A csontleves igazi csodaszer – nem csak másnaposságra jó!

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Anyukád vagy nagymamád rögtön nekiáll csinálni egy „jó kis levest”, amint megneszeli, hogy beteg vagy? Örülj neki! A csontleves nemcsak finom és melengető, de tényleg jót is tesz. És nem csak akkor, ha náthás vagy. Vagy másnapos.

A csontleves csirke-, sertés- és/vagy marhacsontokból, illetve az azokon maradt bőrből, porcból, extra lassú tűzön készülő esszencia, melyet kanalazva, de bögréből kortyolva is fogyaszthatunk. Az még hagyján, hogy forrón fogyasztva ez a tápláló és aromás ital sokszor kenterbe veri a megázásra kínált forró italokat, de értékes hatóanyagai enyhíthetnek bizonyos mozgásszervi panaszokat és az alvászavart is, sőt még a fogyásban is segítenek. A Medical News Today cikkéből az is kiderül, hogyan.

Nagyon tápláló

A csontleves tele van olyan értékes ásványi anyagokkal és egyéb tápanyagokkal, mint a kalcium, a magnézium vagy a foszfor, emellett a főzés során kollagén is oldódik bele, ami pedig a fehérjeépítést segíti. Azt, hogy pontosan milyen összetétele van az eléd kerülő levesnek, nehéz lenne innen megmondani: sok függ attól, milyen és mennyi csontot használtak fel hozzá, van-e benne zöldség, stb. A legjobban akkor jársz, ha többféle csontból és többféle részből főzöd a levest, mert így viheted be a lehető legtöbb értékes anyagot. Ja, és a csontvelőről még nem is beszéltünk! Ebben van A-vitamin, zsírsavak, szelén, cink és mangán is, ráadásul a levesben ezeket könnyen emészthető formában találod meg, vagyis a felszívódással sem lesz gond! Adj a főzés vége felé némi zöldséget is a levesedhez, hogy kimaxolhasd a vitaminbomba-hatást, és tényleg 1-2 bögrével ki tudd ütni a náthát.

Védi az ízületeket

Ezért a pozitív hatásért is a kollagén a felelős, nem véletlenül alapanyaga egy sor porcvédő készítménynek. A porcok, főleg ha folyamatos és nagy terhelésnek vannak kitéve, könnyen kophatnak, és ebben az állapotban az ízületekre sokkal nagyobb nyomás nehezedik.  

Egy 2017-ben, a Sports Medicine-ben megjelent tanulmány szerint (melynek alapját in vitro és állatkísérletek képezték), azt találták, hogy a kollagénpótlás segíthet csökkenteni az ízületek terhelését. Miért ne segítenél az ízületeidnek annyival, hogy elkortyolsz egy-egy pohár csontlevest?

Nézd csak, az amerikaiak pár éve megőrülnek a pohárból kortyolható csontlevesért, pár éve hipszterfesztivált is szenteltek neki. 

Segíthet kezelni az oszteoartritiszt

A degeneratív ízületi gyulladás sokak életét megkeserítő probléma, mely mindenképpen orvosi kezelést igényel. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a csontlevesben található anyagok segíthetnek fenntartani az ízületek egészségét, sőt akár már kialakult gyulladás esetén is mérsékelhetik azt.

Egy 2016-os, a Nutrition Journalban megjelent tanulmány szerint a II-es típusú kollagén (a csirkecsontból ilyen fő ki) segíthet kezelni a térdízületek gyulladását és az ahhoz kapcsolódó kellemetlen tüneteket, a fájdalmat, a merevséget és egyéb diszfunkciókat. Ha ez a jó kis anyag a csontlevesben is megvan, vétek lenne nem innod egy-egy bögrével. 

A gyomrodnak is jót tesz

Azok az emberek, akik valamilyen gyulladásos bélbetegségben szenvednek, vagy felszívódási zavarokkal küzdenek, szintén jobban lehetnek a csontlevestől. Egyes, a levesben is megtalálható aminosavak ugyanis jótékonyan hatnak az emésztésre, és segítenek a bélfal egészségének fenntartásában is.

Tele minden jóval!

Egy 2017-es kutatásban a glutamint vizsgálva arra az eredményre jutottak, hogy ez az anyag (egyébként porcvédő tulajdonsága mellett) segíthet a bélpanaszok kezelésében. Egyes bélbetegségekben szenvedőknél alacsonyabb bizonyos aminosavak szintje, ami összefüggésben állhat az állapotukkal. Az ő számukra a csontleves ezeknek az aminosavaknak a pótlására lehet veszélytelen alternatíva. 

Enyhítheti az alvászavarokat

Az aminosavak a jobb alvásért is felelhetnek. Egy 2015-ös vizsgálatban a glicin nevű aminosavról állapították meg, hogy terápiás lehetőség lehet az alvásproblémák kezelésében. Azok a kísérleti személyek, akik elalvás előtt ittak egy bögrével, jobban, mélyebben és pihentetőbben aludtak, emiatt kipihentebben is ébredtek. Esti kakaó helyett érdemes lehet ezt is kipróbálni.

Segítheti a fogyást

Alacsony kalóriatartalma mellett proteinből sok van benne, így kevés energia bevitelével hosszabb távon lehetsz jóllakott, ráadásul hidratálod is a szervezetedet. Gondoltad volna, hogy egy átlagos bögre csontleves több fehérjét rejt, mint ugyanannyi húsleves? Gondolj mostantól így is a levesre!

Hogyan csináld?

Lassan! A legegyszerűbb, ha 3-4 liter vízben felteszel főni 2-3 kiló csont (legyen vegyesen csirke-, marha- és sertéscsont is, és nem árt, ha járul hozzájuk némi bőr, köröm és húsmaradvány is), és nagyon alacsony hőfokon főzd legalább 6-8 óráig. Ha nagyobb adag levest készítettél, nyugodtan fagyaszd le a felesleget, bármikor előkaphatod!

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Balázs Barbara
Balázs Barbara
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.