#ÉLETEM

10 tipp vesekő ellen

2016. szeptember 30., péntek 17:06

Hazánkban a húgyúti kövesség a népesség 5 százalékát érinti, és az esetek száma egyre nő, amiben a helytelen táplálkozás, az elégtelen folyadékbevitel, az elhízás és a mozgásszegény életmód nagy szerepet játszik – hívja fel a figyelmet a szeptember 26-30. között Európa-szerte megrendezett Európai Urológiai Hét kapcsán indított felvilágosító kampány keretében a Semmelweis Egyetem Urológiai Klinikája és a Szentkirályi Ásványvíz.

shutterstock 171530219

Mi ez?

Magyarországon minden huszadik embernek lehet veseköve élete során, ami gyakori betegségnek számít: az urológiai osztályokon kezelt betegek 10-15 százalékát ilyen panaszokkal veszik fel. Többnyire középkorúaknál alakul ki, és a férfiakat háromszor gyakrabban érinti, mint a nőket. A vesekő kemény, kristályos anyagból áll, és többnyire kalcium-oxalát alkotja, amely kicsapódik a vizeletben. A kövek mérete az apró homokszemcsétől az akár a teljes vesemedencét kitöltő nagyságig terjedhet. Van, hogy a betegség nem okoz tüneteket, de többnyire heves, görcsös fájdalommal jár. A kisebb méretű kövek spontán kiürülhetnek a szervezetből, más esetben a kövek ultrahangos kőzúzással vagy műtéti beavatkozással távolíthatók el.

Az okok

A betegség kialakulásának hátterében a genetikai hajlam mellett nagy szerepet játszik az egészségtelen életmód – az elégtelen folyadékbevitel, a túlzott sófogyasztás, a mozgásszegény életmód, az egyoldalú táplálkozás, a túlzott fehérjebevitel. Bár az ezeken való változtatással a vesekő sok esetben megelőzhető lenne, a statisztikák szerint mégis minden második-harmadik esetben kiújul a betegség öt éven belül.

10 megfontolandó jó tanács

  1. Igyon naponta legalább 2 liter folyadékot. Heves izzadás, fokozott fizikai megterhelés, hasmenés vagy kánikula esetén pedig növelje a folyadékbevitelt! 
  2. Igyon napi 2-3 óránként, a napi folyadékmennyiséget kisebb adagokra elosztva.
  3. Lehetőség szerint hozzáadott cukrot és adalékanyagot nem tartalmazó folyadékot fogyasszon - elsősorban vizet, ami az összes bevitt folyadéknak legalább fele legyen.
  4. Rendszeres fogyasztásra alkalmasak a közepes és az alacsony ásványianyag-tartalmú vizek.
  5. Tegye változatossá a folyadékfogyasztást, a víz mellett igyon például gyógyteát! 
  6. Fogyasszon több zöldséget és gyümölcsöt!
  7. Étrendje legyen mértéktartó és változatos, jó példa erre a mediterrán étrend. A napi ajánlott kalóriamennyiséget ne lépje túl, testtömeg-indexe 20-25 között legyen!
  8. Fehérjét naponta testsúlykilogrammonként legfeljebb 0,8-1grammot fogyasszon, ennek 25%-a legyen állati eredetű.
  9. Csökkentse a napi bevitt sómennyiséget maximum 4-5 grammra, és figyeljen oda arra, hogy az ételek stabilizátorok, tartósítószerek, ízesítők és színezékek formájában is tartalmazhatnak sót!
  10. Mozogjon rendszeresen, ez elősegíti, hogy a vizeletben kialakult kristályok kiürüljenek!

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta