#ÉLETEM

Figyeljünk a rejtett cukrokra!

2010. május 12., szerda 16:54

A lekvárral ízesített joghurt, a tömény szesz, a mogyorókrém, a müzliszelet mind tartalmaz finomított cukrot.

cukrosmacska_mA cukorbetegek számára ajánlott étrend a sokat hangoztatott és remélhetőleg már unásig ismert egészséges táplálkozással egyenlő. Ezért megismerkedünk a táplálkozási piramissal és a rejtett cukrok listájával.

A cukorbetegség egyre gyakoribb és fiatalabb korban kezdődik. Az orvosi statisztikákból kiderül, hogy egyike a leggyakoribb népbetegségeknek, szerte a világban és hazánkban is. Ezért térünk ki a kezelésének alappillérérel, a diétára.

A két típus
Közismert, hogy a cukorbetegségnek két fő típusát különböztetjük meg, az 1-es (inzulinfüggő) és a 2-es (nem inzulinfüggő) típust. Ezek a kezelésen túl a betegség kezdetének jellemző időpontjában is eltérnek. Az 1-es típus általában már gyermekkorban jelentkezik, nem ritkán veleszületett rendellenességként. Kevesebben vannak azok, akik felnőttkorukban egyből inzulinra szorulnak, hacsak nem fedezték fel túl későn a bajt. Az 1-es típusra jellemző tünetek (hirtelen fogyás nagy mennyiségű étel elfogyasztása ellenére is, acetonos lehelet, erős szomjúság, gyakori vizeletürítés, száraz, nehezen gyógyuló bőr, cukor megjelenése a vizeletben) feltűnő volta miatt ez nem nagyon valószínű. A 2-es típust nevezik időskorinak is, mivel elsősorban idősebb, 60-70 éves, többnyire túlsúlyos, elhízott egyéneken észlelték először. Eddig.

Már gyerekeknél is jelentkezhet

A civilizáció fejlődése, a mozgásszegény életmód és a nyugati típusú, vagyis zsírban, cukorban, finomított élelmiszerekben gazdag táplálkozás hatására a cukorbetegség 2-es típusú formája már egyre fiatalabb korban, akár egész fiatal gyermekeknél is jelentkezik.

A betegség kezelésében a diéta, vagyis az egyén szükségleteinek, igényeinek, életvitelének megfelelően kialakított étrend alapvető fontosságú. Az inzulinfüggő típust leszámítva a 2-es típusú cukorbetegek számára elegendő lehet az étrend megfelelő átalakítása is, így elkerülhető a gyógyszerszedés vagy későbbiekben az inzulinadás szükségessége is. Ez utóbbi Damoklész kardjaként ugyanis mindig ott lebeg felettük. Valójában a cukorbetegek számára ajánlott étrend a sokat hangoztatott és remélhetőleg már unásig ismert egészséges táplálkozással egyenlő.

Táplálkozás piramisa

Nem kell tehát valami nagyon extra dologra számítani, csak kövessük az egészséges táplálkozás piramisát, amely a következőképpen néz ki.

A piramis aljáról, vagyis a gyakrabban fogyasztandó nyersanyagoktól kezdve:

  • rendszeres folyadékfogyasztás (hozzáadott cukrot nem tartalmazó, pl. víz, ásványvíz, tea, friss - szükség esetén hígított - gyümölcs-, zöldséglé),
  • teljes kiőrlésű (vagyis élelmi rostokban gazdag) gabonafélék és ezekből készült termékek (barna, magvas, Graham, rozs-, korpás kenyér és pékáru, teljes kiőrlésű, durumtészta, barnarizs, hajdina, köles, bulgur...),
  • friss, szezonális gyümölcsök, zöldségek naponta legalább 3-szor, de még jobb, ha többször,
  • sovány húsfélék (főleg baromfi), tengeri halak, tojás (elsősorban a fehérje), sovány tej és tejtermékek (kefir, joghurt, túró, sajt, tejföl),
  • legvégül pedig a zsírban, cukorban gazdag nyersanyagok: olajok, margarin vagy vaj (állandó harcban), olajos magvak (tetemes zsírtartalmuk miatt mérsékelt fogyasztásra javasoltak, ugyanakkor értékes összetételük révén nem nélkülözhetőek), cukor, méz és ezekkel készített élelmiszerek, ételek, italok (egy jól összeállított étrendben és jól beállított kezelés mellett még a cukorbetegek is ehetnek egy keveset, de persze csak ritkán és kis mennyiségben, hiszen a lényeg, hogy pont ezeket kell elhagyniuk).


Ha tiltással nevelsz, hazudni tanítasz

Természetesen azért nem lehet teljesen szabad kezet adni az étrendben és azt mondani, hogy mindent lehet, csak mértékekkel, mert önszántából nem mindenki képes arra, hogy minden addig kedves csemegéjéről lemondjonm vagy egészen kevéssel is beérje. Ezért nem is tiltottnak, inkább kerülendőnek nevezünk bizonyos olyan nyersanyagokat, élelmiszereket, amelyek nagy cukortartalmuk és/vagy kis rosttartalmuk révén nem illenek bele a cukorbetegek számára javasolt étrendbe.

Kerülendő tehát:

  • mindenfajta cukor és méz, szirup, lekvár (a diabetikus is csak módjával), mogyorókrém,
  • a cukorral, mézzel, sziruppal, szörppel ízesített italok,
  • a cukorral, mézzel, lekvárral ízesített joghurtok, tejdesszertek (még a light joghurt is tele lehet cukorral),
  • cukorral, mézzel, sziruppal, lekvárral készült sütemények, édességek, csokoládék, kekszek, nápolyik, cukorkák, csokoládéval, mézzel, kandírozott gyümölccsel felturbózott müzlik, müzliszeletek (a natúr változat javasolt),
  • a finomlisztből készült kenyerek, pékáruk, tészták,
  • fényezett rizs,
  • burgonya esetében elsősorban a burgonyapüré,
  • gyümölcsök közül a szőlő, szilva, banán (fél-egy kisebb darabnál nagyobb mennyiségben), aszalt, kandírozott gyümölcsök,
  • tömény szeszes italok, édes likőrök, cukorral, sziruppal ízesített koktélok, édes pezsgő, édes bor (a többi alkohol sem kalóriamentes, ezért számolni kell például a sör szénhidráttartalmával is).

Látható, hogy az étrend betartása azért ütközhet nehézségekbe, mivel finomított cukrot szinte minden élelmiszeripari termék tartalmaz, nehéz kikerülni, az élelmiszerek címkéjének alapos tanulmányozása szükséges a hozzávalók kiderítéséhez. De megéri.

A másik dolog, hogy az édes ízt szinte mindenki szereti, ha pedig mégsem, akkor a „tiltott gyümölcs édes méz" bölcs mondás lép életbe. Vagyis azok, akik addig nem voltak igazán édesszájúak, de cukorbetegséget diagnosztizáltak náluk, azok legtöbbje egyből elkezd sóvárogni az édességek, sütemények iránt, mivel nem ehet belőlük, és ettől vonzóvá válnak.

A diabetikus élelmiszerekről és ezek kapcsán a mesterséges és természetes eredetű édesítőszerekről a következő cikkben olvashatnak.

Fotó: D Sharon Pruitt

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.05.13 09:37:25Vadkörte

    Gyakran hallani, hogy a cukrot, főképp a finomított, "fehér" cukrot kell kerülni, helyette barna cukrot, nádcukrot, mézet használjunk. Itt viszont mindenféle cukorról lebeszélnek, illetve egy kapal alá veszik a mézzel. MI az igazság?

  • 2010.05.13 10:45:10ohjajj

    Drága hölgyem! Nem lehet, hogy "véletlenül" a szénhidrát helyett használja a "rejtett cukor" kifejezést?

  • 2010.05.13 10:50:53ohjajj

    Bocs, az előző hozzászólás a cikk szerzőjének szólt.
    Egyébként végigolvasva az egész irományt, őszintén remélem, hogy élőben nem futunk össze a szerzővel. Komoly kétségeim vannak a szakértelmét illetően. :(

  • 2010.05.13 10:51:49kathyuk

    Én a rendszeres vércukormérést ajánlom, mert akkor nem az orvosnál, vérvételkor döbbenünk rá, hogy rossz az eredményünk. Rosszul hangzik, hogy meg kell szúrni magad hozzá, én is féltem az elején, de úgy döntöttem, hogy inkább a megelőzésre fektetem a hangsúlyt, mint a kezelésre. (Amúgy meg nem is fáj a szúrás, kevésbé fáj, mint egy szúnyogcsipés.) Marha jó kis mérők vannak már manapság, kis helyen elférnek, gyorsak, stb.
    Ne féljetek mérni! :)

  • 2010.05.13 10:58:44kathyuk

    Én is a cikk szerzőjének szántam :)

  • 2010.05.13 11:18:57kathyuk

    ...azaz az olvasóknak... ehh... szőke :)

  • 2010.05.13 12:24:44ohjajj

    A rendszeres mérést egy egészséges embernek nem javasolnám: nagyon drága a tesztcsík és nincs is sok értelme (pláne, ha csak ex has alapon mér).
    Évente egy-két alkalommal egy vérvételből sokkal többet meg lehet tudni (pl. HbA1c érték elég jól megmutatja az elmúlt hónap átlagát, gyanú esetén lehet terheléses vizsgálatot kérni)

  • 2010.05.13 14:37:03RK

    A rejtett cukor nem egyenlô a szénhidráttal. Szénhidrát elég sok minden más is lehet, ami ráadásul egészséges is, lsd. teljes kiôrlésû lisztek, hüvelyesek, stb.
    Szerintem kategorikus megnyilánulások elôtt érdemes tájékozódni.

    A cikk táplálkozástudományi szempontból teljesen rendben van. Sajnos tapasztalatból tudom.

  • 2010.06.03 10:22:44Anti Oxidáns

    Akkor kedves RK nagyon rosszul tudod. Pont az, amit egészségesnek hiszel ( teljes kiôrlésû lisztek, hüvelyesek, stb.) kerülendő a leginkább, ha nem akarsz cukorbeteg lenni (2-es típus), de akkor is ha egészségesen akarsz élni. Ugyanis a megoldás nem a zsír csökkentése, hanem a szénhidráté és természetesen a mesterséges, hozzáadott cukor. Tehát bátran ehetsz húst (zsírosat is), mert attól semmi bajod nem lesz, ahhoz hozzá van szokva a szervezet, de a szénhidrát túlzott bevitele lassú, de biztosan ölő méreg. Ajánlom figyelmedbe az alacsony szénhidrát tartalmú táplálkozást.

  • 2010.06.03 10:24:13Anti Oxidáns

    Akkor óránként kellene megmérned, mert mindig más és más a vércukor szinted. Van, amikor magasabb és van amikor alacsonyabb. Ez nem mutatja, ki a valódi problémát.

  • 2010.06.04 10:37:44kathyuk

    Én egészséges vagyok és folyamatosan figyelemmel kisérem a vércukorszintem. Kb. fél évente egy hónapban kiválasztok 3 napot, amikor étkezések előtt és után, plusz lefekvés előtt megmérem. Ebből pedig pont jól ki tudja értékelni a dokim, hogy milyen a vércukrom. Nem megerőltető és inkább tesztcsikra költök, mint majd inzulinra.

  • 2010.06.07 12:16:51lindushka

    Szia kathyuk!

    Megkérdezhetem, hogy te mivel méred a vércukrod? Találtam itthon egy vércukormérőt, de valahogy nagyon furcsa értékeket ad :(
    Köszönöm!

  • 2010.06.08 12:02:09kathyuk

    Lindushka,
    R. cég Accu-Chek-jét használom évek óta.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta