#ÉLETEM

A meditáció és a futás együtt hatékony depresszióűző

2016. március 22., kedd 16:35

A rendszeres edzés nemcsak a testünknek, de a lelkünknek, mentális egészségünknek is jót tesz. Hogy mi van ránk még ilyen hatással? Hát a meditáció. De vajon mi van akkor, ha az edzést és a meditációt kombináljuk? Vajon úgy sokkal klasszabb lesz a lét? Egy friss kutatás szerint a válasz egyértelműen igen. 

A Translational Psychiatry-ban megjelent vizsgálatban a Rutgers Egyetem kutatói 52 ember koncentrálási képességeit és agyműködését vizsgálták, közülük 22-en depressziótól szenvedtek.  A kutatók a korábbi vizsgálatokból tudták, hogy a depresszió egyik jellemző tünete, vagyis a problémákon való rágódás két agyterületet biztosan érint, méghozzá a kontrollért és a figyelemért (is) felelős prefrontális lebenyt, és a hippocampust, aminek az emlékezetünket köszönhetjük. A kutatók tudták azt is, hogy aki rendszeresen meditál, annak koncentrációt igénylő helyzetben másképp aktív a prefrontális lebenye, mint társainak, ahogy azt is, hogy az edzés serkenti a hippocampus működését. A vizsgálat kezdeti szakaszából kiderült, hogy a depressziós résztvevők prefrontális kérgének aktivitása elért a többiekétől, így ők kevésbé tudtak fókuszálni, koncentrálni a laborban kapott feladatokra. Aztán nekiálltak meditálni és edzeni. 

A meditációs alkalmak során a résztvevők feladata az volt, hogy igyekezzenek a légzésükre vagy fókuszálni a figyelmüket, vagy arra, ahogy gyalogolnak, és amikor a figyelmük elterelődik, vegyék ezt észre, nyugtázzák, és igyekezzenek visszaterelni a feladatra. A heti kétszer fél óra meditáció után embereink ugyanennyi időt töltöttek a futópadon, mindezt nyolc héten keresztül. Az eredmények szerint a depressziós résztvevők tünetei ez idő alatt 40 százalékkal csökkentek: kevesebbet rágódtak, jobban tudtak koncentrálni, és a prefrontális kérgük aktivitása figyelmi feladatok idején má jobban hasonlított a nem depressziós csoportéhoz. A kontroll csoport tagjai pedig egyszerűen csak jobban érezték magukat a bőrükben. Dr. Brandon Alderman professzor, a kutatás vezetője szerint a látványos eredmények a meditáció és az edzés együttes hatásának köszönhetőek, a futás ugyanis segítette a hippocampusban az új idegsejtek születését, még a meditáció ezek működését serkentette.  

A kutatásnak persze megvannak a maga korlátai (például elég kevesen vettek részt benne), szóval nem fognak ártani a további vizsgálatok sem a témában, de addig sem árthat minimum heti két órát meditációra és edzésre fordítanunk. A végeredmény csak jó lehet.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta