Nagy veszélyt jelenthetnek ezek az autók

GettyImages-908582266

Az elektromos autókat érintő tüzekről a típus terjedésével párhuzamosan egyre többet beszélünk, de van egy hatalmas tévhit, amely ezeknek a relatíve új és meglehetősen borsos árú járműveknek a kigyulladását övezi.

Az elektromos autókra már akkor is sokan megpróbálták ráhúzni a vizes lepedőt, amikor esetleges hibáikról még semmit nem lehetett tudni: így történt ez tavaly Lutonban, ahol egy parkolóház gyulladt ki. A gyanúsított azonnal egy elektromos autó lett, ám a vizsgálat teljesen más eredményt hozott: mint kiderült, egy dízeljármű okozta a pusztító lángokat.

Veszélyesebb lenne egy elektromos autó?

Mi az igazság abból, hogy az elektromos autók gyakrabban gyulladnak ki, mint benzines vagy dízelüzemű társaik, illetve abból, hogy ha egyszer lángra kapnak, sokkal nehezebb megfékezni a tüzet, mint egy hagyományos, környezetszennyezőbb jármű esetében?

Törökországban ezek a Teslák szállítás közben égtek ki, miután az egyik elektromos autó tisztázatlan okból kigyulladt
Törökországban ezek a Teslák szállítás közben égtek ki, miután az egyik elektromos autó tisztázatlan okból kigyulladtAnadolu / Getty Images Hungary

A válaszokra a Guardiannél is kíváncsi voltak, ezért utánajártak a világ útjain közlekedő több millió elektromos járművel kapcsolatos adatoknak.

Minden adat azt mutatja, hogy az elektromos autók sokkal, de sokkal kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint hagyományos társaik, miközben azt a rengeteg tűzesetet, amelyben benzines vagy dízelautók érintettek, egyszerűen nem jelentik be

 – mondta el a lapnak Colin Walker, az Energy and Climate Intelligence Unit kutatóintézet közlekedésért felelős vezetője.

Norvégiában például a hagyományos autóknál 4-5-ször több tűzeset tapasztalható, mint az elektromos típusoknál. Az ország azért is jó példa, mert a világon itt fut a legtöbb elektromos autó az utakon. 2022-ben Norvégiában 100 ezer hibrid vagy elektromos autóra csak 3,8 tűz jutott, míg 100 ezer benzines vagy dízeljárműre 68. Ahogy a statisztikából kitűnik, az utóbbi nagyságrendekkel több.

A számok árulkodnak

Egy adat ugyanakkor nem adat, nézzünk a továbbiakat is. Ausztráliában az elektromos autóknál 0,0012 százalék az esélye annak, hogy kigyulladjanak, miközben hagyományos társaiknál 0,1 százalék. A Tesla-vezér Elon Musk szerint pedig tizenegyszer kisebb az valószínűsége annak, hogy egy elektromos jármű lángra kapjon.

Ezen a ponton már sértésnek is tekinthetnénk az elektromos autókra nézve azt, ahogyan sokan a kigyulladásuknak tulajdonított kockázathoz viszonyulnak, hátravan azonban még egy kérdés: veszélyesebb-e vajon az, ha egy ilyen jármű kap lángra?

Itt már nem tudunk teljes mellszélességgel az újfajta típusok mellé állni, ugyanis az akkumulátorok égésekor rakétaszerűen lövellnek ki a lángok, mérgező anyagokat is tartalmazó gázfelhők kíséretében. A tűzoltóknak sokkal több vizet kell használniuk, amikor egy akkumulátort oltanak el – vagy le kell takarniuk a tüzet –, ráadásul az háromszor magasabb hőmérsékleten lángolhat, mint egy átlagos esetnél. Sőt, sokkal nagyobb a veszélye annak is, hogy a már eloltottnak vélt tűz újra fellángoljon. Nem árt, ha a kivonuló tűzoltók speciális maszkkal is rendelkeznek, hogy a mérgező gázok ne okozhassanak náluk egészségkárosodást.

Egy kigyulladó akkumulátor bizony nehezen oltható el
Egy kigyulladó akkumulátor bizony nehezen oltható elkynny / Getty Images Hungary

Ha már ég, az nagyon nagy baj

A verdikt tehát a következő: bár kisebb a tűzveszély, mint a benzines és dízelautók esetében, ha egyszer mégis lángra kap egy elektromos jármű, az nagyon nagy bajt jelenthet.

A rossz hírnévhez ugyanakkor hozzájárul az is, hogy sok olyan elektromos bicikli és roller van forgalomban, amely kevésbé megbízható gyártóktól származik.

Ezeket a közlekedési eszközöket négykerekű társaikhoz képest nem feltétlenül lehet biztonságosan működtetni és tölteni, így könnyebben lángra is kaphatnak, ami igazságtalan módon csökkenti az emberek bizalmát a sokkal ellenőrzöttebb körülmények között készülő elektromos autókban is.

A jövőre nézve fontos lehet, hogy az elektromos autók jellegzetességeihez igazodó szabályozásokat vezessenek be a parkolóházakban, olyan átalakításokat is alkalmazva, amelyek biztonságosabbá teszik ezeket a helyeket, mire kivezetik a piacról a hagyományos autókat. Az elektromos járműveket nem lehet ugyanis olyan egyszerűen kitiltani a parkolókból, ahogyan azt a gázüzeműekkel megtették: ehhez a helyzethez mindenkinek alkalmazkodnia kell.

Ha arról is olvasnál, anno milyen volt vezetni az átkosban, erről szóló cikkünket is ajánljuk!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek