzni vele az aszfalton!
A nyolcvanas években azonban berobbant a BMX (bicycle motocross) korszak Magyarországon, erre a trendre felülve a Csepel is megalkotta a maga BMX-koncepcióját, amit vázvédő szivaccsal is elláttak. Ám igen szolid emlékeim vannak arról is, hogy osztálytársnőim rózsaszín, állandóan csörömpölő küllőtisztító gyöngyökkel látták el ezt az egyébként fiús jószágot.
És most jöjjön a kor és a Csepel kerékpárok egyik leginnovatívabb darabja az 1980-as évekből: a Csaba Camping bicikli! Ezt a modellt már dinamós lámpával, állítható kormánnyal és (hatásszünet) összecsukható vázzal gyártották (bár a két váz közötti csukló hanyag tulajdonos birtokában hajlandó volt berozsdásodni, ilyenkor legalább két harckocsira és egy fatörzsre volt szükség az összecsukáshoz). Egyszerű vázzal ellátott verzióját az akkori Közlekedési Minisztérium általános iskolai közlekedésre terveztette. A Csaba Camping rövidesen egy dizájnikonná nőtte ki magát, mind a mai napig akadnak rajongói és lelkes gyűjtői, ugyanis egyedi stílusához elpusztíthatatlan konstrukció párosult.

Biciklizés? Menő!
Biciklizés? Menő!Fortepan / Urbán Tamás

És bár számos típust lehetne még megemlíteni, elég csak az ötvenes évek után gyártott legendákra gondolni, de most következzen egy igazi szupersztár, a Csepel Maraton! Ez a modell a gulyáskommunizmus nagyágyúja! Váltóval, dinamós lámpával, vakítóan csillogó, krómozott sárhányóval, koskormánnyal és remek menettulajdonságokkal! Szerény személyemnek is megadatott, hogy egy metálpiros Maraton tulajdonosa legyek. Több évtized távlatából most úgy tűnik, hogy a Maratonnal való száguldás olyan volt, mintha egy hipertérugrásra képes űrhajóval haladtam volna a Csillagok háborújában. Ha elég mereven néztem előre haladás közben, akkor egy Angyalbőrben-zöld csíkká mosódtak össze az útszéli akácfák. Kár, hogy nem voltam méltó arra, hogy birtokoljam. Rövid, de annál boldogabb együttlét után lopták el.

Magyar hétköznapok – 1981
Magyar hétköznapok – 1981Fortepan / Leskó Imre

Magyarország első kerékpárgyára innovatív járműkoncepcióinak és elnyűhetetlen konstrukcióinak köszönhetően nemcsak hazánkban és a keleti blokk más országaiban volt kelendő, hanem Nyugaton is. Exportra készült modelljei az Egyesül Államokba is eljutottak.

A magyar kerékpárgyártás manapság

Ám jött a rendszerváltás, ami meglehetősen turbulens időszakot hozott a Csepel Művek számára. A nagy múltú márkát végül hazai befektetők mentették meg, és tették újra népszerűvé. A rendszerváltás utáni időszak azonban lehetőséget biztosított más magyar kerékpárgyártóknak is, hogy bizonyítsanak a vadkapitalizmusban. A Neuzer és a Gepida is garázsvállalkozásból indulva váltak Magyarország vezető kerékpárgyártóivá. Gyártási kapacitásuknak és innovatív szemléletüknek köszönhetően világviszonylatban is megállják a helyüket, de ismerősen csenghet a Nopeus név is, ami szintén egy magyar gyártót takar. Itt egyszerűbb városi és csúcskategóriás modelleket egyaránt gyártanak. A magyar kerékpárgyártás tehát él és virul, a klasszikusabb daraboktól a legmodernebb elektromos modellekig bármit megtalálunk a hazaiaknál is. 

Biciklizni egészséges. Így válassz biciklit, ha azt akarod, hogy kényelmes is legyen! 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek