Lehet, hogy rosszul tudtuk, és mégis nagyon veszélyesek a csípős ételek?

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Eddigi információnk szerint a mágikus összetevő, amitől a paprikák csípősek, a kapszaicin jó segítség lehet a diétához, ráadásul fájdalomcsillapító hatása is van, ezért használják többek közt az ízületi gyulladás, az idegi fájdalom és a derékfájás enyhítésére is. Állítólag a DNS-t is védi a rákkeltő anyagok káros hatásától, de még a vérkeringést is serkenti. A kapszaicint megtalálhatod majdnem mindenben, aminek az íze csípős. De valóban lehet veszélyes az eddig rajongott hatóanyag?

Egyes fűszernövények a tudomány bizonyítékai szerint csökkentik az étvágyat, ezzel kapcsolatban a csípős ízűeket emelik ki a leggyakrabban. Egy erről szóló kutatás résztvevői azt állították, hogy a Cayenne-borstól kevésbé kívánták a zsíros, édes és sós ételeket.

Mindezeken túl akár a teltségérzetet is fokozhatják a csípős ételek. Az Appetite magazinban megjelent 2014-es klinikai kutatás során egy csoportnak kapszaicintartalmú étrend-kiegészítőt adtak, és végül arra jutottak, hogy azok, akik kaptak a kapszaicinből, hamarabb laktak jól. Ha ez még nem lenne elég, ma már az is bizonyított, hogy a csípős ételek az anyagcserét is fokozzák. A fűszerek megnövelik a test hőmérsékletét, ami hozzájárul, hogy az több energiát használjon fel. Aki Cayenne-borsot vagy csípős paprikát tesz az ételére, az akár 119 kalóriával is többet égethet el egy nap alatt, mint az, aki nem.

Akkor tehát mi baj lehet a szinte univerzálisnak tűnő kapszaicinnel, miért gondolják egyesek mégis, hogy fogyasztása veszélyes is lehet?

Egy forró téma: egészségesek vagy veszélyesek a fűszeres ételek?

A kapszaicinoidok, amelyek magukban foglalják a kapszaicin vegyületet is, a paprika kémiai összetevői, amelyek fűszeres ízét adják. Az elmúlt néhány évtizedben végzett kutatások kimutatták, hogy a kapszaicinoidoknak – és így a fűszeres ételeknek is – számos egészségügyi előnye van.

A fűszeres ételek fogyasztása segíthet tovább élni

Egy 2015-ben közzétett tanulmány így fogalmaz: „azokhoz képest, akik hetente kevesebbszer ettek fűszeres ételeket, azoknál, akik hetente 6 vagy 7 napon fogyasztottak belőlük, 14 százalékkal csökkent a teljes halálozási kockázat.

A fűszeres ételek fogyasztása és a teljes halálozás közötti kapcsolat erősebb volt, mint az alkoholt fogyasztók és nem fogyasztók között, vagyis a csili többet segített, mint amennyit az alkohol ártott a résztvevőknek.

A fűszeres ételek valóban okozhatnak fekélyeket?

Újabban egyre több szó esik arról, hogy a csípős fogások fekélyeket okozhatnak.

Vajon igaz a rémhír?

Jelen állás szerint nem. A fűszeres ételek nem okoznak fekélyeket – valójában segíthetnek a fekélyeken a legújabb kutatások szerint.

„Gasztroenterológusként gyakran diagnosztizálok fekélyes betegeket” – kezdi Edwin McDonald, a téma szakértője. „Amikor elmondom valakinek egy beavatkozás után, hogy fekélye van, szinte mindenki azonnal a fűszeres ételeket kezdi hibáztatni. Az emberek gyakran figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy ibuprofént szednek éjjel-nappal, vagy hogy egy H. Pylori nevű baktériumuk lehet, ami a fekélyek egyik leggyakoribb kiváltó oka a világon” – folytatta a szakember.

A közhiedelemmel ellentétben számos tanulmány kimutatta, hogy a kapszaicin valójában gátolja a gyomor savtermelését. Emiatt egyesek a kapszaicint olyan gyógyszernek tekintik, amely megakadályozza a fekélyek kialakulását olyan embereknél, akik nem szteroidos gyulladáscsökkentő szereket szednek.

Fotó: A fogyásban is segít AaronAmat / Getty Images Hungary

A fűszeres ételek nem okoznak aranyeret, de irritálhatják a végbélrepedéseket

2006-ban a Diseases of the Colon and Rectum című folyóiratban megjelent tanulmányban a kutatók véletlenszerűen kiválasztottak súlyosabb aranyérrel küzdő embereket, hogy vegyenek be egy placebót vagy egy kapszulát, ami csiliporból készült. A résztvevőknek értékelniük kellett a tabletták hatását az aranyér tüneteire. A tanulmány megállapította, hogy a fűszeres kapszulák nem voltak kifejezett hatással a tünetekre.

A történet egy kicsit más véget ért azoknál az embereknél, akiknek a végbélnyílásában úgynevezett anális fisszúrák, végbélrepedések voltak. Egy 2008-as tanulmány kimutatta, hogy a fűszeres ételek súlyosbítják ezen repedések tüneteit. A vizsgálat során a betegek véletlenszerűen kaptak placebót, vagy csilipaprika-kapszulát, majd a vizsgálati időszak alatt nyomon kellett követniük a végbélrepedés tüneteit. A résztvevők 81 százaléka jobban érezte magát a placebóval.

A fűszeres ételek tényleg segíthetnek a fogyásban?

A csípős szósz segíthet a fogyásban? 90 különböző tanulmány metaanalízise szerint, amelyek a kapszaicin súlykontrollban betöltött szerepét vizsgálták, a válasz igen. Az elemzés megállapította, hogy a fűszeres ételek csökkentik az étvágyat, és növelik az energiafelhasználást. 

A fűszeres ételek okozhatnak gyomorfájást?

Bár a fűszeres ételek nem okoznak fekélyeket, egyes embereknél hasi fájdalommal járhat a fogyasztásuk. Egy tanulmány külön kiemelte, hogy a fűszeres ételek gyakori fogyasztása a gyomor-bél rendszer felső részénél okozhat kellemetlen tüneteket emésztési zavarokban szenvedő betegeknél. 

Fotó: Aranyér esetén inkább hagyd ki  sankai / Getty Images Hungary

Egy másik tanulmány kimutatta, hogy azok, akik hetente legalább 10-szer fogyasztottak fűszeres ételeket, 92 százalékkal nagyobb valószínűséggel szenvedtek irritális bélszindrómában, mint azok, akik soha nem ettek ilyesmit.

A csípős ételek tehát nem okoznak fekélyt, de légy óvatos, ha irritábilis bélszindrómában, diszpepsziában vagy gyulladásos bélbetegségben szenvedsz. A szabály a szakértő szerint az, hogy ha a fűszeres ételek gyomorfájdalmat okoznak, gondold meg a fogyasztásukat, vagy keresd fel háziorvosod, hogy utánajárjatok a lehetséges okoknak. 

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.