#ÉLETEM

A jóga eszköz, hogy újra megbarátkozzunk a testünkkel

2016. augusztus 3., szerda 17:23

Ha jógázik, attól még függő marad. Ez az egyetlen rossz hírünk a jógával kapcsolatban, ezen kívül szinte csak pozitívumokat tudunk említeni, ami az ősi, hindu gyökerekkel rendelkező módszer mellett szól. Ám attól, hogy a függőség nem szüntethető meg általa, ez nem jelenti azt, hogy nem állítható a felépülés szolgálatába a jóga, ami egyszerre mozgás, életforma és spirituális kapcsolatkeresés. És ez nem csupán valóságidegen elmélet: a hazai gyakorlatban is látunk arra példát, hogy egy kórházi addiktológiai osztály vagy egy nappali szenvedélybeteg-ellátó intézmény beépíti a jógát komplex terápiás programjába. Ez azért sem annyira meglepő, mert mióta elfogadást nyert, hogy az addikció nem csupán a medicina hatásköreit érinti, és bio-pszicho-szociális jelenségként tekintünk a függőségre, az alternatív, kiegészítő módszerek is egyre nagyobb szerephez jutnak a kezelésben.

Hogy fér meg a jóga a terápiával?

Habár egyéb kiegészítő terápiás eljárásokhoz hasonlóan a jóga sem ígér megváltást a függőségben érintettek számára, mégis az a tapasztalat, hogy a jóga célmeghatározása és eszköztára képes illeszkedni a felépülésközpontú szemlélethez. Nem állíthatjuk, hogy a tudomány alaposan elemezte volna a jóga és a terápiás kimenetel kapcsolatát, ennek ellenére növekszik azoknak a kutatásoknak és kísérleteknek száma, melyek  a jóga áldásos hatását hirdetik a felépülés tükrében.

Az aktuális elméleti modellek szerint a jóga és a mindfulness gyakorlatain keresztül elsajátított képességek és az önmagunkra való odafigyelés fiziológiai, pszichológiai és viselkedéses szinten a függőséggel szemben is működőképesek. A mindfulness technikái, illetve a jóga egyaránt szerepet kaphatnak a stresszel kapcsolatos észleletek, érzelmek és a függőségre jellemző viselkedéses válaszok befolyásolásában (például sóvárgás, drogkereső magatartás). A jógalégzés, a jógapozíciók, a meditáció, a koncentráció, valamint a mindezt övező szemléleti keret képes növelni az egyén rugalmas ellenálló képességét a stresszel szemben.

shutterstock 385224334

Egy jógalégzésre alapozó program, a Sudarshan Kriya Yoga (SKY) tesztelésével kapcsolatban pozitív eredmények mutatkoztak ópiátfüggők körében. Az életminőség vizsgálatának alkalmával pozitív javulás mutatkozott a szociális kapcsolatok, fizikai, a pszichológiai és a környezeti tényezők területein hat hónapig tartó rendszeres jógagyakorlást követően. Ez esetben a pszichológiai tényezők alatt a pozitív és negatív érzések átélése, a kogníciók, önértékelés, testkép és a spiritualitás értendő, melyekre egyaránt pozitív hatást gyakorolt a rendszeres jóga.

Mit adhat hozzá a jóga a személyes fejlődéshez?

A nyugati kultúrában elterjedt tévhitekkel ellentétben az ősi gyökerekkel rendelkező jóga nem csupán ászánákból (pozíciókból), speciális légzésből, erősítésből és meditációból áll. Egy régi bölcs, Patanjali nevéhez köthető a nyolc ágazat megfogalmazása, mely az Ashtanga jógához kapcsolódik, ide sorolható a testpozitúrákon és a meditáción túl a másik személyre irányuló odafigyelés, a belső megtisztulás, a légzési és bioenergetikai gyakorlatok, a belső fókuszálás, a koncentráció gyakorlatai, valamint a belső feldolgozás és integráció. Ugye mindez már nem is áll olyan távol attól, amit a nyugati társadalmak pszichológiája önismeretnek és személyiségfejlődésnek hív? Mindemellett valószínűsíthető, hogy a jóga és a meditáció segíti a kognitív átstrukturálást, a szelf és a az eltérő helyzetek érzékelésének változását.

Hol hat a jóga?

A jóga több szinten lép működésbe egyidejűleg. Ha csak az ászánákból, a légzésből, az erősítésből indulunk ki, hihetnénk azt is, hogy egyedül a testre hat a jóga. Még ha ez kizárólagosan így lenne, akkor is mérföldkőhöz érkeznénk. A felépülés folyamatában megkerülhetetlen a saját testtel való szembesülés. A megbetegített és elidegenült test az addikció velejárója, a függő ugyanis a fogyasztás alkalmaival destruktív módon fordul saját teste ellen, önpusztító működésbe kezd, melynek elsődleges céltáblája a saját teste. Ezzel a testtel kell ismét barátságot kialakítania egy felépülőnek. Erre is eszköz lehet a jóga.

Egy másik szint, amit a jóga megcéloz, a tudat, a tudatosság szintje. A szenvedélybeteg számára a tudatmódosult működés válik általánossá, melyhez menekülő attitűd, az automatikus gondolatok hibái, megnövekedett érzelmi reaktivitás, szociális izoláció társul. A szer egy hiányt pótolhat, eleinte maradéktalanul, majd egyre hézagosabban. A jóga abban segíthet, hogy az egyén a jelenben tudjon maradni, megszilárdítsa a figyelmét, javítsa a koncentrációját, javítsa az érzelemszabályozást, és az önmegfigyelésen keresztül saját személyes fejlődését szolgálja. Így jutunk el egy újabb szintre, mely a spiritualitás szintje. Sokat vitatott kérdés, hogy a spiritualitásnak van-e helye a függőségek kezelésében. Már az anonim önsegítő közösségek sem idegenkedtek a spiritualitás kérdésétől és egyre elfogadottabb az a megközelítés, mely a spiritualitásak szerepet szán a felépülésben. Minderre csak ráerősíteni tud a jóga.

shutterstock 263733308

Jógázni? Jógázni!

A jóga kiegészítő eljárásként kapcsolódik a felépülésorientált terápiás programokhoz, addiktológiai vonatkozású terjedése sok mindenre hívja fel a figyelmet. Egyrészt arra, hogy orvosi, pszichológiai, szociális és spirituális vonatkozásban egyaránt érdemes közelíteni az addikció irányába. A szerfüggőség ténye nem tud független lenni sem a test, sem a psziché működésétől, és nem tud az egyén sajátja maradni, anélkül, hogy szociális kapcsolataira ne lenne hatással. A kiindulópont azonban maga az egyén. A jóga egy módja annak, hogy az érintett ismét közeledni tudjon önmaga felé, akár úgy is, hogy eközben a függőség leküzdhető akadályaival néz szembe.

Írjon nekünk!

Segítségre, tanácsra van szüksége? Kérjük, írjon nekünk a divanycoach@mail.index.hu címre, és mi válaszolunk itt, az Ego blog life coach sorozatában, természetesen olvasóink névtelenségét megőrizve!

Marjai Kamilla addiktológiai konzultáns a kémiai és viselkedési függőségekkel foglalkozik, de szívesen reagál a függők hozzátartozói oldaláról felmerülő kérdésekre is. Családi, házassági és nevelési problémákkal, bántalmazással és életvezetési gondokkal rovatunkban Sári- Kurán Zsuzsa pszichológus, családterápiás tanácsadó és Sebők Franciska tanácsadó szakpszichológus, az emPatika munkatársai foglalkoznak. Sákovics Diana pszichológus, a Dívány Ego rovatának szakmai vezetője pedig szívesen segít párkapcsolati és szexuális problémákkal, magánnyal, életvezetési válságokkal kapcsolatban. Írjon nekünk bizalommal, igyekszünk segíteni!

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta