Évekkel élhetsz tovább, ha jól bánsz a bélflóráddal

Bélrendszerünk baktériumai és azok szervezetünkre gyakorolt pozitív hatása régóta a tudósok látóterében áll. Egy tavalyi, kanadai kutatás szerint a probiotikumok révén akár tovább is élhetünk.

A montreali székhelyű McGill Egyetem kutatói legyeken végzett vizsgálataikkal jutottak arra a következtetésre, hogy a probiotikumok – a bél mikroflórájának jótékony hatással bíró élő mikroorganizmusai – a Triphala elnevezésű, természetes eredetű táplálékkiegészítővel karöltve jelentősen meghosszabbíthatják az életet. A tudósok gyümölcslegyeknek adagoltak egy különböző baktériumokból és az említett, indiai eredetű gyógynövénykészítményből előállított keveréket, melynek következtében a legyek élettartama hatvan százalékkal megnőtt, továbbá ellenállóvá váltak több, az öregedéssel kapcsolatos betegséggel szemben. A Scientific Reports hasábjain megjelent tanulmányról az egyetem honlapja számol be.

Bélrendszerünk működése egész szervezetünkre kihat

A keverékkel ellátott legyek 66 napig is eléltek, vagyis átlagban 26 nappal tovább, mint az azzal nem kezelt társaik. Mindemellett kevésbé is viselték meg őket az öregedés olyan jelei, mint az inzulinhiány jelentkezése, a gyulladások vagy az oxidatív stressz. A kutatók szerint a legyek biomechanikai működése 70 százalékban hasonló az emlősökéhez, ezért akár az emberi szervezetre levonható következtetéseket is nyerhetünk jelen vizsgálati eredményeknek hála.

A probiotikumok drámaian képesek befolyásolni bélrendszerünk mikrokörnyezetének működését, többek közt azt is, miként bontja le szervezetünk az elfogyasztott táplálékot – magyarázza Satya Prakash, a biomechnika professzora, a tanulmány társszerzője.

Egyre több kutatási eredmény igazolja a probiotikumok széles körű hatékonyságát
Egyre több kutatási eredmény igazolja a probiotikumok széles körű hatékonyságátJamie Garbutt / Getty Images Hungary

Egy adott probiotikus készítmény egyszerre képes több, a sejtek működését befolyásoló jelútra is hatni, ezért lehetnek ennyire szerteágazó pozitív fiziológiai hatásai például a kísérlet során alkalmazott elegynek. Az emberek esetében természetesen nem szabad annyira explicit és nagyszabású hatásokra számítani, mint amit a gyümölcslegyek esetében tapasztaltak a kutatók, de az eredmények azt mutatják, hogy egy, a Triphalából és különböző probiotikumokból összeállított étrend-kiegészítő segíthet abban, hogy egészségesebbek maradjunk, illetve csökkentheti az öregedés kellemetlenebb tüneteit is.

A kutatók szerint a megfigyelt jelenségek a bélfal idegsejtjei és az agyunk közötti kétirányú kommunikációra vezethetőek vissza. Az elmúlt években több kutatás is bizonyította, hogy milyen szerepet játszhat ez a szimbiózis a különböző idegrendszeri alapú betegségek, mint például az agy idegsejtjeit érintő degeneratív megbetegedések (Alzheimer-kór és társai), a krónikus vastagbél-gyulladás (IBS-szindróma), sőt akár a depresszió kialakulásában.

A Triphala az amalaki, bibhitaki és haritaki gyümölcsökből – a szó maga is három gyümölcsöt jelent – összeállított, tradicionális indiai őrlemény, melyet a hagyományos hindu orvoslásban használnak. Susan Westfall, a megjelent tanulmány első szerzője szerint, habár mindig is tudtak az indiai kultúrában elterjedt gyógymódok pozitív mivoltáról, még maguk a kutatók sem számítottak ennyire pozitív eredményekre. A tudóscsapat szabadalmi kérvényt nyújtott be a hivatalos szervekhez az általuk kifejlesztett keverék előállítási jogait illetően, és azt reméli, hogy a jövőben emberi pácienseken alkalmazva a készítmény olyan bajok, mint például a cukorbetegség, az elhízás, a neurodegeneratív betegségek, krónikus gyulladásos tünetek, a depresszió, az IBS-szindróma, sőt akár a rák ellen is bevethető lesz.