Mit kell enni az egészséges emésztőrendszerért?

Zanza!

A TED-Ed bélbaktérium bemutatója gyorsan tisztázza, mivel érdemes etetni a belekben időző rengeteg különféle mikrobát.

Az emberi testben élő, több billiárd (milliószor milliárd, azaz 1015), és az emberi sejtek számát bőven meghaladó különféle mikrobák alkotta ökölógiai rendszer, azaz a mikrobiom részét képező bélbaktériumok rengeteg hasznos funkciót látnak el a testünkben, sőt még a hangulatunkat is befolyásolják. Ezeknek a baktériumoknak köszönhető, hogy a szervezet képes lebontani olyan táplálékféléket, amiket amúgy nem lennénk képesek megemészteni, de az immunrendszer működésének szabályozása, és a kártékony baktériumok elleni védelem is az egyes becslések szerint mindössze 200 grammot nyomó mikrobiom feladata. A TED-Ed ritka aranyos, bár valamiért mindig szomorú, vagy pánikoló arccal ábrázolt animált baktériumvilága megmutatja, miképp segíthetjük az érzékeny rendszer működését. 

Viráglelkű mikrobák

A mikrobiom működésére rengeteg tényező hatással van. Ilyenek a környezeti tényezők, a különböző gyógyszerek és antibiotikumok, de még az is számít, császármetszéssel jött-e a világra az adott mikrobiom tulajdonos. Azon is sok minden múlik azonban, hogyan táplálkozunk.

A rostban gazdag gyümölcsök, zöldségek, magvak és diófélék, hüvelyesek, és a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztásával hozhatunk létre igazán sokszínű, és jól működő baktériumrendszert a belekben.

Az ilyen típusú táplálékforrások üzemanyagot biztosítanak a különféle mikrobáknak, és hozzájárulnak a bélfalakat rendben tartó, az immunrendszer hatékonyságát növelő, és a gyulladásos állapotokat is csillapítani képes rövid láncú zsírsavak termeléséhez. Egy 2015-ös kutatás eredményei azt mutatják, hogy egy ilyen rostokban gazdag étrend húsközpontú, zsíros étrenddel való helyettesítése már két hét után a vastagbél gyulladásához, és a vastagbélrák kialakulását megakadályozó rövid láncú zsírsavak számának csökkenéséhez vezet. A rostokat nélkülözni kénytelen mikrobák gyakorlatilag a halálukig tartó éhségsztrájkba kezdenek, és akár a nyálkahártya felzabálásába is belekezdhetnek, csak hogy valamilyen számukra is értelmezhető táplálékforráshoz jussanak.

Mit fogyasszunk, és mit kerüljünk el

A gyümölcs- és zöldségféléken kívül a tea, a kávé, a vörösbor, és az étcsoki fogyasztása is elősegíti a változatos mikroba rendszer fenntartását, míg a teljes tej, a cukrozott üdítőitalok, és a zsírban sült ételek csökkentik ez a sokféleséget. Általában inkább a nyers, vagy csak kis mértékű feldolgozottságon átesett, valamint az olyan probiotikumokat tartalmazó, erjesztett ételek fogyasztása ajánlott, mint a savanyított káposzta, a natúr joghurtok, vagy a kimcsi. 

Blogmustra