#ÉLETEM

Ezekkel zavarja össze teljesen a hormonháztartását

2014. március 9., vasárnap 13:15

Fáradtság, koncentrációzavar, levertség, ingerlékenység – csak néhány azokból a tünetekből, amik akár a hormonháztartás zavaraira is utalhatnak. Ön szerint hipochonder, aki ilyen csekélységből erre következtet? Pedig egyáltalán nem ritka, hogy megkavarodnak a hormonjaink. Na de pontosan mik is okozhatnak bennük zavart? Ezekre a kérdésekre kereste a választ cikkében a Women's Health magazin.

1. Túl sok cukor

Ugye nem mondunk nagy újdonságot azzal, hogy a túl sok cukor nem tesz jót az egészségének? Egyrészt rengeteg plusz kilót von maga után, másrészt ha túl sokat fogyaszt belőle, akkor a szervezet ellenállóvá válhat az inzulinnal szemben, ami kezdetben inzulinrezisztenciához, metabolikus szindrómához, majd később cukorbetegséghez vezethet. Ez rossz hír lehet, ha eddig három szelet tortával csillapította a premenstruácós szindróma tüneteit, de mi mégis azt javasoljuk, hogy inkább jógázzon helyette.

„Manapság nagyok sok mindenben rengeteg cukor található, pedig mind az inzulinrezisztencia, mind a cukorbetegség kialakulása nagyban függ ennek túlzott fogyasztásától. A legjobb az lenne, ha mindennek, amit az ember megvesz, megnézné a cukortartalmát, és csak azt vásárolná meg, amiben csakis minimális mennyiségben található meg. Persze az étrendből teljesen kiiktatni nem lehet, ám nagyban hozzájárulna az egészségéhez, ha édesítéshez inkább nyírfacukrot, vagy a stevia-t használna!”– mondta a Díványnak dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa.

2. Stresszes, munkával töltött esték

A munkaidő már egyre ritkábban kötött és egyre többen viszik haza a munkát is, így nem ritka, hogy sokan még késő este is a gép előtt ülnek. Ez pedig minden, csak nem szerencsés. „Ez azért baj, mert normális esetben a kortizol nevű stresszhormon szintje leesik a késői órákban, hogy megfelelően lehessen aludni az éjszaka. Azonban ha este is dolgozik, akkor ez nem történik meg, még akkor sem, ha az ebből adódó stresszt nem rakja le” – magyarázta dr. Holly Phillips női egészség specialista a Women' s Health-nek.

3. Kevés alvás, insomnia

Persze, nagyon fontos, hogy eleget aludjunk, de ugyanennyire lényeges az alvás minősége is, ezek hiányában ugyanis nemcsak könnyen elhízhat (hiszen éjszaka is éhes lesz), de meg is betegedhet. A kevés alvás a hormonháztartásra is kihat, hiszen ha keveset pihen, akkor megemelkedik a kortizol szintje, ami pedig a vércukrot dobja meg. Ez aztán hamar lecsökken, ami viszont stresszt vált ki.

4. Késő délutáni koffeinpótlás

Igen, tudjuk, estig fennmaradni kávé nélkül nehéz meló, ám az egészsége szempontjából nem túl kifizetődő, ha késő délután is koffeinforráshoz nyúl. Hogy pontosan miért? A felelős ismét a kortizol, ugyanis a koffein megnöveli ennek termelődését, amitől, ugye, nemcsak aktívvá, hanem idegessé és stresszessé is válik. Ezért ha teheti, 3-4 óra után már ne igyon kávét!

5. Drasztikus diéta

Az egyik legnagyobb hiba, amit az ember fogyókúra során elkövethet, az, ha túl rövid idő alatt szabadul meg túl sok kilótól, így alig visz be kalóriát, illetve túledzi magát. Ezzel többek között az a baj, hogy ilyenkor lecsökken a szervezet ösztrogéntermelése, ami a nőknél menstruációs problémákat – és teherbeesési nehézségeket – okozhat egészen addig, amíg vissza nem szedi a szükséges testzsírt.

6. Sportoljon az endorfinért!

Megint nekidurálta magát, hogy most aztán tényleg sportolni fog, pedig már a múltkor is abbahagyta a harmadik alkalom után? Túl sokra nem megy azzal, ha csak hébe-hóba mozog, ráadásul a rendszeres edzést már csak azért is érdemes folyamatosan nyomni, mert így biztosíthatja szervezetében az optimális endorfintermelődést. Az ún. boldogsághormonról jó tudni, hogy nemcsak a jó közérzetért felel, hanem az immunrendszert és a jól működő szexuális életet is támogatja.

7. Mellőzi a kardiót

Lehet, hogy fontosabbnak tartja az izomépítést, de ettől még ne hagyja ki a kardio edzéseket sem, hiszen nemcsak a szívét erősítheti velük, hanem fogyhat is! Ennek hátterében a ghrelin nevű hormon áll, melynek szintje a kardózás által leesik, és így az étvágy is csökken.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta