A megbocsátás a legújabb teljesítménynövelő

Zanza!

A Social Psychological and Personality Science című folyóiratban megjelent két tanulmány szerint a megbocsájtás sokat segíthet abban, hogy jobban teljesítsünk az edzésen. Hogy mi? A hajtás után eláruljuk.

A kísérletekben azok, akiket megkértek, hogy gondoljanak egy helyzetre, amikor megbocsátottak valakinek, 8 centiméterrel magasabbra ugrottak és az emelkedőket sem érezték annyira meredeknek, mint azok, akiknek viszont azt kellett felidézniük, amikor nem adtak feloldozást valakinek vélt vagy valós bűnük miatt – írja a Shape. Nem hiszi el? Egy próbát szerintünk megér, biztosan jobban érzi majd magát a bőrében.

shutterstock 190521203

És persze bőven vannak még ilyen hasznos tippek a kutatók fegyvertárában. Pár hete a Journal of Sport & Exercise Psychologyban is megjelent egy tanulmány, amiben viszont azt írják, hogy hogyan segíthet felturbózni a teljesítményünket, ha engedünk a kísértésnek. A Heidelbergi Egyetem munkatársai szerint ha nem enged a kísértésnek edzés – mondjuk egy jó kis sprint – előtt, akkor nehezebben tud majd nagy sebességre kapcsolni.

A kutatásban résztvevő Chris Englert szerint ez arra vezethető vissza, hogy az akaraterőnk véges, így nem szabad elpazarolni, főleg, ha olyan dologba fognánk, ami fokozott teljesítményt kíván. Mit lehet tenni? Futás előtt szánjon öt percet arra, hogy lecsendesítse elméjét. A nagy akaraterőt igénylő feladatok után pedig az aktív relaxáció ajánlott. És van még egy jó hír, az akaraterőt is lehet fejleszteni, így idővel nehezebb lesz kimeríteni a tartalékokat.

A szavaknak ereje van

Nem annyira friss, de brit tudósok azt is kiderítették, hogy a káromkodás is hasznos lehet. Vagyis ha már úgy érzi, nem bírja tovább, pedig még ki tudja hány ismétlés van hátra, ne fogja vissza magát – írja a Men's Health. A kutatóknak állítólag nem sikerült rájönni, hogy miért bírjuk jobban a fájdalmat, ha mocskosan beszélünk, talán olyan hormonok termelődnek a hatására, amelyek segítenek megbirkózni a kellemetlen helyzetekkel.

Persze adott kifejezésekkel vigyázni kell, például ne hívja edzésnek az edzést. Egy kutatásban az emberek egy csoportjának egy 30 perces gyaloglásra azt mondták, hogy edzés, míg a másik csapatnak azt, hogy ez kellemes séta lesz – írja a Yahoo Health. Az első csapat a gyaloglás után sokkal fáradtabbnak érezte magát, pedig mindkét csoport ugyanazt az útvonalat járta be. Ráadásul a túra után az edzős csapat kalóriadúsabb ételeket választott a svédasztalról. A kanadai Concordia Egyetem munkatársa, James Gavin azt javasolja, hogy érdemes kreatívan variálni a feladatokat, így az edzést játéknak fogjuk majd fel, és nem érzünk majd vágyat arra, hogy étellel kárpótoljuk magunkat.

shutterstock 88021633

És ez nem minden. Állítólag sokkal tovább bírja az edzést az, aki közben szavakkal motiválja magát. Kutatók 24 embert kértek meg arra, hogy szobabiciklizés közben dicsérjék magukat, és 2 perccel tovább bírták, amikor így motiválták magukat, sőt, kontrollkörhöz képest könnyebbnek érezték az edzést, pedig a terhelésben nem volt változás. Ja, persze nem mindegy, hogy milyen személyben beszélünk magunkhoz. A European Journal of Social Psychology egyik tavalyi számában megjelent tanulmány szerint jobban teljesítenek azok, akik egyes szám második személyben ösztönzik magukat.

Képzeletbeli verseny

A Men's Health cikkében olvastuk azt is, hogy érdemes egy ellenfelet választani, mondjuk azt, aki ön mellett rója a kilométereket a futógépen. A New York-i Egyetem munkatársai szerint az egészséges versengés nagyobb teljesítményre sarkall. A kutatást vezető Gavin Kilduff szerint nem baj, ha a másik fél nem tud arról, hogy képzeletben vele versenyzünk.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra