A nők manapság nem öregszenek meg

Van az a fogalom, hogy középkorú. Az a baj a szóval, hogy senki nem érzi magát annak. És kevesen is viselkednek a középkorúság kívánalmai szerint. Lehet, hogy érdemes lenne megszabadulni tőle, és felismerni, hogy milyenek is a mai laza, fiatalos, aktív negyvenes-ötvenesek.

Esztert nagyon szeretjük. Kicsi koruk óta ő vigyáz a gyerekeinkre, ha úgy adódik, és mindig nagyon jól szórakoznak vele. Egyszer ő ment értük az oviba. Másnap meg is kaptam a kérdést egy mamatárstól, hogy ki volt az, aki elvitte a gyerekeket előző nap. Válaszomra, hogy ő a bébiszitter, csodálkozva nézett. De hát azt mondtad, hogy egy négygyerekes anyuka vigyáz rájuk. Igen, igen, ő az. Ne mondd! Volt vele egy nagylány is, az a lánya volt??? Igen, a legkisebb. A legnagyobb fiú 22 éves, egyetemista. Hát ezt nem hiszem el, annyira fiatalnak tűnt!  Ezzel teljesen egyet tudtam érteni. A negyvenes Eszter tényleg fiatal. Szobrászként dolgozik, rendszeresen úszik, lovagol, színházba, koncertre jár – és ruháit simán cserélgeti három lánya valamelyikével. Ha messziről látjuk őket nehéz megállapítani, hogy ki melyikük. És nem kevés ilyen anyát ismerek.

shutterstock 459775861

Nos tehát arról van szó, hogy a nők manapság nem öregszenek meg. Legalábbis sokkal kevésbé, mint régen. A középkorú nő fogalma gyakorlatilag elvesztette a jelentését, ahogy az a Telegraph felméréséből kiderül. Mármint a fogalom létezik, jut is eszünkbe róla egy-két dolog: ősz-színű ruhák, kövérkés, kicsit magasabb sarkú, telitalpú szandál, dauerolt haj, szemüveg és rántott hús. Ezt mondták a rögtönzött közvélemény-kutatásom alanyai, hozzátéve, hogy a középkorú nő ruhái valahogy bénán állnak és a mozgása is meglassult némileg. Ehhez képest, ha igazi negyven pluszos nőkre gondolunk, akkor kiderül, hogy a hús-vér negyvenes nők nem igazán testesítik meg a fenti sztereotípiákat. Sokkal inkább farmerben és tornacipőben járnak, szórakozásképp koncertre mennek és az, amit belül éreznek, még kevésbé közelít ahhoz a kicsit elhízott, kicsit unalmas képhez, amit a középkorú szó sugall.

Telegraph felmérésében megkérdeztek több, mint 500, negyvenet már jócskán betöltött nőt a korukról. A nők 96 százaléka egyáltalán nem érezte magát középkorúnak. 80 százalékuk azt mondta, hogy a sztereotípiák, az ahogy gondolkodunk a középkorúakról a legkevésbé sem írják le azt az életstílust, ahogyan ők élnek, egyáltalán nem igaz rájuk. Kétharmaduk azt mondta, hogy életük legjobb időszakában vannak, energikusak és fiatalosak, és 84bszázalék egyáltalán nem a kora alapján határozza meg önmagát.

A Telegraph cikkének szerzői szerint ideje lenne már ezt a középkorú nő képet kiverni a fejünkből, hogy a mai negyvenes-ötvenes nők ne csak belül érezzék magukat fiatalnak, és látszódjanak annak, hanem a róluk való gondolkodás is tükrözze azt, hogy milyenek. Már csak üzleti szempontból is. 2020-ra a dolgozó emberek egyharmada ötven feletti lesz, ami már magában is sok, még több, ha hozzávesszük, hogy a vásárlásra költhető pénz felét birtokolják majd. Ehhez képest a nőket célzó reklámok nagy része az y-generációnak szól, hiszen el akarják kerülni azokat a negatív sztereotípiákat, amik a középkorúsághoz kapcsolódnak. Így aztán a felmérés résztvevői, a sokat vásárló negyvenes-ötvenesek 84 százaléka úgy érzi, hogy olyan termékeket, krémeket, ruhákat, ékszereket használ, amikkel náluk fiatalabb nőket céloztak. 90 százalékuk mondta azt, hogy az élethez való hozzáállása sokkal fiatalosabb, mint annak idején az édesanyjáé volt.

A hírességek, a gondolkodásunkat alakító nők között is szép számmal vannak, akik a vonzó, értelmes, szexi, régen középkorúnak számító csapatot erősítik. A 49 éves Julia Roberts újra szerepel a People Magazin 2017 Legszebb Nője szavazásán, éppen huszonhat évvel azután, hogy először felkerült erre a listára. Nicole Kidman bár tizenéves kora óta ismert, talán most, 49 évesen érte el a legtöbb sikerét, és stílusával, szépségével is túlragyogja a fiatalabb pályázókat. És nyilván nem arról van szó, hogy a 49. év egy kitüntetett időszak lenne, amikor még utoljára felcsillan az ember lánya, mert nézzük meg például Brigitte Macront, a jóképű, valaha volt legfiatalabb francia elnök feleségét, aki elég jól mutat 24 évvel fiatalabb férje mellett.

Brigitte Macron és Emmanuel Macron
Brigitte Macron és Emmanuel MacronMorris MacMatzen / Getty Images Hungary

Egy új szó is felmerült már azokra az emberekre, akik nem hagyják, hogy a koruk határozza meg őket: évelők. Ez angolul valamivel jobban rímel: az y-generációt angolul millenialnak mondjuk, míg ezekre az évelő örökifjúkra perennial a kifejezés.

Az évelők azok az örökké virágzó, meghatározó emberek, akik a koruktól függetlenül követik, hogy mi zajlik a világban, lépést tartanak a technológiai fejlődéssel, és mindenféle életkorú barátaik vannak.

Ezt Gina Pell, amerikai internetes befektető mondja, aki szintén 49 éves, és aki elkezdte népszerűsíteni ezt a fogalmat. (Most már kezd gyanús lenni mégis ez a 49…) Hozzáteszi, hogy:

Bevonódunk, kíváncsiak maradunk, mentoráljuk a fiatalabbakat, szenvedélyesek, elkötelezettek, kreatívak, magabiztosak és együttműködők vagyunk, akik globálisan igyekeznek vizsgálni a dolgokat.

Ehhez a belső beállítottsághoz hozzátesz, ha ennek megfelelően néznek ki. Egy régebbi kutatásban azt találták, hogy aki „öregesen” öltözik, az hamarabb kezd el az idősödés miatti egészségügyi problémáktól szenvedni. Megvizsgáltak egy olyan társaságot, akik egyenruhában voltak a munkahelyükön, az idősebbek ugyanazt a fehér egyencuccot viselték, mint a fiatalok – náluk sokkal kevésbé voltak jellemzők az öregedéssel kapcsolatos egészségügyi gondok, mint azoknál, akik a koruknak „megfelelően” öltöztek. Szerencsére a mostani divat már nem kényszerít arra, hogy egyenruhába bújjunk ahhoz, hogy elkerüljük a ruhák lelkünkre ható öregítő hatását. Sokkal informálisabban, lazábban lehet öltözködni, mint akár húsz évvel ezelőtt, és a topok, vállvillantós ruhák, farmerek és Converse cipők világában teljesen helyénvalónak tűnik, hogy anyák és lányaik ugyanazokból a boltokból öltözködnek. Persze ehhez az is kell, hogy sokkal tudatosabbak a mai nők az egészségükkel kapcsolatban, mint régen. A sport, az egészséges étkezés, a jóga, és mostanában egyre inkább a lelki karbantartásra való figyelem is segíti, hogy fiatalabbak maradjunk. 

A megkérdezettek többsége a negyvenes-ötvenes éveiben magabiztosabbnak érzi magát, mint tíz évvel azelőtt. Nyugdíjbamenés és kötögetés helyett kalandra, izgalmakra, kihívásra vágynak, eszükben sincs leereszteni. Sajnos a testükkel kapcsolatban már kisebb ez az önbizalom, mert hát akárhogy is érzik magukat, a test mutatja a kor jeleit – és 48 százalék azt érzi, hogy már nem néz ki olyan jól, mint régen. Talán majd ez is változik, ha a reklámok is rákanyarodnak az igazi vásárlóikra, és sűrűbben jelennek meg bennük a vonzó, öntudatos és kalandvágyó „évelők”. Gina Pell azt is mondja, hogy a fogyasztás alakulásában előrelátónak mondható cégek, mint a Netflix vagy az Amazon már egyáltalán nem foglalkoznak a vásárlóik korával, csak azzal, hogy milyen az ízlésük.

Kor alapján különbséget tenni a vásárlók, és úgy általában az emberek és nők között olyan ódivatú. Az emberek már rég túlhaladtak ezen, ideje végre kimondani.

Oszd meg másokkal is!
Mustra