#ÉLETEM

A női étrendben túl kevés a vas és a cink

2010. május 1., szombat 09:09

A magyar nők étrendje az ajánlott napi mennyiségnél 30 százalékkal kevesebb vasat tartalmaz, de jódból és cinkből sem veszünk magunkhoz eleget, derült ki a Nestlé kutatásából. A cég dietetikusa tippeket ad a mikrotápanyagokban gazdag étrendre.

noietrendA magyar nők étrendje az ajánlott napi mennyiségnél átlagosan 30 százalékkal kevesebb vasat, és 10-20 százalékkal kevesebb cinket tartalmaz, derült ki a Nestlé kutatásából. Az olyan mikrotápanyagok, mint a vas és a cink, továbbá a jód, az A-vitamin, a D-vitamin, a kalcium vagy a folsav hiánya súlyos betegségekhez, többek között vérszegénységhez, vaksághoz és szellemi visszamaradottsághoz is vezethet.

A vitaminokban, ásványi anyagokban szegény étrend világszerte számos hiánybetegség kialakulásáért felelős, hiszen a Föld lakosságának több mint egyharmadának vas, A-vitamin és jód fogyasztása lényegesen az ajánlott mennyiség alatt marad. Szűcs Zsuzsanna, a cég dietetikusa a hiánybetegségek megelőzéséről írt.

Vas

A vas legfontosabb feladata a vérben lévő vörösvértestek alkotórészeként az oxigén és a széndioxid szállítása. Hiánya - ami különböző felszívódási zavarok és vérzés miatt is kialakulhat - vérszegénységet okoz. A vashiány kialakulása szempontjából leginkább a csecsemők, a kisgyermekek, a serdülők, a várandós nők, a reproduktív korú nők (erős havi vérzés esetén), az idősek és a vegetáriánusok veszélyeztetettek.

A legjobb vasforrások a húsfélék, a máj és az egyéb belsőségek, ezekből két-ötször jobb a vas felszívódása mint a növényi vasforrásokból (pl. paraj, sóska, póréhagyma, petrezselyemzöld, spárga, ribiszke, gomba). C-vitaminban gazdag étrend fogyasztásával javítható a vas hasznosulása a szervezetben.

Fogyaszthatunk időnként vörös húsokat, például marhát vagy sertést is. De válasszuk az olyan sovány részeket, mint többek között a karaj vagy a comb, és zsírszegény módon készítsük el őket, például tegyük sütőzacskóba vagy süssük meg grillen. Belsőségek (pl. máj) másfél-két hetente kerüljenek az asztalra.

Jód

A jód a pajzsmirigyhormonok részeként részt vesz többek között az anyagcsere szabályozásában és befolyásolja a növekedést is. Azokon a területeken, ahol a talaj és ennek következtében a víz és a növények is szegények jódban, a pajzsmirigy működésének zavara (pl. golyva) alakulhat ki. Használjunk jódozott konyhasót, válasszuk a jódozott sóval ízesített termékeket és hetente egyszer fogyasszunk tengeri halat.

Cink

A cink számos enzim és az inzulin részeként fontos szerepet játszik a tápanyagok anyagcseréjében. Hiányában romlik az ízérzékelés és az étvágy, elhúzódóbbá válhat a sebek gyógyulása. A cinkben gazdag húsok mellett rendszeresen tálaljunk értékes hüvelyesekből (pl. szójából, lencséből) készült fogásokat és tojást is. Ez utóbbiból viszont heti öt darab a felső határ.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta