#ÉLETEM

A gének miatt hízni lejárt kifogás

2010. február 25., csütörtök 10:48

gendiet M agyarországon minden ötödik ember elhízott, de sokan nemcsak az életmódjuknak köszönhetik terjedelmüket, hanem genetikai hajlamuk van a hízásra. Genetikai szakértőnk szerint a nyálból vett minta alapján személyre szabott fogyókúrás programot lehet összeállítani.

 

Az elhízás fő okai között nem csak a táplálkozási szokások, és az életmód szerepel, hanem a genetika is. Egy családban is gyakran előfordul, hogy a hízásra hajlamos szülőre hasonlít egy vagy több gyermek. A 26 000 emberi gén közül több tucat határozza meg a csontozatot és az izomtípus, valamint az alapvető anyagcsere-folyamatok egyedi változatát (pl. szénhidrát- és zsír anyagcsere típust).

Minden ötödik ember kövér

A felmérések azt mutatják, hogy Magyarországon minden ötödik ember elhízott. A túlsúly nem egyszerűen esztétikai probléma, még csak nem is tünet, hanem a WHO által a 10 legsúlyosabb kór közé sorolt krónikus betegség. Számos betegség kialakulását segíti az elhízás, mint például a szív- és érrendszeri betegségekét, a magas vérnyomásét, a cukorbetegséget, vagy egyes mozgásszervi betegségeket.

Az elhízás genetikája

Az elhízás genetikai hátterében egyrészt a leptin génről beszélnek a szakemberek. A leptin a zsírszövetben keletkező olyan peptid, amelyik a köztiagy felé jelzi, hogy mekkora a szervezet zsírtartalma. A szimpatikus idegrendszer béta3 receptora pedig arra szolgál, hogy az energialeadási folyamatot segítse a zsírszövetben. Ha ez csökkent működész mutat, az is szerepet játszik az elhízás kialakulásában.

A genetikai hajlam mellett lehet tartani a súlyt A genetikai kutatások alapján egyre jobban ismerjük azokat a géneket és génváltozatokat, amelyek hajlamossá tesznek az elhízásra. Az érintett gének olyan enzimeket kódolnak az emberi örökítőanyagban, amelyek az anyagcsere típust határozzák meg. Ha valaki olyan génváltozatokat örököl a szüleitől, amelyek a táplálék raktározására hajlamosítanak, könnyebben fog elhízni az élete folyamán. Az elhízás jelentős problémát okoz az életmódban, mert nehéz a mai életritmusban az egészséges táplálkozást és testmozgást tartósan beépíteni a mindennapokba. Azt a génvizsgálatot, amely az elhízásért felelős génváltozatokat képes kimutatni az örökítőanyagból, elhízási genetikai tesztnek nevezzük. A génvizsgálat azt is megmutatja, hogy mely anyagcsere folyamatunkban hordozzuk az elhízásért felelős génváltozatot. Ma már a géndiagnosztika mindenki számára elérhető szolgáltatást, és a genetikai lelet alapján személyre szabott diétát és fogyókúrát lehet beállítani.

Génvizsgálat

A génvizsgálat kifejezés egy gyűjtőfogalom, számos genetikai módszer tartozik ide. A génvizsgálat egy olyan orvosi eljárás, amellyel az emberi örökítőanyag (DNS) elemezhető ki. A génvizsgálat minden esetben egy adott gént vagy géneket analizál, ez alapján nevezték el az egyes teszteket. Pl. a trombózis genetikai teszt során a vérrögképződésért felelős génváltozatok elemezhetőek. Sokan nem is gondolnak bele, hogy egy géntesztet csak egyszer kell elvégeztetni, mert az örökítőanyagunk alapvetően nem változik az életünk folyamán.

Tapasztalatom szerint a genetika tudománya abban tud az emberek segítségére lenni, hogy megismerik saját testüket, ezáltal egyénre szabott folyókúrára nyílik lehetőség. Szeretném hangsúlyozni, hogy a genetikai teszt elvégzése nem fogyaszt. A tesztre épülő életmódváltoztatás – táplálkozás és mozgás – azonban hatásos testsúlycsökkentés érhető el.


Dr. Nagy Zsolt (PhD)

Genetikai szakértő

dr.nagy.zsolt@nagygendiagnosztika.hu

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.02.25 12:01:25aquana

    ...nem egyszerűbb egészséges ételeket enni és sokat mozogni?

  • 2010.02.25 13:28:57hatvalami

    elmondom neked hogy nézett ki az elmúlt fél évem:
    heti 4x intenzív mozgás: 1x úszás, 2x önvédelmi tréning, 1x kondi (szobabicikli)
    naponta minimum 40 perc séta és ki tudja hányszor lépcsőzés a 4. emeltre.

    nem ettem kenyeret csak salátát, hetente kb 2x tengeri halat. sok gyümölcsöt. naponta legalább 2 liter vizet.. persze csokit meg egyéb ilyen édességet se ettem.

    tudni akarod mennyit fogytam? 1 dekát se

    túl kevés a mozgás? nem étkezek elég egészségesen? imádom az ilyen nagyon okos embereket akik mindig úgy de úgy tudják!

  • 2010.02.25 13:48:30direkt

    És hány kilóról startoltál? 170cm 45kg-ból nem sokat lehet fogyni...

    Én pl minden nap iszom sört nem mozgok túl sokat mégsem hízom egy kilót se 65kg/180cm...
    szóval ez elég személyes dolog ki mitől mit...

  • 2010.02.25 15:42:15Meryl vagyok

    Ruhameretben sem volt valtozas? En heti min. 3 alkalommal bringazom, kajalasra eddig is figyeltem, azon nem valtoztattam - de megdobbento a valtozas.
    Ha eddig nem fogytal 2 otletem van:
    - pulzuszamot novelni kellene. Bringazasbol a leghatekinyabb ha 20 percig tekersz meghozza ugy, hogy a 8mp nagyon gyors, 12 mp lassu szakaszokat valtogatod. Ezzel nagyon jol lehet kellemesen magas pulzusszammal izzadni :)
    - a masik: pajzsmirigyeget erdemes lenne megnezetni, de mindenkeppen beszelni errol a haziorvosoddal, nekem pl. ez volt az oka annak, hogy meghiztam.

  • 2010.02.25 16:34:15economico

    Nem vagyok szakértő, nem szentírás amit mondok, csak sportoltam és közben ragatak rám dolgok, a többi intuíció.

    Egyszer 2 hónap alatt 10 kilót fogytam (30 évesen ráadásul - első ..... pánik). Elvileg még pont az egészséges határon belül voltam. Napi 3 edzést csináltam, heti 6 nap: 1 óra súlyzózás, 30 perc biciklizés amit izomból végignyomtam, és 20 perc futás, amit szintén teljes erőből csináltam (ezt így nem ajánlom senkinek, nem így kell csinálni, talán egészségtelen is). Tehát semmi lötyögés, csak 2 óra kemény erőlködés naponta. Napi 3 kajálás, minden spáros szart megettem, de figyeltem a kevés mennyiségre, és az összetételre. Visszahízni 6 hónapig tartott egyébként. :) De ami a lényeg, hogy 2 hónap alatt nem változott meg a genetikai összetételem, tehát nem azon múlik. Ahogy a cikk is írja, néhány százalékban nehezítheti-könnyítheti a dolgokat, de ha napi 1500 kalóriát fogyasztasz és 3000-et égetsz el, akkor nem tudsz nem fogyni. Erre lehet kivétel 1000ből egyetlen ember, de nem a lakosság 20%-a.
    Sok ember ott rontja el, hogy vagy nem ELÉG keveset eszik, vagy nem ELÉG sokat mozog, vagy nincs benne rendszer, vagy a három együtt. Sajnos az elhatározás önmagában nem elég, jól is kell csinálni a dolgokat, és ebben talán a sport-, táplálkozási szakértők segíthetnek, illetve mindig őszintének kell lenni önmagunkkal szemben. Kicsit kamuzik az ember, kicsit hízni is fog. Napi 5 deka az évi 5-10 kiló.
    Kajálásnál a napi 1szeri étkezés (zabálás) ugyanúgy hízlal, mint a 8szori. Az egészséges a napi 4-5, amiből 3 főétkezés. A nassolást teljesen el kell felejteni kivéve ha maratoni futó vagy országúti kerékpáros az ember. A gyümölcsökkel az a baj, hogy bár egészségesek, de sok bennük a cukor. Én inkább zöldséget ettem, elég sokat, és heti 3 szem gyümölcsöt. Egészség és a fogyás két külön dolog, persze fedik egymást.
    A séta, úszás és a kevésbé intenzív szobabiciklizés szerintem nem feltétlenül hatásos. A lépcsőzés is csak nagyobb mennyiségben. Mikor még fiatalon aktívan sportoltam, ott mindig lépcsőztünk 10 percet nagyon intenzíven, ami megfelel vagy 100 emeletnek, de ez csak a bemelegítés volt edzés előtt, és akkor még a hormonjaim is tudták, hogy nem vízszintesen hanem függőlegesen kell terebélyesednem. Sajnos a mai világban az ember sokat dolgozik, csak ül és fekszik egésznap, meg lusták is vagyunk, és ezért sportnak nevezünk mindent, amit nem ülve kell végezni. Ha mindannyian fele annyit mozognánk, meg annyit ennénk és olyan rendszerességgel, mint gyerekkorunkban, akkor nem lenne gond.

  • 2010.02.25 17:34:49efi99

    A cím teljes ellentmondásban van a cikkel...
    A cím egyébként igaz, a cikkben leírtak viszont túlságosan a génekre hegyezi ki.
    Mozogni intenzíven kell, (nem darabra, hanem minőségre), enni meg nem kell mindig, ha üt az óra. Főleg nem mindent arról a tányérról. (Pl bizonyára ugyanakkora átlag ebédadag kell mindenkinek, ugye?).
    Aki meg tolja be magába, hiába gyümölcs, ha naponta rá van töltve a 3 kg, akkor az 3 kg.

  • 2010.02.25 21:15:30Nűnű

    Azt megnézted-e, hogy az elfogyasztott kajának mennyi az összkalóriája? A gyümölccsel vigyázz, mert azokkal bizony könnyen elszaladhatnak a kilók, ugyanis gyümölcsCUKROT tartalmaznak, és a gyümölcslék jelentős része nem kevés hozzáadott cukrot is tartalmaz.
    Én súlízós edzést nyomok, a súlyom nem csökkent, de a hasam 5 centivel kisebb lett.

  • 2010.02.26 08:28:08economico

    Apró trükkök nagyon sokat számítanak, sok kicsi sokra megy. Mivel aki fogyni akar, annak nem kell teljesen beszüntetnie a táplálkozást (ezért nem működik a napi egyszeri kajálásos dolog, ilyenkor csak felborul az egyensúly és a szervezet állandóan zsírt fog képezni az éhezés miatt), mindössze elég csökkenteni 10-20%-kal a mennyiséget és a rendszerességen kell változtani.
    trükkök:
    - nem annyit kell enni, amennyi a tányéron van, hanem amennyi jólesik. A többit ki kell dobni. Ne tegyél szívességet a parízernek, neki mindegy hol végzi. Ha ez mégsem működik, akkor nem kell púposra pakolni a tányért.
    - A beheleyettesítés egy nagyon fontos dolog. Ha jól laksz egy egészséges, kevésbé zsíros kajával is, akkor azt edd. Nem feltétlenül kerül többe.
    - csipszet, csokit, kólát, de még az "ivóleveket" is el kell felejteni (havonta egyszer belefér). Ilyeneket unalmában eszik az ember, meg kényszeres pótcselekvésként. Lehet nélkülük élni.
    - Rá kell szánni az időt, hogy az ember okosan, jó helyen, normális terméket vásároljon. Egy idő után már rutinszerűen fog menni. Ezzel még pénzt is lehet spórolni. Kerülni kell az előre elkészített, mű, mirelit stb kajákat. Ezeket csak lustaságból veszi az ember. Inkább vedd meg az alapanyagokat és főzd meg. Gyorséttermi kaja, fornetti, pizzarendelés, rövidital mindhárom kategóriát kimeríti.
    - a szervezet egyensúlyra törekszik, ami egy átlag. Nálam bevált, hogy a sportolás mellett heti 6 nap egészségesen ettem, aztán a hetedik napon valahogy mindig jól bezabáltam. Mégsem híztam meg. Miért? Mert itt az átlag az egészséges napok, és ezt nem tudja felülírni egy zabálós nap. Vizsont az emberekre inkább a fordítottja jellemző: 6 napig összevissza eszik, aztán a hetedik napon le akar fogyni. Itt az áll, hogy a sok zabálás közben a szervezet már észre sem veszi, ha néha normálisan táplálkozol. Ez azért is van, mert a szervezet nem azonnal reagál. Hetekig kellene gyömködnöm a kaját, hogy elkezdjek hízni, a fogyás szintén ennyi idő után indul be.
    -kerülni kell a vajat, olajban sütést, mert ez színtiszta zsír. Nagyszelet fehérkenyér helyett előreszeletelt magvas-, rozs-, egyéb kenyér. Ezek drágábbak, de a hús is drága, mégis eszi az ember. A só is hízlal. Gyümölcs is.
    -ha változtatsz az étrendeden, az első 2 hét lesz, ha nem is nehéz, inkább furcsa. Utána viszont már az lesz a természetes a szervezetetnek, éhségérzetednek.
    - ami egészséges, az nem biztos h nem hízlal. A hízás viszont biztos h nem egészséges.
    - Nem szabad nassolni. El kell felejteni, hogy a hűtőajtót bármikor kinyithatja az ember. Érdemes előre megtervezni, hogy mindennap ekkor és ekkor van a kajaidő, és azt be kell tartani.
    - Nem hiszek semmiféle új és azonnal ható módszerben, étkezési trendben. Főleg ha úgy hirdetik, hogy közben tovább lehet zabálni és nem kell megizzadni.

    Olvasgattam sokat a neten, és kikövetkeztettem magamnak bizonyos szabályokat. Ezek mind egyszerű, ősi szabályok. Mindet természetesen én sem tartom be, csak törekszem rá, így a 80%-ukat automatikusan betartom. Ezzel már lehet fogyni, vagy nem hízni.

  • 2010.02.26 08:35:49economico

    kimaradt:
    - érdemes félóránként-óránként vizet inni. Ha már szomjas vagy, akkor elkéstél vele. A víz kell az anyagcseréhez. (meg amúgy minden máshoz is)
    - Alvás nagyon fontos. Ilyenkor hajtja végre a szervezeted azokat az utasításokat, amiket nap közben "adtál" neki. (fogyás=evés+sport+alvás)
    - kajálásra is igaz, hogy ha már korog a gyomrod, akkor késő. Ha meg még emészted az előző kajálást, akkor korai megint enni. Így lője be magának mindenki a 3-5 óránkénti táplálkozást. Ez egyénenként változó.

  • 2010.02.26 12:45:34Nűnű

    A leptinről én azt olvastam, kiegészítve a cikket, hogy a kövér emberek valójában sok leptint termelnek, de a szervezetük immunis rá, legalábbis nem igazán hat.
    A leptin érdekes játékszer, huzamosabb ideje diétázók szoktak "csaló" napokat tartani, kb. 5-10 naponta egyet. Ez azt jelenti, hogy azokon a napokon felszabadultabban ehetnek, nem kell mindent bepótolni, de pldául aznap egy pizza belefér. Ilyenkor újra felpörgetik a leptin szintet, és újból megindul a fogyás.
    (A csaló napok gyakoriságát az határozza meg, hogy milyen régóta tart már, és mennyire lecsökkent a testzsír. Minél régebben és minél előrehaladottabban áll a fogyás, annál gyakrabban kell "csalni". Erről a Tesztoszteron.hu című testépítő magazinban lehet olvasni.)

  • 2010.03.01 15:42:16Annie

    Ha az egész cikk arról szól, hogy a gének hajlamosítanak a hízásra, miért ez a címe?
    Különben 100% alkati dolog, én meg hízni próbálok és eddig is mindenben az ellenkezőjét csináltam annak, amit economico javasol, de hiába :(

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta