#ÉLETEM

Ezért betegszik meg a stressz eltűnése után

2016. január 28., csütörtök 08:23

Valószínűleg önnel is előfordult már, hogy egy stresszes időszak (vizsgák a főiskolán vagy céges határidők teljesítése) után betegedett meg, igen, pont akkor, amikor végre pihenhetett volna. 

Mi is ez pontosan?

Nem szerencse vagy a véletlen műve - állítja a U.S. News. "Rengeteg embernél fordul elő, hogy akkor jelenik meg vagy tetőzik egy betegség, amikor éppen véget ér egy feszültséggel és stresszel teli időszak" - mondta Marc Schoen, a Kaliforniai Egyetem munkatársa. Ennek fényében talán nem is annyira meglepő, hogy egy korábbi kutatás szerint az embereknek többször van pánikrohamuk hétvégente, egy 2015-ös tajvani vizsgálat szerint pedig az ünnepekkor és vasárnap sokkal többen kerülnek kórházba gyomorfekéllyel mint hétköznap. 

Van még! 2014-ben a New York-i Yeshiva Egyetem is kutatta a témát: migréntől szenvedő alanyokat kértek meg arra, hogy vezessék a tüneteiket három hónapon keresztül, mellé pedig jegyezzék fel, hogy mikor mekkora stressz érte őket. Kiderült, hogy a stressz nem befolyásolta a migrén előfordulását, kivéve ha ennek a szintje másnapra lecsökkent, akkor ugyanis ezt valószínűleg egy nagyobb migrénes fájdalom követte 6-18 órán belül. A stressz megszűnése egyébként ugyanúgy hatással van az asztma felbukkanására és erősödésére, illetve az autoimmun betegségekére, de még a bőrproblémákra is. 

Az már eddig is ismert volt, hogy a stressz betegséghez vezethet, és hogy ezt megértsük, tudnunk kell, hogy előbbi milyen hatással van a testre. Stressz hatására glükokortikoidok (pl. kortizol), katekolaminok és adrenalin szabadul fel annak érdekében, hogy felkészítse a szervezetünket a "harcra". A glükokortikoidok miatt azonban olyan lappangó fertőzések kaphatnak erőre, mint ajakherpeszért felelős herpes simplex virus 1 és az Epstein-Barr vírus. Utóbbi fáradtságot, lázat, torokfájást és duzzadt mandulákat okoz, ám tünetei viszont csak napokkal később jelennek meg, így lehet az, hogy addigra már túl vagyunk a stresszes időszakon.

Nyomás alatt a kortizolszintünk is megnövekszik, ami megvéd minket a fájdalom észlelésétől. Ha viszont véget ér egy nehéz időszak, akkor a stresszhormonok szinte is visszaáll a normális mértékre, és ezzel az előbb említett hatásuk is megszűnik. Érdemes tudni, hogy az érzelmi és fizikai stressz közös abban, hogy ugyanazt a gyulladásos választ váltják ki a szervezetből, ami aztán utat nyit a különböző betegségeknek, az immunrendszer ugyanis a nagy igénybevétel után kisebb fordulatszámon pörög. 

Hogyan kerülheti el?

Bár egyszerűen hangzik, annál kicsit összetettebb: fontos, hogy próbálja kontrollálni a tempóját, ha nyomás alatt van, eddzen sokat, egyen egészségesen, illetve próbálja levezetni a feszültséget például meditációs vagy relaxációs technikák segítségével. Ha már megtörtént a baj, akkor ügyeljen arra, hogy a stressz eltűnése után fokozatosan csökkenjen a test "izgatottsági" szintje. Ezt elérheti mozgással (kocogás, 5-6 perc lépcsőzés többször egy nap) és mentálisan is - utóbbihoz elég, ha keresztrejtvényt fejt vagy összetettebb matematikai feladatokat old meg. Ja, és mindezt három napig kell csinálnia azután, hogy véget ért a stresszes időszak. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta